Reid kan bli WRC-förarnas "boss", Paddon dubbelsatsar med ny Hyundai, alla fick köra i Anderslöv och Mikaela Å-K klar för Audi GT Masters!

Blogg

BloggWRCMycket pekar på att det blir Richard Burns f.d co-driver Robert Reid som kommer att leda planerade ”WRC Driver´s Group”. Reid blev världsmästare vid sidan av Burns 2001 och har jobbat med FIA ända sedan han slutade tävla 2003. För en kort tid sedan lämnade han också uppdraget som vice president i WRC Commission och sa sig då söka nya utmaningar och där är då jobbet med att öka säkerheten i rally just en sådan utmaning.
Vi vill alla samma sak, höjd säkerhet och bättre samarbete mellan FIA och de tävlande, båda är nycklar till sportens framtid, säger Reid i en intervju i Autosport.
Som tävlande i högsta nivån av rally menar Reid att han också vet vad som krävs både från team, tävlande och arrangör. I samband med Rally Mexiko träffade representanter från WRC-åkarna FIA:s rallyansvarige Jarmo Mahonen för att snacka om framtiden/säkerheten. Ingen av parterna ville efteråt berätta vad som diskuterades, dock ska någon av förarna ha sagt sig ge Reid full backning om han vill åta sig jobbet att leda den tänkta gruppen.
Robert är definitivt den typ av person vi behöver. Vi behöver någon med insikt och som vet hur man bäst utnyttjar detta!
Mahonen tonar ner det hela och menar att det mesta handlar om dålig kommunikation mellan arrangör och tävlande vilket han betonar.
Handlar mest om att jobba för att behålla sporten säker och jag har nu en känsla av att vi hittat varandra!
Det hela hade sin upprinnelse i Rally Sweden där de tävlande inte var överens med främst promotorn om hur tävlingen skulle genomföras. Enligt insatta källor fanns där ingen kritik mot de värmländska arrangörerna, tvärtom menade man att de gjort ett bra jobb. Kritiken var istället mot FIA och WRC-promotorn som enligt WRC-åkarna inte tänkte tillräckligt på säkerheten utan det var mer tv-sändning och annat som styrde.

*
BloggPaddon2Helt klart är nyzeeländaren Hayden Paddon sugen på att köra rally och igår presenterade han en utökning av sitt WRC- tävlande med att även satsa på ”New Zealand Rally Championship”. Att ”The Kiwi” gillar rally sticker han inte under stol med.
– Rally för mig är ingen sport eller hobby, det är mitt liv!
Med en trolig come back av Rally New Zealand i WRC-kalendern menar Paddon att intresset för sporten skulle växa ännu mer och då vill han hjälpa till i det arbetet. Därför startar han därför ”Paddon Foundation” i syfte att stötta tävlande ekonomiskt och då långt ner på ”gräsrots nivå”. Med ett tätt samarbete med Hyundai NZ hoppas man kunna presentera konkreta planer för 2017.
Första steget i detta blir dock redan i år med att Paddon och John Kennard startar med en helt ny Hyundai i20 enligt Asia Pacific-reglementet (om jag fattar rätt, en variant av R5) i ”Rally Otago” och APRC-tävlingen ”International Rally of Whangarei” båda körs på hemmaön. Det sistnämnda vanns för övrigt av Pontus Tidemand/Emil Axelsson 2015.

*
Inte bara i Sverige genom Weng i Närke som det byggs rallybil på Mitsubishi Mirage utan även i USA bygger man på den i svensk trafik tämligen udda modellen. Ericsson Motorsport berättar att franske asfaltspecialisten Bryan Bouffier testat Art-teamets Mitsubishi Mirage Prototyp. Bilen körs i ”Rally America” i något som påminner om vår Grupp H-klass och då av Arkadiusz Gruszka. Nu tar man den tidigare Monte Carlo-vinnaren till hjälp för att ytterligare utveckla bilen.

    *
    Alla som ville fick köra ”Anderslövsrallyt” premiären i Bilsport Rally Cup, meddelar idag tävlingsledare Lasse Mattsson. Efter en snabb koll i startlistan där de sju i Ungdomsrally går ut först, så är det en härlig mix av både bilar och förare som drar till Sturup Raceway den 2 april. Tävlande från Skåne, Blekinge och Småland dominerar helt naturligt i listan och mest långväga vad jag kan se, Patrik och Pontus Åhman med Opel Corsa tävlande för Almunge MK.

    *
    BloggMikaelaDet blev racingserien GT Masters för Mikaela Åhlin-Kottulinsky berättade 23-åringen vid en presskonferens i Stockholm. Hammarö-tjejen har skrivit ett treårsavtal med Team Aust Motorsport.
    Lycka och stolthet är självklart något jag känner nu när allting är klart. Det är många timmar och hårt arbete som ligger bakom och nu vill jag bara sätta mig bakom ratten till R8 LMS igen, säger Åhlin-Kottulinsky.
    DTM är större men sedan rankas GT Masters som tvåa vad gäller racing i Tyskland där huvuddelen av serien avgörs, men även Österrike och Holland får besök av de 34 förarna från totalt 14 länder.
    Svenska Audi är med och stöttar Mikaela vilket hon så klart glad över när hon ska köra sin bakhjulsdrivna 585 hästkrafter starka Audi R8 LMS. GT Masters utgör en bra ”drive thruu” för Mikaela som inte döljer att målet i karriären är DTM och första steget dit kan bli premiären på Oschersleben 15–17 april.

    *

    Opel drivers: Italian veteran Andrea Belicchi (39) and 19-year-old Jordi Oriola from Spain will be behind the steering wheels of the 330hp Astra TCRs.

    Den alltmer populära internationella racingserien TCR har premiär i Bahrain nästa helg. Där kommer då Opel att premiärköra med två nya Opel Astra TCR genom italienska teamet Team Target Competion. Förare är blott 19-årige spanjoren Jordi Oriola och nästan exakt dubbelt så gamle italienaren Andrea Belicchi. Opel Motorsport Direktor Jörg Schrott menar att man är i TCR i första hand för att se och lära men framöver.
    Så snabbt som möjligt skapa en vinnarbil av Opel Astra TCR!

    *
    BloggTopGearAmazing Prime är namnet på gamla Top Gear-gänget Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May’s gemensamma nya tv-satsning. Tonvikten kommer att ligga på bilar och för detta har trion en budget på knappt 50 miljoner svenska kronor per program. Premiärprogrammet förväntas sändas till hösten och i premiären lär man testa någon form av ”Monster-Mercedes”.
    Nye ”Clarkson” skådespelaren Matt LeBlanc har redan gett BBC huvudvärk sedan han orsakat svarta sladdspår mitt inne i centrala London

    *
    I dag gjorde värmländska Lovisa Andersson comeback som SMHI-metereolog i P4 Radio Kristianstad vilket gjorde mig glad. Att tala klingande värmländska i skånsk radio innebär respekt. Dessutom är det som bekant enbart värmländskan som kan konkurrera med skånskan när det gäller vacker dialekt…
    Glad Påsk