Safari ställer in, Polen likaså, SSR ska köras men när, tuffa regler från FHM/Polisen, Bottas testade R5-Skoda, STCC kan bli utan publik, Stoffe ser 2020 som transportsträcka och hittade ny SS!

Blogg

Inte många som blev förvånade när Safarirallyt i fredags meddelade att deras comeback i WRC inte blir av förrän 2021 på grund av Corona. Om inte många blev förvånande, så var det säkert desto fler direkt involverade i rallyt som drog en lättnadens suck över att slippa behöva åka till Kenya mitt under en världsomfattande pandemi.

Foto: Safarirally

Ännu bättre tycker jag det är att arrangören aldrig funderat över en flytt till hösten, utan siktar in sig på nästa år direkt. Troligen blir upplägget då en exakt kopia av det som skulle ha körts i mitten av juli.

    *

    Nu väntar alla på besked från de finska myndigheterna hur man ser på tillståndet i landet och om man öppnar upp och ger grönt ljus för Neste Rally Finland. En liten ljusning kan skönjas när beslutsfattarna beslutat lätta på restriktionerna och från den 1 juni  tillåter AKK Motorsport återigen tävlingar av nationell karaktär. Men inte helt fritt utan tävlingar under eget ansvar, plus tämligen omfattande restriktioner. Ändå inte mer än att man räknar med att kunna genomföra Finska Mästerskapet och mer regionala cuper. I nästa månad ska landets folkhälsomyndighet meddela om dom släpper även på dagens restriktioner och som omöjliggör deltagande av utländska förare till exempel i WRC.

    *

    Här hemma syns dock inte samma ljusning och nu börjar det även ställas in rallyn som var planerade till september. Den 19 september skulle ”Klappjakten” ha körts men istället väljer Ydre MK att flytta fram ett helt år sånär som på en dag och 2021 körs tävlingen den 18 september. Har inte sett eller hört något om hur snacket går hos Södra Sunnerbo MK som i detta läge är premiärarrangör i Bilsport Rallycup med ”Semesterturen” första helgen i juli, körs tävlingen eller körs den inte? 

    *

    Rally-SM:s gruspremiär South Swedish Rally lever på hoppet att allt ska var löst till den 31 juli och att rally kan köras som planerat. Men en sak verkar man dock vara helt säker på, SSR 2020 ska köras och arrangören hälsar.

    Foto: Tommy Svensson

    -Ha en fin helg och räkna med att SSR 2020 blir av. Förr eller senare!

    Riktigt vad detta betyder är svårt att sia om men tanken att trycka in en så stor tävling i en redan fullspäckad höst känns inte så lockande. Men tävlingsledare Patrik Persson och rallyts allt i allo Anders Martinsson, har säkert en tanke på hur detta ska lösas. 

    – Vi väntar på ett ok för att överhuvudtaget få köra den 31/7-1/8. Alla försöker hålla modet uppe för att få en fin sommartävling, men några definitiva besked finns inte, hälsar SSR-duon.

    I dagsläget är det Folkhälsomyndigheten som har bollen och bestämmer hur de närmaste månaderna kommer att bli för alla idrott/sport. Än en gång vill jag påpeka att jag är lika angelägen som alla andra att hjulen återigen ska börja rulla om än inte till varje pris. En som också delar min uppfattning skickade mig utdrag av vad FHM och Polisen skriver om villkoren för att i dag få tillstånd att ”arrangera tävling inom motorsport”. Villkor som Riksidrottsförbundet och då med automatik även SBF förbundet sig att följa. Här kan man då läsa från FHM, ” Barn och ungdomsmatcher, träningsmatcher och tävlingar kan genomföras med deltagare födda 2002 eller senare under förutsättning att de utgår från den föreskrift och de rekommendationer som myndigheten tagit fram. Med barn- och ungdomsidrott avses idrott för barn och ungdomar födda 2002 eller senare. I enlighet med de allmänna råden avråder Folkhälsomyndigheten fortsatt från tävlings- och träningsmatcher för vuxna.”. I klartext betyder detta att biltävlingar precis som all annan sport enbart får rikta sig till deltagare som är 18 år och yngre. Ett ganska effektivt hinder kan jag tycka.

    Foto: Tommy Svensson

    Däremot har polisen en generösare tolkning av ”50-gränsen” när det kommer till motorsport och skriver, ” Vid motorsporttävlingar räknas endast publiken, inte föraren och dennes team, som deltagare.”. Onekligen en liten öppning, men hur många tävlingar har mindre än 50 åskådare? Lägger man sedan till förra veckans ”reserestriktioner” där Stefan Löfven meddelade att längre resor än två timmar från hemmet ska undvikas, då spänner snaran ändå ganska hårt kan jag tycka…

    *

    Samtidigt kommer där då ett ljus i tunneln när Stenungsunds MS meddelar att dom redan den 30 maj tänker köra en ”publikfri-RS”, ”Privatbostäder Rallyspecial”. Restriktionerna är 40 bilar (blev där i stort sett direkt), en mekaniker per bil och inga deltagare längre än 12 mil bort från Stenungsund. Tre sträckor på totalt 11,4 kilometer ska köras innanför de stängda grindarna. 

    *

    Inte bara rallyfolket som lider av svår abstinens även de som vurmar för racing, rallycross och folkrace har svåra tider. Finske Formel 1-föraren med stort rallyintresse Valtteri Bottas, med några starter i WRC-bilar bakom sig har nu även känt på en R5-bil. Finska Printsport lät Bottas känna på en av deras Skoda Fabia under några dagar på teamets testvägar. Spännande, kan det kanske tänkas att en start i Rally Finland kan vara aktuell?

    *

    STCC TCR Scandinavia klarar sig inte heller dom från Corona och säsongen som skulle varit igång vid detta laget är satt på paus. Nu hoppas man istället på premiär den 15-16 augusti på Gelleråsen. Det utesluts inte heller att det till en början kan bli utan livepublik.
    Vi jobbar aktivt på att ta upplevelsen till publiken hemma på bästa möjliga sätt under rådande omständigheter, säger Micke Bern, vd för STCC.

    Foto: STCC TCR Scandinavia

    Med begränsningen på 50 personer i publiken hoppas man på en lättnad framåt hösten men samtidigt jobbas det också på att köra publikfritt.

    Det är viktigt att poängtera att kalendern är preliminär, speciellt inledningen på grund av den pågående pandemin. Vi ser att det finns en stor sannolikhet att de två första tävlingshelgerna får genomföras utan publik, menar Bern.

    Den preliminära kalendern er ut så här för de i dagsläget 14 anmälda förarna.  

    Preliminär STCC-kalender 2020

    2 juli – Officiell test, Gelleråsen Arena

    15-16 augusti – Gelleråsen Arena 

    28-29 augusti – Skellefteå Drivecenter Arena

    11 september – Officiell test, Mantorp Park

    02-03 oktober – Mantorp Park

    09-10 oktober – Ring Knutstorp

    *

    Inte heller ERC har kommit igång och där det kom livstecken från den italienska deltävlingen i Rom i förra veckan som nu blir först ut. Mindre glädjande var att Rally Poland nu kastat in handduken och siktar på comeback 2021. Lika lätt gav sig inte arrangörerna av Rally Liepaja som flyttats från maj till ny datum i mitten av augusti. Lettlands deltävling körs helgen efter WRC i Finland och kan kanske bli ett bra rallypaket för publiken då det bara skiljer 70 mil. En sak som inte är så bra är att i Polen skulle juniorerna kört och nu stryks helt enkelt en deltävling för dom yngsta ERC-åkarna. Återstår fem deltävlingar där de fyra bästa räknas och för Dennis Rådström och Johan Johansson ser säsongen numera ut så här.

    Rally di Roma Capitale asfalt 24-26 juli

    Rally Liepāja  grus 14-16 augusti

    Barum Czech Rally Zlín asfalt 28-30 augusti

    Azores Rallye grus 17-19 september

    Rally Islas Canarias asfalt 3-5 december

    *

    I lördags var det ny ”Motorlördag” i Kristianstadsbladet men då jag och sambon firade hennes högtidsdag, blev där inte tillfälle att berätta om innehållet. Uppslaget dominerades av ett reportage signerat svårt Bajen-infekterade sportchefen Patric Nilsson som dessutom köpt upp sig på en Mercedes i knallgul ”Elfsborgkulör” och hur han tänkte där, det är inte helt lätt att förstå. Reportaget handlade om Stoffe Nilsson med sina 168 tävlingar varav 74 segrar och hans tankar kring 2020. Men konstateras det, ” 2019 var ett riktigt skitår med ”Stoffe”-mått mätt”.

    Det började med att vi kraschade i Simrishamn och sen blev det en massa följdskador av det. Jag missade Snapphanerallyt och TV-Svängen varade bara ett par sträckor. Nä, det var tungt.

    Foto: Tommy Svensson

    I artikel kan man också läsa att 45-åringen från Vinslöv var sugen på att göra något nytt efter fjolåret. I det här fallet så jagades det en WRC-Subaru vilka inte visade sig vara så lätta att hitta. Istället fick hans nyaste Subaru en total make over och står nu nylackerad i bilhallen i väntan på att säsongen ska kicka igång. Fast egentligen menar Stoffe, det vore lika bra att lägga ner 2020.

    För mig är det en transportsträcka mot 2021. Jag tycker det vore bra om vi sköt fram allt tävlande till nästa år. Prio ett måste vara att hålla alla friska.

    Han utveckla sin tanke i Motorlördag.

    – Personligen anser jag som sagt att det vore bättre att låta 2020 vara och starta upp 2021. Men skulle Folkhälsomyndigheten trots allt ge grönt ljus för tävlingar så anser jag att man borde köra dem som en form av testtävlingar inför 2021.

    Men mätt på tävlande är han inte och att sluta är inte aktuellt, istället säger han lite filosofiskt till Patric.

    Rallyförare slutar aldrig utan de har bara mer eller mindre långa uppehåll…

    Självklart finns även min ”Motorlistan ”med på uppslaget. De tre heta var ”Östersund” som på allvar utmanar Värmland som värd för Rally Sweden. ”Höljes” med sin nya tävlingsdatum och därmed premiär för World RX i augusti. ”Rally” där det börjar skönjas ljuspunkter lite här och var. Än en gång petade SBF och turerna kring styrelsen bort Corona från ”Motorstopp”, ändå inte så smickrande.

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Hela helgen har det varit mer eller mindre riktigt dj-la skitväder varhelst jag rört mig. Ändå pockade kroppen på rörelse idag så det blev en rejäl skogpromenad och som den nörd man är, så kikas det alltid på lämpliga vägbitar för nya specialsträckor. Hittade denna väg med klara Norrlandsvibbar på lämpligt avstånd från Hörby och TV-Svängen. Fast när jag tänker efter så är den kanske i krokigaste laget för att dagens rallyåkare ska vara helt nöjda, eller?

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson