Rally Sweden måste lämna besked om 2021, ERC-final ställs in, Rally Islas Canarias blir ny final med två svenskar, Evans laddar för Monza och Minnesberg kan bli Back-SM -21!

Blogg

En av de största frågorna för oss svenskar är hur det blir framöver med Rally Sweden och då inte först och främst var det ska köras från 2022. Istället är det hur nästa års upplaga kommer att se ut vilket känns väldigt oklart på grund av rådande pandemi. Värmländska VF har försökt räta ut frågetecken genom att intervjua VD:n för Svenska Rallyt AB, Glenn Olsson. I VF konstaterar Glenn.

Foto: Tommy Svensson

Det är ett tufft läge. För även om vi får alla tillstånd på plats blir det en tuff resa att lösa finansieringen.

    Han utesluter heller inte att rallyt kan komma att köras utan publik vilket innebär att lösningen med små begränsade publikplatser faller. Nu menar Glenn att rallyt är inne i ett avgörande skede och senast i månadsskiftet måste allt vara löst. Han menar att tillstånden från alla berörda myndigheter är det som är svårast att få till  och än har man därifrån inte fått några besked hur ett rally kan genomföras.

    Sen är det bara att titta sig om i världen för att förstå att det inte är en enkel resa, förklarar han för VF-reportern.

    Att Coronafallen i Värmland nu är fler än någonsin gör saken ännu svårare och självklart vill inte rallyt vara orsak till att ännu fler smittas. Att köra utan publik eller i bästa fall med mycket mindre än normalt, innebär ett jättebortfall ekonomiskt och nu tittas det på hur detta  ska kunna täckas.

    Foto: Tommy Svensson

    Ingen större hemlighet att ekonomin redan före Corona var ansträngd och att då kanske dra på sig ännu större skulder är inget som någon önskar. Plus minus noll är det minsta som krävs menar Glenn som ser en knepig resa framför sig.

     Det är inte enkelt att se vart vi ska ta vägen, framför allt då vi inte styr själva utan det är tillstånden som en passage vi måste ta oss förbi.

    Nu är även WRC-promotorn angelägna om att det verkligen blir tävling i februari med eller utan publik.  Promotorn förväntar sig att rallyt löser sina problem och där en lösning kan vara enligt Glenn, ombytta roller. Att WRC är angelägna att få igång serien är självklart och då kanske det kan bli så att man betalar för att få till stånd Rally Sweden istället för som normalt, ta ut en avgift av arrangören. Att detta är en större utmaning än dåliga vintrar är helt klart medger Glenn till VF.

    Det kommer inte bli enkelt att få det här i hamn, och även om vi får alla tillstånd kommer det bli en tuff resa att hitta en finansiering i tävlingen – få en vettig ekonomi.

    Foto: Tommy Svensson

    I regelverket står också att en inställd tävling med automatik förlorar sin plats nästkommande år. Men med en världsomspännande pandemi borde som jag ser det, en sådan regel medge undantag. De arrangörer som fått ställa in under 2020 har fått det med ”Force majejure” och drabbas då inte 2021. Frågan är om det räknas lika 2021 efter runt ett helt år med Corona som följeslagare? Nu väntar två veckors nagelbitande för alla som i likhet med mig själv, ser Rally Sweden som den självklara höjdpunkten på det svenska rallyåret. I våra aftonböner bör absolut rallyt tas med…

    *

    Ett rally som redan noterat ett bakslag på grund av Corona är ERC-finalen i Belgien ”SPA-Rally” och att detta skulle gå samma väg som Ypres Rally Belgium kom inte som någon överraskning. Trots att arrangören DG Sport jobbat stenhårt för att göra ett Covid-19 säkert rally blev det till slut borgmästaren i Spa, Sophie Delettre som tog beslut att rallyt inte fick genomföras. Pandemin har inte på något vis lättat i området och att då samla människor från hela Europa i Spa var inget man kunde tillåta, var ett av många argument som radades upp.

    Därmed blir kommande Rally Islas Canarias den 26-28 november ny final i ERC. Här är 70 ekipage anmälda och där R5-klassen är den största med 39 förare. Till finalen byter tvåan Oliver Solberg tillbaka till familjens Volkswagen Polo R5. Med denna ska han och Aaron Johnston både hålla trean Gregoire Munster, Hyundai bakom sig och sedan köra förbi ledande Alexey Lukyanuk, Citroën  en svår utmaning. Hans co-driver i Ungern Dmitry Eremeevs aktier föll som en sten efter det dyra misstaget att där klocka in fem minuter för tidigt och nu är han historia hos Lukyanuk. Istället gör tidigare co-driver Alexey Arnautov comeback i C3 R5 och då hjälpte det inte att Eremeev lotsat paret till två segrar i årets stympade serie, Rom och Fafe. Lukyanuk sammanfattar kort.

    Ett beslut som fattats och nu ser jag framemot att återigen jobba med Alexey på Kanarieöarna där vi vunnit två gånger tidigare.

    Foto: erc.com

    Men mitt segertips är ändå ingen i trion, utan mina slantar sätter jag istället på Andreas Mikkelsen. Med segern i Ungern har nu norrmannen tänt till ordentligt och precis som där blir det med Skoda från Topp-Cars han tar sig an de slingriga asfaltsträckorna. I högerstolen sitter återigen Anders Jaeger som är tillbaka efter pappledigheten medan Ola Fløene laddar upp i Dubai med tester inför Dakarrallyt.

    Kul är att Sindre Furuseth med svenske kartisen Jim Hjerpe är tillbaka i nya Rally4 Peugeot 208. Den norsksvenska duon kör för Sainteloc Junior Team där man lär möta hårt motstånd av Junior-ledande Ken Torn i Fiestan. Återigen skickar Toksport WRT in Ola Jr. Nore och Veronica Engan i hetluften med nya Renault Clio Rally5. Insatsen i Ungern med en tredje plats och bara två Rally4-bilar framför imponerade och nu vill Toksport se mera av denna vara. En värdemätare blir hur duon står emot regerande ERC-kung Chris Ingram som byter från R5-bil till en likadan Clio. Ett nerköp så klart, men i Ingrams sits gäller det att inte vara kräsen. Efter ett helt år utan en enda rallystart är plötsligt en ”GruppE-Renault” hur het som helst…

    *

    Spekulationerna om det blir något Rally Monza eller ej pågår för fullt men för WRC-ledande Elfyn Evans är det bara en sak som gäller och det är att finalen körs som tänkt. Att köra rally på och kring Formel1-banan blir en hel ny erfarenhet för walesaren och nu laddar han för fullt med at studera olika in-car filmer från tidigare event. I nästa vecka väntar riktiga tester för Toyota-teamet men bara en enda dag. Nu blir detta dessutom inte på någon racingbana utan istället blir det på vanlig väg, mest för att få mil i kroppen berättar Evans för DirtFish. Att Toyota inte hann med test inför Ypres beklagar han, något som Hyundai hann med och som kan bli avgörande i finalen.

    En extradag med asfalt set-up hade varit ”nice”, men nu är det försent att ändra på detta så bara att se tiden an!

    Foto: Tommy Svensson

    Samtidigt nås jag av lite oroande nyheter från Toyota-borgen i Puupolla där Tommi Mäkinen inte alls ska vara nöjd med sin förflyttning i den japanska hierarkin. Tvärtom lär den karismatiske finländaren vara på uselt humör och det rapporteras om samarbetssvårigheter á la EVO X. Enligt min finska källa är det numera Kaj Lindström som är den fasta punkten i jakten VM-guld i december och den infekterade situationen ska ha eskalerat i samband med Sardinien och nu en dryg månad senare, lär harmonin bakom förare/kartläsare inte vara på topp…

    *

    För någon dag sedan berättade jag att Trelleborgs MK skulle köra Back-SM 2021 men mot detta opponerade sig dess ordförande Lasse Mattsson.

    Vi har sökt Back-SM men ännu inte fått något besked så än är inget klart, men helt klart önskar vi att få en deltävling till Skåne, rättar Mattsson.

    Foto: Lars Svensson

    Tanken är att sista helgen i augusti till nästa år köra i samma asfaltbacke som i år användes för ”Minnesbergssprinten”.

    Byalaget i Minnesberg är väldigt positiva  och vår tanke är att ge de 1100 meterna lite av internationell prägel, avslöjar han.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33