Spännande WRC-premiär med Tidemand i en huvudroll, Emil B. stöttar, rattfladder hos Flodin, Lundberg med bra känsla, första Skoda-segern och 17-årige Vestlund imponerar!

Blogg

Sällan har väl en WRC-premiär känts så spännande som den som nu väntar runt hörnet när Rally Monte Carlo blir startskottet på säsongen 2019. Många ingredienser gör det extra spännande, till exempel om Sebastien Ogier ska förlänga sin rad med VM-guld trots att han sitter i både ny bil och nytt team, Citroën? Eller är Sebastien Loeb fortfarande världens bästa rallyförare när han nu gör debut för Hyundai? Ska Ott Tänak lyckas bli världsmästare och samtidigt då ge Toyota sin första världsmästare sedan 1994 då fransmannen Didier Auriol hörde hem guldet med en Celica Turbo. Varför inte satsa en slant på att Jari-Matti Latvala äntligen efter 18 VM-segrar och 65 pallplatser blir världsmästare för första gången.

Kikar vi så på WRC2 och nya WRC2 Pro är Emil Bergkvist klar för full säsong med en helt ny R5-Fiesta från M-Sport. Samma sak med Mads Østberg men i hans fall rör det sig om Citroën C3 R5. Kikar vi vidare neråt där det bjuds på raffel direkt i Rally Sweden när Junior-WRC kör den första av fem deltävlingar. Här kommer Tom Kristensson och Dennis Rådström att köra med blå/gula flaggor på Fiesta-taken och får garanterat stenhårt motstånd, bland annat från ERC-vinnaren 2018, Martins Sesks.

Men allra mest spännande är ändå det faktum att Pontus Tidemand äntligen fått den plats i ett WRC-team som han förtjänat i många år. I Rally Monte Carlo inleder han och nygamle co-drivern Ola Fløene det som alla hoppas bara blir inledningen på en lyckad WRC-säsong. Men klart är så här långt är bara starten nu på torsdag plus den i Rally Sweden. Men med bra poäng i båda tävlingarna finns där nog mycket som talar för fler tävlingar i den blå Fiestan.

Att göra WRC-comeback i det kanske allra svåraste rallyt i serien är egentligen i optimalt. Här gäler det att kunna läsa av vägarna, reagera snabbt, hitta ett mellanting i inställningar och däckval som i så stor utsträckning som möjligt fungerar för både torr asfalt och fullt vinterväglag.

– Jag har kört Rallye Monte-Carlo en gång tidigare och gjort rekognoseringen två gånger så jag har ett hum om vad som väntar, berättar Pontus.

Det är en väldigt speciell tävling, förmodligen den mest oförutsägbara i VM, och erfarenheten blir otroligt viktigt. Kanske inte på så sätt att man lär sig vägarna, utan snarare vägkaraktären och att hantera växlingen mellan underlagen.

Lite råg i ryggen har Pontus efter att ha slutat fyra i WRC2-klassen i sitt första och hitintills enda Monte, 2017. Målsättningen inför helgen är mest att lära känna bilen och teamet helt och fullt, utan någon press eller förhoppningar om en pallskräll. Om Pontus är lite av ”rookie” i Monte är det tvärtom för Ola Fløene som åkt rallyt många gånger, både med Andreas Mikkelsen och Mads Østberg. Hans rutin blir viktig i WRC-Fiestan med #7 på bakre sidorutan och de båda känner varandra väl, inte minst sedan J-WRC-segern 2013 då Ola satt i högerstolen.

Nu blir det dock annorlunda då Pontus inte suttit i en WRC-bil på många år.

Det är fem år sedan jag senast satt i en WRC-bil och det här är en helt ny generations rallybil. Det kändes kanon när vi testade och jag kom snabbt in i det och jag och Ola har hittat tillbaka till vårt samarbete, menar Pontus som blir lite eftertänksam och lägger till.

 Trots allt tävlingsdebut, vet att jag måste ha realistiska förväntningar. Jag har inte tagit mig så här långt för att vara tanklös och försöka bevisa något, nu ska jag ta det steg för steg och verkligen ta hand om chansen på ett klokt sätt med tanke på framtiden!

WRC-möjligheten har han och alla svenska fans väntat länge på men det har krävts oerhört mycket arbete för att det skulle bli verklighet avslöjar Pontus.

– Känner en enorm tacksamhet gentemot M-Sport, mina partners och alla som hjälper mig för att jag faktiskt står på startlinjen på torsdag, säger Pontus som väntar på att få starta från Gap på torsdagkväll sedan man i dag inlett reken och gjorts sina noter. 

Motivationen är högre än någonsin och det är äntligen nu det gäller. Nu kör vi!

*

Till sin hjälp i Monte Carlo har alla förare egna så kallade ”Gravel crews” som kör sträckorna så nära start man kan för att kolla in var man förvänta sig is och snöfläckar. Lite lustigt att benämna dessa  med ord som ”grus” som egenligen är det förarna minst kan förvänta sig i helgen, ”ice crews” hade känts mer rätt. För detta jobb har Pontus Tidemand engagerat Emil Bergkvist som gör sin WRC2-debut först i Rally Sweden. I listan här kan ni se vem som konkurenterna anlitat för samma jobb, idel välkända rallynamn.

Sebastien Loeb – Patrick Magaud

Andreas Mikkelsen – Bernt Kollevold

Thierry Neuville – Bruno Thiry

Elfyn Evans – Gwyndaf Evans

Teemu Suninen – Juuso Pykalisto

Jari-Matti Latvala – Tony Gardemeister 

Ott Tänak – Martin Kangur

Kris Meeke – Stephen Whitford

Den uppmärksamme lägger märke till att Citroën valt att inte avslöja sina ”grus besättningar”…

*

En som saknas i WRC 2019 är som bekant är från Citroën ”sacked” irländaren Craig Breen. Inte så mycket har avslöjats om hur hans år kommer att bli men i dag berättas att han ska köra Galway International Rally med en Ford Fiesta R5. En tävling som ingår i det irländska asfaltmästerskapet.

*

I går efterlyst jag fakta om den lampa som lyser framför vänster framhjul när WRC-åkarna testar inför Monte. Tog inte lång stund förrän folk med koll berättade. En var Sebastian Steiner som skrev. ”Ground speed sensor heter den, och den mäter verklig hastighet. Men den kan också ta in data för ride height och vinkel/höjd på bilen under broms och acceleration, så det är mer än bara en hastighets mätare”. Mats Tapper la till ” ”Lampan” är en Correvit sensor, får ej användas under tävling men på test. Väldigt dyra.” Kan även nämna Patrik Lindell som faktiskt var först med rätta svaret om lampan. Tack alla som fyllt igen kunskapsluckan…

*

Från Monte och WRC till Ludvika och Rally-SM är steget kanske långt men samtidigt inte och om det ankommer på spänning så är den minst lika stora Ludvika om ni frågar mig. Finns vissa starter som är än mer spännande än andra och en av dessa är i mina ögon Patrik Flodin och Göran Bergstens plötsliga uppgradering från att försvara guldet i Trimmat 2WD till att bli en av favoriterna i R5-klassen. BMW:n såldes till Nässjö och Johan Carlsson och istället blev det en riktigt vinnarbil till Patrik, en Skoda Fabia R5. Att det var några år sedan Patrik senast körde 4 WD märktes på första testet avslöjar ”Ilsbo-Expressen”.

Vi testade under en och en halv dag förra veckan och till en början var det mycket rattfladder…

Efter ett tag var den en gång ryske rallymästaren med Grupp N-Subaru inne i matchen och summerar inför lördagens SM och 4WD-premiär.

Lite ovant i början med däcken, men sedan fick vi till känslan och det var ett mycket givande test so gav många viktiga mil i kroppen. Jag ser fram emot den här säsongen enormt mycket! 

*

Lika spännande blir det i Trimmat 2WD där Opel Motorsports ERC-hopp Elias Lundberg i hop med David Arhusiander ska slipa bort lite rattrost innan det i mars bär av till Azorerna och ERC med Opel Adam R2. Någon Adam blir det dock inte på lördag utan istället kör Elias en nyinköpt Opel Astra Kit-car som han redan känt lite på vid en test.

Vi kommer hem från Östersundtrakterna med en bra känsla även om vi stötte på en del problem med bilen vilket gjorde att testet blev kortare än väntat, förklarar Elias som ändå var nöjd. 

Bilen känns för övrigt bättre än väntat och vi hoppas kunna fortsätta bygga vidare på den känslan i Ludvika!

*

Än är det för tidigt att bedöma huruvida World RX 2019 blir fågel eller fisk med tanke på alla fabriksteam som lämnat serien. Ett team som är utan officiell fabriksuppbackning är österrikaren Manfred Stohls ”STARD World Rallycross Championship Team”. Redan nu har man gjort klart med lettländaren Janis Baumanis och nu planerar man att utveckla helt nya Ford Fiesta ST Supercar med stöd av Ford Performance. Fjolårets MK 7 modell pensioneras och nu ska det byggas på nya MK8 där bara tio procent av grejorna från sjuan kommer att utnyttjas i åttan. Bland annat får bilen helt ny motor.

Stödet från Ford Performance innebär definitivt en ”game changer” för oss, menar Stard-teamet.

*

I värmländska Team Treske tog Robert Blomberg i hop med Ida Bood första totalsegern med sin nya Skoda. Trollhätteföraren vann alla åtta sträckorna medan 2WD-vinnaren Andreas och Therese Levin var tvåa på samtliga med sin Nissan. Skillnaden blev till slut 18 sekunder medan trean Daniel Dahlström/Jörgen Johansson från Säffle i en R5-Mirage var halvminuten bak Blomberg.

Bästa VOC:are blev Emil Andersson, MK Team Westom som i par med Johan Grönvall körde in som fyra totalt. Detta trots ett häftigt snövallsbesök i målet på första sträckan. Tack för bilderna Lollo.

*

Bäste och ende svensk helgens premiär i Lettiska Mästerskapet var som jag redan berättat unge gästriken Adam Westlund. Vid sin sida hade han ERC-rutinerade co-drivern Joakim Sjöberg som även är Adams mentor i ambitionen att komma ut i den riktigt stora rallyvärlden.

Jag är otroligt imponerad över Adam, som inte ens är 18 år än, att han vågar och kan åka så pass fort. Självklart handlar det mycket om att lita på bilen, fästet i vägen, noten och sin co-driver men Adam utvecklas otroligt fort hela tiden, berömmer Sjöberg sin adept.

Resultatet med den nya R2 Peugeot 208:an blev en tredje plats i R2-klassen bland tio bilar och där regerande Europa-Mästaren Martins Sesks vann. Anmärkningsvärt är att Adam bara använde fyra däck under hela det nästan tio SS-mil långa rallyt. Anledningen till detta var enkelt att hitta menar Jocke.

Perfekt väder för vinterrally med fin isbotten på vägen och halvmeter höga snövallar överallt!

Helt klart ljuger inte Sjöberg när man ser på bilden från Timo Anis

*

Inte säkert det blir någon Motorbloggen i morgon tisdag på grund av tidsskäl och att jag befinner mig på resande fot. Bland annat ska Volkswagen Dealerteam Bauhaus presskonferens få ett besök. Här utlovas spännande rallynyheter så, ”stay tuned”!