Rally-SM 2021 klart, 37 personer jobbar med att få in Estland i WRC, Rådström/Johansson gör asfaltdebut, Johan K. och Tidemand laddar för Höljes och ingen publik i Åsum!

Blogg

Oavsett hur SM-säsongen kommer att bli med tanke på Corona så är det nog ingen överdrift att påstå att den inte blir som MAS (SM-promotorn) tänkt från början. Detta eftersom så här långt bara vintertävlingen i Vännäs avverkats och det stora dragplåstret South Swedish Rally ställts in. Tänkt fortsättning är Snapphanerally i Hässleholm i mitten av augusti som enligt tävlingsledare CG Wilke kommer att genomföras men med utåt ännu icke fullt redovisade Corona-restriktioner. Därefter väntar Linköping och ”East Sweden Rally” första helgen i september, men härifrån har ännu ingen inbjudan synts till. Som avslutning är det Sandvikens flyttade vintertävling som nu istället ska bli final på SM-säsongen 2020.

För 2021 har nya promotorn ”Svenska Rallymästerskapen” nu fått ihop de sista pusselbitarna i sina tre olika mästerskap.

– Igår fick vi SM-kalendern 2021 godkänd av Rallyutskottet vilket känns skönt, konstaterar en ur SRM:s ledartrojka Patrik Persson.

    Foto: Tommy Svensson

    Inga direkta nyheter mot det som redovisades redan när det stod klart att SRM skulle ta över efter MAS. Då visste man inte var finalen i nya ”Asfalts-SM” skulle avgöras men nu är detta bestämt och det blir i Halmstad den 3 juli i samband med SM-veckan. 

    *

    Inte så ofta som det framhålls att vara liten som styrka mot att vara stor. Men när det kommer till rally i Corona-tider så är detta just vad Urmo Aava, tävlingsledare för ”Rally Estonia” vill lyfta fram. Han syftar då på att Estland är ett litet land och där beslutsgångarna är både snabbare och kortare än i större länder. Att detta är positivt menar Aava kommer att märkas då man bara har veckor på sig för att få allt på plats för en plats i den reviderade WRC-kalendern 2020.

    Normalt skulle det krävas minst sex månader för detta, men nu går vi igenom detta i riktigt snabb takt, konstaterar Aava belåtet.

    Än finns inget avtal skrivet med FIA/WRC men det mesta tyder på att det blir VM-rally i Estland framöver. Då i ”det nya formatet” runt 25 mil specialsträcka och nerkortat till tre dagar med start på fredagen. Då väntar rallyts traditionella sträckor kring Tartu, Kanep, kambja, Otepää och Elva, allt i södra delarna av landet. I dag jobbar 37 personer för fullt bakom Aava för att ro i land jätteprojektet som ännu inte har någon datum spikad. Det som oroar mest är att landets regler för folksamlingar inte förväntas lätta förrän i slutet av augusti och utan ett sådant beslut blir det svårt att få ihop ett ”WRC Rally Estonia”. 

    *

    Ungefär då som tjeckerna ska köra sin ERC-tävling, 50 års jubilerande ”Barum Czech Rally Zlín” som deltävling tre i serien. Rallyt dras dock med kraftiga ekonomiska problem men tävlingsledaren Miroslav Regners kampanj för att få in frivilliga bidrag har varit delvis framgångsrik. Så här långt har han fått in ungefär en kvartsmiljon svenska kronor.

    Vi tackar alla som hjälpt oss men vi saknar fortfarande över en miljon, förklarar Regner.

    Vi är dock optimister och hoppas vi kan säkra denna fram till ”deadline” som är i morgon den 1 juli!

    Vill nog till att vara optimist om detta ska fixas…

    *

    Riktigt lika stora problem har inte det andra stora tjeckiska rallyt, ”Rally Bohemia” som inleder landets nationella mästerskap. Med HQ i ”Skoda-hjärtat” Mladá Boleslav kommer knappt 80 ekipage hit den 10-12 juli för att köra drygt 15 mil tuffa asfaltsträckor. Här väntar barmarksdebut för Dennis Rådström/Johan Johansson som då ska få ett genrep inför ERC-debuten i Rom lite senare i månaden. Bilen är samma Ford Fiesta R2 T som senare ska användas i  parets EM-satsning. Nu är jag inte säker på om rallyåkande klassas som ”affärsresa” men om inte, då kan det bli problem med att vara svensk och ta sig in i landet. Vårt UD avråder från att åka dit och på Tjeckiska Inrikesministeriets hemsida lyser Sverige ilsket rött på deras karta över godkända/ icke godkända länder för inresande.

    Anmälda är även två danska Suzuki-ekipage Kenneth Madsen/Morten Andreasen och Jacob Madsen/Line Nedergaard. Men för dom förväntas inga problem då Danmark lyser lika välkomnade grönt som Tjeckien. Annars är det mest hemmaåkare i startfältet där Skoda-ikonen Jan Kopecky får räknas som storfavorit. men där finns mer namnkunnigt folk i listan som finnen Jari Huttunen som kör Hyundai Poland Racings i20 R5. Andra namn är Albert von Thurn und Taxis, Petr Semerad, Erik Cais och Vojtech Stajf. Inte utan att man blir imponerad av att lilla Tjeckien kan uppvisa inte mindre än 21 R5-bilar i mästerskapet, varav 17 körs av tjeckisk förare.

    *

    Några som slipper bekymra sig om att tävla framöver är alla britter som tänkt sig köra populära ”Motorsport UK British Historic Rally Championship” som även detta ställs in. Länge hoppades man kunna köra en serie med tre deltävlingar nu i höst men när en av dessa ”Trackrod Rally Yorkshire” med tänkt start den 25-26 september beslutat att ställa in så spolades även hela serien ut i vasken. 

    Vi har noga följt myndigheternas råd och är helt klara över vad detta betyder. Främst handlar det för oss om säkerheten i en sådan här stor tävling med mycket folk inblandade , förklarar tävlingsledningen.

    Vi hade flera olika ”Plan B” men tiden visar att vi inte längre kan hoppas att Covid-19-situationen förändras inom överskådlig tid! 

    *

    Samma beslut togs även av MK Ratten.

    Tyvärr måste vi meddela att även RS Weekend som skulle ha körts 25-26 juli ställs in pga rådande omständigheter. Vi håller tummarna för att läget i världen snart förbättras och planerar inför 2021 istället!

    *

    Något som ändå blir av även om det blir utan levande publik är RallyX Nordic och ”All Star Magic Weekend” i Höljes. Att det verkligen blir publikfritt och att ingen varken försöker smygcampa eller lura sig in på banan är absolut nödvändigt för att tävlingen ska kunna genomföras varnar arrangören för med stora bokstäver. Till Höljes är däremot de tävlande välkomna och en av dessa är Johan Kristoffersson. Dubble världsmästaren gör säsongspremiär med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS KMS-byggda Polo GTI RX som senare Sondre Evjen ska tävla med i EM.

    Härligt att få komma in i rallycrossformatet igen, med starter, jokervarv och trafiken runt omkring, menar Johan som kommer att sakna publiken.

    Det är förstås mycket roligare med alla fantastiska fans på plats, men nu är läget som det är och vi ska försöka bjuda på fin underhållning till alla där hemma.

    Foto: Tommy Svensson

    Inför helgen har stallchef  Tommy Kristoffersson jobbat hårt verkstaden plus två testdagar på hemmabanan Westom i Arvika.

    Det är bra för oss att få komma igång med vår organisation, ett genrep inför VM, men minst lika viktigt är att få bilen i tip top-skick för Sondre inför EM.

    För Johans del innebar detta 60-70 varv på banan vilket han menar är alldeles för lite.

    Bättre blir det när tävlandet rullar igång på torsdag. Jag älskar att känna tävlingsnerven, att jämföra tider och analysera racen!

    Tufft motstånd väntar i forma av World RX-åkarna Niclas Grönholm och Robin Larsson men även namn som Oliver Solberg och Pontus Tidemand kan blanda sig i finaljakten. Pappa tommy nöjer sig med att jobba i depån och någon fajt med gamle antagonisten Per Eklund i den delen av tävlingen är inte aktuell. 

    Inte sedan jag var 10-12 år har det varit så här händelsefattigt i mitt idrottsliv, säger Tommy, som förstås ändå har haft en del av att oroas över under våren och ekonomiskt har det varit en osäker period, i svallvågorna efter många länders nedstängning.

    Våra uppdragsgivare, Volkswagen och BAUHAUS, har tagit ett jätteansvar för vår överlevnad. Det förtroendet har byggts av att vi i alla år har levererat resultat. Därför känner vi oss nu ännu mer taggade att göra något bra av det här, avslutar Tommy.

    *

    Foto: Anders Ekström

    Även om det blir publikfritt (för det blir det väl? det lär finnas fans som ändå hotar med att dyka upp…) så med hjälp av internationell livestream kan ändå motorsportfans ”world wide” njuta av eventet där Pontus Tidemand är mer än redo att ge allt. Precis som Kristoffersson kör han en VW Polo men från Hedström Motorsport.

    En fantastisk bil, den fränaste jag kört i de här sammanhangen, konstaterar Pontus.

    Hedströms Motorsport är taggat till tänderna för att äntligen få dra igång säsongen och det är riktigt skön stämning med bara några dagar till start. 

    Pontus är nöjd med förberedelserna och trivs även bra på Höljesbanan.

    – Jag känner att tempot finns där och är redo att gå på max när startskottet smäller av och det ska bli kul att köra igen. Det kommer helt klart bli tufft med så många skillade förare. Men det är också det som gör grejen, man vill ha hård konkurrens både för sin egen skull och tittarnas för att hålla spänning och motivation på topp.

    *

    Att förvänta sig toppstrid direkt för unge Arvika-killen Nils Andersson är kanske lite för mycket begärt då han trots två raka segrar i RallyX Nordics klass för Crosskart nu gör debut i Supercar Lites.

    Foto: TIK RX

    Äntligen är det dags att tävla, det har varit en lång väntan. Jag har försökt förbereda mig på bästa möjliga sätt inför premiären, även om det inte varit så enkelt under Covid-19 Pandemin. Under våren har jag kört virtuell bilsport och fystränat för att vara i form till tävlingsdags. Teamet har renoverat bilen och innan start har jag kört flera testdagar för att lära mig omställningen från Crosskart till Rallycross, berättar  Nils.

    *

    När vi är inne på publikfria tävlingar så går nu även Kristianstad Kartingklubb och trycker extra på att nästa helgs ”Karting SM”Åsum Ring arrangeras ”Utan publik och besökare”. Att folk måste respektera detta känns tämligen självklart…

    • Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se