"Super Swede" på Korsika, Sunninen måste i mål, Veiby menar att sträckorna är "tricky", "Rallytest" i Roskilde med kärt återseende, Anderslövsrallyt kortas och snart dags för SSRC-premiär!

Blogg

Som den skåning jag är så klappar självklart mitt hjärta mer än lite extra för mina ”landsmän/kvinnor”. När wrc.com därför lyfter fram urskåningen Tom Kristensson inför morgondagens Tour de Corse och benämner honom som ”Super Swede” är det ståpäls överhälla kroppen. I texten beskriver man bland annat Kristensson som, en förare med ”solid asphalt background”.  Tvåan i Rally Sweden, Roland Poom från Polen däremot har inte alls samma rutin från svart underlag berättar han.

Korsika blir en utmaning då detta blir min allra första tävling på asfalt men på testet så kändes det ändå bra och nu känner jag mig ”quite conffient”.

Experterna tippar nu varken ”Super Swede” eller Poom överst på pallen utan den menar dom är vikt för spanjoren Jan Solans.  Något han själv inte ser som något toktips.

    Korsika är det rally som mest påminner om vad jag har tidigare erfarenhet av. Tror därför att detta är vår chans att visa vår riktiga  ”pace”!

    *

    I går skrev jag att alla i WRC mer eller mindre är under press hela tiden, från mekaniker/ingenjörer, förare, co-drivers till teamchefen. En som har mer än lite extra press på sina 25-åriga axlar är M-Sport Fords Teemu Sunninen. Att där finns vinnarpotential i honom är där nog ingen som tvivlar på, men tråkigt nog har Teemu så förtvivlat svårt att få till några ”clean race”. Slutade tolva i fjol och med en andra plats i Portugal som den klart mest lyckade tävlingen. Slutade tolva eller sist av WRC-gänget då han efter sig bara hade Sebastien Loeb och Kris Meeke. Precis som Sunninen körde dom inte full säsong, men finländaren körde ändå nio tävlingar mot Loebs två och Meekes fyra…

    Året har inte heller börjat bra med krasch på krasch och en enda poäng på tre starter. Då är det en klen tröst att han ledde ett bra tag i Rally Sweden innan han körde i ett träd på Torsbysträckan. Poängen i tabellen hitintills tog han genom att vara femma på Monte Carlos ”power stage”. När nu M-Sport kommer till Korsika är det med ett enda krav på honom och co-driver Marko Salminen, ta er i mål. Även om Team Principal Richard Millener tonar ner kravet en aning finns det.

    Teemus mål blir att köra alla sträckor och skaffa sig maximal erfarenhet.

    Vågar nog lova att Sunninen inte heller har några andra planer, men med ”10000 kurvor” framför sig kan detta vara lättare sagt än gjort.

    Ser framemot första asfalttävlingen för året, asfalt är något som jag faktiskt startade min karriär på men att köra go-kart är stor skillnad mot en WRC-bil, menar Suninen i en paus i reken.

    Inför helgens utmaning har så klart både han och Elfyn Evans testat på liknande asfaltsträckor. Precis som alla kollegor/konkurrenter så berättar han om hur bra bilen är och vilken fin känsla man fått under testen, jag känner igen allt. Sunninen körde inte Korsika ifjol vilket inte spelar så stor roll menar han då nästan alla sträckorna är nya i år.

    Vad jag förstår är sträckorna i år både snabbare och smalare än vad man brukat använda tidigare. Viktigast för oss är att avsluta med målgång, klarar vi detta blir resten av säsongen rent mentalt, så mycket enklare…  

    Lite mer ”lean back and enjoy the ride” finns hos teamkompisarna Elfyn Evans/Scott Martin efter tredje platsen i Mexiko. Till skillnad från föraren i Fiesta #3 har Evans inte bara kört här tidigare utan även med goda minnen, i synnerhet från 2015 då han slutade tvåa efter Latvala. Även han poängterar hur viktigt det är att få till en bra reek och därmed ”good pacenotes”.

    Härligt med att komma på pallen senast vilket skickade upp oss i totalställningen (ligger femma) och nu måste vi sikta på ny topplacering!

    Evans och Suninen kommer att köra Fiestor med de senaste aerodynamiska uppdateringarna.

    *

    I Rally Sweden gjorde Ole Christian Veiby och Jonas Andersson succé och vann WRC2 med värmländska KMS  blå Volkswagen Polo R5. Nu är frågan om Even Managements påläggskalv lyckas svara upp mot detta och ta en ny pallplats när det är asfalt under hjulen? Veiby själv verkar inte ha några tvivel om detta utan konstaterar.

    Vi har haft två perfekta testdagar och nu ser jag väldigt mycket framemot att starta vårt första rena asfalttävling för året.

    När han och Jonas nu avslutat tre dagars rek/notskrivning gillar dom vad man sett.

    Sträckorna ser väldigt bra ut, speciellt de nya. Den 47 kilometer långa ”Castagniccia 1 och 2” blir troligen den mest ”tricky” och tekniska sträckan, berättar Ole Christian.

    Vi snackar om över fyra mil med olikt grepp hela vägen…

    Nu blir inte Veiby ensam om att se framemot helgen utan en hel drös förare, många med större asfalterfarenhet gör likaså. Med namn som Eric Camilli, Yoann Bonato, Nicolas Cimain, Nil Solans, Kajetan Kajetanowicz och Simone Tempestini i startlistan lär den som kliver längt upp på pallen verkligen fått kämpa för segern.

    *

    Igår visade Sebastien Loeb Racing upp hur deras WTCR-Golfar kommer att se und 2019. För mig ser det ut som att designerna sneglat på de Volkswagen Polo R5 som Petter Solberg och Eric Camilli körde vid rallypremiären i Spanien. Det som verklig sticker ut är den svenska flaggan på taket på Johan Kristofferssons bil, mer än lite fräckt tycker jag. 

    Temat går igen på de andra tre bilarna i Loebs team som körs av Rob Huff, Mehdi Bennani och Benjamin Leuchter. Med andra ord finns där brittisk, marockansk och fransk flagga på de andra tre Golfarna.

    *

    RS-premiären i Hörby med ”Bilmånsson Hörby Rallysprint” närmar sig med stora kliv, knappt tjugo dagar kvar till den 14 april. I helgen körs där en stora ”Rallytest” i RoskildeSjälland och med flera svenskar anmälda bland de totalt nästan 90 ekipagen. Joachim Grahn är en som kör över Öresundsbron med nya WRC-Fiestan. Likaså får Rolf Grybbs från danske mästaren Ib Kragh nyinköpta R5 Citroën återigen känna på sitt gamla hemlands asfalt. R5 Fiesta kör Håkan Oddshammar medan Hörby-föraren Einar Fors luftar en för mig tydligen nyinhandlad Honda Civic. BMW Grupp H kör Skavomir Bronk, Lund medan DM/Asfaltcup-vinnaren 2018 Peter Vestlund, Hässleholm kör en Grupp F -variant.

    Från danskt håll blir det premiär för Ib Kragh med den nya R5-Skodan. Dessutom en kär återkomst till ”rallyprøverna” av snabbe BMW-åkaren Johnny Pedersen som 2017 la hjälmen på hyllan. Nu har både den och BMW M3:an dammats av så ”velkommen” tillbaka Johnny! 

    *

    För en lite stund sedan meddelade tävlingsledaren i Anderslövsrallyt, Lasse Mattsson att man tyvärr fått ett tråkigt avbräck inför tävlingen den 13  april.

    En boende har med bistånd av Länsstyrelsen lyckats stoppa rallykörning på en väg som vi redan hade tillstånd på från vägsamfällighetens ordförande, berättar Mattsson.

    Klart att vi är besvikna, men nu är det som det är, bara att gilla läget.

    Med en sträcka borta fick Mattsson och hans stab tänka om.

    Nu kör vi bara två sträckor, den ena körs tre gånger och den andra två. Ska inte vara några problem, vägarna är både torra och hårda…

    Intresset är stort för Trelleborg MK:s premiär för Bilsport Rallycup, 110 anmälda så här långt. Bara tio ekipage över maxgränsen.

    *

    Lördagen före Anderslövsrallyt är det den ”riktiga” rallypremiären i Skåne med Simrishamns MK:s numera klassiska ”Simrishamnsmixen”. Med detta inleds också ”grundserien” i Sydsvenska Rallycupen berättar SSRC:s Mats Bergman.

    Grundserien är de sju deltävlingar som leder fram till finalen och ger förare i alla klasser möjligheten att komma bland de främsta i prispottlistan, baserat på placeringen i den egna bil- och förarklassen. 

    De bäst placerade här får sedan möjlighet att köra ”SSRC-finalen” i slutet av oktober regi av Kristianstads MK.

    Sammanlagt skall mer än 350.000 kronor fördelas till förarna i Sydsvenska Rallycupen/Sydsvenska Mästerskapet, konstaterar Bergman vidare och fortsätter.

    Extra bonus i år är samarbetet med GN-Motorsport/Hankook Rallytires där vinnaren får köra en tävling i teamets R5 Fiesta!