Blogg

Rally Sweden i gång med "recce", Block kör rally med Ford, Johan K. ska hålla fullt över Colins och fyra Weng-R5:or i Värmland!

Nu har reccen till Rally Sweden dragit igång och först ut var Citroën-teamet med sina vita Subarus. Mads Østberg verkar allra gladast av dom alla och ar till och med kletat dit norska flaggan i fronten på sin ”recce-bil”. Än har jag inte sett vad Ford/M-Sport använder för bilar för detta ändamål sedan man skrotat sina gamla vita Volvo S60. Finns väl både Focus och Mondeo med 4WD så kanske det stannar inom familjen…

*
En gigantisk hyllning till IFK Kristianstad eller hur ska man annars tackla Henning Solbergs strajpning av den från Adapta hyrda WRC-Fiestan som ska köras i Rally Sweden. Fiestan i riktigt knalligt IFK-orangea borde värma alla ”brandgula hjärtan” plus även Mellofolket där orangea är nya innefärgen. Tur bara att att inte Henning valde färg efter till exempel Lugi med sitt trista vinrött eller ve och fasa Hammarby, där allting är grönt…

*
Verkar som att Ken Block kommer allt närmare comeback i WRC och nu visar till och med Ford intresse för att göra det möjlig för showaren Block att återigen sätta sig i en rallybil. Högste bossen i Ford Performance Mark Rushbrook är positiv till tanken.
Finns definitivt sådana tankar, men vi måste fortfarande räta till vissa saker för att det ska bli verklighet.
Ken är en fantastisk förare, jag vet då jag varit passagerare i hans bil…
Rushbrook pekar på vilken enorm genomslagskraft Block har på sociala medier vilket är positivt för Ford. Dessutom har han alltid varit en bra samarbetspartner för ”The Blue Oval” menar Ford-höjdaren och lovar utan att precisera.
Definitivt kommer vi att få se Ken i en Ford under året!

Ken har själv köpt två Fordar, en tävlingsklar 1993 Ford Escort RS Cosworth i Grupp A skick . Däremot tar det lite tid innan hans Grupp B Ford RS 200 är i samma skick.
Block har också berättat att Escorten ska luftas i något rally under året men då så klart inte i WRC. Vad som ska hända där är oklart men det lär inte bli en lika omfattande satsning som 2011 ( bilden från presskonferens på Helmia Bil detta år) då amerikanen körde nio WRC-tävlingar och körde in på topp-tio i två av dessa.

*
Italienaren Lorenzo Bertelli behöver inte förklara för mig hur detta med jobb kan stöka till fritiden även om jag aldrig tvingats avanmälan mig från Rally Sweden. Men det har Prada-arvtagaren tvingats göra ”på grund av oförutsedda arbetsåtaganden”. Killen eller tjejen som gör Pradas arbetsschema kan nog räkna med en uppsträckning från Lorenzo, när han nu skulle göra comeback med med WRC-Fiesta 2017 (här när han körde R5-Fiesta i Värmland med rallyvärldens absolut fulaste lackering)
En enda WRC-start hade planerats och då kommer det där dj-la jobbet och ställer till det, förstå om han blev irriterad. Dessutom befann sig Lorenzo redan i Kall och körde vintertester. Som sagt ”shit happens”…

*
Att Johan Kristoffersson är en duktig chaufför är oomtvistat ett World RX-guld plus massor av STCC-framgångar är bevis nog. Men i rally är han fortfarande ett ganska oskrivet blad trots ett flertal starter bakom sig. Men kanske det blir ändring på detta med ännu en start på hemmaplan i Rally Sweden. Stort för Johan och stort för pappa Tommy men som det verkar, ännu större för KMS-gänget.
Det här är det största för våra mekaniker. Rally är kultur i Värmland och sitter djupt i själen på dem, menar KMS-chefen Tommy Kristoffersson.
Mekanikerna som Tommy menar är bland annat Kai Roger Waaler nyligen överflyttad från Even Management i Kongsvinger. Tidigare har han skruvat till Andreas Mikkelsen, Pontus Tidemand, Esapekka Lappi och Ole Christian Veiby. Med sig från Kongsvinger har nu Kai Roger fått med sig kollegan Nils Ekbro. Kvar i Arvika är Olle Berg och snabbe Nissanåkaren från Lima Andreas Levin. Med andra ord är det Johan och Tommy som har minst erfarenhet av biltävling i skogen. Kai Roger är dock fylld av tillförsikt inför uppgiften att se till att Johan når en topplacering i WRC2 med KMS-Skodan.
Johan är otroligt duktig, 110 procent dedikerad i det han gör, menar Kai Roger.
Inför starten har Johan aviserat att det största problemet blir att tillgodogöra sig co-driver Patrik Barths noter. Barth är dock lugn.
Han är en riktig världsmästare i vad han än gör. Ge honom ett par år i rally så blir han världsmästare där också, säger Barth och fortsätter:
Johan är en av de mest tävlingsinriktade människorna jag har träffat, dessutom otroligt ödmjuk och hur rolig som helst att umgås med.
I helgen blir de dessutom ”sambos” då man ska bo hemma hos Patrik i Lysvik, ett inte allt för långt stenkast från Colins Crest. Något som gör att pressen på ett långhopp från Skodan finns bland publiken.
Johan frågade mig häromdagen om det går att hålla fullt över krönet, berättar Patrik som inte verkade ha något bra svar utan istället konstaterar.
Jag spänner fast mig i stolen och ser vad som händer!
Testdagen i Antilla utföll till belåtenhet och nu har nya Skodan anpassats efter Johans körstil. Men det fanns även annat som testades än bara bilen, även mörkerkörning och däckbyte ingick, något som Johan normalt sett inte befattar sig med. Men ändå är noterna tuffast menar Johan.
Tidigare har jag känt att jag glömmer bort att lyssna på noterna när jag börjar pusha hårdare!
Att Johan och Patrik kommer att ”push” är tämligen säkert, problemet är att dom omges av flera andra som också vill göra samma sak. Men som det gamla rallyordspråket säger, ”pushar bäst som pushar sist”…

*
Frågan är om det körts fler Mitsubishi Mirage R5 samtidigt än vad som görs i årets Rally Sweden? Med fyra bilar på startlinjen dominerar de svenska Weng-byggda bilarna den nationella delen av rallyt. Det är ju så att Miragen bara är nationell R5-klassad och är därför inte tillåten i t.ex FIA-klassen WRC2. De som kör Mitsubishi från Närke och Örebro där MParts håller till är:
#97 Robert Blomberg/Lars Andersson (Trollhättan)
#98 Joachim Carlström/Jörgen Norman (Rockneby)
#99 Anders Karlsson/Björn Nilsson (Säffle)
#100 Sune Larsson/Håkan Oddshammar (Hörby) (Bilden)
Bilbyggare Thomas Weng är glad och stolt över att kunna ställa fyra bilar till start bara drygt tio mil från basen i Örebro.
Detta betyder mycket för oss som företag och det blir intressant att se hur väl var bilar hävdar sig.
Weng förklarar också att man har genomfört omfattande vintertester så några problem med driftsäkerheten befarar han inte.

*
Mitt i den pengarullning som WRC trots allt är känns det lite uppfriskande med att konstatera att det finns motorsport som kan utövas utan att det kostar skjortan. Erkänner direkt att folkrace är inte min grej, har lite svårt för ”knuffa, knuffa” däremot applåderar jag själva tanken med att tävla i billiga bilar. Ett bra komplement till detta är de sprinttävlingar där man använder Folkracebilar/regler men där föraren enbart kämpar mot klockan och slipper allt knuffande. En som har en helt annan syn på folkrace än vad jag har, är Totto Höök som vill berätta om den lyckade OKQ8-Sprinten i Hällefors. ”Måste bara tipsa om vår folkracesprint medrallytouch.
Kolla gärna in https://www.youtube.com/watch?v=TIFgKO-ybhA&feature=youtu.be
91 startande på en vintersprint tyder ju på att folk är utsvultna på billigare alternativ eller som komplement till rally. Nästan som i gamla dagar när folk körde med privatbilen. Vi körde tre sprintar på fyra helger och princip samma sträckning alla gånger. Totalt körde 154 st rally och 91 st folkrace. Jäkligt nöjd och dessutom stolt över spolgruppen och folkraceförarna som fixade underlaget till alla tävlingarna. Dock var det inte många rena rallyåkare från klubben som orkade hjälpa till…”

*
Den 9 september går Sveriges folk till val och då blir det som vanligt spännande att få se vem som får ansvaret för att styra Moder Svea. Med dagens utspel från Miljöpartiet kan man bara be en bön att  dom inte får fortsätta med sina tokerier. Idag gick språkrören Isabella Lövin och Gustav Fridolin ut på DN Debatt med budskapet, ”Vi vill att den sista droppen fossila bränslen för fordon ska säljas i Sverige år 2030.” . I klartext så kommer alla bilar, motorcyklar, mopeder, båtmotorer, flygplan med mera som drivs med bensin/diesel att skrotas om bara tolv år. Ungefär som att vi i dag skulle skrota alla fordon från 2006 års modell och bakåt. Nu nöjer sig inte firma Lövin&Fridolin med sådana futtiga åtgärder, totalt presenterar man ytterligare 141 förslag med gemensamma målet att göra livet värre för ”Svensson”…

*
Med detta avslutar jag Motorbloggen med Skåne som bas, nästa som skrivs görs ”on location” i Värmland!