Blogg

Rally Sweden "on location", Huttunen lovar att öka (?), Emil vs. Dennis i J-WRC, ungt i VW:s STCC-team och ännu yngre är Viktor!

Nu är vi på plats i Värmland och kanske med en för många lite tokig bas, Karlstad när nu rallyt mer eller mindre helt omlokaliserats till Torsby och trakterna däromkring. Men ända sedan 1975 har vi bott i Karlstad och det vet alla hur svårt det är lära gamla hundar att sitta,  därför är det Karlstad som gäller även 2018. Dock måste jag erkänna att rallypulsen i stan inte alls går att jämföra med guldåren när det var start och målgång på torget. Sedan parc ferme i parkeringshuset borta vid biblioteket och för att inte glömma ”after rally-pulsen” på landets bästa dansställe Sandgrund. Allt detta är nu borta och allt rally som bjuds i de södra delarna av landskapet är invigningen torsdagskväll med prins Carl Philip plus sträcka ett ute på Färjestadstravbana.
Dock hittades lite rallystuk när vi tog en promenad vilket mina ”assistenter” Anders och Göran uppskattade som uppvärmning inför vad som komma skall.
Dessutom är vädret i dag snudd på ”Skåne minus” faktiskt både lite varmare och med mindre snö än åtminstone i Hörby. Men detta är som sagt i Karlstad, annat är det uppe i Torsby och på sträckorna ännu längre norröver, detta om man ska döma av alla bilder som lagts ut på FB/Twitter. Här tävlar fotograferna med varandra om att visa upp de allra finaste förhållandena med meterhöga snövallar och därmed också ett rally som ”in the good old days”. Dock verkar rallyt passa in exakt när ett svagt lågtryck passerar som innebär lätt molnighet och temperaturer kring nollan. Alltså inga dubbla långkalsonger blir nödvändiga, snudd på korta kanske…
Lägger ut lite bilder från dagen bland annat från ”Shake Down-sträckan” där funktionärerna behövde använda snöskor för att komma ut i skogen med Ata-banden. En är från Svullrya som ser helt annorlunda ut än senast vi besökte Norge, då snudd på barmark och nu rena tomtelandet.
Även de som genomfört reccen försöker övertrumfa varandra om hur ”nice”, ”wonderful” och ”lovely” sträckorna i årets upplaga är. Med andra ord, 2018 kan bli ett av de allra bästa åren för Rally Sweden, åtminstone sedan milleniumskiftet. I mina ögon fins där inget som talar för motsatsen…

*
Sämre uppladdning än vad Jari Huttunen fick med rullningen framför Jonas Kruse är svårt att tänka sig när det är dags för premiären i WRC 2 för Hyundai/Sarazzin Racing.  Missödet har inte kommenterats alls från varken team eller Huttunen själv. Idag kom där dock en kommentar som för tanken till ”låtsas som att det regnar” från fjolårets Opel Adam-åkare.
It´s a showtime in RallySweden tomorrow!
Taktiken är den vanliga, att vinna är målet. Vi kommer att starta i vår egen takt och efter några sträckor ser vi om detta räcker eller inte, menar Jari.
– Då ser vi om vi kanske behöver öka…
Okej, jag förstår vad han menar och var gränsen för ”öka” går vet han som bekant bättre än någon annan. Har man fler i20-tak i servicebussen?

*
Skulle kunna fylla bloggen med massor av information från WRC-teamen som strömmar in i mejlkorgen men nöjer mig med lite handplockat. I fjol tog som bekant Jari-Matti Latvala och Miikka Antilla hand om segern snudd på sensation med då helt nya WRC-Yarisen. Med detta utnämner den sympatiske finnen Rally Sweden till sitt mest succéfyllda rally alla kategorier och med sina totalt fyra segrar är det inte svårt att förstå valet.

Allra första segern tog Latvala även den i Rally Sweden och skrev då in sig i historieböckerna som yngste WRC-vinnaren någonsin. Detta var 2008 och med sina 23 år var Jari-Matti den yngste någonsin som sprutat skumpa från ett WRC-podium. Nu är detta dock historia och nu ser 33 åringen framåt.
Vi glömmer vårt fantastiska 2017 med vår Toyota Yaris WRC. Can we do it again this year?
Som vanligt är Latvala lite av min favorit och jag blir inte alls förvånad om segern upprepas, men mitt tips som jag lämnar i morgon toppas inte av finnen.

Vem som gör det kan ni fundera lite på? En ledtråd, han har aldrig vunnit Rally Sweden men däremot South Swedish Rally…

*
Lämnar därmed ”di store pågarna” och går över till J-WRC som i år är superhett ur svensk synvinkel. Två Fiestor med svenska flaggor på bakrutorna borgar för att det blir hett i instegsklassen, i den ena ringhörnan J-ERC-vinnaren 2015 Emil Bergkvist med extremt WRC-rutinerade Ola Floene i högerstolen. I den andra står värmlänningen och fjolråets J-WRC-femma Dennis Rådström och Johan Johansson. Jag sticker ut hakan och utnämner de här båda till favoriter till att nästa år köra en R5-Fiesta i WRC2 (priset för vinnaren av J-WRC).
Högst tryck på sig har Bergkvist med sitt EM-guld plus att han gör fjärde raka starten i Rally Sweden. De två senaste i WRC2 men nu är det ”FWD” som gäller för Torsåker-killen.
Detta känns som helt rätt steg i min karriär. Nu kan jag fokusera mer på mig själv och min körning än tidigare. Vi vet att det är ett tufft mästerskap, men vi har höga ambitioner och vill slåss om titeln, säger Emil.
Med hjälp av Floene har Emil fått testa flerfaldige norske mästaren Anders Grøndals identiska R2-Fiesta. Tester som han tycker gått bra.
Jag har kört ett test i Forden och det kändes bra. Så det ska nog inte bli några problem att komma in i körningen.

Något som kanske skrämmer Rådström lite är att Emil vann R2-klassen 2015 i Värmland med Joakim Sjöberg (bilden). Ett bra utgångsläge för en upprepning kan tyckas.
Det är en tuff klass med många duktiga förare, så vi är ödmjuka inför uppgiften, avslutar Emil.

*
För Dennis Rådström blir det däremot premiär i Rally Sweden även om det körs runt husknuten i hemma i Torsby.
Vi försöker inte tänka för mycket på att det är hemmatävling, utan vi tar det som vilket tävling som helst och fokuserar på att göra vårt bästa och få till bra noter, säger Dennis och notläsande Johan Johansson fyller i.
Det känns otroligt häftigt!
Hela livet har man stått och kollat på rallyt och drömt om att få åka det, och nu är det verklighet, säger Johan.
Dennis och Johan kommer självklart att ha ett stort stöd från den värmländska publiken, framförallt under lördagen när över hundra orangeklädda supportrar samlas på Vargåsen för att heja fram killarna.
Det betyder grymt mycket att ha detta stödet under helgen. Det är många eldsjälar som jobbar dygnet runt för oss och många partners som gör denna satsningen möjlig, så vi hoppas att de ska njuta och det känns hedrande att de stöttar oss på plats, säger Dennis.
Frågan som återstår är vilken svensk som står överst på J-WRC-pallen på söndag? Emil eller Dennis är säkert, men vem av de två so står överst vågar inte ens jag gissa på.

*
Kanada knackar på WRC-dörren och så gör även Kenya och Safari-Rallyt. Nu verkar det dock som att Kenya ligger ett litet steg före och redan 2020 kan kanske Nairobi förbereda sig på WRC-start. En bra hjälp på vägen kommer från Kenyas regering som lämnar ett bidrag på runt 20 miljoner svenska kronor för att göra en comeback möjlig. Kan inte släppa tanken på att Magdalena Andersson skulle ringa upp Glenn Olsson i Svenska Rally AB och säga.
Du vet Glenn, jag och Stefan har snackat ihop oss då vi vet att ni har det lite kärvt ekonomiskt och då Rally-VM är så viktigt för Sverige slantar vi upp 20 miljoner. Frågan är bara vilket konto vill ni ha in pengarna på?
Det är då jag vaknar och märker att jag bara drömt alltihop.
Nu har Kenyanerna inte bara 20 miljoner att leka med, även FIA-basen Jean Todt är oerhört positiv till ett WRC i Afrika. I hop med ”kollegan” i Kenyas regering President Kenyatta jobbar man u med projektet och även WRC-promotorn Olivier Ciesla är med på tåget. Trots att man inte tillhört WRC de senaste 16 åren har rallyt hela tiden körts även om det varit som en skugga av forna storhet
Lite oroande är att Kanada föreslår att deras WRC-tävling ska köras som ”a snow rally” vilket då direkt utmanar Rally Sweden. Redan för två år sedan när vädret dj-lades med värmlänningarna slängde kanadensarna in en fråga om det inte var dags för dom att överta rollen som vinterrallyarrangör.
Ironiskt nog när Kanada åter väcker frågan om WRC, då ståtar Värmland med mer snö och is än på länge. Kan bara hoppas att Ciesla ger dom fingret eller…

*
Vet inte hur smart och genomtänkt det är att skicka ut motornyheter under Rally Sweden-veckan, risken är väldigt stor att dom försvinner i mängden. Två nyheter lyckades dock fastna framför mian ögon.
Volkswagen Dealer Team kommer till STCC-säsongen 2018 med Johan Kristoffersson och ett nytt namn, Hugo Nerman.
Vi siktar på att vinna förarmästerskapet, teammästerskapet och JSM, säger stallchefen Tommy Kristoffersson.
I fjol krockade STCC med World RX vilket gjorde att Johan missade några tävlingar, i år med sex tävlingshelger har han möjligheten att köra alla deltävlingar berättar Tommy.
Det är avgörande för oss att Johan kan vara med i alla. Med honom har vi en bra chans att motsvara de högt ställda förväntningar som våra samarbetspartner har på oss.
Både Johan och Tommy är nyfikna på vad Hugo Nerman fjolårets dominant i Formula STCC Nordic ska kunna prestera när han tar klivet upp till STCC.
Ett spännande kort. En analytisk förare som känns mycket mogen i sitt sätt att tänka, bedömer Tommy Kristoffersson.

*
STCC-traditioner i massor finns hos Viktor Andersson, 14 år från Linköping. Inte så att han kört själv men pappa Mattias är något av en veteran i STCC. Nu är kartingtalangen klar för Formula STCC Nordic, supportklass till STCC.
Nu tar vi klivet över till formelbil. Det blir ett stort steg för Viktor som ännu bara provsuttit den bil han ska köra, berättar Mattias, som själv i år gör sin andra STCC-säsong med Honda Racing Sweden.