SBF sonderar inför att vintersäkra Rally Sweden, Tom och Jocke taggade inför omstarten av J-WRC, publikfritt är vad som gäller, Rallypodden fortsätter, snabb omladdning för World RX-åkarna och idag hyllar vi polisen!

Blogg

Fick ett mail idag där denna retoriska fråga ställdes, ”När fick SBF kompetens att arrangera Rally Sweden”? Frågeställaren svarade själv.

Blir bestört när jag läser att SBF skall sondera terrängen för ett vinterrally. Om  folket vill ha ett VM-arrangemang i Sverige, så skall vi låta Glenn Olsson sköta detta!

Bakgrunden till funderingarna var dagens inlägg från SBF med rubriken ”Svensk Bilsport sonderar terrängen efter snö till Rally Sweden”. Nu blev jag inte riktigt lika oroad som mejlskrivaren, utan läste det mer som att man från Sollentuna vill visa att ett VM-rally i Sverige är en viktig fråga för förbundet. Tror faktiskt inte att Anna Nordkvist & Co ser sig som aktiva funktionärer i ett framtida Rally Sweden.  Det handlar alltså om det jobb som redan påbörjats av Svenska Rallyts VD Glenn Olsson när han åkt runt till intressanta och snösäkra regioner i de nordligare delarna av landet. Men som det skrivs i  dag, ” det är många pusselbitar som ska falla på plats, något som det etablerade maskineriet av funktionärer i Värmland är väl medvetna om. Sen ska det finnas ett bra vägnät för rallysträckor och en tätort att husera både team och fans”. I artikeln förklaras att SBF är både hälftenägare av rallyt men även tillståndsgivare, därav intresset ”att sondera”.

    Den placering rallyt har nu är ostabil snömässigt sett och därför behöver vi se över olika alternativ för att kunna ha kvar ett svenskt VM-rally, säger Urban Wahlberg, styrelseledamot i både Svenska Bilsportförbundet och Rally Swedens styrelse. 

    Nästa vecka ska en mindre SBF-delegation besöka tre olika område som visat intresse att stå som VM-värd i framtiden.

     Vi kommer nu träffa dessa destinationer för att gå igenom deras planer för rallyts framtid, inte bara för ett år utan på sikt, förklarar Wahlberg.

    Vi vill också bilda oss en uppfattning om att viljan av att arrangera ett VM-rally är fast förankrat i destinationsområdet, både i föreningsledet och politiskt. 

    Wahlberg understryker även hur viktigt det är att rallyt blir ” den bilsportfest vi fortsatt vill ha” och något ”vi kan tacka den kompetenta och intrimmade organisationen för”. Nja så där jätteoroad blev jag inte av av SBF:s plötsliga inspel och jag är ganska säker på att detta görs med full transparens mot Glenn och övriga inblandade. Om inte, då fins där onekligen anledning till viss oro…

    *

    Ovissheten är stor i  Junior-WRC hur FIA och M-Sport Poland tänker sig resten av säsongen efter att Rally Estonia är avklarat. Än har inga direktiv kommit, i och för sig inget konstigt, trots allt bara någon idag sedan deltävling tre ”ADAC Rallye Deutschland” valde att ”das Handtuch werfen”. Mitt tips är att man lägger till Ypres Rally Belgium som ny final och därmed blir det trots allt fyra tävlingar, vilket för mig är tillräckligt för att kunna kora en världsmästare. Men nu är detta längre fram och närmast väntar alltså jungfrulig mark för stora delar av juniorerna, Rally Estonia.

    Foto: Tommy Svensson

    Efter en lång paus, över ett halvt år är nu ledarduon Tom Kristensson och Joakim Sjöberg sugna på att få fart på nya Rally4-Fiestan igen.

    Efter en väldigt lång paus från vårt huvudfokus detta året så är det äntligen dags att ta vid där vi slutade i Rally Sweden i februari, berättar Tom. 

    – Det är normalt väldigt mycket arbete och förberedelse inför en VM tävling men detta är lite ut över det vanliga kan man säga. 

    SMK Hörby-föraren tänker då på allt kring Covid-19 och de speciella restriktioner som gäller för deltagare från ”rödlistade länder” som då Sverige är.

    Det är Covid-19 test innan vi åker, avstämning med både ambassader polis, arrangörer och ny Covid-19 test när vi anländer i Estland. Allt måste klaffa!

    Men när detta är övervunnit väntar ”high speed stages” som verkligen är något som Tom gillar och som han förklarar att både han och ”Jocke” är väldigt taggade inför.

    Deras vägar är roliga, utmanande, snabba och hårresande något vi gillar skarpt!

    Nu har Tom haft en tråkig uppladdning inför omstarten av J-WRC.

    Tävlingen  kommer jag köra för min morfar som tragiskt lämnade oss i veckan. Jag vet att du har det bra och håller tummarna där du är, vila i frid Kjell! 

    *

    Nu verkar det som att budskapet från myndigheterna som beviljar tävlingstillstånd till rally äntligen även nått ut till arrangörerna, det är än så länge  ”Publikfritt” som gäller. Kollar på inbjudningar till kommande tävlingar och där nu nästan alla bortsett från SMK Hälsinge och Sandvikens MK lagt till kriteriet att tävlingarna körs utan publik. Måste också erkänna att just detta känns väldigt bra för alla oss som tidigt insåg  att det är omöjligt att bjuda in publik om man samtidigt har för avsikt att följa myndigheternas krav med ”50-gränsen”. Många både hånade och kritiserade då oss ”lydiga arrangörer” för att inte ha jobbat tillräckligt mot tillståndsgivarna och grundtesen från dessa delar av rallyvärlden var, ”vill man så kan man”. Tråkigt nog har det visat sig  inte hjälpa hur mycket man än jobbar eller vilka ”goda kontakter” man har utan tillståndsgivarnas krav är solklart och har varit så hela tiden (åtminstone hos de som hanterade tillstånden till TV-Svängen).

    Foto: Tomm Svensson

    Känner man då som vi i SMK Hörby att man inte ville arrangera en tävling som bara till namnet liknade det som vi normalt kört varje år sedan 1965, då kändes det inte alls rättvist att i efterhand få hånfulla kommentarer mer eller mindre kastade i ansiktet. Jag har full respekt för alla kommande arrangörer som väljer att köra sina tävlingar med eller utan publik, men jag har minst lika stor respekt för alla som vi som ställdes inför så svårlösta problem att man valde att ställa in. Oavsett vad man än tycker så är denna grupp i gott sällskap med sällskap av både VM och EM-arrangörer som även dom kommit till samma slutsats…

    *

    När Anders Tegnell flaggade för att han kunde se rallysporten som en sport där Covid-19 restriktionerna kunde lättas, började nog många räkna dagar innan positiva besked skulle komma. När det så läckte ut att Folkhälsomyndigheten vid dagens presskonferens aviserade att presentera lättnader av 50-gränsen påbörjades ”vågen” av vissa. Men de som trodde att rally skulle nämnas blev nog besvikna när det berättades att det finns planer på att höja publikbegränsningen från 50 till 500 personer.

    Foto: Tommy Svensson

    Men kraven för detta var inget som gick att överföra på någon motorsport överhuvudtaget, då det gällde sittande publik med numrerade stolar där avståndet mellan personerna skulle vara minst en meter. Inte så ofta förekommande i våra sporter…

    *

    Ett bra tillskott när bland annat Rally-SM körs utan publik är onekligen ”Rally Radion” där Sebastian Bourghardt är en viktig röst. Men inte bara här utan även i sin mycket populära rallypodd hörs västgöten. Nu är det också klart att det blir en fortsättning för podden i höst tack vare många fantastiska sponsorer som ger en livesänd Rallypodd varje måndag klockan 19.00 som sänds via Rally Lives facebooksida. Efter 19 veckors livesändning och 250 000 lyssningar tog podden en paus, men återkommer nu den 7:e september för att fortsätta sända till och med november. Fortsatt med fokus på intervjuer med profiler, men även en stor del intervjuer och reportage från de tävlingar som körts.

    Foto: Steffen Nilsen / www.steffensfoto.se

    Tack vare fantastiskt stöd från våra sponsorer så kommer poddarna fortsätta sändas under hela hösten, och jag ser oerhört mycket fram mot att fortsätta ta del av de fantastiska historier som våra motorsportprofiler sitter på, berättar Sebastian.

    Men även fortsätta att erbjuda en samlingspunkt för alla bilsportälskare som fortfarande inte kan ta del av vår fantastiska sport i skogen och på banorna.

    Podden har även inlett samarbete med Sunnyside Experience och deras kampanj #FkkCancer, som de senaste åren samlat in 130 000 kronor till cancerforskning.

    Vi erbjuder nu ett paket där lyssnarna kan köpa riktigt snygga #FkkCancer-klistermärken, samtidigt som man också är med och stöttar programmet. Genom att Swisha 325 kronor till 0763571228 köper man en dekal i antingen vit, orange eller guld. Dessutom kommer man under hela hösten få ta del av exklusivt poddmaterial som inte sänds i vanliga programmet, förklarar radioprofilen 

    – Av 325 kronor går 175 kronor till cancerforskning utvald av Sunnyside Experience.

    *

    Ingen lång paus för deltagarna i World RX då man redan på lördag kör andra tävlingshelgen, nu i finska Kouvola och där står så klart premiärvinnaren och VM-ledaren Johan Kristoffersson är lite fokus.

    Foto:Paulo Maria / DPPI

    Jag har aldrig kört banan, men har hört att den ska vara riktigt rolig, med lågt grepp, berättar Johan. som är nöjd med det mesta efter Höljes.

    Fyra poäng från full pott. Mer kan man inte begära, tycker Johan som medger att han inte har hunnit reflektera särskilt mycket över den intensiva premiärhelgen i Nordvärmland.

    Det blev ju fokus på nästa ställe direkt. Det har gått i ett med att bygga ner och transportera sig hit till Kouvola.

    Ingen hemlighet att Johan i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-Polo trivs när det inte är alltför torrt på banan och blött ser det ut att kunna bli även kommande helg.

    Åtminstone på söndag enligt prognosen, men det där vet man aldrig. Det blir som det blir och vi gör oss bra på torrt också.

    Att VM-tvåan Mattias Ekström gör honom sällskap i Finland ser Johan enbart som positivt.

    – Det är kul, han har alltid en räv bakom örat och en hög lägstanivå som förare. Men startfältet står inte och faller med honom.

    Niclas Grönholm var stundtals snabbast i Höljes, Robin Larsson var först till första sväng i finalen och Timmy och Kevin Hansen hade lite oflyt under helgen, så det finns fler som kan vara med om det.

    Covid-19 begränsningar gör att det är maximerat hur många mekaniker varje bil får ha berättar KMS-bossen Tommy Kristoffersson.

    Vi blir lite straffade av att bara köra en bil. Många sysslor kan en person sköta på två bilar, till exempel el och transmission. Vi behöver en för vardera, vilket innebär att vi blir kort om mekaniker på bilen.

    *

    Om Johan slår ovan ifrån så hoppas Team Hansen kunna göra samma sak underifrån där Kevin Hansen ligger fyra och regerande världsmästaren, storebror Timmy är åtta. Mest revanschsugen är Timmy som absolut inte hade någon bra ”Magic Weekend” och nu hoppas på bättring på Kouvola.

    – Tror faktiskt att jag har ”snabbaste varv” där, så det ska bli ”nice” att komma tillbaka, menar Timmy.

    Han förklarar även att både han och hans Peugeot har vad som krävs för toppstrid och att det som hände i Höljes absolut inte var normalt.

    Nu hoppas jag att vi ska kunna prestera det som är mer normalt för oss…

    Kevin snodde andra platsen framför Kristoffersson efter dennes alltför våldsamma ”jokervarv” på Höljes. Nu kommer man till en bana som han menar i mångt och mycket påminner om den värmländska VM-banan.

    – Jag älskar den, det är bra flyt och vår bil passar bra här.

    Att målet är många poäng och allra helst upp på pallen sticker inte lillebror Hansen under stol med.

    – Men då måste vi öka ”step-by-step” från där vi är för tillfället!

    *

    Igår var det ”Hundens Dag” och idag är det om möjligt ännu större anledning att stanna upp och fira ”Polisens Dag”. Denna yrkesgrupp som vid sidan av räddningstjänst och vårdpersonal har som uppgift att städa upp efter andra, förtjänar all uppskattning som tänkas kan.

    Foto: Tomm Svensson

    Blir kanske inte lika uppskattat om du gör som igår och börjar klappa en polis eller bjuda på godis, istället tror jag det räcker om du tänker en god tanke. Märk väl, detta gäller riktiga poliser och inte deras maskerade och lömska kolleger som gömmer sig i plåtskåp längs våra större vägar. I synnerhet inte den på E22 vid Tollarps Sporthall som absolut inte förtjänar några goda tankar alls…

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se