Rallyprofil tror på publikfritt, 4 500 frivilliga till Rally Finland, även Gästabudstrofén och Svedala Runt ställs in, Porsche flyttar men Krutcupen kör som planerat...

Blogg

Idag förväntas EU komma med nya riktlinjer för länder som inom kort förväntas vilja börja släppa på sina restriktioner. De mest pessimistiska befarar dock att öppnandet kommer att gå så långsamt att året ändå måste betraktas som förlorat. Man stöder sig då på ryktet att det som allra sist öppnar upp blir ”mass events” vilket med automatik torde sätta stopp för i stort sett all motorsport förutom mer lokala arrangemang. I gruppen pessimister (kanske mer rätt att kalla dom för realister) finns WRC-profilen Colin Clark som på Twitter kommenterar saken.

Vill vi ha rally före årets slut måste vi börja jobba med en plan för hur man kör dessa utan publik. Om inte, blir det inget rally förrän nästa år…

Foto: Tommy Svensson

    Sjävklart får han mothugg där motståndarna dels tror på ett relativt snabbt släpp av restriktionerna men även menar att köra ”publikfritt”, som vara i stort sett omöjligt. För Sveriges del kan man ta bort ”i stort sett” då Allemansrätten omöjliggör en plan att stänga folk ute från rallyskogen. Men även i stora delar av Europa måste det vara en jätteuppgift för en arrangör att stänga ute publiken då rally avgörs över stora områden. Betydligt enklare att få igång såväl folkrace, rallycross, racing och karting. Det enda som behövs är att gränsen för hur många som får lov att träffas på samma plats höjs till kanske de 500 personer som det var från början i Sverige. 

    *

    Får en känsla av att norrlänningarna är allra mest angelägna om att en flytt hit av Rally Sweden blir verklighet. Fick ett klipp från Norrbottenskuriren som snackat med Robert Niemi, Kalix MK där han berättar att man där uppe kan fixa vägar ”där det går riktigt fort” (brrrrr). Nu vet jag inte om det är just detta som behövs, redan idag är ju Rally Sweden ett av WRC:s absolut snabbaste rallyn och att då jaga ännu snabbare sträckor, känns för mig som lite att jobba från fel ända. Då hörs det mycket trevligare med planerna på en sträcka som delvis ska använda Kalixälvens is. Sedan ska man kanske också ta uttalandet om ”riktigt fort” med en liten nypa salt. Jag menar att en reporter som illustrerar en rallyartikel med en bild på en isracing/rallycross-bil inte känns helt insatt i frågan…

    *

    En av de tuffaste utmaningarna för de som vill ta över den värmländska stafettpinnen blir inte att hitta sträckor eller försäkra sig om snö och is. Nej det blir istället att hitta de dryga 3 000 funktionärer som krävs för att rådda ihop ett WRC-rally i Sverige. Ändå mindre utmanade även vad våra finska vänner har att möta inför Neste Rally Finland med en ännu större publik än vad som åker till Värmland. Läser idag att man räknar med att behöva 4 500 frivilliga till den i augusti 70-års jubilerande tävlingen. Dessa ska hittas i de cirka 100 olika motorklubbar och andra föreningar som finns kring Jyväskylä.

    Foto: Rally Finland

    Trots Corona fortsätter jobbet som vanligt i hopp om att trots allt kunna genomföra ”Finlands GP” som planerat med AKK Sports Ltd som är arrangör. Just nu drar man i gång jobbet med att iordningställa sträckor, publikområden och inte minst gigantiska område för bil och bussparkering vid specialsträckorna. För detta måste massor av olika tillstånd från markägare hämtas in vilket bara det är ett jättejobb. I Finland utgör varje specialsträcka nästan en egen tävling i sig där arrangerande klubb sköter allt får början till sluta. 

    AKK fungerar mer som koordinator av allt jobb, menar tävlingsledaren Kai Tarkiainen. 

    Även om där finns heltidsanställda som sköter mycket av jobbet skulle ett rally av den här storleken inte kunnat genomföras utan frivilliga menar Tarkiainen.

    Vi behöver input från varje funktionär och jag tackar redan nu alla för deras insatser. Rally Finland drar ihop frivilliga inte bara från hela landet utan även utanför våra gränser. 

    Om någon skulle vara intresserad av att ställa upp som frivillig helgen den 6-9 augusti är det bara att ta kontakt med Viivi Firat på  viivi.firat@autourheilu.fi

    *.

    Dår kör vi dagens inställda/flyttade tävlingar och börjar med Svenska Rallycupen som skulle kört ”Gästabudstrofén” den 30 maj. Någon flytt till hösten är inte aktuell även om SMK Nyköping redan har en datum bokad den 10:e oktober.

    Vi utvärderade en möjlighet att köra under hösten men det går inte att få till en så pass stor tävling mitt i älgjaktstiderna, förklarar klubben.

    I planerna finns dock att försöka genomföra en minde tävling i oktober.

    Därmed är både ”Götenerundan” och ”Gästabudstrofén” borta och som det ser ut nu blir ”Meca Kullingstrofén” premiär den 1 augusti.  På samma datum som Nyköping, den 30 maj ser Åtvidabergs MK:s bidrag till Bilsport Rallycup, ”Gruvrundan” att bli enda tävling som körs i den här delen av världen. Lite märkligt att inte anmälningstrycket är större än att man idag bara har 37 anmälda…

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Samma  beslut som togs i Nyköping togs även i Svedala när man beslutat att flytta RS-DM/Asfaltcup-premiären, ”Svedala Runt”. Nu flyttar Svedala MK från den 24 maj till ” en senare datum i höst”. Om man inte väljer att slå samman ”Svedala Runt” med sin redan aviserade hösttävling ”Sturupsprinten” den 10 oktober, då späs den redan späckade kalendern på ytterligare. 

    *

    Inte så överraskande att Porsche Carrera Cup Scandinavia väljer att ställa in premiären på Ring Knutstorp precis som STCC TCR Scandinavia. 

    Kvällsposten Newsrace med Carrera Cup är en klassiker på den svenska motorsportkalendern. Att vi tvingas ställa in årets premiär känns självklart ledsamt, säger Magnus Öhrström, vd, Ring Knutstorp. 

    Vi välkomnar tävlande och publik tillbaka till banan så snart hälsoläget tillåter.

    Dialog förs även med Drivecenter Arena om att senarelägga deltävlingarna i Fällfors. Fjolårets nypremiär för anrika Midnattssolsloppet på Drivecenter Arena blev en stor succé med närmare 19 000 åskådare. Enligt nuvarande planering flyttas Midnattssolsloppet en dryg månad och körs 24-25 juli. Sedan tidigare är deltävlingarna på norska Rudskogen Motorsenter 29-30 maj inställda. Säsongspremiären för Porsche Carrera Cup Scandinavia körs därmed på den nyligen uppgraderade Falkenbergs Motorbana 11-12 juli.

    *

    Någon som inte ställer in är ”Krutcupen” som räknar sig som ”Sveriges enklaste bilsport”. Efter som man inte anser sig vara en publiksport kör man på som planerat trots Corona. Inom sina ramar körs Crosskart, Racing och Arena Rally men eldsjälen Hasse Söderström vill inte dra gränsen här.

    – Vi välkomnar samverkan med flera mindre aktörer!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson