SSR-profiler nya SM-krafter från 2021, tv-sänt rally på söndag och Wilke har inga planer på att ställa in...

Blogg

Det blir fem välkända sydsvensk rallyprofiler Anders Martinsson, Patrik PerssonKjell-Åke Jönsson, Jocke Berg och Sara Meijving som med nystartade SRM (Svenska Rallymästerskapen) tar över som promotor för Rally-SM från 2021. Ett treårsavtal är slutet med Svenska Bilsportförbundet och där SRM introducerar ytterligare tävlingsformer med SM-status. Redan för någon månad sedan meddelade förbundet att nuvarande avtal med MAS inte skulle förlängas och efter detta har det spekulerats vilt om vem eller vilka som skulle ta över efter Lasse Mattsson & Co. Nu har vi svaret och det blev tt gäng med rötterna i South Swedish Rally som kunde presentera det bästa uppläget för SBF:s vd Anna Nordqvist.

I vårt koncept var det nog delarna med att få in många helt nya arrangörer i SM samt förbättrade möjligheter för både större mediauppmärksamhet men även där de kommerseilla bitarna i mästerskapet stärks, menar Anders Martinsson.

Svensk Bilsports VD Anna Nordkvist är nöjd med den nya lösningen.

    Det känns verkligen skönt att nu ha Rally-SM för 2021 till 2023 på plats. Avtalet med nuvarande promotor löper ut i år och vi har under året blivit approcherade av ett flertal aktörer som känt sig redo att kliva in som ny promotor för Rally-SM. Det har varit många givande och kreativa möten där jag känner att vi nu har landat helt rätt .

    Foto: Tommy Svensson

    Den största nyheten är utan tvekan att det blir två helt nya SM-kategorier förutom det befintliga som i sammanhanget benämns som ”Stora SM”. Två olika sprintmästerskap, både asfalt och grus introduceras direkt 2021.

    Vi tror stenhårt på att få in nya deltagare i SM med detta, tävlande med stor ambition men som av olika anledningar inte kan satsa på vanliga ”Stora SM”, säger Martinsson som utvecklar sprintplanerna

    Asfalt-SM inleds påskveckan på ELMIA i samband med den stora bilmässan där och avslutas i juli med ”SM-veckan Sommar” som också tv-sänds. 

    När asfaltåkarna går på semester är det dags för ”Sprint Grus SM” och då är det Årjäng och ”Hästkraftsveckan” som inleder. Finalen körs sedan på hösten  med ”Karlskronapokalen” som hade premiär som Sprint-tävling i höstas.

    Bägge Sprint-delarna körs med fem deltävlingar och här ser vi stor potential för att få se helt nya fräscha namn i kamp om SM-medaljerna, menar Patrik Persson.

    Foto: JC Rallypics/Joel Carlsson

    När det kommer till ”Stora SM” blir det fem SM-orter som får äran att inleda den nya epoken. Först ut är Boden som kommer att köras som ”dubbeltävling”, där varje etapp ger fulla poäng.

    Vi söker oss långt upp för att kunna garantera att det finns snö och därmed minimera risken att behöva ställa in, förklarar Martinsson som fortsätter. 

    Efter detta blir det återigen ny SM-arrangör som kör första grustävlingen och för första gången blir det SM-rally på Gotland.

     Båtturen till gruspremiären blir i april  innan det blir en mer välkänd tävling, SSR i maj. Redan i år lovades Skillingaryds MK en ny chans i SM-kalendern efter att ha tvingats ställa in på grund av Corona.

    Ett löfte vi självklart håller och i mitten av juni är det dags för Skilling 500 innan det blir final i Hässleholm två månader senare. En intensiv SM-säsong är att vänta, konstaterar Martinsson.

    Att det blir så här jäktigt beror på lite efterdyningar av dagens Corona-läge, men påpekar han.

    Tidigare år har grusdelen i SM körts från maj till september medan det till nästa år blir perioden april-augusti, lika många månader och enda skillnaden är att vi både börjar och slutar tidigare.

    Foto: Lena Gunnarsson

    En sak som blir ny från 2021 är att SRM skalat bort mycket av de krav som tidigare ställts på SM-arrangörerna. Krav som till exempel längd på det totala antalet mil specialsträckor, nu ska istället varje arrangör anpassa tävlingen efter egna förutsättningar.

    Med mindre krav kan vi även sänka startavgifterna och räknar med att dessa framöver ska hamna kring femtusen kronor mot dagens åtta, berättar Persson.

    – Allt för att locka fler att åka SM!

    Foto: Tommy SvenssonI ”Stora SM”  försvinner klassen 4WD Övriga och från 2021 körs alla 4WD-bilar i samma klass. Annars fortsätter klasserna R2 (Otrimmat) och R3 (Trimmat 2WD) precis som tidigare. I Sprint-SM förenklas det ännu mer och där blir det enbart två klasser, 2WD och 4WD.

    Detta har använts i de tidigare SM-sprintarna både vinter och sommar och har fungerat mycket bra, finns ingen anledning att ändra på detta, slår Martinsson fast.

    Så här långt är det inte helt klart, men det finns även en målsättning att utveckla med ytterligare en klass.

    Vi hoppas på grönt ljus för Grupp F-klasserna vilket onekligen vore ett lyft för både klassen och mästerskapet, menar Martinsson.

    Målsättningen kan förtjäna ett förtydligande, det kommer enbart att handla om rena Grupp F-bilar. Närbesläktade VOC får inte chansen att vara med och slåss om SM-medaljerna och Martinsson förklarar varför.

    Inte så att vi har något emot VOC, men detta är ingen klass som SBF kontrollerar och då kan man inte heller dela ut några SM-medaljer.

    Att just sprinttävlignarna har en spännande utveckling framför sig är uppenbart när Anders och Patrik nästan pratar i mun på varandra i ivern att marknadsföra de nya mästerskapen.

    Vi ser framför oss att detta ska locka arrangörer nära storstäder där tråkigt nog rallysporten i dag är väldigt anonym. Med tävlingar inom rimligt avstånd ska publiken  och även media enkelt kunna ta sig ut till ”Sprint-SM”.

    Foto: Tommy Svensson

    SRM ser det inte som önskvärt att grusmästerskapet körs med vanliga specialsträckor ute i skogen, Persson utvecklar.

    Helst ska det vara typ publikvänlig arenasträcka och där SSR:s Millebygden är lite av riktmärke för hur vi önskar se upplägget. Men återigen, det är upp till varje arrangör att jobba efter egna förutsättningar…

    Med en trio djupt involverad i South Swedish Rally sedan många år, till exempel är Patrik Persson tävlingsledare, Kjell-Åke Jönsson eventansvarig medan Anders Martinsson numera är lite ”Mr SSR”, känns det som att risken ändå finns att deras egen tävling ska hamna lite i skuggan av det nya uppdraget?

    Den risken är minimal och vi har jobbat ihop i så många år att vi vet vad som krävs i bägge rollerna, nej detta ser vi inte som något problem, lugnar Martinsson.

    Inte nog med engagemanget i SSR, han har dessutom startat populära Sydsvenska Rallycupen som inte heller denna kommer att påverkas?

    Inte ett dugg, dessutom blev jag avtackad i Växjö i fjol så min roll i SSRC är numera mycket begränsad.

    Trion är väldigt ödmjuk inför uppdraget och medger att man tar över ett mästerskap som fått ny vind i seglen efter MAS insatser.

    Helt klart har MAS gjort ett mycket bra jobb, men ändå kände nog SBF att det var dags att förnya och utveckla i en annan riktning än vad dom ansåg gamla promotorn kunna leverera. Nu hoppas vi  lyckas med att gå i takt med såväl förbund, arrangörer, sponsorer, publik samt allra viktigast, de tävlande, avslutar ledningen för nya promotorn SRM.

    SM-kalendern 2021.

    Rally-SM: North Rally – Rally Gotland – South Swedish Rally- Skilling 500-Snapphanerally

    Sprint Asfalt: Jönköping-Uddevalla-Tingsryd-Tierp-SM-veckan (oklart Halmstad el. Linköping)

    Sprint Grus: Årjäng–Bergslagsklubbarna-Sigtuna-Vara-Karlskrona

    *

    ”Rally Sweden Lockdown” är namnet på ett helt nytt och efterlängtad surrogat för ”riktigt rally” som dessutom tv-sänds på söndag i SVT1 med början klockan 15.45. På hemlig plats i trakterna av Torsby kommer sex förare att göra upp i sista programmet av ”Utmanarmötet” och allt kommer att livesändas.

    All heder till alla inblandade som så snabbt har kunnat samla ihop krafterna till det här, säger Glenn Olsson, vd för Rally Sweden som ligger bakom arrangemanget.

    Tävlingen kommer att köras enligt utslagsprincipen där de fyra bästa går till semifinal och så slutligen final med två förare. Dom som gör upp i tv är de tre Skoda-åkarna,Pontus Tidemand, Mattias Ekström och Emil Bergkvist. Superheta Oliver Solberg som har mamma Pernilla i högerstolen på familjens R5 Polo. Lite skånskt blir det också då PG Andersson kommer att köra GN Motorsports R5-Fiesta. Men det blir inte i den helt nya bilen som anlände för någon vecka sedan till Åhuskärr.

    Målsättningen var att få den nya Ford Fiestan i trafik, men trafikverket var inte på vår sida den här gången heller, säger P-G.

    Föraruppställningen avslutas så med Jonna Eson Brådhe i SM-bilen, Mitsubihsi Mirage R5. Sträckan som kommer att användas är känd från Rally Sweden men där ingen publik kommer att tillåtas.

    Foto: Tommy Svensson

    Någon serviceplats finns inte heller utan allt är noga regisserat för att passa in i ”Corona-tänket”.

    *

    Blev lite märkligt igår när South Swedish Rally gick ut med att man ställde in tävlingen i samråd med polisen i Kronoberg med anledningen av Coronaläget. Samtidigt går SBF i samma ämne ut på sin hemsida med budskapet ”Klart för tävlingar”. Efter detta följer sedan samma uppräkning av åtgärder för detta som jag skrev om redan i går. Man trycker även på att ”Kontakten med polismyndigheten är väldigt viktig som slutligen tillsammans med arrangören har det yttersta ansvaret.”. När SSR ställde in så var där nog många som reste ett frågetecken för EC Snapphanerally som är planerat bara två veckor senare än rallyt i Älmhult. I en artikel i Kristianstadsbladet lugnar tävlingsledare CG Wilke  tvivlarna efter sitt möte i går med polisen som betecknades som positivt.

    Foto: Tommy Svensson

    Våra åtgärder för publik, förare och funktionärer var på högre nivå än vad de hade tänkt sig, så polisen var väldigt nöjd med det, säger Wilke i Kristianstadsbladet.

    Några planer på att blåsa av,  ställa in eller andra tveksamheter finns inte när det gäller Snapphanerallyt.

    Det är vi övertygade om att vi ska köra, det är sällan det blir några ansamlingar med folk, säger CG Wilke.

    Tanken är att även Hässleholms GP Garnisionen ska bli av, men där vill Hässleholms MK höra med medlemmarna först.

    – Vi vill känna att vi är överens i klubben innan vi kör på. Vi kommer att ha många ögon på oss om vi kör, men någon måste börja öppna upp och vi blir ju först, säger CG Wilke och fortsätter:

    Vi ville ju egentligen ha publikfri tävling, men det går inte. Då måste vi garantera att det är publikfritt och det går inte med allemansrätten, så vi får lösa det med fler funktionärer.

    *

    Trevlig helg!

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se