Blogg

Skoda-fajt väntas i Rally Finland, M-Sport fortsätter med J-WRC, Adam-Elias till Rallye Wartburg, Oliver S. till World RX redan i år (?), rallytunnt i Skåne och Opel-karavann på väg...

Trots att WRC-ledaren Pontus Tidemand saknas i anmälningslistan till Neste Rally Finland och även tvåan Jan Kopecky så lär det ändå bli en intern uppgörelsen mellan några olika Skoda-åkare. Hetaste segerkandidaterna verkar vara blott 17-årige men känns ändå lite som veteran, Kalle Rovanperä  och norrmanen, tillika WRC2-trean Ole Christian Veiby. Men med ytterligare 16 förare anmälda blir klassen självklart tuff och där finns uppstickare. Störst förväntningar och kanske lite för stora vilar på Rovanperäs unga axlar. Kanske beroende på att han är född i Jyväskylä där tävlingen har sitt centra plus att detta är debut som förare hos Skoda Motorsport. Kalle håller med och berättar om hur han som 12-åring flängde runt i skogarna kring Jyväskylä. Trots detta har det aldrig blivit någon start inför hemmapubliken förrän nu.

Att då köra en fabriksanmäld bil för första gången i Rally Finland gör helgen väldigt speciell för mig, menar Kalle.

Om det lyckas till hundra procent för Veiby kan han plocka in så mycket poäng att det bara skiljer fem upp till tvåan Kopecky. Men då ska allt stämma för norrmannen. till exempel får inte en sådan som britten Gus Greensmith, Ford eller fransmannen Stephane Lefevbre i nya C3 R5 få till det Ej heller Hyundais hemmaåkare Jari Huttunen som vann WRC2- klassen här 2017.

Inte heller kan  Tommi Mäkinens blivande Toyota-stjärnor Takamoto Katsuta och Hiroki Arai räknas bort då japanerna har mer träningsmil på finsk grus än de flesta i startfältet. Själv varnar jag för vinnaren av Autoglym Ralli, unge Emil Lindholm som även han kör Skoda. Detta gör han med lite stöd från ende svensken i klassen, Lars Stugemos företag HiQ. Stugemo i sin tur sätter som vanligt Kalle Lexe i högerstolen på ”Sunnyside-Skodan” och detta med #43 på bakrutorna.

Utanför WRC 2 kör Mattias Monelius och Erik Gustavsson, Skoda även för dom och med #85. Oförtröttlige, ambitiösa  co-driver entusiasten Ida Lidebjer-Granberg sitter i helgen vid sidan av hemmaföraren Kari Hytönen, Skoda Super 2000.

*

Med bara två tävlingar kvar i Junior-WRC, Finland och Turkiet blev det idag klart att M-Sport Poland fortsätter att leverera bilar till serien även 2019. Precis som i år blir det en-liters EcoBoost försedda R2-Fiesta som blir färdmedel för juniorerna. Även däcken blir samma som i år med Pirelli som leverantör.  Fyra deltävlingar räknas in och förstapriset är även det oförändrat, full säsong i WRC2 2020 med en R5-Fiesta. Dom som kommer att kunna tävla om detta är förare födda 1990 eller senare.

*

Tror knappt att Tom Kristensson och Henrik Appelskogs föraroveraller hunnit torka efter den svettiga helgen i Rom innan det redan i morgonkväll är dags för shake down inför fredagens start i Rallye Wartburg. Tävlingen ingår i Tyska Mästerskapet och det är i den egenskapen som Tom kör tävlingen som en del av Opel Motorsports program på hemmaplan. 

Cosmo Rallye Wartburg är dessutom fjärde deltävling i ADAC Opel Rallye Cup där den utgör halvtid i serien som leds av Elias Lundberg och David Arhusiander. På fredag  väntar 13 mil specialsträcka kring staden Eisennach som vaktas av borgen Wartburg som också gett rallyt dess namn. Målgång på lördag eftermiddag där förhoppningsvis Emil och David återigen hyllas som vinnare i ”Adam-Cup”. En andraplats och två raka segrar gör att STAR-talangen och SM-ledaren i Trimmat 2WD leder på 127 poäng före Grégoire Munster från Luxemburg med 87 poäng. 

Äntligen är vi tillbaks i Tyskland igen, ska bli så sjukt roligt att ta sig an den som vanligt tuffa konkurrensen i cupen, säger Elias.

Visst ser vår ledning ganska stor ut men allt kan hända i rally och speciellt när alla deltävlingar räknas. Så nu gäller det att hålla detta flyt resten av säsongen.

Precis som för ERC-åkande Kristensson är nästa anhalt för Emil efter Rallye Wartburg, Tysklands bidrag i WRC, Rallye Deutschland den 18-19 augusti. Skillnaden är att Tom kör i R2-klassen medan Adam-Cup och Elias kör för sig själv. Dessutom räknas tävlingen som två deltävlingar för Adam-gänget.

Förväntas därmed bli en otroligt viktig tävling för cupens avgörande, menar Elias.

Baksidan av framgången är att Elias får svårt att behålla SM-ledningen då tävlingen krockar med näst sista deltävlingen i Rally-SM, ESC Snapphanerallyt i Hässleholm. En jättechans för tvåan Kristian Johansson och trean Patrik Flodin att skaffa sig ett bra utgångsläge inför finalen i East Sweden Rally.

*

Från detta är det inte så långt till ERC där tråkigt nog gotlänningen Sebastian Johansson och Jesper Elfver inte alls fick den EM-premiär man hoppats. En liten tröst i bedrövelsen är ändå att ERC uppmärksammat de ambitiösa svenskarna i klassen ”Junior U.27 ”. På seriens hemsida kan man läsa om dom och vad som hände i Rom.

*

Kul är det också när man ser sponsorer som verkligen utnyttjar pengarna man lägger ut för att stödja sina mottagare oc hivar detta i olika sammanhang. Noterar att Huddig, tillverkare av grävlastare till el-, järnvägs- och entreprenadbranschen verkliga är stolta över att stödja Euro RX-föraren Magda Andersson, SMK Hörby. På Huddigs hemsida toppar Magda ”Nyhetssidan” vilket borde glädja alla som gillar både motorsport och traktorgrävare…

*

Att Oliver Solberg är ett hett namn i rally och RX är där väl ingen som säger emot på och nu verkar det som att ”Peters gutt” kan göra debut i World RX redan i år. Mycket diskussioner pågår om det eventuell kan bli redan till Riga i september men då troligen i Euro RX. Detta då Petters gamla Citroën Supercar inte riktigt lever upp till den beteckningen i jämförelse med dagens monster. Klart verkar det däremot vara att 16-årige Oliver hänger med till finalen i Sydafrika och då även kör Monster Energy’s Gymkhana Grid helgen före World RX sista tävling.

*

Ingen kan påstå att det duggar tätt med rallytävlingar den här stekheta sommaren och här nere är nästa tänkta tävling SMK Örkelljungas ”Mini-Smedsvängen” den 11 augusti och alla håller nog tummarna för att faran för skogsbränder ska ha blåst över till dess. Har den väl det blir detta första grustävlingen här nere sedan Hässleholms sprint i Vinslöv den 2 juni. Efter Örkelljunga återstår på grussidan bara SM i Hässleholm, TV-Svängen den 1 september och så Rally Blekinge den 22 september. Tillkommer gör SSRC:s båda mer jippobetonade och endast öppna för utvalda förare, ”Mästarmöte” och ”Final”. 

Ser också lite konstigt ut på RS-sidan där en del pekar på att fredagens ”Österlensprinten” kan bli sista deltävling i RS-DM. När jag skriver ”pekar på” tänker jag på att sista planerade tävlingen i serien, Arlövs ”Sydsten Bilteknik-Räjset” enligt uppgift inte är till helt hundra procent klar. Det som verkar klart, är att den tidigare tävlingsplatsen i Dalby inte är aktuell för i år utan nu jobbas det på alternativ. När så tävlingsdatum är satt till den 9 september förstår man att det är tajt med tiden…

*

I bland blir man glad över syner som möter en i trafiken. Idag när jag var på väg till Hästveda mötte jag en hel karavan Opel-bilar med husvagnar på väg till den ”Stora Opel-träffen” i Trelleborg på lördag. Gänget tog sedan en paus på Hästveda-Grillen och där passade jag på att föreviga den mäktiga synen. En liten försmak av vad för godis som väntar på Dalabadet