Kristianstadsbladets fotochef Tommy Svensson är tidningens mest populära bloggare. Han har varit intresserad av motorer sedan barnsben. Här bloggar han om bilar, trafik och motorsport på fyra hjul. Har du några frågor som rör bilar från 50-, 60- eller 70-talen kan kanske Tommy hjälpa till.
Mejla Tommy på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Senaste Solberg+Kubica=WRC-Citroén, först anmälda till Rally Sweden, Tom-Willy med DKE 978 och så när Ola S vann i Sjöbo!

Motorbloggen

Ryktena går allt hetare kring vem som ska ta de ”sista platserna” i WRC 2015. Mer fyr på rykteselden kom igår när det enligt flera källor var klart att Robert Kubica kör Citroén för PH Motorsport. Nu säger man dessutom att Petter Solberg blir ”team mate” med polacken hos PH Motorsport. Som sponsor går Pirelli in som är angelägna att synas mer i WRC. Nu är det Michelin och DMACK som i stort sett är ensamma på den scenen.
Nu ska man vara väldigt klar över att de här ryktena sprids via sociala medier fortare än vad ”Silver-VOC:en” någonsin körts. Men fakta är ändå att både Petter och Robert har band med Citroén sedan tidigare så helt långsökt känns inte ryktena. Ett litet problem är att fyra av nästa års WRC-tävlingar krockar med Solbergs största fokus, att försvara VM-titeln i rallycross!

*
I torsdags öppnade anmälan till både WRC Rally Sweden och Rally Sweden Historic och där ”gammelbilåkarna” var hetast på gröten och när jag kollade så var där åtta anmälda. Allra först att trycka på Enter-knappen var ”Golfarna” Håkan Huggare och Janne Pettersson.
BloggBrynhildsenInga WRC-team är ännu anmälda och så här långt är det två anmälda, norrmannen Eyvind Brynildsen med svenske co-drivern Anders Fredriksson. Paret är anmälda med en RRC-Fiesta som körs i WRC2 och är välkända även för rallyfansen i sydsverige. I sitt allra första försök vann Eyvind med en DMACK-skodd Mitsubishi South Swedish Rally 2013.

I samma klass WRC2 är också Joakim Roman anmäld med en R5-version av Fiestan.

*
Gick nog några tusen pappersnäsdukar i går kväll när TV4 sände ”Hjältegalan”. Ska inte gå in på så mycket detaljer men att alla mottagarna kändes klockrena är självklart. Men de riktigt stora hjältarna var så klart de orädda brandkillarna som agerade i samband med skogsbranden i somras. Utan minsta tanke på egen säkerhet gick man in i eldhavet och plockade ut en kille som fanns kvar i skogen. Otroligt mod måste jag säga.
Sedan stod så klart 62-årige Jens Larsson från Kumla i en klass för sig som startat en motorklubb för funktionshindrade. Med sig på Cirkus i Stockholm hade Jens trettio medlemmar från Kumlas Funktionshindrades Motorklubb som åkt till utdelningen i egen chartrad buss.
Jens brinner för motorsporten och för att ge ungdomarna chansen att uppleva tjusningen med sporten.
Oavsett funktionshinder ska alla få chansen att uppleva lyckan av att köra bil, menar Jens och skickar en uppmaning till landets andra klubbar.
Jag önskar att alla föreningar för motorsport ska öppna sina dörrar för funktionshindrade!
När sedan självaste Kenny Bräck, kom ut på scenen för att lämna över priset trodde Jens inte sina ögon.
– Det är som en dröm. Det känns helt fantastiskt, säger Jens.
Utmärkelsen Årets Eldsjäl kunde i mina ögon inte tillfallit någon bättre än Jens. Förutom äran ska hela gänget dessutom få ”hänga” med Polestar Racing när man förbereder sig inför STCC 2015.

*
BloggCittraMycket kan man säga om Sebastien Loeb och Mehdi Bennanis nya WTCC-Citroéner för 2015 men inte att lackeringen är speciellt diskret…

*
Det händer som bekant inte så mycket på motorfronten så här dagarna före Tomtens ankomst. Som tur är har jag ju ”några gamla bilder” att plocka bland när nyheterna tryter. Gårdagens stora händelse på Österlen, åtminstone enligt sportredaktionen på Ystads Allehanda som offrade nästan en helsida för att berätta att Motorbloggen från och med fredagen även finns på ystadallehanda.se.
Vad är då mer passande idag än att lyfta fram en från den delen av Skånes stora rallyprofiler, Tom-Willy Björklund med Tomelilla MK som klubbadress när det begav sig.
1970 var året då jag fick körkort och även då man kan säga att rallyintresset tog riktig fart och ett av de första namnen jag lärde mig var just ”TW-Björklund”. Inte bara det att han vann nästan allt som fanns i B-juniorklassen (dagens C-förare) utan även detta att han tävlade med en helt ny Volvo 142S. En senapsgul ”hundraförtitvåess” var det få förunnat att äga i min och Tom-Willys åldersgrupp. Att både äga ett sådant fullblod och sedan dessutom våga köra rally med bilen var för de allra flesta otänkbart. Som med allt annat så växer inga träd till himlen och i Tom-Willys fall tog det roliga slut med hjälp av en vedtrave sent på hösten 1971 i Hyllinges mandomsprov Knutstorpssvängen. En riktig skittävling det året blött, halt och regnigt. Själv hamnade jag på sidan i ett djupt dike med Saab V4:an i jakten på den allra sista uppklassningspoängen till A-junior.
För Tomelillas Volvoess gick det betydligt sämre och av den fina Volvon blev det bara skrot. Minns att alla på tävlingen var i någon sorts chock efteråt. Det ofattbara hade hänt, den senapsgule fick enkel biljett till rallybilarnas himmel.
Att hitta en ny alltså begagnad, kaross var inte att tänka på utan det blev för honom att köpa en helt ny från Göteborg. Märkligt nog tog inte skrotningen skruv hos Tom-Willy utan ett knappt år senare gjorde han comeback med nybyggd bil i TV-Svängen. För övrigt en tävling han kört många gånger med dessvärre ofta utan att komma i mål, samma sak 1972. Men rally var inte riktigt lika kul längre och året därpå plockades kofångare och lite annat av från DKE 978. Nu var det nya ”Volvo Cupen” på bana som lockade. Två säsonger tog det innan TW insåg att detta med racing inte var något för honom. Istället blev 142:an rallycrossbil och kördes som sådan till slutet av 1976.BloggTW Året därpå var det återigen var dags att skruva tillbaka kofångare och sätta in ljusinsatserna. Samma år kom TW, som vanligt med Åke Anheden (till vänster på bilden) i högerstolen trea totalt i South Swedish Rally. Lägg gärna märke till skomodet på rallyfolket förr, rejäla trätofflor var aldrig fel. Före sig hade man bara segraren värmlänningen Sören Nilsson i en Opel Ascona 19SR och vilde Saabföraren från Stockholm, Erkki Temmes i Saab V4. För att få lite distans på framgången så blev t.ex Kalle Grundel fyra och Gert Blomquist åtta av de totalt 67 som kom i mål…
Sedan rullade det på och 1983 gjorde jag ett reportage om trotjänaren inför SSR där TW återigen ställde upp trots att bilen då var hopplöst omodern. Då hade den gått totalt 350 tävlingar (både racing och rallycross) med samma kaross sedan 1972 och hade 7 000 tävlingsmil på mätaren, klart imponerande. Något år senare gjorde TW det alla väntat på, bytte till Opel Ascona B men det är en helt annan historia…

*
Beskylls från och till för att inte ha en helt frisk och nyanserad bild av Opel som rallyvinnare, något jag själv inte kan förstå. För att ytterligare understryka min objektivitet blir det i dag en bild när Ola Strömberg 1984 totalsegrade i Sjöbosvängen med sin Grupp A Saab 99. Tänkt detta är trettio år sedan och då körde två ”fabriksteam” Opel Team Sweden och Saab Sport & Rally en vanlig DM-tävling som här i Sjöbo. BloggOlaHur som helst så vann Ola med Saaben och på bilden gratulerar Opelåkarna som vanligt sportsliga, trean Björn ”Nalle” Johansson t.v och tvåan Mats Jonsson Ola till den unika segern. Kan inte ha varit ofta ”en” Saab lyckas slå ”två” Oplar…

« »