SSRC ställer in säsongen, lite tankar kring tunga Corona-beslut, KRC slår samman 2020 och -21, tappade direkt en tävling när Finspång ställer in, ny Citroën-VD är OK med WRC-beslut och Lindholm är spänd inför ERC-premiären!

Blogg

Då kom det förväntade meddelandet att Sydsvenska Rallycupen ställer in och samtidigt det som i mina ögon satte punkt för rallyåret 2020. Beslutet föranleddes av det som skulle ha blivit årets sista deltävling, nya Rally Småland i Vetlanda men när även dom fick besked av myndigheterna att tävlingen inte kan genomföras om reglerna ska följas, tog det stopp. Därför skriver SSRC:s frontfigurer Mats Bergman och Anders Martinsson: Sydsvenska Rallycupen står helt bakom de beslut som Älmhults MK och organisationen för Rally Småland i Vetlanda RRC har tagit den senaste veckan.  De finner det helt omöjligt att genomföra tävlingarna på ett säkert sätt utan risk att sprida smittan vidare eller att belasta sjukvården vid en möjlig olycka. Det är ansvarsfulla beslut för samhällets bästa och helt i enlighet med riktlinjerna från Svensk Bilsport och aktuella myndigheter. Detta innebär att det tänkta upplägget med en höst/vår serie för SSRC inte kommer att bli av utan vi tar nya tag med SSRC 2021. Skilling 500 skulle då utökat säsongen i SSRC med sitt datum i november. Om den körs så blir det nu som en helt fristående tävling. Nu hoppas vi att alla runt om i landet som drabbas fysiskt, psykiskt , socialt och ekonomiskt får en hoppfull vardag igen och tillfällen i livet att se fram emot med glädje, till exempel Sydsvenska Rallycupen 2021.”.

Därmed är samtliga rallyserier/cuper av något så när dignitet och status inställda, enbart Rally-SM är fortsatt intakt sånär som på att South Swedish Rally följde resten av landets arrangörers exempel. Enligt Ericsson Motorsport har idag 105 rallytävlingar ställts in med Corona som anledning. I dag finns 17 tävlingar med öppen inbjudan men där merparten av dessa körs utan publik.

*

    Jag ska inte säga att det kändes lika tungt att ta beslutet att ställa in TV-Svängen som när våra älskade labradorer Hanniball och Colin fick somna in, men inte långtifrån. I SMK Hörby har vi varit oerhört stolta över att ha kunnat förvalta arvet från de ambitiösa herrar och damer som 1965 genomförde den allra första TV-Svängen. En tradition som sedan aldrig avbrutits, inte ens vid högertrafikomläggningen 1967 fick vi ställa in. Då sade Länsstyrelsen nej till dispens mot den hastighetsbegränsning som infördes när trafiken skulle byta sida och som då självklart inneburit att tävlingen inte kunnat köras. Men tuffa/smarta/ambitiösa sekreteraren Kjell-Åke Lundgren i dag ”80-plussare”, drev frågan upp till högsta instans vilken gav Länstyrelsen bakläxa och grönt ljus för TV-Svängen. Efter det har det aldrig ens varit i närheten att ställa i tävlingen även om det några år känts tungjobbat. Till exempel 1976 efter att vi året före kört ”SM i Tillförlitlighet” för andra gången vilket slitit hårt på eldsjälarna. Något som innebar att förberedelsejobbet inte kom i gång förrän i elfte timmen, men även detta grejades. Men i år blev det tvärstopp med hänvisning till Länsstyrelsen/Polisens restriktioner, något som då bland annat även Älmhult och Vetlanda kan vittna om och som gör det omöjligt för oss att köra våra tävlingar.

    Foto:Tommy Svensson

    Att det skulle finnas något som helst tvivel utan att tävlingsledargänget på bilden, Magnus Larsson, Bertil Gunnarsson, Eva-Marie Hasslöf, Linn Wingren och Mia Nilsson, utan  att deras högsta önskan var att köra rally den 12 september, är helt befängt. Lika dumt är att SMK Hörby skulle ställa in för att ”det är kul, att dj-las med tävlande och publik”. I motsatta vågskålen mot TV-Svängen med 55 år i ryggen finns då Rally Småland som skulle ha arrangerats för allra första gången i oktober. Även om det är stor skillnad, är jag ändå hundra procent säker på att det ambitiösa och nytänkande rallygänget i Vetlanda upplever det precis lika tungt som vi i SMK Hörby, att tvingas till detta beslut. Ännu tyngre upplevs det att klubbar som valt att följa de restriktioner som finns utskrivna i tillstånden, i efterhand får både aggressiv och högljud kritik  över sina tvingande beslut. På ren svenska så känns detta faktisk både för dj-ligt och dessutom väldigt orättvist.

    Foto: Tommy Svensson

    När jag plockar fram bilden från 2015 på första tävlingsledningen 1965 tillsammans med en del av segrarna under åren, ja då får jag faktiskt en tår i ögat…

    *

    I samma ämne så kördes i helgen på privat mark ägd av rallyentusiasten Ole Svendsen en ”Rallytest” Danmark som lockade delar av landets ”topkører”. Bland annat körde Kristian Poulsen/Ole Frederiksen med sitt nya ”legetøj” VW Polo R5 plus att Suzuki Motorsport Danmark fanns på plats. Bakom testen låg ett ”hestejob” av Jeanette Kvick och hennes förare Jan Petersen som även de körde med den udda VW Polo S2000. Till slut blev det tio bilar på det lyckade testet med Kjellerup og Omegns Motorklub som ansvariga och som alltid i Danmark, med ”hygge” efteråt. Nu lägger jag mig inte i om det är rätt eller fel att arrangera den här typen aktivitet, det är i mina ögon upp till var och en att göra så länge reglerna följs. Men alla har inte samma uppfattning och efteråt har ”Kvicken” fått utstå en ”shitstorm”på sociala medier. Hon skriver, ”I skal sætte Jer ordentligt ind i tingene før I trykker på tasterne og smider beskyldninger rundt. Det sårer langt mere end I tror efter at have lagt et KÆMPE arbejde i projektet for i bund og grund bare at gøre folk glade og for at give alle en fed dag  Jeg kan godt tåle at blive trådt på men der er andre folk involveret som det ikke skal ramme og det pi…. mig virkelig af. Tænk før I taster da ting for det meste har en forklaring og en grund  hvilket også er scenariet for rallytesten”.

    Detta gör att jag tyvärr fick rätt när jag redan i våras menade att det var en uppenbar risk att Corona kom att splittra ”rallyfamiljer” med  olika uppfattningar om vad som är tillåtet eller ej. Det enda rätta hade så klart varit att bilsportförbundet satt ner foten och klart talat om hur rallytävlingar, kan eller inte kan genomföras, sedan om det är i Skåne eller Norrbotten så är det samma regler. Nu lämnas detta ansvar istället över till klubbarna som famlar i mörker. När SMK Hörby i ett försök att få stöd för antingen att köra eller ställa in TV-Svängen i juni tillskrev vi SBF:s vd Anna Nordkvist och då fick vi detta till svar. Det är inte SBFs riktlinjer utan Folkhälsomyndighetens riktlinjer kopplade till offentliga och icke offentliga evenemang, gäller samtliga idrotter. Det är polisen sak att avgöra om evenemanget är offentligt trots att det inte är på ett inhägnat område. I flera fall har polisen gjort en annan bedömning. Samma regler gäller för andra idrotter som tex golfen och orienteringen som också har svårbedömda ”inhägnade områden” Men i dagsläget har inte SBF bestämt sig för att ”kliva över” ett myndighetsbeslut i frågan.” Efter detta svar kan jag bara skriva ?????

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Även Klassiska Rallycupen drabbas av Corona och har därför beslutat att samköra årets i vintras påbörjade säsong med nästa års. Av planerade tävlingar i cupen 2020 har 2 genomförts; Hälsingerallyt och Örnskölden, 3 har ställts in; Rally Sigtuna, Emiltrofen och TV-svängen. För Finspångsrundan och Rikspokalen har inget beslut ännu fattats.Tillkommer gör ytterligare 4 deltävlingar på grus, en på våren 2021 och 3 på hösten 2021. Dessa bestäms under hösten 2020. Notera att ovanstående kalender kan ändras beroende på samhällsutvecklingen.”.

    Därför ser KRC 2021 enligt följande:

    • SMK Hälsinge 2020-01-11
    • Örnsköldsviks RK 2020-03-07
    • Finspångs MS  2020-09-26
    • SMK Örebro 2020-10-03
    • Vännäs MK 2021-02-06
    • SMK Dala Falun 2021-02-27
    • Nybro AC 2021-05-08

    *

    I cupen finns dessutom ytterligare en parameter att ta hänsyn till den lite flytande ”70+ gränsen” som det hänvisas till på olika ställen. En gräns som då skulle innebära att varken deltagare eller funktionärer i åldersgruppen ska kunna bjudas in till tävlingar. Detta har fått Åhusbon Tommy Sjödin att reagera som därför undrar via Motorbloggen..

    Detta med 70 + tycker jag vi borde kräva ett svar av SBF om, det kan ju inte var så att hos en klubb/distrikt är det okey och i andra klubbar distrikt inte, menar Tommy.

    Han har även sökt svar genom egna klubben men utan framgång, istället menades där i likhet med det mesta i den här frågan ”att det var väl upp till var och en”. Tommy fortsätter. 

    Men så har vi ju detta om något händer, vad gäller då, finns det försäkringar eller gäller dom inte pga av force majeur etc. Jag tycker SBF skyndsamt måste gå ut med vad som gäller oavsett distrikt!

    Ännu ett bevis på hur tokigt allt blir när inte vårt högsta beslutande organ sätter ner foten och ger kristallklara riktlinjer om vad som gäller.  Jag vet inte om detta kan vara ett förtydligande eller tvärtom, sätta ytterligare fart på karusellen?  SBF:s hemsida kan man  idag läsa följande: Ljungby MK:s tävling den 28/9 ska genomföras enligt plan med tillstånd från SBF. Även bilorienteringen senare samma dag kommer att genomföras med tillstånd från Smålands BF. Deltagare som är 70+ är välkomna. Ljungby MK har dessutom meddelat att de kommer att ha en kortare Prova På-bana för nybörjare. Det är ingen skillnad på svårighetsgraden, men den är kortare.”.

    *

    Tyvärr kan jag räta ut ett frågetecken för KRC, idag meddelade nämligen Finspångs MS och Finspångsrundan att även dom ställer in .

    Igår kväll beslutade Finspångs Motorsällskap att ställa in årets rallytävling Finspångsrundan på grund av den pågående Coronapandemin, berättar ordförande Gunnar Eneberg.

    Efter kontakter med Länsstyrelse, Polisen och övriga berörda visar det sig att vi inte klarar av tolkningen av de 50 tillåtna antalet människor som får samlas på samma plats, då vid rallytävling, alla ska räknas. Vi kan inte påräkna någon ändring av reglerna före den planerade tävlingsdagen den 23 september.

    Med hänsyn till detta tas därför beslut att inte köra och Eneborg lägger till.

    Om tävlingen körs som publikfri ska inte något program eller karta säljas något som gör att underlaget  att erbjuda sponsorer och annonsörer försvinner, vilket i vårt fall innebär en tappad inkomst på c:a 65.000:-  kronor.  FMS är dessutom noga med att vara rädda om våra funktionärer som i många fall är klassiska och ingår i riskgruppen.

    *

    Bland de som har lyckan att kunna använda inhägnade områden och därför inte omfattas av ”50-gränsen” är Åtvidabergs MK. På ett sådant område kommer man att köra ”Falerumsbacken” den 15 augusti och då givetvis publikfritt. Men hälsar Christian Rosén, tävlingsledare.

    Vi kommer att sända på sbfplay.se med både ljud och bild. Radiosändning även på radiofredag.se och i appen mixlr. 

    Första start är klockan 11.00.

    *

    När Citroën fått ny vd Vincent Cobee restes direkt frågan om det franska bilmärket var på väg att göra WRC-comeback? På den frågan svarade Cobee lite undvikande att han inte var delaktig i beslutet som han uppfattade berodde på att beslutsfattarna såg en splittring mellan WRC och fansen. Vad denna ”splittring” skulle bestå av förklaras inte, utan Cobee väljer att ligga lågt och förklarar att han känner sig bekväm med det beslut som fattades sent 2019.

    *

    I veckan måste Rally Turkey välja rött eller grönt ljus för den tuffa WRC-tävlingen med turiststaden Marmaris som bas. Lite märkligt i dessa tider men det är inte Corona som är största problemet, utan istället att få ihop tillräckligt med sponsorpengar för att för tredje gången kunna köra i WRC. På rallyts hemsida finns fortfarande inga detaljer om rallyt som ska köras den 24-27 september. Från arrangören kommer enbart ”inga kommentarer” och de som är mest angelägna över att få ett besked är Ypres Rally och Rally Croatia som är tänkbara ersättare om turkarna kastar in handduken.

    *

    En av Oliver Solbergs värsta utmanare i ERC Roma di Capitale är svensktalande finländaren Emil Lindholm bland annat med svenskt stöd från Lars Stugemo och hans framgångsrika HiQ. I par med Mikael Korhonen ingår Lindholm som ena halvan indiska däcktillverkaren MRF:s ERC-satsning i hop med Craig Breen/Paul Nagle. Nu är inte målet att vinna utan att försöka utveckla MRF:s rallydäck för både grus och asfalt till samma nivå som dominanterna Michelin och Pirelli. I Toni Gardemeisters team TGS World Wide och deras Skoda Fabia R5 Evo2 kommer Emil att försöka hålla jämna steg med WRC-rutinerade Breen som kör en Hyundai R5. Ingen slump att det tävlas med två helt olika bilmärken berättar Emil.

    Foto: GRX

    – Enligt MRF är det en stor fördel att vi testar med två olika bilar vilket ger nyttig feedback för ingenjörerna.

    För honom personligen är detta en jättemöjlighet att kunna utnyttja möjligheten att utvecklas internationellt.

    Vi fick ihop fyra tävlingar i år men hoppas på fler 2021!

    Nu väntar han på shake down där tiden avgör startpositionen.

    Totalt 45 R5-bilar är anmälda, när vi alla sett tiderna får vi se var vi väljer att starta, konstaterar en spänd men samtidigt förväntansfull Emil.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se