Simrishamnsmixen dominerar, Grahn och Vimmerby-Karlsson vann sina klasser, Victor H. helgens knall och Kevin H. tog första WRX-segern 2019!

Blogg

Då var årets gruspremiär avklarad med Simrishamnsmixen men tyvärr med en allt annat än festlig inledning. Strax före mål på första sträckan ”Gyllebo1” kraschade ”min tipsvinnare” Stoffe  Nilsson med Jesper Johansson vid sin sida. En extremt unik händelse och har svårt att dra mig tillminnes senast detta hände Vinslöv-åkaren. Så klart minns vi alla det som hände i Rally Sweden för 20 år sedan men efter det har Stoffe varit säkerheten själv. Några punkteringar är vad jag minns som det mest dramatiska han råkat ut för. Men någongång  kan även en så säker förare som Stoffer råka illa ut och det var just vad som hände i går. Kartläsare Jesper berättar själv på FB vad som hände: ”Blev ju inte riktigt som vi tänkt igår. Drog av rätt rejält på ss1. Tog en sten med höger fram och sen blev vi passagerare. Det slutade med ett träd mitt i nosen. Vi mår ok efter omständigheterna. Jag har 2 frakturer i höger hand så gips å operation i Växjö imorgon. Ryggen är hel och det är jag jävligt glad för. Stoffe är helt ok 👌. Nu blir det läka ihop så får vi se när vi kommer tillbaks 👍 tack för hjälpen vi fick igår.”. Som sagt en mycket trist inledning på den skånska rallysäsongen och jag tror att jag gör mig till talesman för alla rallyfans att vi hopåas på en snabb återkomst för både Stoffe och Jeppe. Vill även tacka för alla bilder jag som fått av den tilltufsade Subarun, men väljer att låta dom bli opublicerade på bloggen, känns för mig mest rätt…

*

Nu blev det fritt fram för Joachim Grahn och Rickard Nilsson att ta första segern med den nya WRC-Fiestan vilket man också lyckades  med. Fast det blev oväntat tufft då Gullabos Mattis Olsson/Marcus Sundh i sin R5 Fiesta-premiär hängde på sin motorstarkare kusin och i mål skilde bara 4,5 sekunder mellan de båda.

Trodde jag aldrig, jublade Mattis vid målet.

– Vi åkte hit med målsättningen att komma i mål och få tävlingsmil med bilen, att då bli tvåa är nästan för bra för att vara sant!

Jocke gratulerade och tyckte att Mattis kört väldigt bra medan själv hade svårt att komma i ni rytmen med nya värstingen. Men att det är en mycket bättre rallybil än den gamla WRC-Focusen kändes direkt.

Den sladdar mer än Focusen men känns ändå stabilare på vägen. Dessutom fick vi de åka medlet set up då  grusinställningarna från M-Sport kom så sent i fredags, att vi aldrig hann med att ändra något, förklarar Jocke. 

Nu kör vid någon sorts set up mitt emellan grus och asfalt vilket inte var optimalt…

Trots allt körde han sträckorna utan några ”moments” förrän på näst sista där sträckan där segern  höll på att tappas. I ett vägbyte bromsade Jocke aningen för sent, snurrade och fick motorstopp.

Då skrek jag till Rickard, hur f-n får man igång ”möget”?

Rickard visste och med tio sekunders tidstapp till Mattis blev det till slut ändå seger.

Har ändå gått över förväntan, summerade Jocke.

Fick bara en mils test före helgen så med detta i åtanke måste vi vara nöjda. Fast det var väldigt tråkigt att se Stoffes bil på sträcka ett, efter det gick faktiskt lite av luften hur oss…

Trea slutade Stig Andervang/Robin Eriksson med den väl använda Mitsubishin, tio efter Grahn. Stig var ändå nöjd med första tävlingen på grus och gillade sträckorna på Österlen. Dock tyckte han att bönderna kunde hitta bättre lagring av sina stora vita halmbalar än längs sträcka tre, Spjutstorp.

Riktig fin sträcka om det inte varit för alla halmbalar, dom är ju mest i vägen, menade Stig med ett finurligt leende.

Regerande SSRC-mästaren 2018 Robin Adolfsson/Nicklas Ottosson verkade lida av lite rattrost. Inledde med bästa tid på svårkörda ”Bästekille” men tappade sedan ett par sekunder på varje sträcka mot Grahn och Mattis. 11,7 skilde sedan upp till WRC-Fiestan.

*

Jag var tvärsäker i mitt tips på att Robin Sandberg/Mathias Bengtsson skulle ta NYBE-Corollan till seger i A-2WD (R3 Trimmat). Så säker att jag inte ens hade med Vimmerbys Victor Karlsson/Jonas Magnér på topp-fem i tipset. Något som straffades sig och på allra sita sträckan slog Vimmerby-Karlsson till med en tid som var en enda sekund bättre än Sandberg men som därmed fick se sig slagen med 0,6 sekunder.

Inte mycket men 0,6 är ändå 0,6 sekunder bättre, jublade Victor med glimten i ögat till Robin.

Denne i sin tur konstaterade enkelt.

Rally är inte allt, finns mycket annat man kan syssla med…

Trea (hade jag inte heller med i tipset) blev Thomas Grönberg/Mikael Johansson som stora delar av dagen fick köra 940:an med trilskande koppling. I målet på SS3 blev det till att rulla igång med hjälp par startmotorn. Även som fyra blev det Volvo 940 men där i händerna på Simon Karlsson med Tobias Steen vid sin sida. 

*

Att säga något annat än att SMK Hörbys unge B-förare Victor Hansen med Ryds Victor Johansson vid sin sida går från klarhet till klarhet är omöjligt. Att han med sin i sammanhanget tämligen tama R2-Peugeot ska kunna hänga med mer potenta maskiner borde inte vara möjligt men det struntar ”The two Victors” i. Nu vanns B-klassen för trimmade bilar plus att man rullade in som 13:e totalt av de runt 160 startade och en sjunde plats i 2WD-klassen totalt. Inte illa av en kille som ännu inte fyllt 20 år…

Nu vet jag inte säkert vilket som Victor skattade högst, det jag räknade upp eller att vara runt 40 sekunder före klubb och Peugeot-Kompisen Robin Svensson med Daniel Borgqvist till höger? Robin körde sin allra första tävling med ex.Oliver Solbergs bil vilket gav en snygg 16.e plats i A-klassen men som sagt, Victor var före tidsmässigt. Kanske det vore passande för Robin att tejpa över dekalen på sin baklucka, åtminstone så länge han får däng…

*

Blev stort manfall i klassen och där i synnerhet SS2 Bästekille skördade offer. Snabbe Subaru-föraren Algot Öberg var en som försvann efter alltför tät kontakt med ett träd mot vänsterbak. Men även SS3 och 5 var tuffa och på trean lämnade Björn ”Nalle” Johansson in i sin Ford-debut. Växellådan i nyinköpta R2-Fiestan gav upp. Femman blev Hässleholms Johan Green och Hörbys Pontus Berglunds ”Waterloo”, drivaxel respektive ”Tekniskt” angavs som anledning.

En som inte alls var glad på det soliga men ack så blåsiga Österlen var den store publikfavoriten från Kristianstad, bredsladdande Johan Kastenman med killen som har is i stället för blod i ådrorna, Johan Svensson vid sin sida. Fick inte alls till det och slutade elva i klassen men Johan bakom ratten hade en bra förklaring.

Kör man inte tillräckligt fort blir det inte bättre, så enkelt är det!

Därmed stämmer hans mantra på bakluckan, ”Behöver man inte rikta, har man inte hållt fullt”, den cerisfärade 940:an såg absolut helt oskadd ut…

*

I A-VOC/Grupp F ”utklassade” värmlänningen Patrik Fredriksson med göingekartisen Frida Olofsson skåningarna.  Utklassade var ordet som Patrik använde medan Ida Levin i tvåan och mannen i hennes liv, Henrik Levins bil hade en annan uppfattning.

Den här tävlingen glömmer vi, har vi ens kört i dag…

Nu blev skillnaden bara 6,4 sekunder mellan de båda och ner till trea n och fyran, Simrishamns-bröderna Fredrik och Andreas Persson skilde ytterligare runt tio sekunder. Fredrik med Johan Haak vid sin sida var snabbast medan Andreas hade Magnus Andersson vid notblocket. 

– Bryr mig inte så mycket om klassresultatet huvudsaken är så klart att vara för brorsan, jublade Fredrik medan han stoppade in grillad korv i munnen vid målet. 

*

Kan så klart inte skriva om allt som hände på Österlen i går eller vem som vann i varje klass. Vill dock framhålla Vimmerbys Kjell Fransson/Johan Karlsson som blev bäst i Appendix K med den pippigula VW 1303S. Likaså bästa grupp E-åkare Stefan Ottosson/Sofie Adolfsson som rullade in som 54:a totalt. Inte illa med en Grupp E-Golf på så snabba sträckor som det bjöds på i går.

Kanske lite taskigt, men Stefan var också 10 sekunder snabbare än hemmaklubbens Anders Stenkilsson/Kristian Lindberg som just nu lever sin dröm med hjälp av en hyrd GN Motorsport R5-Fiesta. Vill även framhålla vinnaren av Ungdomsklassen Emil Friman/Jörgen Samuelsson från Vetlanda. Marginalen till tvåan, Rasmus och Johan Bengtsson var imponerande 1.23,9 vilket hade gett en sjunde plats i A-klassen för VOC. Känns faktiskt som att Emil besitter viss talang…

*

Därmed lämnar vi själva tävlingen och vill bara tacka för att jag ännu en gång fått möjlighet att återbetala till rallysporten vad den gett mig under runt 50 år. SMK Hörby skötte start och mål på sträcka tre och vad jag vet så gjorde vi detta helt utan anmärkning. Anmärkning kunde man dock ha på vädret och vid mål-TK:n så var det högsta som läade för blåsten, cirka två-tre centimeter högt. Med andra ord det blåste som bara f-n i Spjutstorp. Nu ska jag inte klaga för mycket som stod där ute och tog emot tidkorten där solen ändå värmde lite. Inne i släpet med vinden rätt i ansiktet och i skugga satt Bertil Gunnarsson och Tom Kristensson som skötte det tekniska. Då och då var dom tvungna att hoppa ut för att värma sig och i en sådan paus dök Rallyradions Pär Johansson upp. Stack sin mikrofon under näsan på J-WRC-ledare Kristensson som direkt levererade lite intressant och nytt bonusmaterial till rallylyssnare runt om i landet.

*

I Simrishamnsmixen ingick även Regularity som en NEZ-deltävling vilket lockat både till finskt och norskt deltagande. Start redan på fredagen i Sankt Olof där även en kort och mycket enkel orienteringsdel ingick men inte enklare än att några villade bort sig. Ansvarige Christer Ahlberg var dock nöjd med allt och så verkade även de knappt 20 deltagarna ha varit.  Men jag måste få påpeka en sak, borde inte vagnparken stramas upp litegrann i Regularity-klassen? Jag menar inte att man ska komma med miljonkostande Appendix-K-bilar men lite stil och framförallt rallystuk tycker jag nog man borde kräva. Trots allt ingår man som men icke obetydlig del i en rallytävling och då förväntar man sig  lite mer rallypimpade åkdon. Många i publiken påpekar samma sak så jag är inte ensam om mitt tyckande…

Tittar man utomlands så ser ett startfält i Regularity oftast ut som hämtat från Klassiska Rallycupen medan det i helgen bitvis gav helt andra associationer. En som dock stack ut med en riktigt pärla var Kristianstads Clas Skoog/Rickard Rejnefelt som för första gången körde parets nybyggda röda VW 1303S. Tack för de fina bilderna Henrik Åkeson, alltså de från fältet övriga är mina egna.

*

Av förklarliga skäl med Simrishamn igår och full arbetshelg i dag, har jag inte haft möjlighet att nagelfara varken World RX-premiären i Abu Dhabi eller WTCR i Marakech. Har dock förstått att det var dramatiskt värre i rallycrossen och där Kevin Hansen till slut stod som vinnare efter att Niclas Grönholm drabbats av domarnas argusögon. Vidare att brorsan Timmy Hansens Peugeot behöver lite tid i plåtverkstaden inför nästa race i Barcelona och likaså Andreas Bakkeruds Audi. Såg en uppgift om att det skulle kosta en halv miljon att göra Audi av den igen, så det är dyrt att leka med rallycrossbilar. Noterade även att Anton Marklund mer eller mindre blev våldtagen av Reinis Nitiss i årspremiären.