SM-guld till Kristoffersson och Röjsel, Tidemand vintertest i Finland, Loeb testade taket på sin Hyundai, Levin nämns som VOC-favorit och själv hamnade jag i disken..

Blogg

hur man bedömer dagens SM i Vintersprint så är det väldigt tråkigt att det avgörs en ”jobbedag” för alla som velat följa dramatiken direkt i tv. Ett faktum som även drabbade mig själv då jag inte haft någon som helst möjlighet att kolla på tv då fotojobben pockat på uppmärksamhet. Så mycket har jag ändå snappat upp i efterhand att Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen inte alls oväntat dominerade med Volkswagen Dealer Team BAUHAUS R5-Polo, precis som i Bergslagsrallyt. Fyra bästa tider borgade för att Johans första SM-guld med en rallybil var ett faktum.

Via lite dikeskörning blev det en upprepning mot ludvika då Patrik Flodin/Göran Bergsten slutade tvåa med nya Skodan. Lite över sju sekunder efter Polon. Lite dikesåkning svarade öven Mattias Adielsson och Andreas Johnsson för som till slut ändå kunde ta helt nya Citroën C3 R5 till en bronsmedalj.

Även i 2WD blev det delvis en upprepning av LudvikaDaniel Röjsel/Mikael Johansson upprepade fjolårsbedriften och vann SM-guld med Opel Corsan. Men det att lite hårt inne då Niklas Hägg/Toni Sundkvist faktiskt var snabbare med Golfen i kvalet.  I första åket tog dock Röjsel kommando men Hägg vägrade vika ner sig och var i det andra sekunden snabbare. Nu räckte detta ändå inte, utan med 0,5 sekunder blev det guld till ”Smålands-Masen”.

Trea kom Robin Sandberg/Mathias Bengtsson men överraskande långt efter, över fyra sekunder. När jag kollar på resultatlistan blir jag dock imponerad av Ydres tuffe Renault-förare Albin Nordh som även chockinledde i Bergslagsrallyt. Nu tog han den lilla Twingon till sjunde plats men blev samtidigt bäste förare med en bil som normalt körs i klassen ”Otrimmat”. Övriga i 2WD hade mer pulver under locket att leka med…

*

Tempen skruvas nu upp för varje dag och om mindre än två veckor är det start med Rally Sweden. Torsdagen den 14 februari klockan 20.00 sprakar fyrverkeriet igång ute på Färjestads Travbana och sedan är ”the fastast wintershow on”. Just nu pågår vintertester för fullt och i någonstans i Finland testar M-Sport Ford och då så klart även Pontus Tidemand/Ola Fløene. Tester som skett under perfekta vinterförhållande berättar Pontus.

Vi känner oss klara för Rally Sweden och så gör Fiestan. Årets höjdpunkt börjar om två veckor!

Även Toyota testar och gör detta på finsk snö av praktisk skäl medan var Citroën låter Sebastien Ogier och Esapekka Lappi gör sina vintertester har jag inte lyckats reda ut. Hyundai däremot väljer väljer att förbereda sig i Sverige och här gick det inte riktigt som planerat för Sebastien Loeb och Daniel Elena. Under testerna igår kraschade paret sin WRC-i20 rejält enligt ögonvittne, men som tur var utan att skada sig själv. Kraschen är bekräftad av en från teamet som berättade att olyckan hände på parets sista testrepa. Bilen klättrade upp på en snövall och rullade över på taket. Inte så konstigt att även en niofaldig världsmästare kan missa, trots allt har han inte kört rally på snö sedan 2012… 

Skadorna var dessbättre inte större än att teamet under natten lyckades reparera så att Andreas Mikkelsen kunde starta sina tester som planerat i morse.

*

Även om Rally Sweden har bra styr på ekonomin så är det nog ändå ingen tvekan utan att pengatillskott alltid är välkommet. När dessutom WRC-promotorn aviserar högre kostnader framöver för att få vara med i ”Rally-VM”, vore så klart än större engagemang från olika samarbetspartners välkommet. Ett bra exempel hade varit om Sverige hade valt att göra som Estland som i årets Rally Estonia pumpar in runt en miljon kronor i rallyt. Detta enbart för att göra det möjligt för arrangörerna att skapa en organisation kapabel att genomföra tävlingen som  ”WRC-candidate”. Bara att återigen konstatera att motorsport har en helt annan genomslagskraft utanför Sveriges gränser än innanför…

*

Säger stort grattis till Ola Fløene som nu fyllt 50 år och som mer eller mindre samtidigt gjorde sin 100:e WRC-start. Det blev i Monte Carlo och Pontus Tidemands Fiesta som Ola kunde passera denna milstolpe i co-driver karriären.

*

I morgon när det dags för deltävling tre i VOC Mekonomen Rally och nu drar man långt upp i landet, till Vännäs och ”Vännäs Plåt Rally”. Tufft schema för VOC:arna då det dagen efter är deltävling fyra i Örnsköldsvik och ”Rally Örnskölden”. Som vanligt på vintern är det mycket VOC-bilar i startfältet. 

Man kan inte beskriva VOC som annat än en riktigt pigg åldring, en institution och en ryggrad i svenskt rally, konstaterar återigen ansvarige Roger Fransson.

VOC-premiären i Torsby visade med eftertryck hur tuff  VOC Elit A är i jubileumssäsongen. I år är det nämligen 30 år som serien fungerat lite som motor i svenskt rally. 

– Självklart blir det låga odds på förarna i tabelltoppen. Kristoffer Karlsson som tog dubbeln i Torsby, Patrik Fredriksson som skuggade i tävling två i Torsby, Tobias Isaksson som gjorde detsamma i tävling ett, menar Fransson.

Vis av skadan glömmer inte Fransson heller snabbe Hörbyföraren Henrik Levin med fru Ida i högerstolen.

 Levinarna åkte fantastiskt bra i synnerhet i Torsbys mörkertävling ända tills tävlingen tog ett abrupt slut bara några hundra meter från mål,  dom kan vi absolut inte räkna bort. 

I B-klassen menar Fransson att favorittrycket ligger på Dennis Persson och Oscar Jansson. I C lyfter han fram den mest långväga gästen, från Österrike kommer Oliver Rumpler med pappa Karl som kartläsare.

Sin entusiasm till trots, det vore en riktig kioskvältare om Oliver skulle kunna ha något med toppstriden att göra, menar Fransson.

  Den striden tror jag istället blir en klassisk duell man-mot-man, om man kan säga det om två så unga killar. Robin Bäckström och Jacob Johannesson.

*

Igår var det dags för det 59:e årsmötet i SMK Hörby och som vanligt med bra uppslutning. Två riktiga höjdpunkter blev där under kvällen och då var inte en av dessa att jag omvaldes som sekreterare. För vilket år i ordningen är lite oklart, men de första åren stencilerade jag ut årsmöteshandlngarna…

Nej det var betydligt högre höjdpunkter och den första vara när mångårige medlemmen i valberedningen, Curt Jeppsson avböjt omval och så klart då avtackades av ordförande Magnus Helgesson. Nästa höjdare var när klubben delade ut ett stipende på 10 000 kronor till Tom Kristensson för sina ERC-framgångar under 2018 och för kommande stordåd i J-WRC. Som alltid när det varit fest är där en baksida, det ska röjas upp efteråt och av någon outgrundlig anledning så hamnade jag som vanligt med disken…

*

I morgon lördag blir det ”bloggfri dag” då Motorbloggaren är upptagen med såväl jobb på dagen som social verksamhet på kvällen. Vi ses på söndag.

Trevlig helg