Blogg

Snö på Röjden, Monte-kopia i Österrike, tufft för RX-Magda, Dakarrallyt i gång och co-driver Moya akut opererad!

Så här ser det ut på Röjdensträckan i Rally Sweden en styv månad innan start. Meterhöga snövallar och både tjockt is/snötäcke på vägen bådar gott för andra deltävlingen i WRC 2018.

*
Österrikiska Jänner Rallye gjorde i helgen comeback och när jag kollade på ett filmklipp såg jag stora likheter med Rally Monte Carlo. Både sträckorna och underlaget med bitvis blankis påminde starkt om kommande WRC-premiär. Blankis på asfalt och däck utan dubb är ingen bra kombination vilket många fick erfara.
Bittert var det för unge Simon Wagner som i en gammal Mazda 323 höll tungan rätt i mun och undvek alla blindskären. Ledde med halvminuten fram till 16:e och sista sträckan när växellådan rasade och han fick bryta.
Istället vann nu Johannes Keferbäck, Fiesta R5 och detta långt över minuten till tvåan Gerhard Aigner, även han i R5-Fiesta. Välkände Hermann Gassner, Mitsubishi blev trea

*
SMK Hörbys Magda Andersson som slutade en bra bit in på övre halvan av resultatlistan till årets Euro RX med Marklund Motorsports Supercar Polo ser ut att gå ett tufft 2018 till mötes. Polon har återvänt från Löberöd till Boliden och som det verkar i en intervju med fjolårschauffören lär den bli kvar där. Med drygt tre månader kvar till EM-premiären har Magda ännu inte fått ihop budget för att göra sin andra säsong i den tyngsta klassen. Men än har hon inte kastat in varken hjälm eller förarhandskar.
Vi har runt tre och en halv månad kvar att jobba med detta. Finns fortfarande tid att få ihop ett program för 2018 och så lätt ger vi inte upp, menar Magda.
2016 slutade hon tvåa i Touringcar-klassen i Euro RX och i år blev det en 16:e plats i Supercar och dessutom med flera bra framträdande, i synnerhet i Höljes och franska Lóheac visade Magda hur bra hon är. Men trots detta är det svårt att få ihop sponsorpaketet medger Magda.
Svårt att bara vara ett litet familjeteam i Supercar eftersom alla har jobb utanför rallycrossen, berättar Magda och lägger till.
”The Magda team” består av föräldrar och nära vänner så allt jobb 2017 gjordes helt utan ekonomisk ersättning!
Självklart vill Magda fortsätta den karriär som startade 2012 och har absolut inte gett upp hoppet att fortsätta i tyngsta klassen även denna säsong. Men om detta inte skulle lyckas menar hon att den dröm hon hade som nioåring ändå gått i uppfyllelse, att köra Supercar.
Jag är så tacksam till familjen, team och mina sponsorer som tagit mig så här långt. utan dom hade jag inte kört rallycross överhuvudtaget.
Som utomstående betraktare känns det oerhört märkligt om inte ett av sportens bästa affischnamn skulle lyckas få ihop budget för 2018. Bättre ansikte för både rallycrossen och sponsorer får man leta länge efter. Egentligen borde verkligheten vara den omvända och att Magda skulle vara tvungen att välja mellan företag som önskar maximal exponering i samband med Euro RX…

*
I dag drog Dakarrallyt igång och som vanligt numera väldigt långt ifrån Dakar i Afrika. Den här gången körs tävlingen i Sydamerika och i länderna Peru, Bolivia och Argentina med målgång den 20 januari.
Numera lockar ökenäventyret även vanliga rallyåkare och där Carlos Sainz, Sebastien Loeb och Mikko Hirvonen är de mest kända. Sainz och Loeb i hårdsatsande Peugeot medan Hirvonen kör Mini (bilden).
Andra kända namn är Nasser AlAttiyah, Toyota, Yazeed Al-Rajhi i Mini och så
Khalid Al-Qassimi, Peugeot. Höll på att glömma tjecken Martin Prokop som kör Ford.

*
Samtidigt med detta så vårdas Sainz gamle co-driver Louis Moya på sjukhus i hemstaden Barcelona efter en skalloperation. Riktigt vad som drabbat Moya har jag inte lyckats klura ut då min spanska är tämligen kass. Inte ens google translate klarade av detta, för inte kan man ha en sjukdom som heter ”cerebrovaskulär box”? Hur som helst operationen betecknas som lyckad och supertrevlige Moya som jag träffat flera gånger (längst till höger en legendar inom motorjournalistiken, Peo Kjellström Teknikens Värld), kommer att bli helt återställd.