SM-karting välkomnas till Åsum, Hyundai testade i Finland, Solberg vann "Utmanarmötet", PG rullade GNM-Fiestan, rallygänget i Norrbotten på hugget, lite tankar kring "skyttegravskriget" i rallyvärlden och i Norrköping blir det namnkunnigt den 14 juni!

Blogg

Besvikelsen var stor hos Kristianstad Kartingklubb när man i förra veckan tvingades att ställa in sommarens bägge ”EM-tävlingar”Åsum Ring på grund av Corona. Men idag är det annat ljud i skällan och glädjen står återigen högt ute bland furorna.

Foto: Tommy Svensson

Vi har precis gjort klart för att köra Karting-SM på Åsum Ring den 9-12 juli, berättar ordförande Magnus Hedman. 

    Från början var det Rasbo MK som skulle kört mästerskapet men tvingades tacka nej för några veckor sedan. När så FIA i samråd med KKK inte såg någon möjlighet att arrangera EM under rådande omständigheter skiftades det fokus ute i Åsum.

    Snabba puckar och så sent som i torsdags började vi på allvar undersöka möjligheten att ta över SM och idag kom klart besked från utskottet, konstaterar Hedman belåtet.

    Lite plåster på EM-såren och nu gäller det att jobba på med bara en månad kvar till start!

    Med dagens läge är det svårt att beräkna hur många som kan tänkas vilja komma till Åsum för att tävla om SM-medaljer menar Hedman.

    Vi måste dock jobba efter att det blir lika många som vanligt, alltså runt 200 förare i de olika klasserna.

    Foto: Tommy Svensson

    Självklart kommer alla FHM-restriktioner att följas vilket ställer nya krav på klubben men där man fick en liten uppvärmning genom den mindre tävlingen i förra månaden. SM-helgen blir också publikfri såvida inga nya regler kommer.

    *

    Dröjde inte länge efter att FIA släppt på testrestriktionerna för WRC-teamen innan det började köras. Först ut var Hyundai som hade redan bokad väg i Finland och där då Thierry Neuville i dag var först ut, att efter nästan tre månader få känna på sin i20 WRC. Av de videosnuttar som sipprat ut verkade där inte heller vara något större fel på varken gasfot eller motivation när han lät bilen gå ”flat out in the finnish woods”. Direkt kom där dock reaktioner på hur det var möjligt för Hyundai med en förare från det allra mest av Corona drabbade landet (Belgien), att få lov at resa in i Finland med deras stränga inresekrav. Mer pålästa informerade då att Hyundais test räknas som ”a business trip” vilka inte omfattas av samma tuffa regler som när du turar med Silja Line. Lär inte dröja länge innan hemmateamet Toyota och M-Sport Ford följer Hyundais exempel.   

    *

    Eftersom jag jobbade i går hade jag ingen möjlighet att följa ”Rally Sweden Lockdown” förutom de sista skälvande minuterna. Finalparen var nog de av mig förväntade, Oliver Solberg och Pontus Tidemand men att Pontus skulle få däng var åtminstone för mig lite överraskande.

    Foto: Tony Welam

    Över den 2,5 kilometer långa och helt publikbefriade men tungt regndrabbade Torsbysprinten, flög Oliver och mamma Pernilla mot seger i SVT:s programserie ”Utmanarmötet”. 

    Gud va gött! 

    Det är ju tävling och man vill vinna, de bästa är ju ändå här, sa Solberg till SVT efteråt. 

    Skillnaden mellan Pontus och Oliver var inte stor, endast 1,1 efter två åk.

    – Vi gjorde vad vi kunde, fantastiskt kul i alla fall, en fantastisk känsla, hoppas att det drar igång på riktigt snart, menade Pontus efter förlusten.

    Emil Bergkvist slutade trea, efter seger i B-finalen mot Mattias Ekström.

    Foto: privat

    Enda tjejen Jonna Eson Brådhe med SMK Hörby-kartläsaren Julia Thulin hade ingen lyckad dag. Direkt råkade duon ut för drivaxelbrott på  deras R5 Mitsubishi vilket så klart inte  gjorde det möjligt för dom att ge sig själva full rättvisa inför tv-kamerorna.

    Foto. Tony Welam

    Än värre slutade dagen för PG Andersson och Anders Fredriksson som återigen skulle köra GN Motorsports R5 Fiesta. Men det äventyret blev kortvarigt och i en skarp vänster strax före mål på första vändan fastnade hjulet och bilen vände helt sonika runt på taket.

    Det var uppför där och man ser bara himmel när man rundar hörnet. Så jag såg varken stenar eller gropar. Vägen hade grävt ur lite och det hakade fast så vi gick upp på två hjul, säger en besviken P-G.

    Det var inte något överladd, så det känns extremt tungt. Vi hade verkligen velat vara med och fightats om segern. Jag har tittat på det i efterhand och det fanns inte så mycket jag kunde ha gjort! 

    Rally Sweden Lockdown blev helt klart en succé efter vad jag förstått från diverse input i min mailkorg. Kanske en liten försmak på hur nya Sprint-SM 2021 skulle kunna se ut. Helt klart är tävlingsformatet mycket bättre anpassat för tvproduktion än ett normalt långt utspritt SM-rally. Här är det möjligt att täcka nästan hela sträckan med kameror plus att närheten till serviceplatsen förstärker ”aciton-känslan”. Tänk om nya SMR kunde få med SVT och duon Jonas Kruse/Johan Ejeborg på SM-tåget 2021 då kunde man verkligen snacka om islossning…

    Så sent som i fredags avslöjads namnet på både nya SM-promotorn i rally (SMR) och tävlingskalendern för 2021. Idag kom första mediareleasen från klubbarna som fått förtroende att svara för premiären i januari till nästa år. Inte sedan 1983 har det arrangerats Rally-SM i Norrbotten. Men nu är det dags för North Rally Norrbotten att under två dagar stå som värd för SM. Två dagar där varje dag poängmässigt räknas som ett rally, alltså dubbelt värdefullt att åka till Boden.  Sex klubbar delar på ansvaret Luleå MS, Piteå MS, Kalix MK, Norrbottens MS, Morjärv MSÄlvsbyns MS och där Boden blir orten där man placerar HQ. Redan nu är klubbarna igång med såväl organisation som banan.

    – Det kommer att bli mycket intressant att se Sverige-eliten komma upp och tampas med rutinerade lokala SM-åkare som Mikael Wikström och Thomas Lahti, berättar Per-Åke Persson från arrangören.

    Men detta är inte slutstation för de ambitiösa klubbarna avslöjar Per-Åke.

    -SM-tävlingen blir en skarp generalrepetition inför eventuellt VM-Rally i Norrbotten 2022!

    *

    Känns inte alls bra att landets rallyälskare  tråkigt nog verkar ha delats upp i två läger där det bedrivs  skyttegravskrig i spåren av Corona för att få mest genomslagskraft för sina respektive åsikter. I ena graven ligger dom som är helt övertygade att det går att börja köra igen efter den 14 juni, om än med smärre eftergifter gällande FHM/RF:s-restriktioner. På andra sidan finns gruppen som ser stora problem att genomföra rally med anledning av samma restriktioner och som anser att regelverket finns där för att förhindra ytterligare smittspridning och inte enbart för att dj-las med rallyfolket. Vilken grupp man vill tillhöra är upp till var och en, men det känns väldigt olustigt att den här situationen har uppkommit. Detta, då det mer än någonsin krävs att vi alla håller ihop för att komma igenom det här f-bannade viruseländet. 

    Dessutom är detta scenario exakt vad jag förutspådde skulle bli fallet när som jag ser det  SBF valde att lämna förarsätet i Coronafrågan. De som rätteligen borde bestämma hur allting ska hanteras, väljer istället att  lämna över ratten till varje enskild arrangör att i samråd med polisen avgöra om det går att köra eller inte. Därmed blir det också extremt nyckfullt och helt beroende på vilket synsätt den enskilde arrangören och polisen har på att köra en tävling. Det räcker att titta på SSR kontra Snapphanerally, två SM-tävlingar med tämligen lika förutsättningar. I Älmhult såg inte polisen några möjligheter att köra med hänvisning till gällande regler. I Hässleholm däremot hade samma myndighet motsatt uppfattning och gav grönt ljus för rally den 15 augusti, bara två veckor senare än att SSR skulle körts. När det nu är upp till den enskilda klubben att själv besluta om hur man vill gå vidare, blir det också en olustig situation. Klubbar som anser sig kunna köra en tävling utifrån sina förutsättningar, riskerar att utsättas för skarp kritik för sitt sätt att tolka reglerna. En annan klubb med andra förutsättningar tar motsatt beslut, ställer in tävlingen och då lär det komma kritik för detta. Allt sammantaget spär detta på med nytt bränsle  på sociala medier och den lite hätska stämning som råder i rallyleden. Båda sidor anser sig självklart företräda majoriteten och att det därför är just deras respektive åsikt som ska gälla…

    Foto: Tommy Svensson

    Istället borde SBF ta kommandot och upprätta ett av enskilda arrangörer” icke tolkbart regelverk” för hur rally ska/kan arrangeras. Regler som är klart uppspaltade i vad som krävs i hanterandet av allt från besiktning, serviceplats, publik till de tävlande. När dessa krav är uppfyllda av arrangören, då är det kanske dags för polisen att slutligen ta ställning till om dom anser att det är lämpligt att ge grönt eller rött ljus. I dag famlar istället arrangören helt i blindo med enbart ett luddigt dokument från SBF som vägledning och där inga rent praktiska råd ges. När inga skarpa signaler kommer från Sollentuna uppstår dagens trista situation med ett hårt uppdelat rallylandskap vilket åtminstone inte jag, anser vara alls lyckat. 

    Foto: Tommy Svensson

    Rally jämförs ofta med fotboll i den här frågan och förespråkarna för att dra igång verksamheten för fullt, menar att dom får ju spela, varför kan vi då inte köra rally? Jag går inte in på eventuella olikheter i sporterna men oavsett, så är det Svenska Fotbollsförbundet och deras distrikt som bestämt reglerna när och hur matcherna ska återstarta. Det är inte så att SFF lämnar över till varje enskild klubb att själv bestämma. Det är extremt olyckligt att samma grupp av människor med i slutändan samma önskan, att få i gång tävlandet igen nu står på varsin sida av skyttegravarna. Jag hoppas verkligen att alla, oavsett vilken grupp man tillhör, sansar sig så att dagens läge inte ger upphov till svårläkta sår den dag vi förhoppningsvis uppnår normalläge i rallyskogen. Kanske en stilla nåd att bedja om, men så känner jag det…

    *

    Till detta kan jag lägga till, för att ytterligare understryka förvirringen med SBF:s sätt att se på saken. I dagens Kristanstadsbladet ( jag har inte skrivit den artikeln) kommenterar tävlingsledare och ordförande i Hässleholms MK CG Wilke gårdagens beslut att ställa in ”Hässleholms GP”. I artikeln kan man läsa, ” Vid ett möte i torsdags ( med polisen mitt förtydligande) föreslog klubben att tävlingen skulle köras utan publik, men det avråddes föreningen ifrån då det inte kunde säkerställas.

    – Men sedan föll det på att det inte var någon allmän tillställning, eftersom vi inte hade servering och inga hoppborgar. Då behöver inte polisen uttala sig på remissen. Då får vi själva ta beslut, Då är det ingen av myndigheterna som säger det är okej.”.

    Var jag konfunderad tidigare så är jag helt vilse efter detta. Har man inte servering eller hoppborg så bryr sig inte polisen om det körs rally eller inte? Märkligt när SBF på sin egen sida skriver, ” Kontakten med polismyndigheten är väldigt viktig som slutligen tillsammans med arrangören har det yttersta ansvaret”. Uppenbarligen gäller inte detta i Hässleholm utan där överlåter polisen ansvaret helt på Wilke och hans kamrater…

    *

    Efter beslutet från FHM/RF att öppna upp för tävlingar från och med söndagen den 14 juni så börjar det röra på sig även på rallysidan. Främst är det korta tävlingar som ser en möjlighet att komma igång ofta med maximalt 40 bilar och fortsatt med ambition att det ska vara publikfritt. Direkt på söndag är det ”Träning-testdag” med Norrköpings MK och Kenny Stavbom som ansvariga.

    Vi blir ett 20 tal bilar totalt och kör naturligtvis publikfritt och självklart enligt gällande restriktioner, berättar Stavbom.

    Inget dåligt startfält som bjuds med Mattias Adielsson, Christoffer Haglund, Jari Liiten, och Stavbom själv i 4WD-klassen. Bland de som förlitar sig på enbart tvåhjulsdrift finns Niklas Hägg, Kristian Johansson, Oskar Sundell, Emil Karlsson, Johan Axelsson, Hampus Jakobsson, Erik Brodin, Bröderna Wille o Emil Lennartsson, Adrian Ring och f.d rallycross föraren Fredrik Larsson med flera.

    Dessutom sänder Rallyradion hela dagen, avslöjar Stavbom.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se