Rallyklassiker ställer in för första gång sedan 1965, RM 2020 nedlagt, monstruösa boendepriser under Rally Estonia, kan bli fler än tio WRC-tävlingar 2021 och Supercupen föregår med gott exempel!

Blogg

Det blir ingen 56:e upplaga av SMK Hörbys rallyklassiker TV-Svängen i september. Detta tunga beslut fattades i går och anledningen är den pågående Corona-pandemin. Med detta följer SMK Hörby i samma fotspår som de flesta av landets arrangörer och väljer att följa Polisens/ FHM/RF/SBF:s regelverk fullt ut.

Väldigt tråkigt, men det fanns inget annat beslut att ta med tanke på hur det ser ut i samhället, konstaterar ordförande Lars Servin.

Foto: Tommy Svensson

    Det som blev en stor stötesten var skrivningen i Polisens tillstånd för tävlingen där handläggaren på Rättsavdelningen Förvaltningsrätt 5 Syd förtydligar vad som gäller för rallytävlingar under pandemin. Där kunde klubben läsa, ”Regeringen har den 27 mars 2020 beslutat att begränsa möjligheten till offentliga tillställningar och allmänna sammankomster genom Förordningen 2020:114. Det innebär att allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare tillsvidare inte får hållas. ” Enligt polisen är TV-Svängen en ”Motortävling på öppen bana, utan inhägnande” och då inkluderas förarna, mekaniker i ett motorsportteam, funktionärer och publik i deltagarbegränsningen. Servin fortsätter.

    För säkerhets skull ställde vi även lite följdfrågor och bland annat undrade vi om detta även gällde när det som för vår del, handlar om publik utspridda över ett stort område?

    Svaret var då att en rallytävling utanför arena eller inhägnat område, klassas som ”Offentlig Tillställning” och att det är arrangörens skyldighet att tillse att det inte någon gång eller någonstans samlas mer än 50 personer under tävlingens genomförande.

    Med andra ord blev det helt omöjligt för oss att köra TV-Svängen där vi räknade med runt 150 tävlande vilket bara detta inneburit runt 5-600 ”deltagare” och då är varken publik eller funktionärer inräknade.

    Vår bedömning är att Förordningen, som gäller tills vidare, inte kommer att ändras under sommaren, och att begränsningen på antalet deltagare inte kommer att släppas helt till september.

    Men ändå var det inte enbart Polistillståndet som fällde avgörandet menar Servin.

    Faktiskt inte, utan i klubben diskuterade vi mer utifrån den etiska och moraliska aspekten över hur lämpligt det är att samla ett stort antal personer från hela landet i Hörby mitt under en pågående pandemi och kanske öka en virusspridning. Svaret var enhälligt från tisdagens möte och det var att detta skulle varit helt oförsvarligt och inget klubben ville vara ansvariga för!  

    TV-Svängen som arrangerats årligen sedan 1965 skulle ingått som deltävling i rikstäckande ”Klassiska Rallycupen/Riksmästerskapet för Historiska bilar” samt Södra BF:s Rally-DM. Att vara en del av de två första mästerskapen skulle även detta inneburit problem för SMK Hörby medger Servin.

    Både här och bland våra egna funktionärer finns många 70-plussare som är i en riskgrupp och som absolut avråds från deltagande i tävlingar.

    Nu laddar istället SMK Hörby om för en TV-Sväng 2021, men det finns även en liten förhoppning att i början av november kunna köra den sedan i april uppskjutna RS-tävlingen ”Bil Månsson Hörby Rallysprint”.

    Men bara om virusläget förbättras den närmaste tiden kan detta bli aktuellt, konstaterar Servin.

    Ansvarige för Riksmästerskapet Historiska Utskottets Roger Rooth beklagar beslutet men har full förståelse.

    – Helt väntat och beslutet innebär tyvärr samtidigt att hela RM-serien 2020 ställs in. 

    Självklart väldigt tråkigt för alla iblandade men samtidigt stöder HU beslutet!

    *

    Att helt plötsligt för ett land att stå som ny WRC-arrangör innebär många förändringar, de flesta positiva men faktiskt även en del negativt. När Rally Estonia halkade in i WRC-kalendern på ett bananskal innebar det enligt vissa att det också plötsligt öppnade sig en guldgruva för estländarna. Över en natt avbokade många hotell och B&B tidigare bokningar för att istället öppna för rallybesökare. Kanske kan tyckas positivt men med detta följde även en kraftig för att inte säga monstruös prishöjning på boende under rallyhelgen. Har sett exempel på boende i Tartu med tre nätter för två personer där prislappen ligger på runt 60-70 000 svenska kronor. Det vill verkligen till att man suktar efter VM-rally för att gå på de här priserna eller som någon skrev på Twitter.

    Hoppas verkligen att dom här giriga personerna får sina fingrar brända!

    En annan konstaterade.

    Ta bort en nolla i priset så hade man varit där  boende brukar hamna under Rally Finland.

    En tredje skriver.

    Uthyrarna agerar idiotiskt och detta kan innebära “first and last WRC Rally Estonia”…

    Samma sak som med allt annat, där pengar går in där går vettet ut…

    *

    När nu Yves Matton och Oliver Ciesla, FIA respektive WRC fått ihop andra delen av VM-kalendern för 2020 så är det hög tid att kika på nästa års upplaga. Här har man gjort klart med nio arrangörer och nu är frågan om det ska bli tio deltävlingar eller fler 2021. Teamen har klart sagt ifrån att man vill ha färre tävlingar än de 14 som var tänkt i år och hänvisar till minskad budget på grund av Corona och att tillverkarna därmed säljer färre bilar. Till DirtFish säger Yves Matton att han har full respekt för kraven och detta är anledningen till att man nu tittar över kalendern.

     Den pågående krisen har haft en enorm inverkan på biltillverkarna och naturligtvis har effekterna även utvidgats till privatteam. Men det betyder inte automatiskt att vi bara kör tio tävlingar när det varit 14 tävlingar de senaste åren. 

    Foto: Tommy Svensson

    FIA:s ”Rally director” vill dock inte precisera närmare vad han tänker sig men deras tidigare önskemål att utöka till 16 tävlingar känns för tillfället väldigt avlägsen. Att man vill utöka ”Rally-VM” till att omfatta alla världsdelar är förståeligt och att gigantiska bilmarknader som USA, Kina, Indien och Ryssland saknas är faktiskt lite märkligt. Ännu konstigare när man tänker på att ”lilleputtländer” som Estland, Kroatien och Belgien är med i diskussionen om en plats i kalendern. I sammanhanget måste man även vara så ärlig att man också erkänner att Sverige i jämförelse är en ”flugskit” på kartan över stora bilmarknader”.

    *

    Inte så ofta man ser detta men varje gång blir jag lika varm i hjärtat. Tänker på gårdagens besked från Sune Rickardsson, Lima MS och Supercupen, att man betalar tillbaka cupavgiften. ”Hej!! Ni som åkte LBC-RUSCHEN 2020 !! Eftersom Supercupen inte kan genomföras pga av Corona så vill vi i Lima MS göra rätt för oss o betala tillbaka dom 200kr som ni bet i cupavgift!! Så skicka namn kontonr o startnr till acrenhall@telia.com   Väl mött 13Mars 2021 / Tävlingsledningen”.

    Passar samtidigt bra att kunna berätta att Supercupen 2021 nu fastställt sin kalender för 2021.

    16 jan Hälsingerallyt SMK Hälsinge

    30 jan Tierpsrundan  MK Tierp

    20 feb Vinterpokalen Sandvikens MK

    13 mars LBC-Ruschen Lima MS

    12 juni Björn Waldergårds Minne MK Rimo

    4 sep Stormpokalen Östhammars MK

    *

     Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se