SVT sänder "Rallymagasin", Tom K. på Korsika, Dennis R. siktar på toppstrid, Hyundai möblerar om, Lukyanuk förklarar sig och Eslöv kör "Sprint-DM".

Blogg

Antingen har jag blivit både blind och döv eftersom jag inte haft en aning som att SVT skulle dra igång ett ”Rallymagasin”. Blev därför oerhört förvånad men framförallt glad när det på Facebook dök upp tips om kvällens nyhet. Vill tro att Jonas Kruses envetna kamp för mer motorsport i SVT, att det är den som vi nu ser ett resultat av. Premiären ikväll klockan 22.45 för den halvtimmeslånga sändningen, kommer att vara uppsnack inför Tour de Corse med start på torsdag.  

– Att få fördjupa oss i tävlingen som varit och dem som kommer runt hörnet i magasinsform känns fantastiskt bra, vi får höra förarnas reaktion och tankar från tävlingen som var och den som kommer, berättar Jonas.

-Tittarna blir förhoppningsvis nyfikna på kommande rally efter att ha fått mer information om vad som väntar förarna. Att det dessutom innehåller mycket action är förstås ingen nackdel!

Nu är inte Jonas ensam i studion utan vid sin sida har han duktiga Maria Wallberg, en perfekt kombo i mina ögon. Ingen skugga över Johan Ejeborg och Stefan Klemetz men då jag hyllar allt med tjejer i motorsport känns Maria klockren vid sidan om framgångsrika ”Innebandytränare Kruse”. Med detta kan man kanske även se en liten, liten chans att där blir några minuter sändningstid över när det är dags för eller efter deltävlingar i  Rally-SM. Firma Wallberg & Kruse fortsätter sedan på söndag den 31 mars med sammandrag av Tour de Corse klockan 17.00.

*

Enkelt att svänga över till själva rallyt där man nu är på gången med reken. I egenskapen ledare av Junior WRC får så klart Tom Kristensson/Henrik Appelskog finna sig i att ha lite mer strålkastarljus på sig än sina junior-kollegor när man nu tar sig an juniorernas enda asfalttävling i serien. Något som Tom  ser framåt.

Korsika har varit centralt för mig hela tiden efter segern i Rally Sweden. Har följt rallyt sedan en tid tillbaka och menar att det är verkligen häftigt.

Trots allt så är det på asfalt som Tom har absolut mest erfarenhet efter sina tre år på den internationella scenen. Att nu få kontrollera om det verkligen stämmer att där är ”10000 kurvor” på Korsika triggar Hörbyföraren.

Ser verkligen framemot tävlingen och för att få ännu mer nyttig erfarenhet i den nya R2-Fiestan.

Även om han och Henrik fick en uppstart som var snudd på osannolik med seger i premiären väljer man att vara realister och lägger inte ribban alltför högt.

– Målet är som vanligt, få erfarenhet, köra alla sträckor och framförallt ha så kul som möjligt hela vägen!

För en ”icke-WRC-åkare” känns det lite konstigt att använda ord som ”kul” när man vet att på fredagen körs helt utan service och då snackar vi ändå 12 mil specialsträcka. Jämför man till exempel med en DM-tävling så borde där varit minst sex serviceuppehåll med så mycket special. Sedan är det också för svårt att få in ”kul” när man snackar om en sträcka som är 47 kilometer lång och dessutom körs två gånger. Lägger man så till detta med ”10000 kurvor” så lär det vara jobbiga kilometer och dom som inte varit noga med gymträningen lär få mer än lite mjölksyra innan målgång. Men inte bara för föraren väntar en utmaning menar co-driver Henrik.

Med så många kurvor är det även en utmaning för co-drivern. Det gäller att vi är noggranna när vi gör noterna, som vi för övrigt börjar med att göra i eftermiddag.

Lite extra pirrigt är det också då Tom ännu inte kört R2-Fiestan på asfalt.

Första testen blir ”shake down” på torsdag, konstaterar han. 

Det har inte funnits utrymme för någon test innan utan förberedelserna har bestått av  incar-filmer från förra årets tävling och träning hemma i vardagsrummet med min rallysimulator. 

Nu är nyttan av detta begränsad då sträckorna till 75 procent är nya mot 2018.

Kanske, men jag har i alla fall fått en uppfattning om karaktären på vägarna och vi har som vanligt vår plan/strategi som vi kommer att följa! 

Medan det för Tom är första gången på den lilla franska ön i Medelhavet är det inte samma sak för Dennis Rådström/Johan Johansson som varit här två gånger tidigare. Deras Rally Sweden blev inte lika lyckat som Toms, ledde när man åkte av och fick starta om och med ”bara”16 VM-poäng med sig hem att jämföra med vinnarens 26. Ändå menar Dennis att Rally Sweden var positivt och att man visade upp ”good pace” i nya Fiestan. Nu ser han framemot Tour de Corse.

Jag älskar vägarna och naturen på ön dessutom har vi haft en bra test före rallyt och även gjort bra resultat här tidigare, berättar Torsbyföraren.

– Vi kommer väl förberedda och siktar på toppstrid! 

En tuff utmanare för både Tom och Dennis blir Martins Sesks, i fjol teamkompis med Tom i Opel Motorsport och dessutom mer respektingivande, regerande Europamästare för juniorer. Till skillnad från Tom och Dennis menar han att Rally Sweden var en enda stor besvikelse. Nu har han Krisjanis Caune vid notblocket laddat upp med ny energi och ännu mer entusiasm.

Vår asfalttest var väldigt givande och nu är vi 100 procent redo för helgens utmaning! 

*

Det blir inte samma line-up hos Hyundai i Argentina och tätt sammankopplade Chile där det bara skiljer bara två veckor. I Argentina som körs sista helgen i april blir det Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen och Dani Sordo. Efter detta kan Sordo åka hem till Spanien och istället  är det Sebastien Loeb som sätter sig i hans i20 WRC. Hur man därefter kommer att möblera runt bland besättningarna vill inte chefen Andrea Adamo gå in på. Rykten i de inre kretsarna säger dock att norrmannen kommer att få stå över såväl Tyskland som Spanien.

*

Före trippen till Sydamerika väntar Korsika där Loeb och Daniel Elena  ånyo sätter sig i en ljusblå rallybil. Med fyra tidigare segar på Korsika känns det som ett ganska givet val för Adamo att sätta in fransmannen istället för norrman Mikkelsen.

Som Frankrikes deltävling i VM är det så klart lite speciellt för mig att köra på Korsika, förklarar Loeb.

Ett mycket speciellt rally, tekniskt med många olika typer av väg, vissa väldigt hoppiga men ändå med ”very fast sections”. Faktum är att det verkar bli snarare och snabbare för varje år…

Dessutom är vädret ofta nyckfullt, skiftar mellan sol och häftiga regn men ändå summerar föraren i #9 Hyundai i20 Coupe WRC.

– Not an easy one, but fun!

*

I dag förklarar Alexey Lukyanuk vad som egentligen hände efter starten på sista sträckan i ERC-premiärenAzorerna.

Började med en raksträcka på 150 meter som avslutades med en tvär vänsterkurva. När jag trampade på bromsen gick pedalen i botten och försökte styra in i kurvan reflexmässigt, men tyvärr nuddade jag en mur och sedan ”we started to roll”…

På sträckan före (SS14) körde rallyledaren punktering och då förstörde gummiresterna en bromsledning som sedan brast när Alexey klev på bromsen.

Så klart har vi diskuterat om jag kunnat göra något annorlunda men trots allt, detta var inget förarmisstag det var något annat…

Nu fokuserar Lukyanuk på att få ihop mer budget så att Sainteloc Racing kan få ihop en ny Citroën C3 till Rally Canarias.

Obeskrivligt tufft när du vet att du är på väg att vinna och så blir det så här!

*

I dag kom inbjudan till Eslöv MK:s bidrag och tillika premiär i Södra BF:s ”Sprint-DM”, ”AM Elteknik RallySprint” den 4 maj. Kan inte hjälpa det men tycker att det är en olycklig krock mellan deltävling två i Bilsport Rallycup, ”Zabra-Rallyt” i Nybro och Eslöv. På något sätt känns det som att man riktar sig till samma målgrupp och avståndet Eslöv-Nybro är ju inte så avskräckande, knappt 20 mil. Nu blir frågan vem som går vinnande ur fajten, Skåne eller Småland? Än så länge leder smålänningarna med 115 anmälda medan Eslöv, där inbjudan knappt hunnit torka ens, har fem anmälda. Med start i Röstånga lockar nu Eslöv med tre sträckor som körs två gånger vilket blir totalt 23 kilometer SS. Nog ingen vild gissning att dom som körde SSRC-finalen 2018 kommer att känna igen vissa delar…