Blogg

SVT-Kruse gör comeback i Silverkongen, Fredriksson ut och Eriksen in hos Brynildsen, inget Safarirally i WRC, fyller 50 i rallybilen och Mads kör Escort i snö!

Det var många som enkelt listade ut vem som i Silverkongen dolde sig bakom ”Mr Liten Sladd/Mr Co-Driver” och så klart var det SVT:s expertkommentator Jonas Kruse (lägg märke till at jag inte satte expertkommentator mellan citattecken då jag verkligen menar att Jonas är expert). Vid sin sida sätter den 52 år gamle tidigare Volvo/Renault/Toyota/Mitsubishi-friskusen sin gamle ringräv Håkan Ekholm.
Den 21 april är det 24 år sedan Jonas senast sladdade med en Volvo 240 men nu är det dags för comeback i Team Nybes vassa Grupp H bil.
Det är Team Nybes stallchef, smålänningen Mathias Bengtsson, som står bakom Kruses gästspel. Mathias var för övrigt tillsammans med föraren Robin Sandberg inblandade i en mycket svår olycka i höstas där både ådrog sig allvarliga personskador. Men nu är de på väg tillbaka, men i väntan på det ger de Kruse en chans.
Bilen skulle egentligen pensioneras, men Robin kom på idén att ringa till Kruse för att fråga om hade lust att köra den. Få rallyförare förknippas sån starkt med en Volvo 240 i bredsladd som just Jonas, berättar Mathias.
Föga förvånande behövdes inga större övertalningsförsök utan Jonas tackade ja på volley. Nu ska det upplevas gamla minnen som resulterade i ett SM-guld 1994 (bilden).
Det har blivit en och annan bakskärm och stötfångare genom åren inte minst på de sydsvenska vägarna, men det fanns nya att köpa billigt på skroten … 2fötti som de säger i Småland är ju Sveriges mest sålda bilmodell, hittills, kommenterar Jonas sin comeback.
Några ambitioner på toppstrid finns inte hos Jonas och Håkan även om hornen lär växa ut så fort som hjälmen satts på skallen (vi minns alla det korta SSR-gästspelet med den lilla R2-Cittran.)…
Tempot har jag inte, men förutsättningarna är bra. Jag gästspelade visserligen i några tävlingar i fjol för Heda Motorsport, men det behövs fler mil än förr för att komma upp i någorlunda tempo, förklarar Jonas blygsamt.

Helt klart blir Silverkongen en riktig färgklick rikare…

*

Även om ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk inledde årets ERC-serie med att åka av vägen lite lätt redan på andra sträckan, så var det ändå en lugnare och mer stabil ”raket” vi sedan kunde se som vinnare på Azorerna. Nu hoppas han att hans nya inställning till rally ska bära ännu mer frukt och siktar på seger även i kommande ERC och Rally Islas Canarias första helgen i maj.
– Jag försökte dämpa mitt sätt att köra, mina känslor och förhoppningar att ”push harder” hela tiden, avslöjar Lukyanuk.
Verkligen tufft att kontrollera mig själv och samtidigt köra snabbat, men det lyckades…
En som den ryske raketen ska mäta sig med på Kanarieöarna är norske ERC-debutanten Eyvind Brynildsen. Vems skalp han gärna vill ta sticker inte Eyvind under stol med.
Hoppas att Lukyanuk får riktigt motstånd av mig och att jag kan bjuda på den show som fansen förtjänar, förklarar han.
Att han hoppade över Azorerna hade en naturlig förklaring, Eyvind blev pappa dessutom för tredje gången samtidigt som Lukyanuk vann ute i Atlanten. Nu planeras det för start med Ford Fiesta R5 från Autotek Motorsport i Acropolis Rally, Cyprus Rally och troligen Rally di Roma Capitale. Efter detta tas beslut om en fortsättning.
På Kanarieöarna blir det även kartläsarbyte för Brynildsen. Anders Fredriksson väljer nu att tillbringa mer tid med sin familj än i högerstolen i Eyvinds R5 Fiesta.
Torstein Eriksen tar nu plats för den här säsongen i FIA ERC och jag är så glad att han tror på mig och mitt team, berättar Brynildsen.
Välkommen ombord i min taxi min vän!

*
Det blir inget Safarirally i WRC-kalendern för 2019. Detta slår FIA-president Jean Todt fast efter ett besök i Kenya där han träffade president Kenyatta. Då fick presidenten också information att dom har en ganska lång väg att vandra innan WRC kan bli aktuellt. Först av allt måste dom köra en ”kandidattävling” för att visa att man klarar av ett sådant arrangemang.
Det största problemet som Todt ser, är att rallyt av hävd tidigare körts utan ”avstängda vägar” utan använt allmänna vägar vilket så klart inte är bra ur säkerhetssynpunkt. Men det är detta som Todt skulle vilja se återupplivas med sin tanke om att plocka in ett moment av uthållighet i WRC. Något som han och många andra menar försvunnit genom åren när det numera nästan är sprintstuk på VM-serien.
Kommentarerna kring Safarirallyt kom när Todt gästade sitt eget hemlands WRC-bidrag Tour de Corse. En tävling som han höjde till skyarna alltifrån de unika sträckorna till den stora publiken som dessutom agerade föredömligt längs sträckorna.
Korsika är ett perfekt ställe att arrangera ett WRC-arrangemang på, menade Todt.
Känns inte alls som att den franske FIA-presidenten är ett dugg färgad utan betygsätter ”Rally France” helt opartiskt eller?

*
På väg till Barcelona och Euro RX-premiären passade Hedström Motorsport på att sticka inom Loheac-banan för lite extra test inför helgens allvar. Trion Peter Hedström, ungraren ”Csucsu” och nykomlingen Daniel Thorén passade här på att få lite extra träning. I Daniels fall väntar debut först i Rally X Nordic.
Hedström själv var nöjd efter de två dagars testandet och berömde teamet för allt arbete med Polon under vintern.
Det är en helt ny bil att sätta sig i, det finns mycket traction och den håller i bra fastän man åker snålt genom kurvorna, konstaterar Peter belåtet.
Csucsu som förra året var VM-förare i KIA-teamet, hoppar in hos Hedströms för en tävling och fann direkt tempot i bilen.
Csucsu var helnöjd och ville knappt gå ur bilen, bekräftar Hedström.
För Peter är planen är att vara med i mästerskapstoppen när det drar ihop sig mot ”slutspel” i Lettland under mitten av september.

*
I den fjärde och sista tävlingen i ”World serieis karting” i Sarno utanför Neapel lyckades Kristianstad KK:s Noah Milell få till en pallplats bland 75 andra snabba kartingåkare. Detta i en serie där hela världseliten kör.
En riktigt stabil tävling där jag kvalade in som åtta, berättar Noah.
Väldigt tufft men jag lyckades väldigt bra med placeringarna 2-4- 4- och 5 vilket gjorde att jag fick starta trea i semifinalen.
Här blev det ännu tuffare och Noah var nere och vände på åttonde plats innan han tog målflagg som tvåa. I finalen stod sedan Tony Kart-föraren i startruta tre.
Ett rätt odramatiskt lopp där jag lyckades hålla min tredje plats, summerade Noah.
Pallen är alltid det man strävar efter!
Nu slutade Noah som kör på italiensk licens i serien, fyra och bara en enda futtig poäng från tredje platsen.
Hade nog varit högre upp om jag inte blivit diskad i första tävlingen för fyra hektos undervikt.
Nästa gång Noah kommer till Sarno-banan är i samband med Karting-EM som har sin premiär på samma bana.

*
Nästa onsdag firar Opel-föraren Stefan Helin sin 50 årsdag och vad passar då bättre än att ge sig själv ännu en start i tjeckiska Historic Vlatava Rallye med den svarta Asconan. I den sätter han återigen Dakar rutinerade Annie Seel som kartläsare och man att ta sig än nästan 90 konkurenter.
I fjol möttes vi av snö men i år hoppas vi på vår, berättar Stefan och fortsätter.
14 bilar i vår klass R2, av dessa kör faktiskt tre Ascona och vi hoppas så klart att vi kan åka i från lite Fordar…
Nu är inte Stefan och Annie ensamma i de blå/gula färgerna, man har sällskap av Fordduon, Tony Jansson/Erik Davidsson och Christoffer Storäng/Alexander Glavsjö Holm samt Porscheparet Anders och Ingrid Johnsen.
Samtidigt med detta körs även Tjeckiska Mästerskapet med Rallye Sumava och även här finns svenskt deltagande, Stefan Gustavsson med en Skoda Fabia R2.

*
Ett stort äventyr väntar Mads Østberg i helgen och då är det inte så att han efteranmält sig till RS-premiären i Hörby. Den norske WRC-åkaren valde istället Rally OtagoNya Zeeland vilket är lite märkligt kan man tycka eller? På Nya Zeeland ska Mats köra en Ford Escort BDA, första gången med en bakhjulsdriven bil och detta i par med rutinerade WRC-kartisen Stephane Prevot som tidigare även lotsat Stig Blomquist till seger i Safari Rallyt. I går fick Mads för första gången träffa sin nya bil och ta den på första testrundan.
Ska bli kul, konstaterade Mads.
Sedan när det kom till reccen fute på sträckorna ick han en kraftig flashback.
Ser ut som det vore Rally Sweden…
Om Mads är den stora stjärnan och favoriten i historiska klassen så har Hyundais WRC-åkare Hayden Paddon nu på hemmaplan, samma ställning i rallyt totalt. Här kör han en Hyundai i20 i lokalt APC-skick.