SBF-ordförande lämnade direkt, Rally Finland kan flyttas till i höst, Rovanperä tränar med "Drifting", 20 tävlingar i Södra på 18 helger och imponerad av dom som jobbar istället för att bara snacka!

Blogg

Knappt hade jag hunnit trycka ”Publicera” på gårdagens Motorbloggen innan beskedet kom att Svenska Bilsportförbundets ordförande Lars Pettersson avgår med omedelbar verkan. Vill inte påstå att beskedet var lika väntat som att Åtvidabergs MK ställde in ”Gruvrundan” men nästan lika troligt  efter den senaste tidens turbulens. Från SBF kom beslutet med den torftiga formuleringen från Pettersson, ”Svensk bilsport står inför många viktiga frågor framöver som vi inom hela bilsportsverige behöver lägga fokus på. Den senaste tidens diskussioner vi haft i svensk bilsport har tagit fokus från just de viktiga framtidsfrågorna, vilket på sikt inte är bra för bilsportsverige eller för förbundet. Mot bakgrund av det har mitt beslut vuxit fram att nu avgå som ordförande.”

Pettersson la även till, ” Jag är i stolt över de åren jag haft i styrelsen och de senaste två åren som ordförande och jag vill tacka alla i bilsportsverige för det engagemang som finns för att utveckla vår idrott och mitt engagemang för svensk bilsport kommer inte försvinna efter detta.”. SVT Sport ägnade också en stor del av sin sändning på kvällen åt beskedet och där expertkommentator Jonas Kruse konstaterade.

Jag är väl inte direkt överraskad med tanke på revisorns berättelse och den kritiken som kommit från olika håll. Det känns inte som att hela styrelsen kunde vara kvar efter det här, man var nog tvungen att göra förändringar.

    Att det var ett bra och korrekt beslut strök även Kruse under på men med viss reservation.

    Det är en väldigt komplex fråga, det finns två sidor och vi har inte all information. Men det är klart att kritiken från revisorn är tuff. Jag tror att rätt personer har suttit i styrelsen, de är bra på racing- och rallyfrågor men sedan saknar styrelsen personer med annan kompetens. Till exempel att ha ordning på policy vad gäller resor och alkohol och på ekonomin som skulle följts upp bättre. En person med mer ordning och reda skulle ha suttit i styrelsen.

    Kruse avslutade med hur viktigt det är för SBF att lägga allt på bordet och jobba för att få tillbaka förtroendet från medlemmarna. Vet inte hur andra i bilsportsverige ställer sig, men jag håller med honom till hundra procent. Nu börjar jakten för valberedningen att i första hand hitta ny ordförande. Om man ska tro på första förlaget från dom, så skulle ju hela styrelsen sånär som Örjan Eriksson föreslås att väljas om trots den kritik som riktas mot dagens församling…

    *

    I dag meddelades det från FIA/WRC att det finns stor risk att Rally Finland kommer att flyttas fram till september-oktober. Än är inget beslut taget men risken för flytt bedöms som stor. Tävlingsledare Kai Tarkiainen menar att en flytt innebär väldigt stora nackdelar och kallar detta för ”en extremt svår process”. Det han först tänker på är funktionärsbiten som bygger på att folk har semester eller sommarlov och lägger denna tid på rallyt, något som inte fungerar längre fram på hösten. En annan sak som kan göra tävlingen än mer utmanande, är om man behåller samma tidsschema som i augusti. I oktober blir det mörkt betydligt tidigare vilket gör att många av sträckorna kommer att köras i skymning och mörker… 

    I samma pressmeddelande slåss även fast att Turkiet, Tyskland, Wales och Japan inte kommer att få ändrade tävlingsdatum som det ser ut för tillfället.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    För Kalle Rovanperä kom Corona-stoppet för WRC högst olämpligt då hans formkurva pekade mer eller mindre lodrätt rakt upp. Med två femteplatser och så pallen som trea i Rally Sweden utlovade teamchef Tommi Mäkinen snabbt.

    Innan hösten har Kalle tagit sin första VM-seger!

    Men då var alla utom möjligtvis några kinesiska laboratoriejobbare, lyckligt ovetande om vad som väntade runt hörnet. Med detta högst ofrivilliga stopp håller Kalle sig i form genom att köra drifting hemmavid. 

    Detta har jag sysslat med en tid och det är riktigt kul i väntan på att säsongen kommer igång igen, berättar Kalle i finsk media.

    Men jag håller även konditionen i gång med fysisk träning.

    Han medger att uppehållet är ”pirun paskaa” men när det väl kommer igång igen, så måste han fortsätta med samma plan som i våras, lugnt och sansat. Att Rally Finland är årets höjdpunkt för honom är inte så svårt att lista ut men frågan är om restriktionerna har lättat till den 6 augusti. Som det är nu är dessa satta till den 1 augusti.

    Det ser ganska utmanade ut och där är många frågetecken kvar, medger Kalle.

    Frågetecken har han även kring det nya 2022-reglementet.

    Foto: Tommy Svensson

    – Tycker inte det låter så bra men jag vet inte om det blir så negativt. Förmodligen kan man inte säga något förrän man testat en sådan bil, menar Kalle hos Rallit.fi.

    Men lite konstigt att låta tekniken gå bakåt just när man fått ordning på nuvarande bilar.

    Han menar också att han inte har hela bilden av varför man vill införa hybridteknik men även andra tekniska och ekonomiska begränsningar.

    – Jag bara kör bilarna, menar Kalle.

    Inte förrän i januari 2021 väntas FIA presentera de slutgiltiga dokumenten i saken. och teamchef Mäkinen är inte heller han helt överens om att detta är rätt väg att utveckla WRC. Men för tillfället har han mer fokus på hur årets säsong ska avslutas. Hans önskemål är absolut att alla rallyn som återstår och inte bestämt att ställa in, ska köras. 

    Självklart kommer allt att vara mer utmanade än före Corona men vi är alla beredda att göra vad som krävs, menar Toyota-basen. 

    Verkar också som att han då inte är lika hårt inne på att inte köra i Kenya som Andrea Adamo (Hyundai) och Richard Millener (M-Sport Ford). Tolkar jag hans uttalande rätt, ser han helst att WRC kommer igång ”as soon as possible” och gärna lite före om det går att lösa…

    *

    I går presenterade Södra BF en uppdaterad tävlingskalender för resten av året med första tävling ut den 10 juli. Då tänker sig Tomelilla MK köra det som tidigare arrangerats av Rally Österlen, ”Svampasprinten”. Lite udda då det tidigare meddelats att tävlingen inte skulle köras men något nytt måste ha hänt sedan dess, inte vet jag. Noterbart är att det i distriktet ska köras 20 tävlingar under 18 helger vilket ställer stora krav. För de tävlande gäller det att ha såväl bilar som ekonomi i topptrim sedan tänker jag på ”Teknikergruppen” som åker runt på de flesta tävlingar och sköter besiktningen. För den gruppen blir det inga sysselsättningsproblem i höst som jag tolkar det. Vidare kommer Södras Rally-DM att köras i tre tävlingar, TV-Svängen, Silverratten och så Rally Småland som delas i två. RS-DM körs med fem tävlingar och där Hässleholms GP är först ut medan Bilmånsson Hörby Rallysprint avslutar i början av november. Även Sprint-DM får fem deltävlingar och där den sista blir efter dagens mått, rekordsena Silversprinten i Älmhult den 21 november.

    *

    Den 56:e TV-Svängen blir startskottet för Rally-DM plus såklart deltävling i RM och Klassiska Rallycupen den 14 september. Även om allt fortfarande är ovisst om vilka restriktioner som gäller då så jobbas det på i SMK Hörby för att rallyt ska bli av. Igår var det tävlingsmöte bland annat med insamlade av tillstånd från berörda markägare för att Länsstyrelsen ska hinna få dessa fyra månader i förväg.

    Foto: Tommy Svensson

    Kan i bland inte låta bli att fundera över saker och tings tillstånd som igår till exempel. På bilden jobbar Anders Månsson, Roland Brorsson, Bertil Gunnarsson, Magnus Larsson, Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf med att få ihop bansträckningen. Säkerhetschef Bengt Prahl syns inte på bilden men är självklart även han en väldigt viktig kugge i rallymaskineriet. Det jag funderade på i går, var att här sitter dom som ”gör jobbet och kavlar upp” för att det verkligen ska kunna bli rally när så medges. Lite skillnad från alla ”Facebooktyckare” som från läktarna skickar ut allehanda ”klokheter” om hur saker och ting ska skötas. Säger bara, jag är inte imponerad av dessa vilket jag däremot är av inte bara gänget på bilden, utan även alla andra i rallyvärlden som jobbar istället för att snacka…

    *

    Idag var det lite ovanligt att se och läsa om sig själv i Skånska Dagbladet som uppmärksammat att jag tilldelats ”Lions Club i Hörbys Eldsjälspris”. Om inte annat så är det väldigt kul att SMK Hörby och motorsporten lyfts fram i andra sammanhang än enbart när det gäller tävlingar. Men självklart är jag själv både glad och stolt både över utmärkelsen och att min ”konkurrent” gav mig så stort utrymme. Dessutom med en text utan några som helst felaktigheter så tack för ett bra jobb reporter Jonas Karlsson. Vad gäller bilderna så blev jag lik mig även om jag ofta envisas med att påpeka likheterna med Tom Cruise… 

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson