Robin S. vann årets sista, MC-Rossi ett namn för WRC, nyheter att vänta från KMS och Olle Erixon co-driver stipendiat!

Blogg

I går kördes den absolut sista rallytävling 2018 i Södra Sverige genom Älmhults MK och deras ambitiösa ”ungdomsprojekt” Silversprinten. Scen för avslutningen var Millebygden Arena som bjöd på tre regntunga genomkörningar. Har inte lyckats hitta någon resultatlista men så mycket har jag listat ut att förhandsfavoriten Robin Sandberg/Mathias Bengtsson totalsegrade med Team Nybes Toyota Corolla. Likaså lär andra halvan av det småländska teamet, Jonas Åkesson även han i en Corolla ha blivit tvåa. Bästa Appendix K blev SMK Hörbys Rune Nilsson och tack för bilderna Henric Åkeson.

*

Att jag har svårt att fatta vissa saker är ingen nyhet men att läsa resultatlistan från Monza Rallyshow 2018 fixade jag inte till att börja med. Fram till SS7 ledde Valentino Rossi med nästan en minut till Teemu Sunninen för att sedan på SS 8 vara borta från listan. Inte heller bland namnen som fått bryta fanns Rossi med. Sedan fortsatte konstigheterna och när sista sträckan körts med flera timmars marginal, så var även Sunninen väck och istället var det Roberto  Brivios namn längst upp i resultatlistan. Men plötsligt händer det, Rossi är tillbaka i topp och med Sunninen som tvåa. 57, 2 sekunder skilde mellan världsmästaren på två hjul och ena halvan av M-Sport Fords line up för 2019. Måste man säga att jag  är imponerad av Rossi, att köra ifrån Sunninen med så mycket visar helt klart att han har han en framtid i WRC om han tröttnar på ”bågåkandet”. Nio sträcksegrar och sjunde raka Monza-segern är väl bevis nog eller?

Trea blev Roberto Silvio vilket ger tre WRC-Fiesta i topp och egentligen fyra, då det även här ståtar en Fiesta körd av Allessio Salucci. Först på femte plats bryts Ford-dominansen av motocross-föraren Tony Cairoli, Hyundai WRC. Även på femte plats var det Hyundai men då en R5-i20 som kördes av Luca Rosseti och vann därmed R5 Trophy i showen. Totalt 85 bilar nådde slutmålet och hade då avverkat nästan sex mil SS.

*

På tisdag utlovas det nyheter från Kristofferson Motorsport och att det i dessa kommer att finnas något om Johan Kristofferssons rallyframtid är jag helt övertygad om. Redan nu är Johan anmäld till norska Romjulsrallyt mellan jul och nyår. Bilen blir nya Volkswagen Polo GTI R5 som nu anlänt till KMS värmländska verkstad. Johan planerar även att köra såväl tv-sända SM-sprinten som Bergslagsrallyt med nya Polon och då som uppladdning inför Rally Sweden.

Så här långt är där inga större hemligheter, men i den här värmländska rallybrygden finns fler ingredienser. Till exempel Johans RX-boss Petter Solberg som även han har en Polo i sitt garage, samma bil som han körde i Rally de Espana. Sedan är frågan vad som händer med Pontus Tidemand som också han känt på Polon men då enbart som testförare. Nu när han står utan Skoda-kontrakt är nyfikenheten stor på vad Pontus ska köra 2019. Polo i någon form känns ganska naturligt för årets WRC2 tvåa. Sedan kan brygden eventuellt toppas med Henning Solberg som fått en nytändning med R5-Skoda och har med eftertryck visat att han har mycket kvar att ge på VM-nivå. När man så lägger ihop detta, storebror till Petter och styvfar till Pontus så blir det plötligt väldigt intressant vad som kan tänkas komma ur den här värmländska/norska mixen.

Ett annat rykte som får nytt liv då och då gör gällande att Tidemand skulle vara högintressant för Hyundai och då i egenskap av den duktige bilutvecklare han är. Koreanernas i20 R5 har heller inte blivit riktigt den knallsuccé som man hoppades och Jari Huttunen har uppenbarligen inte lyckats få vinnarfason på bilen. Ett mästerskap det portugisiska om jag minns rätt, har vunnits av Hyundai annars är det bara enstaka tävlingar som sett i20 R5 överst i resultatlistan. I ljuset av detta skulle då den f.d Skoda-åkaren komma till sin rätt i Alzeanu och få till en säsong i WRC2 Pro. I de vildaste spekulationerna är även några tävlingar med WRC Hyundai aktuella för Tidemand. Till detta är jag dock lite skeptisk…

*

Mer R5 Polo och i helgen kom den första Polo R5 till finska Printsport och som då ska köras av Lars Stugemo/Kalle Lexe i Arctic Rally i januari. Dessförinnan väntar dock test.

– Vi ska testa Polon i Jyväskylä helgen före jul, berättar Stugemo belåtet och lägger till en för de allra flesta helt onödig kommentar.

Kul julklapp!

Tro f-n att det är en kul julklapp…

*

Det blev Olle Erixon som blev , 2018-års co-driverstipendiat i Thomas Carlssons Minnesfond, därmed blev Olle den tionde stipendiaten. I år gick det alltså till Katrineholms MK:s egen medlem, en seriös och målmedveten co-driver som är mycket uppskattad både i och utanför tävlingsbilen. Man kan säga att han på sätt och vis är född in i bilsporten, då hans far är den kände ”Göran X:et Erixon”, som härjade i Rally, Rallycross och Backe på 80/90-talet. Via karting blev det så högerstolen för fyra år sedan som blev Olles plats. Från början på den lokala och regionala planhalvan, har utvecklingen sedan gått rasande fort och 2018 ledde detta till ett SM-silver med Eddie Lundqvist.

Shit vad överraskad jag blev, säger en smått chockad Olle när han helt ovetande får beskedet och stipendiet på klubbens julfest i fredags kväll. 

Smått galet men grymt roligt att bli uppmärksammad med en sån utmärkelse, detta hade jag ingen om, man är klart hedrad! 

Thomas Carlssons Minnesfond beslöt även 2018 att utdela en specialutmärkelse till ett en co-driver som gjort något speciellt. Viktor Niemistö, blev den utvalde som kämpat hårt och målmedvetet efter en allvarlig trafikolycka i yngre år. Men nu som rullstolsburen visat att det går att satsa och vara en seriös co-driver.

*

Har fått lite återkopplingar från gårdagen där jag tog upp hur dålig rallysporten och dess utövare är på att berätta om sig och sina planer. Vissa som kommenterat och med inblick i detta har hållit med om min beskrivning medan andra inte riktigt förstår vad jag menar. Dom tycks tro att landets sportredaktioner har som huvuduppgift till och med skyldighet att leta rallynyheter och det kan jag utlysa om, så funkar det inte.

Inte heller jag tänker leta pressreleaser hos andra medier så i de fall jag inte får dom själv via mail till: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se  blir det inget skrivet i Motorbloggen. Så klart måste jag respektera att man inte önskar få ut sin information via denna kanal…