Tänak laddar för ny WRC-triumf trots sämst CV, rallyprofil gör comeback i Trelleborgs MK styrelse, Ola S. fick ta emot pris av SBF VD, Marklund kör Renault i World RX och nu förstår jag hur stora Björn och Hasse var...

Blogg

Efter segern i Rally Sweden och tempot i Rally Monte Carlo där det blev en tredje plats efter däck/fälgproblem leder Ott Tänak WRC 2019. Med detta i ryggsäcken är det inte så märkligt att Tänak och Martin Järveoja räknas som storfavoriter i Rally Guanajuato Mexico. Från Värmland eller rättare sagt Oslo, flög man direkt till Spanien för två dagar viktiga grustester.

Vi jobbade med flera olika saker för att komma väl förbereda till Mexiko, berättar Tänak.

Hela teamet har förberett sig maximalt och det känns som att vi kan vara fortsatt konkurrenskraftiga!  

Nu blir det lite annorlunda för Tänak som i egenskap av VM-ledare kommer att få spåra i den mexikanska värmen. Temperaturen förväntas ligga runt 26 plusgrader och noll procent chans för regn under helgen. Med detta bör det blir lite lösgrus för Tänak att städa undan, å andra sidan dammet efter Yaris WRC #8 kan för Thierry Neuville bli lika besvärande som lösgruset där framme

Kommer inte att bli lätt men vi såg i fjol att det går att vinna även fast man går ut först (Sebastien Ogier vann 2018) så vi får se hur det går, konstaterar Tänak.

Lite extra tryck på sig får även nye teamkompisen Kris Meeke med Seb Marshall vid sin sida. Det var ju här Meeke lyckades vinna 2017 efter sin spektakulära avåkning in land parkerade bilar med den då nya C3 WRC strax före mål på sista sträckan. Men även i fjol gick det bra och ”The Ulsterman” fajtades länge om segern men slutade som trea.

Med ny bil hoppas jag än en gång på att kunna vara med i toppstriden, menar Meeke.

I Monte och Sverige kände han sig inte riktigt bekväm med nya bilen nu är det annorlunda och Meeke avslutar med.

Här är det mer förutsägbara förhållanden och inte så lätt att göra misstag, ”and I’m looking forward to it.”

Ska man vara helt ärlig så är det faktiskt Tänak som har sämst på sitt ”score card” i Mexiko, ingen pallplats på fem starter och fyra som bäst 2017. För Jari-Matti Latvala ser hans resultat mer ut som en berg och dalbana där placeringarna skiftar från 16:e plats till seger 2016. Finnen gillar trots detta rallyt i Mexiko.

Härligt att komma till sol och värme efter en lång kall finsk vinter, konstaterar Latvala belåtet.

Samtidigt är han medveten om att säsongsupptakten långt ifrån varit som han önskat. Femma i Monte och så noll poäng i Rally Sweden för enbart en positiv sak med sig menar Latvala.

Vi får en ”nice” startposition som åttonde bil första dagen…

Även han och Miikka Antilla har testat i Spanien men väljer att köra med nästan samma set up som i finalen Rally Australia där det blev seger. 

Men viktigare är att vi som team är extremt väl förberedda både för den tunna luften och höga temperaturer!

WRC:s meste chaufför får medhåll av Tommi Mäkinen som menar att Toyota Gazoo Racing nu kommer mycket bättre förberedda för de yttre omständigheterna än tidigare år.

Vi har jobbat hårt med problemen från tidigare år, speciellt med kylningen. Testerna i Spanien var också väldigt positiva så vi känner oss ”ready”!

Med en sträcka på höjden 2737 meter över havet är Mexikos rallybidrag ett av de mer extrema i serien. Den tunna luften här uppe reducerar motoreffekten med cirka 20 procent. Detta plus hettan blir stora utmaningar för alla de drygt 20 deltagarna som på torsdag inleder med den spektakulära sträckan med den berömda tunneln inne i centrala Guanajuato. Dagen efter kör så rallyts mest berömda sträcka ”El Chocolate” innan man på söndagen avslutar med ”Las Minas”.

*

Ingen större hemlighet att det under en tid rått  ”viss oro” inom rallydelen av Trelleborgs MK. En indikation på detta var till exempel när man flyttade Bilsport Rallycup-premiären Anderslövsrallyt från slutet av mars till ny datum 13 april. Lite luddigt angavs orsaken enligt klubbens hemsida som, ”Efter ett litet bakslag vid ansökan om tillståndet till Länsstyrelsen där vi missade att skicka med markägartillståndet (nyhet i år är 4mån ansökningstid, bifoga säkerhetsplan och markägartillstånd) så tvingas vi flytta tävlingsdagen från den 30/3 till nytt datum”. När så Tävlingsinbjudan lyste med sin närvaro trots att tävlingsdagen närmade sig anade många fler än jag en hel flock ”ugglor i mossen”.  

Det hela kulminerade vid klubbens årsmöte i förra veckan där det i princip valdes en ny styrelse. Ny och ny, som ordförande ville valberedningen se återval av Lasse Mattsson som i fjol lämnade posten efter 26 år som ordförande. Ordförandeförslaget svarade mötet ja på.

Jag ställer upp enbart för klubben och sportens skull, trots allt är det tufft att bo i Degeberga och jobba i en klubb åtta mil söderut, berättar Mattsson och fortsätter.

Nu måste vi få ordning på saker och ting, först på agendan står självklart Anderslövsrallyt.

Med bara lite drygt fem veckor innan Bilsport Rallycup ska inledas brinner det knutarna och att få till en tävling liknade de tidigare årens  hinns inte med, berättar Mattsson.

Istället blir det en sprint med två sträckor som körs två eller tre gånger med tanke på hur många som anmäler sig. Inte optimalt, men det bästa vi kan erbjuda under rådande omständigheter. 

Det blir inte heller någon flytt av start och mål till Skurup som aviserades från den f.d styrelsen.

Vi blir kvar i Anderslöv och Rosenhagen där vi fick klartecken i går att vi är välkomna.

Inom kort räknar Mattsson med att Tävlingsinbjudan ska vara klar för publicering och sedan är det bara att tuta och köra.

Det enda som kan stoppa rallyt nu är om inte Länstyrelsen godkänner våra ändringar men med vårt goda förhållande genom åren hoppas jag inte på några problem! 

*

Över till fjolårets Blsport Rallycup som i lördags hade prisutdelning eller mer rätt ”The Roger Rooth and Mikael Johansson show” med tillhörande utdelning av priser. Nästan 200 rallyåkare/kartläsare bänkade sig i FABAS lokaler i Karlskrona i spänd förväntan över vad för tokerier det skulle bjudas på från scen. För en sak är säker, en prisutdelning i Bilsport Rallycup följer inte gängse mallen för sådana här tillställningar. Så hur gick det i år Roger?

Jodå, det gick väl rätt bra efter omständigheterna sett, det är ju inte är ett arrangemang som är repeterat innan, berättar Rooth.

Man missar ju tyvärr en hel del saker när man kör på det här sättet  att skjuta från höften, både högt och lågt. Lite trist när man kommer på saker i efterhand.

Ett specialpris delades ut förutom de sedvanliga för framgångar i den snart 20-åriga cupen berättar Roger.

  Ola Strömberg fick detta av flera skäl, han är en ikon, har hållit på väldigt länge, fabriksförare, drivit team på samma nivå, och har väl 17 SM guld i Rally, Back och Isracing om jag inte minns fel.

Han fortsätter med. 

Ola har ju i modern tid väckt liv i avsomnade Suzuki-cupen som har gästat Bilsport Rallycup flera gånger och som då gett arrangörerna mer startande. Inte minst var han ju med och drog igång den populära rallyradion, jag vet ju många som lyssnar på rallyradion för att lyssna på Ola och hans mundiarré. 

Bilsport Rallycup profilen och dessutom grundaren blev lite ”starstruck” när han nu fick vara med och prisa sin idol.

En av min barndoms idoler som jag inte vågade gå fram till och be om en autograf för många många år sedan, avslöjar den obotlige Saab-entusiasten.

Motiveringen till att Ola fick priset var följande, ” Bilsport Rallycups specialpris delas ut till mottagare som vi tycker förtjänar en uppskattning för något. Det behöver inte specifikt vara att man varit engagerad i cupen utan det kan vara rally generellt som i Olas fall.”. 

Priset lämnades dessutom över av Svenska Bilsportförbundets VD Anna Nordkvist vilket så klart måste ha värmt Olas hjärta minst lika mycket som motiveringen…

*

Den såg jag knappast komma, att Anton Marklund är klar för full säsong i World RX med franska teamet GC Kompetion (GCK). Teamägare Guerlain Chicherit gör en storsatsning och kör med två olika team i årets Rallycross-VM. Bilarna är Renault Megane R.S RX där Chicherit själv och Marklund bildar ett av teamen.

I det andra GCK Academy sätter man RX2-mästaren från Frankrike Cyrils Raymond och tvåan från Belgien, Guliiaume de Ridder.

Kom i kontakt med GCK i fjol somras så vi har haft gott om tid att få ihop säsongen, berättar Marklund.

Körde dessutom teamets Renault i de tre sista tävlingarna i fjol och har sedan varit delaktig i utvecklingen av bilen och känner mig redan hemma hos GCK.

Då blev det åtminstone en svensk förare i World RX 2019…

*

Tidningen Bilsport Rally & Racing är lite av ”bibel” för många motorsportentusiaster och då inkluderat mig själv, åtminstone dom som vill ha fyra hjul under sig. Kan inte påstå att jag alltid gör vågen över innehållet men det beror mer på mitt lite snäva intresse, (Folkrace, Formel 1 och Dragracing är inte my cup of tea) än på redaktör Mikael Johanssons urval. När senaste numret kom så räckte det för att se bilden på första sidan med en Ford Escort i vild attack för att räkna ut att inne i tidningen väntade godis. Blev inte heller besviken när jag såg att man ägnade tio sidor åt en av de riktigt stora rallyhjältarna från förr, Hans Thorszelius. Som kartläsare till Björn Waldegård under 14 säsonger trodde jag att jag visste det mesta om ”Hasse” och hans framgångar men icke. När jag läser reportaget signerat Johansson själv, märker jag hur mycket jag missat alternativt glömt sedan guldåren på 70-talet. Tänker inte här berätta om allt som redaktören vaskat fram, men ordet intressant läsning känns plötsligt lite futtigt. Måste också erkänna att när Hasse var som allra hetast var jag så uppe i eget tävlande att jag inte riktigt fattade hur stora han och Björn Waldegård var utanför Sveriges gränser. Det förstår jag nu…