Blogg

Solberg har "sale", "tändvätskan" eller SM-tipset är serverat, "Kvicken" åker Opel i DM och hot mot klassisk skånsk specialsträcka!

BloggSolberg kopia 20Nu annonserar Petter Solberg ut sin vinstrika Citroën DS3 World RX Supercar (Pipo engine) till hugade spekulanter. En bil som han beskriver som ”Brand new rebuilt 2016 car – 0 km’s! Ready to Race!”. Petter föreslår att man köper bilen plus en reservmotor och blir detta för dyrt så finns även vinnarbilen från 2014 -15 att köpa. En bil som Petter menar även den är helt nybyggd enligt 2016-modell och ”ready to race”. Som extra lockbete kastar han även in att det finns möjlighet att hyra två mekaniker från PSRX och som sista sockret på toppen. Petter själv ställer upp vid första testet, men det hjälper inte snart har jag jus Silver-Kadetten så det här får bero…

*
Då är det dags att slå upp ”tändvätskan” inför Östersund Winter Rally eller som det också kallas ”SM-tipset”. Kan väl inte precis påstå att jag varit så där hundraprocentig i mina tidigare tips men som skalden Verner con Heidenstam uttryckte det ”bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge”. Kan också erkänna att det bli svårare och svårare att plocka ut förare till pallen i de olika klasserna. I synnerhet i de tre till antalet största klasserna, Trimmat 2 och 4WD samt Juniorernas Trimmade klass. Här är det mer än lite pilkastning i att hitta rätt namn. Men då spänner vi bågen…

Anders Åberg och Björn Johnsson pustar ut efter tre kriser på sträckan ”Svulröya 2”.
Otrimmat 2WD.
1. Anders Åberg Peugeot
2. Mikael Jirvelius Ford
3. Johnny Andersson Peugeot
Inte ofta man sätter en Skåning först i en vintertävling men Anders och svågern Björn Johnsson övertygade verkligen i Rally Sweden. Nu, med rätta vinterinställningar på Peggan blir det en ny fullpoängare.

BloggScholander
Otrimmat 4WD.
1. Jacob Jansson Mitsubishi
2. Robert Scholander Mitsubishi
3. Markus Hällbo Mitsubishi
SM-toppen förblir oförändrad efter Jämtlands-stoppet och har svårt att se någon som rår på Jansson. Hälsar välkommen tillbaka till Robin Adolfsson som äntligen verkar ha allt klart efter sin ruggiga avåkning i finalen.BloggWillen
Trimmat 2WD.
1. Kristian Johansson Suzuki
2. Pelle Willén Toyota (bilden)
3. Johan Carlsson Citroën
Svårtippat men inbillar mig att Kristian inte tänker låta det som hände i Söderhamn bli någon vana. Lär vara segersugen till max fast å andra sidan är det nog samma sak för Pelle Willén. Varför inskränka sig till de här två, alla 25 i klassen har säkert samma målsättning…
Mycket fokus var det på Robin Sandbergs comeback i FWD med den nybyggda Corollan men tråkigt nog blev det inte den succé som alla hoppats i premiären, så nu dj-lar!
En som gått nästan motsatt håll är värmlänningen Jan ”Jan-Jan” Johansson som behåller drivningen fram men bytt bort sin Toyota mot en f.d asfaltbyggd Nissan Sunny. Spännande!
För att fortsatt kunna vistas i min landsända måste jag även plocka fram SM-trean 2016 Johan Green från Hässleholm som precis som Sandberg bytt till Corolla. Noll poäng efter Söderhamn och nu måste det jagas om medaljdrömmen ska leva för ”Kalle” och kartläsare Kevin Athley.
SM-premiär blir det för Södra Sunnerbos Mikael Andersson som sätter Stefan Pettersson i högerstolen på 940;an. Här sitter annars normalt SMK Hörbys Peter Berglund men antar att hans uppdrag som kapellmästare i Arlövsrevyn sätter stopp för utflykten till Östersund?
Trimmat 4WD.
1. Jörgen Jonasson Skoda
2. Mattias Adielsson Ford
3. Mats Jonsson SkodaBloggPG
Det är väl i den här klassen som risken finns att ”strängen brast” blir uppenbar. Att till exempel välja bort regerande mästaren PG Andersson om än i en äldre Mitsubishi, Niklas Hägg i ny Skoda, Robin Friberg alltid snabb och SM-ledaren Michael Wikström kan nog enligt många tyda på totalt hjärnsläpp. Som sagt ni kommer antagligen att höra när strängen brister…
Junior-SM Otrimmat.
1. Daniel Röjsel Ford
2. Dennis Rådström Ford
3. Jari Liiten Ford
Efter detta får det bli solglasögon och lösmustasch när jag passerar Växjö. Tänker så klart på att jag inte har med smålänningen Erik Telehagen i tipset (en tröst Erik, jag har haft fel förr…). Sedan måste jag erkänna att jag håller alla tummar som finns för att Jonna Eson Brådhe kan följa upp klassegern i Finland förra helgen med en ny triumf, det är hon och Madelene Buskas värda!
Junior-SM Trimamt.
1. Marcus Theorin Suzuki
2. Andreas Persson Renault
3. Jonathan Johannesson Golf
Nytt hjärnsläpp kan tyckas att inte ha med SM-ledaren Pontus Åhman och dessutom i en Opel Corsa. Men pallen har bara tre platser och den här gången får Almunge-föraren nöja sig med att stå nedanför.
En som kanske kan skrälla är Blekinges enda representanter, Robin Liljegren och Danny Holgersson som även den här gången sitter i ny bil. I premiären var det NYBE-240:an och nu är det teamets egen 240 som får tjänstgöra.
Det är väl en rätt klassisk 240 med fyrväxlad dogbox, Dana-diff i bakaxeln. Motorn köpte vi billigt begagnad men den är vi supernöjda med efter lite justering hos Highspeed, berättar Robin.

Det bästa på bilen är nog den justerbara fjädringen från Reiger som gjort att vi fått en bra känsla i bilen under dagens tester.
Kul är också att även i den här klassen finns det en kvinnlig förare, Säffles Emelie Axelsson med en Volvo 940. Även hon har tidigare skrämt slag på flera konkurrerande killar och med lite flyt kan det bli ett nytt tillfälle i helgen.

*
Som vanligt blir det sändningar med Rally Live från Östersund som ger alla rallyfans all action i helgen via SBFplay.se. Fredagen inleds med två sträckor, varav en på Östersunds travbana följt av en sträcka i skogen. På plats under fredagen finns Robin Nilsson och Stefan Sollenfelt. Till lördagen ansluter Per Johansson som tillsammans med Sebastian Bourghardt tar dig genom tävlingen. Sändningen startar med uppsnack från travet 17.00 på fredagen, och vi sänder tills sista bil är i mål. På lördag börjar vi 07.00 och sänder tills tävlingen är avslutad.
Du lyssnar via SBFplay.se och http://rallylive.se/lyssna.

*

Malin Rosén, Åhus driver sedan några månader tillbaks en podcast som heter #Drivkraften.

I Åhus finns Malin Rosén som startat en podd ”#Drivkraften” med intressanta gäster och där hon planerar att framöver ha med motorsportprofiler. Redan nu på måndag den 27 februari är det minst sagt välkända Tina Thörner som är gäst hos Malin som hon beskriver så här ,”Tina är trefaldig världscupmästarinna och har kommit tvåa och trea i det berömda Dakar-rallyt. Detta vill ni inte missa! Vi pratar ledarskap, vikten av mental träning, vad som varit Tinas styrka och drivkraft genom åren och mycket mer. Kika in på http://www.drivkraften.com/ för mer info.”.

*
Jan Bonving en gång duktig Saab-förare och även kartläsare till Saab-profilen Roger Johansson, Trollhättan behöver hjälp. Jan skriver, ” Jag undrar om du har tillgång till resultatlistan för Karlskronapokalen 1976. Jag tror Stig B vann men inget mer kunde jag få tag på. Om du kan ge mig tips på var listan kan finnas tillgänglig är jag tacksam. Du har nog mer kontaktnät där än vad jag har. Jag håller på att städa bort gamla handlingar mm men scannar in dem i datorn. (vi kallar det ”dö-städar”)
Roger Johansson och jag hade st.nr 25 då. (vi gillade aldrig de Blekingska vägarna. Vi fick inget tempo. Samma sak på Mönsterås-vägarna)
Tack på förhand.”
Någon som kan hjälpa Jan med en resultatlista?

*
BloggKvickInga problem för Jeanette Kvick det danska Co-driver-proffset att få tiden att gå med många högerstolsuppdrag i många olika länder. Det senaste är dock på hemmaplan där hon i går gjorde klart med Marco Gersager. De båda ska köra full DM-säsong för Opel Danmark i deras Opel Corsa OPC och målet är mästerskapsguld.

*

Hässleholms Motorklubb har Off road körning på Möllerödsfältet ordförande Anders Forsell

Att vara motorsportarrrangör är ofta både jobbigt och otacksamt och möter man sedan dessutom motstånd från kommuner som ofta har en hel del påverkan på till exempel rally. Blir därför lite betänksam när jag läser off-road eldsjälen i Hässleholms MK, Anders Forsells inlägg på Facebook. Här konstaterar han att kommunens bolag HIBAB som bland annat äger Hovdalafältet nu reducerar klubbens tillträde till fältet till två gånger/år. Till sommaren väntar det stora eventet Sweden Offroad Tour och när detta är kört återstår ett enda tillfälle för dom som vill köra i terrängen med sina bilar. HIBAB har svarat Anders: Hässleholms Miljökontor och Länsstyrelsen bevakar FMCK:s verksamhet på Äspehöjden då en anmälan inkommit för drygt ett år sedan från en klagande Tormestorpsbo avseende störande ljud från verksamheten på Äspehöjden.
I och med att det finns en anmälan och krafter som försöker få bort all motorverksamhet på Hovdala Naturområde så skall jag i dagsläget inte äventyra deras verksamhet genom att tillåta mer körning utöver FMCK:s nuvarande.
När det gäller terrängkörning ute på Mölleröd så kommer jag vara mer restriktiv med tillstånd framöver p.g.a. markslitaget. Det är främst trädrötterna som tar skada.”.
Nu har Anders av förståeliga skäl delvis tappat motivationen och är inte lite sur på motorcyklisterna i FMCK som har betydligt större verksamhet på fältet och som dessutom har en anmälan på sig. Trots detta drabbas inte deras verksamhet, märkligt kan jag tycka. Men det som verkligen oroar rallyegoist som man är var raden: krafter som försöker få bort all motorverksamhet på Hovdala Naturområde”. Om dessa krafter får gehör för sina åsikter så försvinner en av Snapphanerallyts längsta, kändaste, bärande sträcka och hur kul är det?

*
BloggMotorI morgon lördag är det dags för ny ”Motorlördag” i Kristianstadsbladet med två aktuella reportage. Sportchef Patric Nilsson har tagit pulsen på Kristianstad Kartingklubbs nye klubbchef Tobias Groth inför VM(?) 2018. Själv har jag träffat Tom Kristensson som snackar Tyskland och ADAC Opel Rallye Cup. Sedan är så klart motorlistan också med. Mycket nöje och trevlig helg!