"Safari" på väg tillbaka till WRC, Ekström+Ogier=?, vintrigt i Nässjö där Ledin vann och Grybb tuggade guld!

Blogg

Kan inte garantera att det är världens mest kända rally men ett av dom i alla fall, East African Safari i Rally. En tävling som ingick i WRC och tidigare Rally-VM fram till 2002 då Colin McRae och Nicky Grist stod som vinnare med en Ford Focus. Året efter ströks det från kalendern efter det att arrangörerna i Kenya inte kunde garantera att man hade varken ekonomi eller den organisation som krävdes. Istället blev rallyt enbart deltävling i Afrikanska Mästerskapet och har varit så fram till nu. För nu jobbas det hårt hos Kenya Motorsport Federation (KMSF) och dess ordförande Phineas Kimathi för att det ska bli comeback i WRC för ”svenskrallyt”.BloggTom För här har våra förare skördat många framgångar och allra förste ”svensk” att vinna var Tom Fjästad som 1962 vann rallyt med en VW 1200. Svensk och svensk, Tom hade svenska rötter men kom till Sverige första gången samma år som han vann. Näste svensk att vinna var verkligen svensk och det var Ove ”Påven” Andersson som 1975 tog segern med en Peugeot 504 och detta i par med Arne Hertz. Sedan var det Björn Waldegårds tur som med kartläsarna Hans Thorszelius och Fred Gallagher tog sammanlagt fyra segrar under perioden 1977-90. Den första med Ford Escort, resten med olika Toyota-modeller. Senaste gången som den blå/gula flaggan vajade överst vid prisutdelningen var 1995 när Arne Hertz skötte kontoret hos japanen Yoshio Fujimoto och så klart körde även dom Toyota.
Nu vill alltså KMSF ge fler svenskar och även andra förare chansen att återigen få möjlighet att köra rally i Afrika där intresset är jättestort för WRC. Kimathi är på turné runt om för att lobba för Safari Rallyt och vid FIA-mötet i Wien i början av december är tanken att han ska förmå dom att lägga till tävlingen i WRC-kalendern. WRC-promotorns högsta höns Oliver Ciesla är redan med på tåget och har förklarat att från deras sida är det ”full support”.
Skulle passa vår strategi att få WRC på varje kontinent och till detta den unika miljön som enbart Kenya kan leverera, menar Ciesla.
Att det är seriöst från kenyanernas sida är uppenbart då FIA-presidenten Jean Todt redan pratat med landets president om att få dit WRC. Planen är att redan 2017 köra ett rally som till upplägget följer WRC-reglerna. Sedan 2018 är det dags för ”candidate rally” och året efter ska rallyt finnas med i WRC-kalendern om allt går som ”Kenyas SBF” önskar.

*
Med ett höger framhjul som pekade rätt ut tog det roliga slut för Hasse Gustavsson när han gjorde comeback i rallysprinten på Cypern. Efter två åk låg Hasse tvåa men så i det tredje bet den dåliga vägen tillbaka och ”game over” för f.d SM-åkaren i den högerstyrda Mitsubishin.

*
Då gick det bättre för 08-an Daniel Ernstedt som med Henrik Hamberg tog den silverfärgade Renault Clio R3:an till klasseger i Kroatiska Rally Porec. Tiden räckte även till åttonde plats totalt bland de 42 bilarna som nådde målet. Vann rallyt gjorde hemmaföraren i Juraj Sebalj, Mitsubishi med en R5-Fiesta på andra plats där Antal Kovacs skötte ratten.

*
BlogggEkström1Nu börjar det dra ihop sig till sista deltävlingen i World RX som körs den 25 november på Autodromo Rosario i Argentina. Inför detta tyckte redan klara världsmästare Mattias Ekström att det var dags för ett lagfoto på sina fyra Audi EKS S1. Han slänger dessutom en fråga till rallycrossfansen. Om det är möjligt att alla fyra EKS-bilarna i drömmarnas värld skulle stå på startlinjen i nästa års VM, vem vill man då se som teamkompisar till honom? BloggEkström2
Ett namn som garanterat då kommer upp är arbetslöse Sebastien Ogier som vid ett event i München efter rallyt i Wales fick prova en EKS-Audi. Första gången han satt i en Supercar och efter några varv på den improviserade banan klev han ut med ett stort leende.
Det var så kul att få prova ”this beast”, förklarade han efteråt.
För Mattias handlade det om att ge Ogier en liten present efter sin fjärde raka VM-titel och vad passar då bättre än en provtur i ”the beast”. Sedan är det frågan om vad de två snackade om mer i München, kanske att trycka in honom i Audin för full säsong 2017. Bara tanken, vilket drag det skulle bli med möjliga A-finaler där Ogier, Loeb, Ekström, Solberg, Hansen och Kristoffersson trängs i startkurvan. Bättre motorsport är nog svår att tänka sig…

*
I dag ställde Södra Sunnerbos MK in nästa lördags mörkeräventyr ”Sunneborundan” och klubben skriver, ”Vi ställer in Sunnerborundan 2016-11-12 pga fource majeure vädret är inte på vår sida och vi kan inte garantera säkerheten för de tävlande samt för funktionärerna, hoppas ni har förståelse för detta. Tävlingsledningen /Södra Sunnerbos MK”.
Att det sedan bara var 30 anmälda till tävlingen har säkert också spelat in i beslutet…

*
BloggLedinNovembeskölden i Nässjö blev precis så kall, lerig och snöig som man kunde förvänta sig efter att ha kikat på meteorologernas förutsägelser. Bäst i det usla vädret trivdes Mattias Ledin med Valkyria Edlund som kartläsare i R2-Peggan. Tvåa och klassvinnare i Bilsport Rally Cup slutade David ”Plombo” Lindström med Volvokollegan Daniel Wall bakom sig. I B-klassen var det Daniel Karlsson som var överlägsen vinnare, tvåa blev Joakim Hansson.
Även om jag personligen har väldigt svårt för Volvo 850 som rallybil, den funkar bara inte i min hjärna så går dom onekligen fort. Kullings Jan Wigertsson vann inte bara Grupp F/VOC, 1300 Rallycup-klassen utan slutade även på en stark fjärde plats totalt.
Bästa Grupp E-åkare blev Stefan Ottosson i sin Golf, tvåa Johan Broman och som trea Jesper Larsson, Kristianstad. BloggHampusTrots att lillebror Hampus Larsson i årets 33:e tävling bara blev åtta i klassen räckte det för att han och kusin Anna skulle vinna klassen i BRC.
I klassen förde äldre Appendix K-bilarna blev det tre Opel Ascona A på rad, Sören Carlsson, Rune Nilsson och Johnny Sundström i nämnd ordning fick plats på pallen. För den nyare ”gammelbil-klassen” var det hemmaföraren Mats Karlssons Volvo 240 som toppade.BloggBorgquist I Grupp H Classic blev det brödraseger i BRC genom Björn och Daniel Borgqvist, Olofström med sin ”gröna” BMW. I Nässjö kämpade man sig till en tredje plats vilket räckte för totala triumfen.BloggVictor
Trots att min klubbkompis Victor Hansen med pappa Jens som ”körlärare” inte tävlat mer än ett drygt år har man hunnit med snart 50 tävlingar. Nu blev det seger i Ungdomsrallybåde i lördags och i cupen före Tom Lagerstam, Kullings och Hampus Ströbeck, Höör.

*
I Västerås kördes idag Rally Xplosion dit Daniel Wall jäktade efter Nässjö och vann före Mitsubishi-åkande Gnestaföraren Michael Holmgren. Tvåa i 2WD och trea totalt blev en Opel Corsa i händerna på Peter Hellström.

*
BloggEmilFör bara några minuter sedan avslutades Rallye du Condros Huy där Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg så oturligt rullade bort sig redan i går förmiddags. Ingen större överraskning att det blev de två WRC-förarna Craig Breen och Stephané Lefevbre som gjorde upp om segern på de hala asfaltsträckorna. BloggCondrozBreen var snabbast av de två Citroën-åkarna och vann 24 sekunder före Lefevbre. Noterbart att Citroën Racing-basen Yves Matton tog sin gamla Citroën C4 WRC till en stark femte plats totalt.

*
BloggPalmquistVar säkert lätta mil för Anders och Anna Palmquist från Fredericia hem till Hörby efter knallen med andra platsen totalt i Yokohamamesterskabets final i går. Pappa och dotter slutade även trea i klass 3 i ”mesterskabets” Øst-del där Kenneth Kolbe Jensen vann. I Klass 1 var det Johnny Pedersen som toppade och i Klass 2 Anders Lysen. I avdelning ”West” körde Rolf Grybb, Hässleholm in på en tredje plats i Klass 1 där Ole Struve i en Subaru vann.

*
BloggGrybbSamme Rolf Grybb hyllades också när Asfaltcup i går hade avslutning med fest och prisutdelning. Här fångade tvåan i kartläsarklassen Lyn anDersson när ”Vinnar-Grybb” provsmakade guldmedaljen. Känns hårdtuggat…

*
BloggIsNu är vintern på väg vilket då inte minst märktes i Nässjö i går och när jag då hittar en bild från Ringsjöns is vintern 69/-70 känns detta helt i sin ordning. På bilden är det dåvarande fortåkaren i SMK Hörby Bengt Andersson som sladdar snyggt ute på isen med sin grönblå Volvo PV. Lite kul är att kolla in bilarna i bakgrunden och precis bakom PV-bakändan syns min egen Saab V4 69:a. En bil som kommit ut till Ringsjön tack vare Claes-Göran Persson som står framför i den då så populära pälsmössan som i talspråk associerades med honbjörnens könsorgan. Själv hade jag inte hunnit få ”lappen” så jag fick nöja mig med att åka bredvid Claes-Göran i min egen bil. Passar dessutom extra bra idag då samme Claes-Göran fyller år den 6 november så stort  grattis. Längst bort står en Opel Rally Kadett och jag tror att det är en annan av dåtidens fortåkare i SMK Hörby som ägde denna vid namn Bengt Olsson.

*

Det blev ett massivt tryck på Facebook efter att jag igår förklarade att Motorbloggen inte längre kom att läggas ut via den kanalen. Vet inte hur många kommentarer, meddelande och mejl jag fått där, tro det eller ej alla vill (till och med kräver) att jag Motorbloggen måste fortsätta på FB. Helt klart underskattade jag kraften hos bloggläsarna och då ska jag inte ”sura” längre utan min time out blev alltså bara en dag lång. Fortfarande gäller dock att inga bilder kommer att användas från FB utan att ”upphovsmannen” klart och tydligt säger att det är OK. Sedan tycker jag faktiskt synd om Christoffer Svensson som var den som reagerade över att jag använt hans bild. Tror inte han egentligen i sin vildaste fantasi kunde tänka sig att den lilla ”irritationen” skulle utvecklas till full storm. Christoffer har också bett om ursäkt och detta utan att han egentligen gjort något fel så från mig är allt helt OK och ”peace in the valley” råder. Nu vänder vi blad…

*

Dagens bilder: Safari Rally-EKS-Henric Åkeson-Citroën Racing- Lyn anDersson-Tommy Svensson