Rally Sweden kontrakt klart (?), Loeb i R5 i20 (?), Adielsson försvarar det blågula i ERC-premiären, skandinaverna möter rally "The azorian way" och Ola laddar om rejält!

Blogg

Breaking News: Kort efter att jag skrev om kontraktet för Rally Sweden så dementerar Glenn Olsson kraftigt att uppgifterna stämmer. I det här fallet tror jag absolut mer på Glenn och därför plockar jag bort det hela!!!

 

 

*

Inte alltid man hänger med i tankegångarna hos sina medmänniskor. Ta till exempel Sebastien Loeb som i år är Hyundais ”trumfkort” och som Andrea Adamo ställer stort hopp till att fixa seger i Märkes-VM i WRC. Med detta tycker man att Loeb skulle ha bra kontakt med Hyundai så där helt allmänt så att när Sebastien Loeb Racing skulle köpa in TCR-bilar för WTCR-säsongen borde valet självklart vara Hyundai i30 TCR. Men icke så, istället får Johan Kristoffersson och hans teamkompisar köra Volkswagen Golf GTI TCR., vilket så klart inte på något vis är mindre konkurrenskraftigt. Lika överraskad blev jag när samma team även skulle satsa på rally och franska mästerskapet, bilen som valdes inte blev Hyundai i20 R5 utan Volkswagens R5-Polo.

Nu verkar det dock lite rättning i Loeb-ledet och i helgen visade han och Daniel Elena upp sig med det koreanska R5-bidraget i samband med ett sponsorevent. Dessutom satt Loeb/Elena namnen på bakrutan och därför spekuleras det i att Loeb för att hålla formen ska köra R5-i20 i egen regi i det nationella mästerskapet.

*

I avsaknad av Fredrik Åhlin blir det upp till Mattias Adielsson och Andreas Johansson att försvara de svenska färgerna i klassen FIA ERC1 Junior Championship när ”Rally-EM” drar igång på torsdag mitt ute i AtlantenAzorerna. I klassen får göteborgaren motstånd av fem andra hungriga juniorer i jakten på de 100 000 euro som är slutlige klassvinnarens pris.

Sjävklart försöker vi ta så många poäng som möjligt men samtidigt har jag lite erfarenhet av att åka R5-bil utomlands, konstaterar Mattias som därmed skruvar ner förväntningarna en aning.

I år har Mattias satt sig i en ny Citroën C3 R5 som drivs av franska Sainteloc Racing. 

  Å andra sidan är jag en tävlingsinriktad kille och vill väldigt gärna vinna!

Sträckorna på Azorerna är väldigt utslagsgivande och vädret skiftar dessutom väldigt snabbt som det ofta gör på öar. Ena stunden strålande sol och nästa stund kommer tjock dimma och häftiga regn vilket gör grusvägarna både hala och förrädiska. Något som Mattias och Andreas som tävlar under namnet Sweden National Team med den blågullackade bilen, är väl medvetna om.

Vi kommer inte att ”push like hell” för att göra bra sträcktider och sedan ”go off the road” det är ett helt mästerskap att köra vilket kräver bra strategi vilket vi också har…

Nu inbillar jag mig att samma svar skulle komma från konkurrenterna om man ställde samma frågor, ingen vill åka av och att det är ett långt mästerskap…

*

Som huvudutmanare utser jag de bägge Skoda-åkarna britten Chris Ingram och fransmannen Pierre-Louis Loubet. I fjol vann Ingram klassen och på Azorerna och menar att målet måste vara att försvara de segern.

Med en full R5-säsong i ryggen vet jag att jag kan vara mycket snabbare nu än för ett år sedan!

Ingram har haft en tuff uppladdning med att få ihop budget för ännu en ERC-säsong men nu ser det ljust ut. Med turkiska teamet Toksport WRT anser han sig ha absolut bästa förutsättningar för ERC-seger.

Det är det vi går för!

Loubet däremot hade ingen lycka i fjol med en strålande motor redan efter sex kilometer på första sträckan. Det blev omstart och där visade han ”good pace” vilket han hoppas göra även i helgen.

Vi har jobbat hårt för starten i helgen och känner oss mer än motiverade för ett bra resultat.

*

I den andra Juniorklassen, ERC3 finns Elias Lundberg/David Arhusiander plus de båda norrmännen Sindre Furuseth/Jim Hjerpe och Steve Røkland/Marius Fuglerud. Där Røkland har ett litet övertag då detta blir hans tredje start på Azorerna.

Senast jag åkte här var 2016 och då var jag på pallen och förhoppningsvis blir det samma sak i år, säger Røkland som kör en helt ny Fiesta R2.

Testade bilen för första gången idag och den känns stark…

Även Furuseth med svenske notläsaren Hjerpe kommer i ny bil, en av Sainteloc Racings Peugeot 208 R2.

Känner inte till Azorerna alls men mitt mål är att vinna mästerskapet så vi måste lära oss snabbt, menar den talangfulle norrmannen.

Tidigare har han kört i egen regi och att ha ett helt team bakom sig känns bra menar han.

Mer folk och fler ingenjörer som kan hjälpa oss!

För Elias Lundberg blir det också en helt ny bekantskap med rally ”The azorian way” och dessutom premiär för Opel Motorsport/ADAC Opel Rallye Junior Team i deras Opel Adam R2.

Tufft att vara helt förberedd för ett så här stort äventyr och huvudsakligen är mina förberedelser att kolla så mycket in-car filmer jag kan, avslöjar Elias.

Dels för att lära känna sträckorna men även för att få rätta känslan!

Elias är medveten om att det blir en tuff öppning för honom och David, både vad gäller konkurrensen och vägarna. Därför har han en lite annorlunda ”game plan”.

Ska inte tänka så mycket utan istället fokusera på att leverera gediget arbete! 

*

I går satte jag nästan kvällsmackan i halsen när Ola ”Team Wipe” Wingren och Anders Östberg  helt oannonserat meddelade.

Vi kan nu med hjälp av vår nya sponsorn, Byggentreprenad, anta oss lite nya utmaningar och testa att köra Grupp H under årets säsong och även nästa år.

Snacka om blixt från klar himmel med tanke på att lacken på den senaste blålackade VOC:aren knappt hunnit torka. Ola fortsätter.

– I veckan kommer vi att hämta Fredrik Karlander’s fina bygge, en Volvo 940 Grupp H.

Valet av bilmodell kändes ganska naturligt då det både i och utanför ”Upplevelsefabriken” Algatan i Hörby finns som Ola konstaterar, 

” en hel del reservdelar redan”.

2019 blir ett testår med körning i SSRC/SSM och premiär redan i Simrishamnsmixen.

Troligtvis blir det en del SM-tävlingar också för att få SS-mil i bilen, hoppas Ola. 

Vi kommer att köra helt utan fokus på resultat det första året, för att sedan visa resultat under år två.

Att detta blir en utmaning för Ola och Anders är dom väl medvetna om. Erfarenheten för Ola med Grupp H är begränsat till den period som han själv brukar betrakta som ”de goda åren” (alltså bortsett från alla de som han har haft Mia som chef). De goda åren var de när han körde en röd Opel Ascona B med ”bäst före datum” passerat för länge sedan. Nu är det dock ett fräschare bidrag som ska rattas. 

Det är en tuff klass med många fortåkare så detta kommer att bli skitsvårt. Men det är ju lite av moroten för oss att kunna se om vi kan hänga med dom ” stora pågarna”! 

Anders och jag är superglada över att kunna få denna chansen och är väldigt ödmjuka inför utmaningen och detta ska bli skithäftigt!