Blogg

Sunninen och Rovanperä bäst på shake down för WRC i Wales, Tänak åkte av, tipset för helgen, amerikan till ERC 2019 och ny burbåge i VOC!

Det blev ingen bra inledning på Wales Rally GB för storfavoriten Ott Tänak när han inledde genom att åka av på första rundan av shake down. Sträckan Clocaenog visade upp sig från sn griniga läs regniga sida och i ett extra halt men välkänt vägbyte åkte Toyota-föraren rakt fram och tvärstopp i diket. Tog över två minuter att få honom upp på vägen igen och sedan bar det av direkt till service för att räta upp Yarisen där kylaren gått läck. Väl där förklarade Ott att det var vindrutetorkaren som ställde till det.

Något elfel med torkarna och när jag försökte få dom ur synfältet var kurvan redan så nära, förklarade han.

Borde fokuserat på mitt jobb istället…

Fadäsen som faktiskt såg lite C-föraraktig ut på videon, gjorde att han inte finns med på ”topp-tio”, utan slutar sist av de elva WRC-åkarna. Istället toppar Teemu Sunninen lite överraskande listan. Kanske ger detta med att Ogier lämnar M-Sport Ford att han snäppat upp sig och nu vill visa att han är värdig att överta rollen som försteförare hos Mr Wilson. 0,2 sekunder efter finnen hamnade sedan en hel trio, Jari-Matti Latvala,  fjolårsvinnren Elfyn Evans och så Sebastien Ogier. 

Har spekulerats om M-Sport skulle köra/chansa med den nya uppdaterade motorn eller ”play it safe” inför Wales. Svaret kom i dag, det blev ”safe”. Vad som är nytt är så klart väldigt hemlighetsfullt men tekniske chefen Chris Williams medger att ”några nya hästkrafter finns” men osäkerheten är för stor.

Får du ett fel är det ”game over” då är det bättre att ha några hästkrafter mindre…

*

Bästa Citroën kördes av Craig Breen, ytterligare en tiondel efter medan WRC-ledande Thierry Neuville kunde glädja sig åt att vara bästa Hyundai. Som sjua, 0,7 efter placerade sig Mads Østberg med Esapekka Lappi direkt bakom. Trots sjunde tiden var Mads nöjd med att vara igång.

Morgonen bekräftade att vi jobbat bra med set upp på vår C3 WRC under test. Hade en bra känsla och känner mig nöjd med förberedelserna!

Vädret som väntar med tidvis ganska kraftigt regn, är inget som bekymrar Mads och Torstein Eriksen.

Kommer att bli lerigt, halt och väldigt roligt hoppas vi…

Vet inte riktigt vad som händer i Andreas Mikkelsens Hyundai #4? Visserligen är shake down av noll och intet värde egentligen men att här vara sist på topp-tio och snudd på två sekunder långsammare, kan omöjligt stärka självförtroendet. Med en sträcka som var strax över tre kilometer lång betyder det att Mikkelsen är nästan sekunden långsammare per kilometer. Kan bli mycket med tanke på att över 300 kilometer SS väntar i helgen..

*

Lördagen blir svintuff med 15 mill special och dessutom ingen service. Lite fritt översatt så är det att jämföra med att köra de fyra första SSRC-tävlingarna, Silverkongen, Midsommardansen, Dackefejden och Skilling 500 innan det vore dags för mekanikerna att kliva fram. Onekligen hade ett sådant upplägg underlättat för alla som har problem att hitta folk att bemanna servicebilen. Så klart ändå helt otänkbart då det  här hemma är självklart med serviceuppehåll på minsta lilla korta RS…

*

Att det blir tufft kan man också tänka när till exempel Hyundai haft specialträning inför Wales för att de tre besättningarna ska klara att byta hjul på max 45 sekunder.

Med detta dags för tipset innan Wales Rally GB drar igång med SS1 på travbanan Tir Prince klockan 19.00.

1. Jari-Matti Latvala Toyota

2. Sebastian Ogier Ford

3. Elyfn Evans Ford

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Ott Tänak Toyota

Inser att där finns många frågetecken kring mitt tips och kanske mest då min vinnare, Latvala. Hävdar att någon gång måste finnens oflyt släppa, så varför inte i Wales där han inte bara kört 17 gånger tidigare utan även vunnit förut. Målsättningen är samma som vanligt för Jari-Matti.

Så klart att slåss med ”the top guys”!

*

Pontus Tidemand inledde lite försiktigt i halkan och klockades för femte tid i WRC2-gänget. Bäst tid satte hans Skoda-kollega Kalle Rovanperä, 1,2 sekunder bättre än Pontus. Näst bäst var Eric Camilli som i nästa tävling ska premiärköra nya R5-Polon på spansk mark. Här var det dock en R5-Fiesta som gjorde tjänst. Lite överraskande verkade också Ole Christian Veiby snabbt funnit sig tillrätta i sin nya C3 R5 och var trea, 0,4 efter Camilli. 

WRC2-tipset blir så här.

1. Pontus Tidemand Skoda

2. Kalle Rovanperä Skoda

3. Gus Greensmith Ford

4. Ole Christian Veiby Citroën

5. Jari Huttunen Hyundai.

Till detta kan tilläggas att Steve Røkland hade fjärde tid i 2WD-gänget.

*

Amerikanske Opel-åkaren Sean Johnston har fått blodad tand för det här med rally, tidigare har det handlat mest om racing för den Tysklandsboende egentligen långloppsdrömmaren. Nu  verkar han delvis ha gett upp just den drömmen och planerar istället full ERC-säsong 2019 i kategorin ERC3 med en R2-bil. I helgens ADAC Opel Rallye Cup-tävling slutade Sean tvåa, årets bästa resultat och dessförinnan gjorde han debut i ERC med grustävlingen Rally Poland. Det var också här han fick kicken i sin tredje grustävlingen i karriären. De två första kördes i Sverige, South Swedish Rally och East Sweden Rally.

Great feeling, dessutom min tredje tävling i R2-Opel och jag har fortfarande massor att lära, konstaterar Sean.

Han gillade verkligen Polens EM-bidrag, var lyrisk över publik och stämning för att inte tala om sträckorna som han tyckte var ”great fun” Tyvärr menar Sean, är han för gammal för att köra i Junior U.27 som är lite av huvudklass för 2WD  men tycker ändå att ERC är bästa språngbrädan för en rallykarriär.

Tävlar här mot de snabbaste R2-förarna vilket blir en del av min utveckling!

Detta är min första rallysäsong och jag älskar det verkligen, konstaterar Sean som har rutinerade finnen Alex Kihurani vid sin sida.

*

Medan RS-säsongen i Skåne är slut i och med förra helgens Fönstersprinten är den fortfarande i full gång på andra sidan Öresund. På söndag körs näst sista deltävlingen i Yokohamamesterskabet ØstSjälland och i Nykøping-Falster. Tre svenskbilar är anmälda, Joachim Grahn, WRC-Focus, Håkan Oddshammar, R5-Fiesta och så Skavomir Bronk vinnare i Södras C-förarcup.

*

Om jag säger att burbågen har varit en svårhanerlig surdeg i VOC Mekomonen Sverige tror jag inte många säger mot. Ända sedan man introducerade Volvo 740/940 med ”Cert-buren” har det klagas och gnällts över den som många menar, klena buren. Dock har VOC-generalerna Johansson och numera Fransson hävdat motsatsen. Faktiskt är där nog heller ingen som med ren fakta kunnat påvisa att dom tänker fel, Personskador i samband med en kraschad  VOC-940 som orsakats av för klen bur vet åtminstone inte jag har hänt. Trots detta kommer en ny bur att introduceras i klassen och denna kommer att visas vid SverigeSerie-finalen i Örebro på lördag. Precis som den gamla buren är det KBT som står för konstruktionen.

 Den båge vi har idag är en väldigt, väldigt bra båge det finns ingen som helt anledning att ens börja ifrågasätta det, menar Roger Fransson i VOC-ledningen.

Eftersom att klassen är enormt stor och dessutom funnits under så otroligt lång tid så finns det faktiskt ingen annan burbåge i hela världen som är så provad i praktiken som vår båge är och den har bestått alla test! 

Han är själv en som provat hur stark KBT-buren är.

Ödets nycker har genom mina och Lottas år i VOC gjort att vi själva utsatt den nuvarande bågen för minst sagt kraftigt våld. Självklart har vi inte gjort det med vilja, utan det har varit rena olyckor, berättar Roger.

Vi har faktiskt Volvo, Poppo, KBT och den den nuvarande bågen i 940 att tacka för att vi fortsatt har liv och hälsa och att vi kan fortsätta att vara ansvariga för klassen. 

Nya bågen är även den ”Cert-bur” som ska skruvas ihop men om jag tolkar Fransson rätt, så har man ytterligare förenklat jobbet med att montera den i bilen. 

  Det känns fantastiskt att KBT lyckats möta våra höga krav på enkelhet samtidigt som det här är en mer avancerad och komplett bur. 

Riktigt vad som är mer avancerat framgår dock inte av pressmeddelandet från VOC, men det verkar för mitt amatöröga vara mer rör nu. Den gamla buren kommer att även i fortsättningen vara godkänd. Dock kommer inte skadade ”gamla bågar” att kunna repareas av KBT längre än till halvårsskiftet 2019, efter detta blir det ny båge om den gamla skadats.