Blogg

Skånskt SM-silver i Linköping, Tidemand nära rullning, Berglund tog SM-guld, Volvo-seger i Gullabo, Kragh vann DM5 och Johan K. med samma grepp om STCC som World RX.

Tre av sex möjliga segrare lyckades jag åtminstone pricka in i SM-finalen East Sweden Rally. Dom som gjorde sin plikt var Tom Kristensson, Otrimmat 2WD, Jari Liiten Otrimmat J-SM och Simon Karlsson, Trimmat J-SM. Här hade jag även tvåan Pontus Lönnström rätt som dessutom körde hem guldmedaljen.

Annars var det tämligen otippat att Pontus Tidemand skulle åka av och tvingas bryta efter bara fyra sträckor. Att ha honom som totalsegrare kändes annars kassaskåpsäkert. Men en stubbe lite för nära vägkanten i en högerkurva plus lite nottrubbel mellan Pontus och Jonas Andersson ändrade bilden totalt. Med bortslitet höger bakhjul och ytterst nära en rullning tog uppvärmingen för Rally Turkey slut för Pontus. Trots att mekanikerna försökte göra en fältmässig reparation för omstart var den lila Skodan allt för illa skadad.

När så även guldjagande Mattias Adielsson fick problem öppnade det upp för Martin Berglund och Joakim Gevert. Enda hotet mot Gävle-guld var då Johan Holmberg/Christoffer Bäck.

Tanken i morse var att hålla undan för Johan Holmberg och när vi sedan passerade Tidemand som rullat blev vi nästan chockade. berättar Berglund.

Med Berglund på väg mot guld var det dramatik bakom kring silver och brons där Johan Holmberg var ömsom trea efter Berglund och Adielssson, ömsom fyra efter Mattias Monelius. När alla räknat både framåt och bakåt och lagt till fem extra SM-poäng till Adielsson på sista och fyra till Holmberg var det 3,5 poäng som skilde dessa båda åt. Till Holmbergs favör.

Min åttonde tävling i en fyrhjulsdriven bil, så jag är helnöjd med en silvermedalj, menade den Ford-åkande gotlänningen som hade stora bekymmer med styrservon. Ibland fungerade den perfekt, andra gånger tog den över och ville styra.

Det var i läskigaste laget!

Mattias Adielsson och Andreas Johansson satsade på guld även om det var mycket som skulle klaffa för att det skulle hamna i Göteborg. Så blev det inte utan paret fick nöja sig med brons.

Jag är även nöjd med att vi kunde ta bronsmedaljen trots att vi brutit två tävlingar och att vi var med och fajtades in i det sista om guldet. Det här bygger verkligen för framtiden.

Ett magplask blev det för min 4WD-tvåa Anders Grøndal och Miriam Walfridsson som aldrig fick lov att starta SM-finalen. Anledningen var att Anders norska bilförsäkring inte uppfyllde svenska krav och det blev ”Brutit” före start.

*

Trodde/hoppades att Kristian Johanssons oflyt skulle få en ände och därför hade jag Kind-åkaren som vinnare före Patrik Flodin. Såg bra ut fram till sträcka sex där den blå Golfen var drygt 20 sekunder före Patrik Flodins BMW. Då stod oturen och väntade runt hörnet och passade på att samtidigt knäcka Kristians generator. Nu lyckades man laga strömalstraren så det blev omstart och fem minuters tidstillägg. Detta gav en bronsmedalj för honom och Fredrik Livh. Inte heller Flodin och Göran Bergsten hade en problemfri resa, återigen var det växelkrångel med BMW:n.

Gearcuten fick något frispel och växellådan gick sönder när jag växlade och vi blev utan treans växel, berättar den nykorade svensk mästaren.

  Då tyckte jag tyckte inte det var någon idé att fortsätta. Men Göran övertalade mig tack och lov…

Därmed tog Patrik sitt andra SM-guld och Göran sitt första.

Ja, trots att jag har två VM-silver, NM-guld i WRC och är Rysk Mästare har jag aldrig tidigare vunnit SM, konstaterar Göran belåtet.  

Silvermedaljörer  blev Elias Lundberg och David Arhusiander. Opel Adam Cup-duon slutade även tvåa i finalen med Ola Axelssons gula Volvo 940, 18 sekunder efter Flodin.

*

Det blev skånsk SM-medalj och den som fixade detta var SMK Hörbys Tom Kristensson som i sin allra första SM-säsong lyckades att på bara två deltävlingar köra hem ett SM-silver i par med östgötska kartläsaren Henrik Appelskog. Två segrar räckte, först i Askersund och så nu i Linköping.

Jättekul att få till det, menade en jublande glad Tom efteråt.

Någon tanke på medalj fanns inte när han startade utan SM-finalen var mer tänkt som ett viktigt träningspass inför kommande EM-tävling, Rally Poland.

Det var först efter sträcka sju som vi förstod att det skulle kunna bli silver om vi lyckades vinna, berättar Tom strax innan han kliver på planet som ska ta honom till Turkiet.  Här väntar WRC och Rally Turkey nu till helgen och där tanken är att Opel Motorsport-föraren ska knyta kontakter för eventuell styrning 2019.

Tom ledde klassen från start till mål och när så förste utmanare, norska esset och tillika EM-åkaren Sindre Furuseth fick problem efter sträcka fyra (punktering) var det aldrig något snack om saken.

Då var vi redan elva sekunder före så jag kände mig aldrig stressad, men för tempot var det bra att Sindre var med så man inte slappande av, menar en glad silvermedaljör från Hörby.

*

Självklart är det kul med alla välförtjänta medaljörer efter en tuff SM-säsong men ändå, vissa medaljörer värmer lite mer än andra. En som värmer är Jonna Eson Brådhe och Annie Hellstadius brons i Toms klass. Dessutom vill jag säga att det är en medalj som tjejerna verkligen kämpat sig till och inte fått till skänks. I Linköping slutade man trea och var då placeringen före vinnaren i Hässleholm Emrik Smedberg från Växjö. Stort grattis Jonna och Annie!

Sämre gick det för skåningarna i samma klass, Hampus Larsson/Danny Holgersson, Kristianstad slutade sjua och placeringen efter togs av Hörbys Andreas och Tommy Andersson. Victor Hansen och Ida Lidebjer Granberg hade otur med en megapunktering vilket ändå gjorde att man klev upp till femte plats i J-SM-klassen.

Årets förare i Rally-SM måste faktiskt vara Jari Liiten med Mikael Kjellgren vid notblocket. En tappad seger i Hässleholm annars har det varit full pott för Peugeot-åkaren från Sandviken. Totalt fick Jari ihop 162,5 SM-poäng och och var därmed den förare som fick mest poäng i årets serie. Men inte långt efter kom guldkollegan i J-SM Trimmat, Pontus Lönnström med sin gröna  (!!) Volvo 940.

Minst poäng av de sex guldmedaljörerna fick Patrik Flodin ihop trots fyra raka agerar på slutet. 119 poäng blev det vilket bara var sju mer än tvåan Elias Lundberg. Därmed var Trimmat 2WD den klass med tajtast toppstrid.

Allra jämnast var fördelningen av silver och brons i 4WD Övriga. En enda poäng delade Johan Rudengren och Michael Wikström där den sistnämnde även uteslöts i finalen av för mig okänd anledning. Guldet knep Tobias Johansson/Bosse Holmstrand som avslutade säsongen i Jocke Grahns WRC-Focus. 54,5 poäng ner till Skoda-åkande Rudengren talar en del om Tobias överlägsenhet i årets SM.

*

För övrig fördelades medaljerna så här. 

Otrimmat 2WD: Guld Jonas Bodin/Madelene Buskas, silver Tom Kristensson/Henrik Appelskog, brons Jonna Eson Brådhe/Annie Hellstadius.

Trimmat 2WD: Guld Patrik Flodin/Göran Bergsten, silver Elias Lundberg/David Arhusiander, brons Kristian Johansson/Fredrik Livh.

Trimmat 4WD: Guld Martin Berglund/Joakim Revert, silver Johan Holmberg/Chrisoffer Bäck, brons Mattias Adielsson/Andreas Johansson.

4WD Övriga: Guld Tobias Johansson/Bosse Holmstrand, silver Johan Rudengren/Christer Johansson,  brons Michael Wikström/Lennart Nilsson.

JSM Otrimmat: Guld Jari Liiten/Mikael Kjellgren, silver Eddie Lundqvist/Olle Erixon och brons Hampus Jakobsson/Jens Jakobsson.

JSM Trimmat: Guld Pontus Lönnström/Richard Svensson, silver Pontus Jakobsson/Martin Andersson och brons Simon Karlsson/Tobias Steen.

*

Någon seger för hemmaföraren Mattis Olsson blev det inte när hans egen klubb Gullabo RC firade 40 år med BRC-deltävlingenJubileumsknixen”. Mattis Toyota fick någon form av ”inre blödning” och favoriten med tillfällig kartläsare Carl Ottosson fick därmed ge upp. istället blev det ny seger för Kullings Lars Engström/Kurt Nilsson som även toppar cupen  för Grupp H. Närmast efter den gula 940:an följde Håkan och Anders Tagesson, Volvo 240, åtta sekunder efter. På tredje plats kom Janne Kristiansson/Jimmy Lundqvist, 14 sekunder efter familjen Tagesson.

Ännu bättre gick det för en annan del av ”The Tagesson family”, Henrik som i par med Molly Thorén vann B-Grupp H. I den sammanslagna klassen A-B VOC/Grupp F var det Ryds B-förare Arvid och Carl Tobiazon som var snabbast, knappt 15 sekunder före A-kollegan Christer och Marie-Louise Westerdahl, Skillingaryds MK.

Bästa Grupp E-åkare blev hemmaklubbens Oscar Arvidsson före Jesper Larsson och Felicia Andersson, Kristianstad Mk. Båda dessutom i Toyota. Bilderna är tagna av Henric Åkeson.

*

DM 5, Rally Midtjylland blev succé för Ib Kragh/Freddy Pedersen som tog R5-Cittran till seger genom fyra av sex möjliga sträckvinster. Därmed utökade paret ledningen till 18 poäng i Danska Mästerskapet och titeln ”Dansk Super Rally-mester”.

Måste vara nöjd med vår insats, konstaterade Ib.

Normalt sett gillar jag inte att köra i regn men idag gick det bra. Med hjälp av bra noter och ”gott flow” i bilen så var det ”super gott”!

Tvåa slutade Steen Andersen, 27 sekunder efter med sin Mitsubishi medan Kim Boisen tog den udda BMW M1 till tredje plats och bästa 2WD. Bäste ”svensk” blev Träslövsläge-boende Roland Poulsen/Ole Frederiksen med Skoda Fabia R5.

*

I ett ösregnigt Rudskogen kopplade Johan Kristoffersson samma grepp om STCC-titlen som i World RX. ”Kungen av regn” tog två överlägsna segrar och stärkte sin ledning i förarmästerskapet, trots ett svårt utgångsläge efter kvalet. Då hängde inte Johan med men när himlen öppnade sig blev det ändring. Teamchefen och pappan Tommy berömde sonen.

Det känns bra att ha Johan i laget när det är vanskliga förhållanden. Trots tungt lastad bil visar han sin klass när förarskickligheten och teamets kompetens blir avgörande, sammanfattar Tommy helgen i Norge.

I race ett gick Johan snabbt upp i ledning och gick sedan en stenhård kamp mot Robert Dahlgren om ledningen under de första varven. Mästerskapsledaren var nästan förbi på yttern, men tappade istället till tredjeplats efter en tuff närkamp med Daniel Haglöf. Till slut blev det seger med hela elva sekunders marginal.

Det var ingen fel på farten i alla fall, konstaterar Johan efter sin femtonde STCC-seger i karriären.

Den betydde också att han tog tillbaka den mästerskapsledning Robert Dahlgren erövrade i samband med kvalet. I andra racet tog sig inte  Kristofferssonsig  fram lika enkelt som i första men efter några varv var han dock uppe på andra plats och tog upp jakten på Volkswagen-kollegan Andreas Wernersson, 

– Jag visste ju att jag skulle behöva åka riktigt fort för att hålla Johan bakom, men han gjorde en grej som jag inte trodde han skulle lyckas med, konstaterar en ändå ganska nöjd racetvåa och mästerskapstrea inför Mantorp.

Det är alltid riskabelt att ta sig fram i fältet och Wernersson var riktigt stark i täten, men de sju poängen Johan plockade där kan visa sig avgörande i sista deltävlingen, menade Tommy Kristoffersson.

Nu leder Johan på 173 poäng före Robert Dahlgren och så Andreas Wernersson som trea på 123 poäng.

*

Med en tävlingshelg kvar är redan Emil Heyerdahl klar mästare i Formula STCC Nordic efter seger i race två på hemmabanan Rudskogen. 

Supergott, bästa dagen i mitt liv, sade den unga norrmannen, som segrade även i lördagens race.

Bäst av skåningarna blev Kristianstads Simon Ohlin som slutade trea respektive fyra i Norge. Detta ger Simon andra platsen i mästerskapet, 61 poäng efter Heyderdahl.

Sebastian Persson, Kristianstad även han  håller femte plats på 111 poäng men ändå med fortsatt chans på pallen om allt går på räls i finalen på Mantorp.