Rally Japan allt närmare WRC men "en ska bort", Rallymagasin på SVT, Suzuki-Madsen snabb i Belgien, mer vägproblem i Älmhult som tvingas korta och Jerker A. i smygcomebac!

Blogg

Framstår mer och mer klart att Rally Japan kommer att ingå i WRC redan till nästa år. En spansk rallysajt hävdar att  promotorn Oliver Siesla nu bekräftat att Japan återigen får ett rally med VM-status och i november 2020 är det dags igen. Dock för mig lite överraskande att japanerna tänker köra ett asfaltrally vilket jaag faktiskt inte sett komma. Enligt Ciesla kommer ett kalenderförslag att läggas fram för FIA Motor World Council den 14 juni i Paris.

Enligt Ciesla kommer man att behålla upplägget med 14 deltävlingar och därmed gäller ”en måste bort”. Nya rykten  och för Rally Sweden positiva sådana, säger att någon av Frankrike (Tour de Corse), Italien (Rally Sardegna), Tyskland (Rallye Deutschland) eller Wales ”Wales Rally GB) kommer att få stryka på foten. Utan att på något vis bedöma realismen i dessa rykten, så att Wales ett av de mest klassiska i kalendern dessutom M-Sport-Fords hemmarally skulle försvinna, känns inte alls realistiskt. Men hävdar säkert någon som motargument, Frankrike med Citroën finns ju också på listan? Visst, men ingen förutom möjligtvis fransmännen själva kan väl hävda något annat än att Rallye Monte Carlo känns mer franskt än en angelägenhet för Monaco. Men faktum kvarstår och om nu även Safarirallyt ska in i kalendern måste några tävlingar bort. FIA menar att det är i Europa det ska glesas ut i kalendern när ”nya länder” ska in. Ändå skönt att inte Värmland nämns med ett enda ord i den här diskussionen… 

*

I kväll klockan 21.35 fortsätter SVT Sport sin nya ambitiösa inriktning med nya ”Rallymagasin” och uppsnacket inför kommande Rally Argentina. Men ska man vara helt ärlig så känns faktiskt inte första stoppet på ”The Southamerican WRC Tour” så där jätteupphetsande. Bara 26 anmälda men så klart finns hela WRC-gänget på plats, dessutom Mads Østberg/Torstein Eriksen i tunna WRC2 Pro med Citroën C3 R5.

Dessutom gör tidsskillnaden att det är svårt att hänga med i vad som händer och vid midnatt mot fredag inleds rallyt med en publiksträcka.  Strax efter 13.00 vår tid körs SS2 och dagen avslutas runt 22.00. Lördagen i stort sett likadant medan söndagens avsltuande power stage startar vid 18-tiden. Detta innebär att SVT:s sammandrag där Jonas Kruse analyserar rallyt inte startar förrän 23.00 den 28 april.

*

I helgen kördes belgiska ”TER-tävlingen” Rally Salamandre med HQ i sade Beaumont. Lite annorlunda upplägg på det här asfaltrallyt med bara fem sträckor som i gengäld kördes tre gånger vilket gav totalt 135 SS-kilometer. Inga svenskar anmälda om nu inte de franska BMW-åkande bröderna Philipe och David Hugla som här hemma tävlar för Hässleholms MK. Båda fick ge upp på sträcka sju respektive nio. Däremot fanns två danskreggade bilar anmälda och direkt från 2WD-segern i Bilmånsson Hörby Rallysprint kom Kenneth Madsen/Mette Felthaus med sin ruskigt effektiva Suzuki Maxi 2000. Sällskap hade man av på svenska västkusten boende Roland Poulsen och Freddy Pedersen i en Skoda Fabia R5.

Madsen/Felthaus inledde i ett ruskigt tempo och enbart hemmaföraren Sebastien Bedoret i sin R5 Skoda satte bättre tider. Efter SS6 hade Suzuki Motorsport Danmark bara 1.32 upp till Bedoret men tråkigt nog hade Suzuki-kopplingen börjat krångla och man fick parkera vid sidan av vägen.  Några sådana problem hade inte Bedoret utan vann samtliga 15 sträckor. Även Roland Poulsen hade bra tryck i sin kusinbil och abonnerade ständigt på topp-tre tider. I mål blev det därför en tredje plats med lite över fem minuter fram till vinnande Bedoeret. Betydligt närmare var det till andra platsen, bara sju sekunder skilde upp till belgaren Johnny Vanzeebroeck i en Mitsubishi EVO X.  Tuff tävling och av de 107 startande nådde bara 63 målet. 

*

Skärtorsdagen fick tävlingsledaren i Älmhults MK Kenth Rydh i kommande premiären för Sydsvenska Mästerskapet, Silverratten ett besked han absolut inte önskade. En boende längs en av de planerade tre sträckorna hade fått gehör för sitt överklagande av Länsstyrelsens beslut, att tillåta rallykörning på vägen.

En av våra vanliga ”överklagare”, förklarar Rydh.

Trodde dock att det skulle klara sig i år men tyvärr fick man Transportstyrelsen på sin sida och nu har tillståndet att använda vägen dragits tillbaka.

Med bara tre sträckor som ska köras två gånger är det så klart extra jobbigt när en sträcka försvinner. Men det finns en lien lösning hoppas Rydh.

I morgon får vi besked om det går att använda vägen förbi ”överklagaren” som transportsträcka. Visserligen försvinner ungefär hälften av de nio kilometerna men vi kan ändå behålla banan som planerat.

Vet inte riktigt vad det är som händer i Älmhulstrakten, först tjafset om kulturvägar i South Swedish Rally och nu detta? Känns overkligt då jag alltid haft uppfattningen att efter IKEA så är rally lite av religion i den här delen av Kronobergsskogarna

*

En viktig skillnad mot premiären av Bilsport Rallycup, Anderslövsrallyt och deltävling två, Nybros Zabra-Rallyt den 4 maj är att i Småland ingår även ”Riksmästerskapet för Klassiska och Historiska Rallybilar” plus 1300 Rallycup. Med totalt 188 anmälda är Nybros BRC-tävling en riktigt stortävling och av de anmälda kör elva i ”Suzuki-cup” och 86 om RM-poäng. Resterande knappt hundra bilarna har BRC som huvudmål. Extremt tunt med skåningar i tävlingen och från SMK Hörby som normalt sett skickar iväg runt 20 besättningar är nu Rune och Stefan Nilsson ensamma i RM-delen med Opel Asconan.

En viktig del i detta med få skåningar kan vara att samtidigt kör Eslövs MK ”AM Elteknik Rallysprint”, deltävling ett i Södra BF:s helt nya ”Sprint DM”. Fast inte heller här är det lapp på luckan med förare som har ”röd/gul-flagga” på bilen, tio av de 46 anmälda tillhör klubbar utanför Södra BF. Anmälan stänger den 24 april (onsdag) klockan 18.00.

*

Vet inte om det är tal om lite smygcomeback eller bara ett lite anfall av rallybacillen men i Energikontrollsprinten syntes plötsligt forne SM-profilen  Jerker Axelssons namn i en resultatlista. Han och Nicklas Edvardsson körde PRT-Skodan till en andra plats 0,46 sekunder efter Nyköpings Christoffer Haglund/Jenny Nilsson. Vinnarduon använde en Fiesta R5 medan trean Kenny Stavbom/Fredrik Larsson, MK Speed även dom körde R5 Skoda. Ingen överraskning att 2WD-kronan satt som gjuten på Niklas Häggs och Toni Sundkvists huvuden. I Kit-car Golfen var man två sekunder före Hällefors Volvo-åkare Emil Karlsson/Sture Tibblin.