Blogg

Rally Sweden öppnat, rysk Suzuki-succé, Tom K. och Seb O. på Sportgala ihop och grundämne till 911-cup!

I fredags öppnade anmälan till Rally Sweden, deltävling två i WRC 2018 och nu har intresserade en månad på sig innan anmälan stänger. Nytt för i år är bland annat att det i Värmland blir premiär för Junior-WRC som inte kört här tidigare och juniorerna kompletterar nu med runt tio bilar. Intressant blir så klart om hemmaföraren Dennis Rådström som i år varit ensam svensk i klassen får ihop budget för ytterligare en säsong med en Pirelli-utrustad R2-Fiesta. Målsättningen är enligt uppgift att göra ett försök att förbättra årets femte plats och vad vore då bättre än att börja utanför husknuten i Torsby.
Med tillskottet med J-WRC borde startfältet bli större än vanligt men inte större än 90 bilar vilket är satt som maxtak av arrangören.
Nytt är också att Rally Sweden gör som man gör i flera andra WRC-tävlingar, låter nationella klasser starta efter VM-klasserna. Här blir det bara uppdelning i 2WD och 4WD samt så är det enbart förare från Sverige och Norge som får starta. Frågan är dock hur stort intresset blir då biltyperna som får köra är starkt begränsade. I 4WD är det olika Mitsubishi som tillåts, äldre Subaru-modeller och så Super 2000-bilar. Med framhjulsdrift (bara sådana som är tillåtna) är det Honda, gamla Fiesta Cup-bilar och några Renault-modeller som kan passera det tekniska nålsögat.
Då lär intresset bli betydligt större i den historiska delen, Rally Sweden Historic som kör en begränsad del av banan. Åtta sträckor på totalt 13,5 mil bjuds och på dessa har Bruno Berglund skrivit noter åt hugade.

*
Den ryske superkrascharen Alexander Lukyanuk lyckades bättre i den lånade Suzuikn han körde i spanska Rallye de Tierra de Astorga utanför Madrid, än vad som brukar vara fallet när han kör R5-Fiesta. Nu blev det överlägsen seger med den ”R+-byggda” bilen som jag kan erkänna inte vet riktigt vad det innebär. Men att det måste var något helt annat än en vanlig ”Sukka” är uppenbart då tvåan Alonso körde WRC-Focus och fick däng med över fyra minuter av Lukyanuk. Även trean Macia´s körde WRC-bil en Subaru och var ytterligare tjugos sekunder långsammare.

*
I går hade tyska motorsportjätten ADAC sin stora ”Sportgala 2017” i München där man samlat alla vinnare i något ADAC-mästerskap under året. Rubriken för kvällen var ”Die nacht der Sieger” vilket så klart även innebar att Tom Kristensson, SMK Hörby fanns på plats i egenskap av segrare i ADAC Opel Rallye Cup. Nu skulle där väljas ut 20 av alla årets ADAC-vinnare till att ta emot specialpriser ur ADAC Sportpräsident Hermann Tomczyk s händer. Tyvärr blev inte Tom en av dessa men han hängde inte läpp för detta.
Varken J-ERC-vinnaren Marijan Griebel eller tyske rallymästaren Fabian Kreim fick heller något pris, mest DTM och racingförare som prisades så man behövde inte känna sig helt fel, konstaterade Tom.
Hedersgäst vid galan var Sebastien Ogier med fru Andrea och vad var då mer naturligt än att Seb och Tom träffades. Något som Opels nye förare var väldigt glad över
Att träffa Ogier och prata lite var helt klart värt hela resan till München!
Själv blir jag nu besviken om inte Tom lyckades övertala Ogier att vika helgen 1 september och köra TV-Svängen. I så fall en för M-Sport-åkaren helt ny upplevelse…

*
Även om Andreas Bakkerud innan första racet i Trofeo Andros förklarade att han inte var någon ”sideways driver” lyckades han bra vid helgens tävling i Andorra. I sin Renault Captur lyckades norrmannen riktigt bra och tog sig till final där han dock inte nådde pallen utan slutade fyra. Nya ledare och teamkamrat med Andreas, fransmannen JB Dubourg slutade tvåa i finalen men poängen räckte för ledning i den populära isracing/rallycross serien.

*
Häromdagen skrev jag om planerna på en egen racingserie med Classic Porsche 911 nu sedan de börjat bli riktigt dyra inköp. Min kontakt ”over there”, Björn återkopplade med följande,

I morse såg jag denna illa tilltygade 911:an i hamnen. Den skulle skickas tillbaka till Europa. Kan tänka mej att det ar sådana här, hjälpligt riktade bilar som används i ”911-Cupen”, vore ju synd att förstöra fina exemplar.
I bakgrunden syns flera Nissan Leaf och en norrman har ensam skickat 400 Nissan Leaf till Norge under året. Trots att Norge är beroende av sin olja, premierar man konstigt nog elbilar?”. Vad säger det gamla ordspråket ”såga inte av den gren du sitter på”, men det finns kanske inte i Norge vad vet jag…