Blogg

Tänak till Toyota, Rally Sweden avslutar i Torsby, Skandinavsikt Rallymästerskap (?) och blir det Tom K. som kör EM?

Precis som Motorbloggen genom mina finska källor kunde avslöja redan i förra veckan lämnar Ott Tänak/Martin Jarveoja M-Sport efter Rally Australia och ansluter  nästa år till Toyota Gazoo Racing WRT. I dag bekräftades bytet av såväl M-Sports Malcolm Wilson som Toyota-basen Tommi Mäkinen. Mäkinen berättar att Toyota därmed kör tre bilar från start 2018 med då Tänak, Jari-Matti Latvala och Esapekka Lappi som förare.
Vad som händer med årets WRC-sjua Juho Hänninen framgår inte av pressmeddelandet. Däremot berättas det att hans nuvarande kartläsare och Mäkinens före detta, Kaj Lindström även i fortsättningen kommer att finnas med på teamets lönelista, men nu som ”sporting director”. En roll som Kaj axlar redan till Rally Australia där som bekant inte Hänninen kommer att få lov att avsluta sin Toyota-karriär och vågar jag nästan lova, även sin WRC-era. Istället blir det i Wales han sätter punkt för sitt elva år långa internationella rallytävlande.
Vi är väldigt glada över att få in Ott i teamet eftersom jag haft ögonen på honom länge, förklarar Mäkinen.
Han är den perfekta mixen av ungdom och erfarenhet tillsamman med rätta sorten mental attityd vilket gör att han kommer att passa in i vår team.
Som avslutning vill Mäkinen tacka Hänninen som varit en viktig kugge i utvecklingen av WRC-Yarisen.
Juho kommer för alltid att vara en del av vår familj!
Av förklarliga skäl är inte Malcolm Wilson lika glad som sin Toyota-kollega över att mista en så viktig hörnpelare i sitt bygge som Tänak, men önskar ändå honom lycka till framöver. Återstår fortfarande två tävlingar i M-Sport Fiestan för honom och fortfarande finns en teoretisk chans att ta guldet om Ogier floppar nu på slutet.
Det är med tungt hjärta som teamet säger ”goodbye” till Ott och Martin som har varit så viktiga för succén i år, konstaterar Wilson och tillägger.
-Finns ingen förare som jag trott så mycket på som Ott eller gett så många chanser men jag kände hans förmåga direkt.
Estländaren har enbart kört Ford i WRC även om det skett i olika konstellationer som WRC2 eller med DMACK som löneutbetalare. Till och med ett hack i karriären 2013 då han var billös efter ett kraschfyllt år före. Men innan han byter bil ska årets säck först knytas ihop och där Wilsons våta dröm är att bli etta och tvåa i VM.
Jag vet att Ott och Martin vill avsluta på topp helst som rallyvinnare och utmanare till hela mästerskapet!

*
Med dagens besked torde det vara lite proppen ur inför fortsättningen av silly season, vem tar till exempel Tänaks plats hos M-Sport? Ska man tro mina brittiska kollegor så lär denna vara vikt för Elfyn Evans, i dag hos DMACK. Med likadan Fiesta som Tänak kör och mer än väl inkörd i M-Sport, torde walesaren inte ha några som helst problem att anpassa sig. Låter onekligen som ett naturligt steg för honom men vad händer om Sebastien Ogier också lämnar, lockad av Yves Matton och Citroën? Är man riktigt krass så börjar det plötsligt bli tunt med vinnarkandidater för Mr Wilson. Eller för att vara helt ärlig, det finns ingen som jag ser det, som på allvar kan gå in och utmana om WRC-segrar. Sjävklart klappar hjärtat för Pontus Tidemand men utan att på något sätt förringa hans kvalifikationer, att ersätta Ogier eller Tänak blir nog lite för stor kostym för Pontus att fylla ut. Istället skulle kanske platsen hos DMACK vara en perfekt inkörsport så vida Evans nu går in i det ”riktiga” fabriksteamet.
Sedan känns timingen inte heller perfekt för att avisera ett bilbyte, för vad händer om Ogier bryter i Wales och Tänak tar full pott och 30 poäng. Plötsligt skiljer då bara sju poäng till fransmannens fördel och om han blir kvar hos M-Sport, har jag svårt att se att Wilson låter Tänak gå för fullt i Australien…

*
I går släppte Rally Sweden ”Rallybulletin 1” med sträckor, kartor och tidsprogram. Medan rallyt körs den 15-18 februari öppnar anmälan till ”WRC Round two” redan den 15:e december för att stänga en månad senare.
Shake down blir på ”Skalla” som vanligt på torsdagsmorgonen medan första sträckan startar 20.00 på Färjestadstravet. På söndagen blev det ändå power stage med målgång rätt in i serviceplatsen i Torsby även om WRC-promotorn/FIA hade synpunkter på detta för några månader sedan.
Bara att hoppas att någon svensk också hoppar på Junior-VM så att vi får någon blå/gul att heja på när det för första gången blir deltävling i Rally Sweden.

*
Har varit lite tyst om tankar kring Rally-SM och framtiden men hittade ett intressant inlägg från co-driver proffset Anders Fredriksson. Norske mästaren Eyvind Brynildsens högersittare lanserar en idé som även jag hade för något år sedan, att samköra det svenska mästerskapet med det norska.
Anders skriver, ” Vet att flera aktiva VILL DETTA!!! Men har fått indikationer från båda förbunden att det är nästan omöjligt. Har varit i diskussion med båda sidorna om detta,,,
Vad tror alla aktiva på båda sidorna om gränsen detta???
Har ju åkt båda SM och NM så jag ser potentialen i att slå dessa samman.”.
Visst hade det varit en kul grej för att få upp statusen ännu högre, men så klart finns där en hel del olika regelgrejor som kanske först måste lösas. Har tidigare lanserat idén om ett Skandinaviskt Mästerskap där Sverige kunde stå för en vintertävling, Norge för gruset och så danskarna med ett asfaltrally. Eller om vinter blir för exklusivt för till exempel danska förare, så låt South Swedish Rally ingå och så får det bli två grusrally. Bara en tanke alltså men då slår detta mig som jag skrev igår, rallysportens mantra ” det går inte”…

*
Men kanske är alla problem lösta om EU får igenom sitt anonyma hot mot motorsporten, ”VNUK”. Låter oskyldigt men handlar om ett förslag eller propå från EU om att alla fordon från 2018 ska ha en försäkring som täcker skador på tredje part. Frågan väcktes redan 2014 och har sedan dess legat helt tyst. Nu däremot brinner det i knutarna, för den 20 oktober ska de 27 medlemsländerna ha besvarat frågan.
Rent konkret innebär förslaget att en avåkning i rally eller en startkrasch på en racingbana automatiskt ska behandlas som vilken trafikolycka som helst och att polis blir inblandad.
Så klart har motorsporten och då även FIA reagerat och vill ha undantag från regeln. FIA har med hjälp av ”European ASN” försökt hitta vägar förbi ”VNUK” och uppmanar nu företag inom motorsport och dess anställda att reagera innan det är för sent.
Hotet är verklighet, tro inget annat, menar FIA:s Chris Aylett.
Detta kan komma att ”close down all motorsport in EU!
Britterna har suttit lugnt i båten i tron att ”Brexit” skulle rädda deras tävlande men här menar Aylett i en kommentar till Autosport, att detta inte kommer att förändra någonting alls.
Det gäller för alla som är involverad i motorsport att agera nu, tiden håller på att rinna ut…
Själv har jag inte hört ett dugg om detta förrän nu och då undrar man så klart hur SBF och våra politiker ställer sig till detta?

*
I helgen är det final i ADAC Opel Rallye Cup och den stora frågan ur svensk synvinkel är om ledaren Tom Kristensson/Henrik Appelskog kan behålla flytet från Rally Liepaja och vinna ”Adam Cup”? Tävlingen är populära 3-Städte-Rallye som med sina 13 mil specialsträckor i år även kör en vända in i Österrike.
I potten ligger en plats hos Opel Motorsport och full säsong i Junior-ERC 2018 och vem som blir den lycklige avslöjas på lördag. Egentligen står detta mellan Tom och danskarna Jacob Madsen/Line Lykke Jensen som ligger tvåa och som måste gå ”all in” och ta full pott. Men inte ens detta räcker så länge bara Tom kommer på pallen vilket han gjort i fem av de tidigare sju deltävlingarna. Trots allt känns det ändå som att svenskarna sitter i vinnarhålet och då borde det bli EM 2018. Opel Motorsport har redan börjat kittla nerverna med sin fråga ”2018 who is next?” om vem som sitter i deras Adam R2 2018. Ingen tvekan för vem jag håller mina tummar!