Rally Sweden flytt den stora snackisen, Lappi i karantän, Millener överdrev inte, Abbring byter till World RX och idag lämnade Colin oss!

Blogg

Gårdagens för att inte säga hela mars stora snackis var utan tvekan en eventuell flytt av Rally Sweden till mer snösäkra områden. De som hade hoppats på en flytt till trakterna av Lima som av många betraktas som ett snöhål blev rejält nog besvikna. Istället är Östersund det sydligaste alternativet medan fyrkanten där Luleå är största stad det nordligaste. Enkelt uttryckt kan nog reaktionerna fördelas fifty-fifty mellan de som tycker att en flytt vore positivt mot dom som tycker precis raka motsatsen. 

Att Glenn Olsson och Svenska Rallyt AB agerar är utan tvekan positivt vilket säkerligen även FIA tycker. Är ganska säker på att rallyledningen noga analyserat närområdet för att försöka hitta en vintersäker lösning utan att behöva flytta allt för långt norrut. Som jag skrev efter årets upplaga så betvivlade insatta i vägnätet i trakterna kring Lima, på att detta skulle klara trycket från ett WRC-rally med sin jättepublik.

Foto: Tommy Svensson

    Säkerligen också ett skäl som gjort att man istället sneglar längre norrut mot Östersund. En region van vid att hantera stora vinterevenemang men då nästan utan undantag av arenatyp som skidor eller utförsåkning. Ett VM-rally kräver en helt annan infrastruktur för att kunna sy ihop inte bara en bana som passar rallyåkarna utan nästan ännu viktigare, att få ut publik till sträckorna.

    Foto: Tommy Svensson

    En publik som dessutom ska trängas med alla de vanliga skidturisterna på samma vägnät, kan bli en klurig ekvation att få ihop. Mest entusiastisk är man ändå i Norrbotten över möjligheten att som alla politiker alltid hävdar ”möjligheten att sätta sin kommun på kartan”. Olika argument som alla talar för en flytt hit avlöser varandra, bland annat landskapets tidigare erfarenheter av att arrangera såväl SM som EM-rally. Själv hade jag glömt bort dessa vilket ändå är förlåtligt då dessa sträcker sig så långt tillbaka som till 70 och 80-talet. Undantaget är så klart om man får med Vännäs på WRC-tåget som även kört SM i modern tid. Har svårt att uttala mig om hur sträckorna så långt norrut ser ut men har samma känsla som en skrev på FB, ” då om inte förr lär WRC-förarna få chansen att varva ut på femman…”.

    Foto: Tommy Svensson

    En sak som de norrländska förespråkarna negligerar är det faktum att mellan Malmö och Luleå är det runda slängar 150 mil. Från mellansverige kan så 40-60 mil plockas bort och ändå är det dj-ligt långt till Luleå. De som inte inser att det innebär en minskning av publiken med Rally Sweden i den norra ända av Sverige tror jag är mer blåögda än vad som är nyttigt. Förvisso kan en del av den normala Värmlandspubliken bytas ut mot ny från den här regionen plus så klart även ny från Finland, Nordnorge och kanske även Ryssland. Men man måste nog ändå inse att det är en tämligen glest befolkad del av världen om man jämför med mellansverige. Chansen att få ihop paketet hänger på som jag ser det, om dagens rallystab med basen i Karlstad flyttar med upp. Sedan spelar det nog ingen större roll om rallyt hamnar här eller där, utan hjälp av firma Glenn & Co tror jag att gårdagens snackis inte blir mer än, just en snackis…

    *

    Rally Mexico avslutades i förväg för att tävlande och publik skulle kunna ta sig säkert hem innan gränser stängdes på grund av Corona. En som inte helt klarade sig från detta är Esapekka Lappi som befinner sig i karantän hemma i Finland.  Den finländske Ford-föraren är dock noga med att poängtera att han inte är smittbärare utan de två veckornas karantän är frivillig.

    *

    Foto: M-Sport Ford

    Mer Mexiko, M-Sport Fords Rallydirector Richard Millener berättade häromdagen att det skulle bli svårt att hitta orsaken till branden i Lappis bil. Detta beroende på att allt som återstod av Fiestan var ett utbränt skal. Bilden bevisar med eftertryck att Millener inte överdrev… 

    *

    Holländaren Kevin Abbring byter delvis spår och aviserade idag att han vid sidan av rally även kommer att köra utvalda tävlingar i World RX. Från början var det planerat för full säsong i Euro RX men nu blir det istället VM-delen och detta i en nyutvecklad Renault Clio RS RX. Tyvärr blir det inget besök i Höljes där han ifjol kom till final utan istället väljer ”the Dutchman”, Abu Dhabi, Syd Afrika, Portugal och så Tysklands nya bidrag på  Nurburgring. Teamet blir GCK som ägs av Guerlain Chicherit.

    *

    Idag kom den dag som alla hundägare eller varför inte alla som har djur fruktar mest, när det är dags att ta avsked av en trofast vän. I går var Colin hur pigg som helst och som av en tanke från han där uppe, gick vi hans favoritrunda i skogen. Något som vi inte gjort på ett bra tag på grund av det trista vädret, men igår blev det av och då för allra sista gång. Sent på kvällen blev Colin så jättedålig med tung andning, kunde inte resa sig och då var beslutet klart. Klockan 08.35i morse  drog Colin sitt sista andetag efter att veterinären gett honom insomningsprutan. Spelar ingen roll hur förberedd man över det som komma skall, det är lika fruktansvärt ändå när det väl sker. Nu gör han vår första labrador Hannibal sällskap i vovvehimlen och jag gissar att dom just nu tigger godis vid  Sankte Pers middagsbord. Jag hoppas han är lika svag som jag var för den bedjande blicken. Nu lindras sorgen till en viss del av att vi ”lånat” brorsonens treåriga Stella som ska följa med på kvällens promenad när ”rallygubbarna” ska röra på sig.  Colin skulle ha fyllt elva år den 19 april och må han springa länge på himlens gröna ängar enbart för paus när det erbjuds någon godbit. Vi saknar dig väldigt mycket! 

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson