Sainz slog ut Mäkinen, Loeb samma sak med Röhrl, WRC Rally Finland kan inte flyttas, trött på slingerbultar, är "Bladets" motorbevakning unik och "glasmästarens påg" före både AB och SR!

Blogg

Då är wrc.coms stora omröstning om vem som är världens bästa rallyförare inne på sluttampen. I ena semifinalen möts Sebastien Ogier och Carlos Sainz, i den andra är det Sebastien Loeb som gör upp med Juha Kankkunen. Att spanjoren skulle eliminera Mäkinen beskrivs som omröstningens stora knall men både de sex ”experterna” (rallyjournalister) och fansen var samstämmiga, Sainz var ett nummer större än Toyota-basen. 

Att Sebastien Ogier skulle äta upp Miki Biasion var ingen överraskning och italienaren fick bara 15,6 procent av rösterna. Nästan lika stor var skillnaden mellan i mina ögon Opel-ikonen Walter Röhrl och Sebastien Loeb där fransmannen inte alls överraskande fick flest röster. Jämnare mellan Kankkunen och Marcus Grönholm men där till sista ändå kvartsfinalseger gick till Juha. Nu drar ny omröstning igång på måndag med Loeb vs. Kankkunen och så på tisdag, Ogier vs. Sainz.

*

    Det mesta i WRC just nu handlar om när det blir omstart och det känns som att Safarirallyt redan är ute om man ska lita på på allt som skrivs. Då är det Rally Finland som är hoppet men där de finska myndigheterna beslut att inte öppna upp förrän tidigast den 1 augusti oroar. Arrangören AKK Sports Oy med Kai Tarkiainen som ansvarig har ständig kontakt med FIA och promotorn. I en intervju i rallit.fi förklarar han.

     Vi har bland annat diskuterat vilka idéer det finns om att ändra kalendern för resten av året och hur andra tävlingar som redan har skjutits upp har reagerat.

    Att flytta fram Rally Finland till ny datum beskriver Tarkiainen som extremt svårt, med tusentals frivilliga funktionärer som använder sommarlov och semester till rallyt. En flytt till höst skulle göra att många inte längre kan jobba med rallyt. Dessutom kräver myndigheterna tre månader för att hantera nya ansökningar för att stänga av vägarna för rallyt, summa summarum ser det lite dyster ut för tillfället. FIA har i dag också beslutat att införa en ny klausul som gör det möjligt att snabbt ändra i befintliga kalendrar, allt för att rädda vad som räddas kan.

    Foto: M-Sport Poland

    Tarkiainen är motståndare till idén om att köra kortare tävlingar och då inte på grund av det sportsliga utan här är det ekonomin som är viktigast. Han menar att korta tävlingar ger så mycket mindre biljettintäkter att inte rallyt skulle gå runt. Dessutom har man kvar alla kostnader kring säkerhet med mera så den tanken väljer åtminstone Rally Finland bort. Likaså de vilda funderingarna på att köra utan publik.

    Skogarna skulle vara fulla av publik ändå, skillnaden hade bara varit att vi inte sålt några biljetter plus att säkerheten blivit mycket sämre, menar Tarkiainen.     

    Han drog paraleller med skidtävlingen i Holmenkollen som officiellt arrangerades utan publik, men ändå kantades skidspåret utanför stadion av skidfans…

    *

    Då sällar sig även populära danska rallysprinten ”KOMO Rallysprint” till skaran av tävlingar som ställer in i spåren av Corona. Arrangören konstaterar helt rätt dessutom, att det inte är möjligt att köra publikfritt då bara tävlande, mekaniker och funktionärer skulle utgöra mer än 500 personer som numera är gränsen i Danmark. Istället bjuder man in till en ny upplaga i ”grusgraven” i juli 2021 ett både klokt och ansvarsfullt beslut. Jag måste säga att jag blir beklämd när jag på olika sociala medier läser om event och träningar som fortsatt genomförs, trots Folkhälsomyndighetens regler om att max 50 personer får träffas. Tänker då inte på när enskilda utövare sladdar runt på en folkracebana eller på annat vis försöker hålla rattrosten borta. Istället är det de som tror sig hitta kryphål i regelverket och då enbart för egen och kompisars vinning. Nu snackar jag inte enbart om motorsport utan i stort sett i all form av sport, finns dom här kreativa krafterna. Men Corona handlar som alla vet, inte om att slingra sig runt ett regelverk utan det handlar faktiskt om att man genom att fortsätta med sin verksamhet faktiskt kan ta livet av folk…

    *

    I morgon kan Kristianstadsbladets läsare glädja sig åt en ny ”Motorlördag”. Undra hur många lokaltidningar som ägnar sig åt att hålla samma koll på motorsport som man gör på ”Bladets sportredaktion” med ett eget uppslag vikt för ”brum brum” var 14:e dag? Nu har jag väl ett litet finger med i spelet, men trots allt görs merparten av reportagen av samma journalister som innerst inne brinner mer för bollar och puckar. Men efter över 30 års ”motortragggande” från mig, så har man insett att enda chansen att få mig att hålla truten är att ”spela spelet” vilket jag hoppas alla motorsportgillare inte har något emot?

    I morgon är det ett stort reportage signerat sportchefen själv, om att dragracing är på väg att göra comeback i nordostskåne. Efter att det blev omöjligt att köra ”rattlåsracing” på Rinkabyfältet har man varit hänvisade till Malmö för att få utlopp för sina lustar. Nu ser det dock ut som att flygvapnets gamla reservfält i Bivaröd  utanför Knislinge kan bli Östra Göinges eget ”Santa Pod”. Bara att önska Hässleholms Dragracing Klubb lycka till em sitt ambitiösa projekt.

    I övrigt så är där även min egen ”Motorlistan” där man i dagens läge knappt kan snacka om ”tre heta” men ändå lite varmare än annat är, ”Virtuell Motorsport”, ”Tidtagnings-App” och ”FMCK” som är på god väg att få ny endurobana utanför Hässleholm. Vad gäller ”Motorstopp” så krävdes Svenska Bilsportförbundets alla turer med bland annat  en uppmärksammad USA-resa, för att peta ner Corona och alla  dess negativa konsekvenser till en andra plats. Bara detta en prestation i sig…

    *

    Ska inte sticka under stol med att det inte är lätt att fylla Motorbloggen varje dag när i stort sett allt står still. En läsare gjorde mig dock uppmärksam på hur viktigt det är för många runt om i landet, att jag ändå inte ger upp. Som skäl till denna ”pepp” angavs sajten ”Aktuell Motorsport” som dagligen samlar in det mesta som skrivs om motorsport. Läsaren skrev.

    Hoppas att du har noterat att du dominerar ”Toppnyheter” totalt senaste månaden?

    Så klart hade jag inte uppmärksammat detta utan fick gå in och kolla och visst stämde läsarens notering. Senaste månaden (mars-april) fanns enbart Motorbloggen i listan (vi snackar runt 30 nyheter)  sånär som på två riktiga tungviktare i branschen, Aftonbladet och Sveriges Radio. Resten av listan var signerat ”glasmästaren i Hörby påg”, som det kan bli…

    *

    Trevlig helg!     

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson