Snapphanerallyt körs men är nu "PUBLIKFRITT", så även troligen WRC i Tyskland, skånskt toppintresse i Trimmat 2WD, munskyddskrav i "DM-premiären", Rally på Gotland, STCC startar på Gelleråsen och Q-stage viktig i Rally Liepaja.

Blogg

I eftermiddags kom så ett delvis mycket tråkigt besked från Hässleholms MK och EC Snapphanerally där tävlingen nu ändras till att bli helt publikfri. Skriver delvis tråkigt, för glädjeämnet i detta är ändå att det blir rally trots allt vilket de 120 anmälda lär jubla över. Säkerheten för alla inblandade har alltid vart högsta prioritet för klubben, som tillsammans med förbundet och aktuella myndigheter utformat en plan för att på ett säkert sätt kunna genomföra tävlingen med flera åtgärder, restriktioner och säkerhetsprotokoll.

– Tävlingen har hela tiden haft fokus på full säkerhet vilket också myndigheterna gett oss beröm för, men nu har vi inte bara full säkerhet på själva tävlingen utan rallyt är även juridiskt förankrat, förklarar säkerhetschef Anders Åberg.

Med allas säkerhet i åtanke och med gällande regelverk tvingas man nu ändå meddela att rallyt tvingas genomföras helt publikfritt. Klubben har kämpat länge för att kunna genomföra tävlingen med viss publik.

    – Det är med tungt hjärta vi ber alla rallyfans att stanna hemma den här helgen. Vi hoppas och tror att alla ska respektera detta och med sportens bästa i åtanke följa rallyt hemifrån, vädjar Åberg.

    Rent praktiskt kommer det att bli svårt att följa rally då alla möjliga tillfartsvägar kommer vara avstängda samt ha omfattande bevakning av vakter, och alla obehöriga kommer avvisas från platsen.

    Foto: Tommy Svensson

    – Det ligger nu i alla rallyfans händer att hörsamma och följa publikförbudet. Om någon mot förmodan skulle försöka ta sig in på sträckorna kommer det leda till att sträckor eller hela tävlingen blåses av. Därför är det av yttersta vikt att alla följer rallyt hemifrån och absolut inte tar sig ut i skogen under några omständigheter, säger tävlingsledare CG Wilke.

    Att följa rallyt hemifrån kommer att vara enkelt och smidigt under helgen genom Rally Live som sänder Rallyradio med förarkommentarer, resultat och analyser från samtliga sträckor med start 09.00 på lördag på rallyradion.se. Resultaten levereras i realtid via Resultatservice hemsida och app, resultatservice.se. Enligt uppgift kortas också tävlingen genom att de båda första sträckorna stryks och därmed startar rallyt först med SS5 Mammarp klockan 10.14.

    Jag kan inte mer än instämma i Wilke och Åbergs vädjan om att alla stannar hemma för att inte riskera både lördagens tävling utan även möjligheten att skada sporten långt tid framöver. Inte minst kan ”huliganbeteende” ute i skogen sätta svåra spår framöver för både kommande East Sweden Rally och finalen i Sandviken. Uppmaningen att stanna hemma, lyssna på rallyradion hoppas nog både HLMK, jag och alla andra alla äkta rallyälskare följs!!!!

    *

    Allt mer pekar på att Rallye Deutschland kommer att köras ”publikfritt” inne på militärområdet Baumholder på grund av Corona-situtationen. Borta är därmed de spännande sträckorna genom Mosels vingårdar. Hyundai verkar också helt övertygad om rallyt kommer att köras och har redan påbörjat asfalttester med Dani Sordo bakom ratten. Igår körde han på både torr och våt asfalt på en liten väg som experter menade var att beteckna som ”smutsig väg”, alltså grus, gräs och småsten i kurvorna, allt då det förväntas regn i området Saarland i oktober. Istället för långa sträckor förväntas man nu stycka upp dessa i flera lite kortare bitar.

    *

    Här hemma är det nu fokus på Hässleholm och SM-rallyt EC Snapphanerally på lördag och i största klassen ”Trimmat 2WD” är det skånskt intresse. Hemmaföraren Johan ”Kalle” Green är lite av det största poänghoppet för Hässleholms MK i egenskap av sin mångåriga rutin. Efter vinterns enda deltävling i Vännäs ligger ”Kalle” på en sjunde plats men känner att han har stora chanser att förbättra denna på sin hemmaplan. Men Sösdalabon är ändå lite orolig över att han inte riktigt vet var på temposkalan han ligger efter det långa uppehållet.

    Å andra sidan är alla mina konkurrenter i samma sits, ingen har kört mycket mer än lite testmil sedan Vännäs, menar Kalle.

    Kan jag bara hålla höstens fart tror jag det räcker en bra bit, då höll jag flera av SM-topparna bakom mig!

    Foto: Tommy Svensson

    I hop med småländske kartläsaren Kevin Athley ska den numera välfungerande Toyotan bli ett hot mot i främsta hand SM-ledaren Patrik Flodin.

    Lika överlägsen som han var i Vännäs tror jag inte han blir här, men självklart är Flodin fruktansvärt snabb och blir tuff.

    Men lägger Kalle till.

    Där finns säkert tio namn i klassen (50 bilar stor) som är kapabla att vinna och bland dessa tror jag även på de bägge Hörby-förarna Tom Kristensson och Joachim Kristiansson.

    På pappret är Junior-VM-ledaren Tom Kristensson kanske största favoriten men Kalle tror att han ändå får svårt att vara med i segerfajten.

    Tom har väldigt lite tid och mil i den lånade Toyotan vilket jag tror jag kan göra honom lite mer hanterbar, men han är snabb och gör sällan några misstag, så inte går det att räkna bort honom!

    För Tom och kartläsare Joakim Sjöberg är lördagens tävling ett sista genrep inför återstarten av Junior-VM i Estland om tre veckor. Nackdelen är att han inte har möjlighet att ”träna” i Hässleholm med samma typ av bil som gäller i VM utan med en lånad nybyggd Toyota.

    Allt träning är bra träning, och vi behöver köra rallybil igen för att hitta tillbaka till rutinerna, menar 29-åringen från Hörby.

    Att han ser framemot lördagens möjlighet går inte att mista sig på.

    Ska bli himla kul och häftigt även om vi inte kör i första hand för att vinna, men å andra sidan är det tävling så vill jag alltidt vinna.

    Tom avslöjar även att känslan i bil och körning är det som kommer att styra resultatet.  

    Får jag rätt känsla så vet jag att det kommer att gå fort men allra viktigast är som vanligt ändå att ha roligt vilket det garanterat kommer att bli!

    *

    Foto: Daniel Hallsten – JC Rallypics

    En annan sydsvensk som är intressant är Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér i samma klass och precis som skåningarna med Toyota.

    Nästan ett halvår sedan den senaste deltävlingen i Rally SM kördes uppe i Vännäs, därför känns det väldigt kul att vara tillbaka och kunna fortsätta kampen om medaljerna, menar Victor. 

    Det blir tuffast möjliga motstånd men vi känner oss väldigt förberedda och ser verkligen fram mot att starta tävlingen. Självklart är siktet inställt på en placering i toppen! 

    *

    I klassen Otrimmat 2WD får Junior-VM duon Pontus Lönnström/Stefan Gustafsson bära lite av favoritskap i sitt genrep inför Rally Estonia men riktigt så ser man inte själv på saken.

    Foto: Junior-WRC

    Vi kommer att köra en Ford Fiesta som är ombyggd till Rally4-klassen, samma typ av bil vi kör i VM och köra med samma inställningar som vi ska ha i Estland för att bli vana med det, även om det kanske inte är optimalt för Hässleholm, avslöjar Pontus.Det som skiljer sig lite från den R2T Pontus och Stefan inledde säsongen med har bland annat att motor, drivlina och bakvagn utvecklats och det är just i en Rally4-bil som Pontus och Stefan ska ta sig an Snapphanerallyt. 

    -Vi körde test tidigare i veckan. Nya bilen känns bra och vi har en bra känsla inför helgen, avslutar Pontus.

    *

    Samma helg som East Sweden Rally kör även danskarna sin första ”DM-tävling” och detta på tysk mark med ADAC Cimbern Rally. För att kunna genomföra tävlingen har myndigheterna i hop med arrangören noga föreskrivit vad som gäller och bland annat är det munskydd som krävs så fort man är utanför bilen. Skyddet ska täcka både näsa och mun och får inte tas av utom när besättningen är i ”race mode”. Dessutom är det avstånd även inom egna teamet på 1,5 meter som krävs för att man inte ska bli bestraffade och till andra team minst tre meters lucka. Dessutom uppmanas till, ”Medbring selv håndsprit og desinfektionsmidler til aftørring – og brug det!”. 

    *

    Mer positiva är man på Gotland där GotlandsMF planerar för två tävlingar i höst. Först ut är SMA-Sprinten sista helgen denna månad och gotlänningarna berättar.

    1st SS som går 3ggr, alla åk räknas ihop. Totalt ca 7,5km SS. In med anmälan nu så vi får ett ordentligt startfält!

    Här är maximerat till 40 deltagare och tävlingen är publikfri och efter detta väntar ”JR Motorsport pokalen” den 19 september.

      Allt är lämnat till länsstyrelsen med tillstånd och säkerhetsåtgärder kring Covid-19. Vi har för avsikt att öppna anmälan inom kort så håll utkik! 

    Totalt utlovas det ca 25 km SS, 3st SS som går 2ggr med arrangörsnoter av Anders Martinsson.

    Start & Mål i Tingstäde Fästning. Rullande service likt ”förr i tiden”. Arrangören avslutar med.

    Vi hoppas ni är sugna på ett ”riktigt” skogsrally igen! 

    *

    I helgen är det äntligen premiär för STCC TCR Scandinavia och detta på klassisk  mark med ”Kanonloppet” Gelleråsen Arena. Tråkigt nog helt utan publik men tävlingarna går att följa live via STCC+. Totalt 14 förare finns på ”gridden” och där säkerligen vinnaren 2019 Robert Dahlgren, Seat och tvåan Tobias Brink, Audi hoppas ha toppat formen till premiären.  

    För mig finns det bara ett mål och det är totalseger. Men jag har inga illusioner om att det blir enkelt, årets säsong blir tveklöst en av de tuffaste på många år, menar Dahlgren.

    Foto. Anders Helgesson

    Eslövsboende Tobias Brink instämmer.

    Jag tänker inte sticka under stol med att jag gärna ser mig själv överst på pallen när målflaggan faller i finalen och förutsättningarna finns definitivt där i år.

    Bakom denna uppgörelse lyser där kanske ändå allra mest ljus på snabba Mikaela Åhlin-Kottulinsky som för två år sedan på samma bana dessutom, tog försa kvinnliga STCC-segern. Inte nog med detta, värmländskan dominerade även tidsmässigt när STCC hade sin officiella testdag i början av juli, även detta på Gelleråsen.

    – Nu ska det bli kul att skriva nya kapitel i racinghistorien tillsammans med PWR Racing, CUPRA konstaterar en förväntansfull Mikaela.

    Intressant blir så klart även f.d världsmästaren Rob Huff som kör VW Golf för Lestrup Racing.

    *

    I morgon är det viktiga ”Q-stage” till ERC Rally Liepaja och i år speciellt viktig med tanke på all lösgrus som täcker sträckorna. Den som får spåra på lördagen lär absolut inte ha med toppstriden att göra utan får nöja sig med att i bästa fall bli kvar på vägen. I morgon eftermiddag är det shake down och så den kvalet för att kunna välja startposition inför lördagens sträckor. Rallyt avslutas på söndag.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se