Solberg och Adielsson bra med i ERC inledning, far och son Blomquist möts i Skellefteå, SSM/SSRC gör om efter inställd Silverratten, MAS ser framåt, RX på Silverstone och vad är det för speciellt med denna Opel?

Blogg

F.d Opel-föraren Martins Sesks gjorde ingen besviken i sin R5-debut i Lettland. På shake down satte ”Borgmästaren i Liepajas” son näst bästa tid med sin Skoda R5. I  åk två var han länge 1,3 sekunder bättre än dåvarande tvåan Oliver Solberg, Volkswagen Polo. Men så dök  ”The Champ” Alexey Lukyanuk upp och klockades för bästa tid före Sesks och med Solberg sedan som trea. Mattias Adielson och Sainteloc Racing verkar ha fått ordning på hans C3 R5 och göteborgaren satte riktigt bra tid och gick in som lite av ”knallfyra”. Bra körde också Eyvind Brynildsen som rullade in som nia knappt fyra sekunder långsammare.

I klassen ERC3 Juniors var det inte helt överraskande att snabbe portugisen Efren Llarena var med i toppen.  men fick ge sig för finnen Miika Hokkanen med tre tiondelar, Bara hundra delar långsammare var senaste vinnaren Jean-Baptiste Francheschi. Elias Lundberg var bäste skandinav med sjätte tid en nysning före Steve Røkland. Konstig nog syntes inga tider alls från Sindre Furuseth. 

*

Värt att notera är att olycklige tjecken Erik Cais kom till shake down trots att han kraschade tungt, pratades om en fem varvs rullning på gårdagens officiella test med sin nya R2-Fiesta. Tack vare snabba beslut och gott samarbete med M-Sport Poland levererades en ny Fiesta till gränsen mellan Polen och Lettland. Här väntade Orsák Rallysports trailer med Fiestavraket lastat och från andra hållet kom en annan trailer med ny bil. Byte av last gick snabbt och sedan vände man tillbaka till Liepaja medan vraket fortsatte till Tjeckien. Blev till och med tid över för att klistra både den mattgrå folien och nya sponsordekaler innan Cais påbörjade shake down. 

*

När det så bli dags för Q1 och Q2 visade Oliver Solberg att han verkligen vill vara med i helgen. Dryga halvsekunden före Lukyanuk imponerade och trean Filip Mares var nästan två sekunder långsammare. Adielsson gick sin som nia och Brynildsen tia.

En som inte alls fick något tid var ERC och R5-debuterande ryssen Artur Muradian. Istället rullade ha sin Fiesta två varv och nu jobbas det febrilt för att få bilen startklar till lördagens start.

*

Den 14-15 juni är en historisk dag och detta inte bara för alla norrlänningar utan för hela Motor-Sverige. Då inviger man Drivecenter Arena i den lila orten Fällfors utanför Skellefteå med att klassiska ”Midnattsloppet” återupplivas. Den 4,2 kilometer långa banan klassas om Sveriges modernaste och man har även fått ett extra dragplåster till invigningen. En äkta far och son duell mellan Stig Blomqvist och sonen Paul som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Bakom detta ligger en av huvudaktörerna i banbygget Marklund Motorsport. Man fick ett bekymmer då Anton Marklunds Porsche stod utan förare när invigningen krockade med World RX i Hell. Redan klar för start var Paul och då föll det sig naturligt att ringa rallyvärldsmästaren från 1984 och erbjuda honom Antons ratt.

 – Jag tycker fortfarande att det är fantastiskt roligt att köra racerbil, berättar legenden från Örebro.

Man tackar ju inte nej till en racestyrning och det ska bli riktigt spännande att få uppleva den nya banan i Fällfors. Särskilt som jag får chansen att hoppa in i en 911 GT3 Cup igen och får köra i samma team som Paul.

*

När Älmhults MK tvingades ställa in Silverratten ställde det till problem i både ”Sydsvenska Mästerskapet” och ”Sydsvenska Rallycupen” där den ingick som deltävling. För SSM var det lite enklare att lösa, serien kortades nu till fyra deltävlingar där SSR nästa helg blir ny premiär. Värre var det i SSRC där tävlingen i Älmhult skulle gällt SSRC-poäng för klasserna 4WD och 2WD. För att få ihop en korrekt ”Prispottlsista” som gäller alla klasser, tvingas man därför att minska ner med den deltävling som skulle gällt enbart för de övriga klasserna, ”Björksprinten” den 26 juli. 

Detta innebär att SSRC 2019 omfattar sex deltävlingar och då kommer fem att räknas, berättar Mats Bergman i SSRC.

Återstår i serien gör:  

1   juni Sydrallyt         SSR                       Grp E, Grp F, Ungdom.

29 juni Dackefejden  Wäxjö MS            4WD och 2 WD. 

10 augusti EC Snapphanerallyt Hässleholms MK Alla klasser

31 augusti Skilling 500 Skillingaryds MK     Alla klasser

14 sept TV-svängen SMK Hörby                     Alla klasser

En positiv sak innebär detta dock berättar Bergman.

– Med denna kalenderförändring öppnas också möjligheten till ett återinsatt Mästarmöte på Millebygden Raceway fredagen den 26 juli.

Till detta ”Mästarmöte” bjuds de in som ligger 1-6 i de olika prispottklasserna samt några ”wild cards”.

*

Tror inte att någon rallyentusiast som inte delar MAS och SSR-arangörens glädje över att efter ”sju svåra år” äntligen fått till ett både stort och bra startfält till nästa helg. När de 13 SM-arrangörerna gick ihop 2015 och bildade MAS (Motorarrangörerna i Sverige) var det med en optimistisk målsättning, ”Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska genom samarbete och kvalitetssäkring stärkas som mästerskap, som varumärke och som plantskola för svenska rallytalanger, framtida WRC-förare.”. 

En viktigt hörnsten i bygget tillkom när ”Tools” gick in som huvudsponsor  och nu börjar detta samarbete bära frukt med allt bättre tävlingar och allt nöjdare deltagare menar Lasse Mattson ordförande i MAS. 

– Vi är mitt i en resa, återtåg, för ett folkkärt mästerskap i en svensk nationalsport. Både arrangörer, nya och etablerade, samt de tävlande känner att vi har vind i seglen och är på rätt kurs även om vi stundtals måste kryssa oss fram för att inte tappa fart, menar den numera Brösarpsboende  eldsjälen i Trelleborgs MK.

Nu är MAS egentligen lite tandlöst och kan bara styra tävlingarna. När det kommer till det eviga tvistemålet om vilka klasser som ska tävla om SM är det Rallyutskottet som bestämmer. Här väljer man att följa FIA-klasserna plus våra egna hemmabyggen ”Trimmat 2WD” och ”4WD Övriga”. Om detta är något man vill förändra framgår inte klart utan Mattsson säger lite diplomatiskt.

Allt går naturligtvis att förbättra, inte minst för att hålla nere kostnaderna för de tävlande. Här gäller det att ha en öppenhet och en dialog med inriktning på både långsiktighet och framtid.

Han berättar även hur positivt man ser på Volkswagen Dealer Team Bauhaus intåg i SM-serien och att MAS gärna ser fler följare. 

Det finns ytterligare bilmärken, Skoda, Ford, Citroên och Hyundai som har tävlingsbilar enligt R5-reglementet och som borde vara intresserade, menar Lars Mattsson hoppfullt.

*

Lite mindre pretentiöst är Bilsport Rallycup som kör deltävling tre på lördag när Vimmerby MS ”Emiltrofén” gör comeback efter några år i träda på grund av klubbens engagemang i Midnattsolsrallyt. Dessutom körs även tävlingen i Smålands DM och detta med 130 anmälda. Nytt för i år är att DM-serien mixas med både notade och onotade tävlingar och där helgens bidrag är första utan någon ”vägbeskrivning” för kartläsaren att läsa.

I mina ögon klar favorit till segern är hemmaklubbens snabbe Viktor Karlsson i sin Toyota. Motstånd lär komma från fjolårets cupvinnare Lars Engström, Simon Karlsson och Håkan Tagesson, alla i Volvo. Varnar även för B-föraren Adrian Ring.

*

I Uppland kör MK Rimo ”Björn Waldegårds Minne” som deltävling i sitt DM samt Rallyklassikernas serier. Fem sträckor på totalt två mil (?) är vad som numera bjuds i det landskap som förr i världen var lite av navet när det gällde att vaska fram talanger. Nu är tiderna ändrade och inte så länge sedan man i Uppland flaggade för total tävlingstorka om inget drastiskt inträffade. I ljuset av detta så är ändå två mil mycket, mycket bättre än noll mil som jag ser det.  

Intresset är det inget fel på utan arrangören har fått gallra då man satt maxtaket till 120 bilar medan 133 ville åka. I Klassiska och Historiska Rallycupen startar 80 bilar och är alltså dom som dominerar till antalet. Tippar att en viss Stig Andervang står som vinnare i morgoneftermiddag. Kul föråkare är Björns son Mathias Waldegård och så ”Opels first lady” Lotta Lundquist med sin häftiga Opel Manta 400. Det blir inte bättre än så här!

*

Silverstone är det ny drabbning i World RX  och där Team Hansens målsättning är att åter stå på pallen och därmed förstärka sin VM-ledning. Kevin Hansen leder före med elva poäng före brorsan Timmy.

I team-VM är det ännu tajtare och där Kenneth och Susanns team bara har en poängs marginal ner till tvåan.

*

På plats i ”UK” är även Tomelillas William Nilsson för att köra i RX2 Internationell Series och deltävling tre.

I helgen är det bara att trycka på eftersom jag kört där tidigare så hittar jag runt på banan, om man säger så, berättar William.

Nu är bilen dessutom hundra procent återställd efter kraschen i Barcelona, så jag är riktigt taggad.

19-åringen som kör för JC Raceteknik gillar banan förklarar han.

Banan är fräck och det blir den fjärde F1-banan för i år. Den har dessutom säsongens absolut största hopp. Ett gigantiskt hopp faktiskt, så jag ser fram emot det.

Så här långt ligger William på nionde plats i serien leds av Oliver Eriksson före finnen Jesse Kallio. Före sig har William även Simon Olofsson som sjua medan både Anders Michalak och Jimmie Walfridsson är efter ”Tomelilla-Expressen”.

*

På Silverstone körs även premiären för Euro RX där stort intresse knyts till Volkswagen Dealerteam BAUHAUS med unge norrmannen Sondre Evjen i förarsätet.

Jag hoppas att ta mig till final och kämpa om en plats på pallen, säger Evjen.

Evjen har under senaste månaden testat sin Volkswagen Polo GTI RX, men det har varit på blött underlag.

Dessvärre inget test på torrt, men jag tror att det ska gå bra att komma in i det också.

Förstår hans farhågor då väderpgonsoerna märkligt nog inte pekar på något regna alls över Silverstone till helgen.

Självförtroendet är på topp, lovar Sondre medan stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS, Tommy Kristoffersson,väljer att inte trissa upp förväntningarna.

– Jag tror att han har kapacitet för att bli mästare så småningom, men man får se det lite mer på sikt. Det är inte bara att gå in och dominera mot rutinerade herrar som Jean Baptiste Dubourg, Robin Larsson och nykomlingen Pontus Tidemand.

Han kan absolut köra bil, intygar Per Eklund som är huvudansvarig för Evjens ekipage.

*

I morgon är det ”dubbel” Motorlördag i Kristianstadsbladet. Sportchef Patric Nilson har varit ute på Åsum Ring inför nästa helgs EM-tävlingar i Karting och kan nu avslöja Kristianstad Karting Klubbs avancerade planer på ett stort skandinaviskt motorcentrum.

Spännande, sa Bill.

Superspännande, sa Bull.   

Dessutom har jag varit och imponerats över eldsjälarna i Hästveda Folkraceklubb som i morgon bjuder på årets första tävling. Inför detta har man för egna pengar förvandlat en skogsbacke till en jätteparkering för publik på 10 000 kvadratmeter och 250 bilar. Allt detta samt Motorlistan som har rubrikerna ”Thed Björk-Sebastien Loeb-South Swedish Rally medan Motorstoppet är en hyllning till bortgågne Niki Lauda.

*

Avslutar med att fått en liten kuggfråga från Saab-lovern Roger Rooth. Som ett led i att bota sin bokstavskombination snokar han runt i landet och letar efter olyckliga Oplar. Något han sedan med illa dold glädje delger mig, en Opel i riktigt förfall är en snygg Opel enligt Roger. Nu har han hittat en vad jag menar är en Opel Olympia med vinyltak och allt. Men Roger nöjer sig inte med detta, utan ställer frågan vad det är som är så speciellt med just denna bil? Nu vill jag inte påstå att jag är är Opel-nörd, alla vet till exempel hur man skiljer en Opel Rekord från 1958 mot en från 1959? Det vet man att 58:an har backspegel på instrumentpanelen medan den året efter monterades i taket. Men vad gäller ”Olympian” går jag bet, någon som ska lista ut vad om är unikt med just den här?

*

Med detta önskar jag trevlig helg och lördagen består av sociala aktiviteter vilket inenbär ingen Motorbloggen. Vi ses på söndag!