Rally Finland ställs in, WRC farligt nära gränsen, kan J-WRC köras med enbart tre deltävlingar, inget småländskt DTM, kan bli grönt rallyljus och finfrämmande i RallyX Nordic!

Blogg

Förklarade igår att det inte skulle bli någon Motorbloggen idag men när AKK Sports Oy, (Finlands SBF) idag meddelade att Rally Finland ställs in fick jag slå knut på mig själv och pressa in en kort blogg. Rallyt som i år skulle fylla 70 år var planerat till den 6-9 augusti men av detta blir det alltså inget. Beslutet grundades på att det finns för många öppna faktorer och risker när det kommer till hälsa, säkerhet och ekonomi berättas det.

Beslutet var svårt på många sätt men med detta taget vill vi visa ansvar mot alla intressenter och för samhället som helhet, förklarar rallyts promotor Jani Backman.

Vi ser istället med tillförsikt fram till 2021, när vi äntligen kommer att kunna fira 70-årsjubileumet med välförtjänt gott humör tillsammans med åskådare, tävlande och våra långsiktiga och nya partners.

    Att flytta fram till hösten var aldrig något realistiskt alternativ enligt Tävlingsdirektör Kai Tarkiainen.

    – Tyvärr talade vår bedömning angående osäkerheten i att genomföra rallyt för att ställa in. Vi kommer fortfarande att stiga upp i morgon och ta nya tag till nästa år. 

    Nästa rally för ”omstart” av WRC är Nya Zeeland och där tråkigt nog rykten om att ställa in växer sig allt starkare. I morgon torsdag förväntas ett besked från Kiwi-land som de flesta nu fruktar blir ett negativ sådant. Landets hårda inreseregler är det som stänger ner det som skulle blivit deltävling nio i kalendern och där bara tre tävlingar körts. FIA och Oliver Cieslas krav för att 2020 ska räknas som VM-år, är minst sju körda tävlingar. För att den målsättningen ska hållas krävs nu att resterande kalender som innehåller fyra tävlingarna körs enligt plan. Men när man samtidigt vet att Rally Japan (final i november) hänger på gärdsgården av främst ekonomiska skäl  är där nog en hel del som talar om 2020 som ett förlorat år i WRC.

    *

    Foto: M Sport Poland

    När nu Rally Finland ställts in stökar det även till det rejält för Junior-WRC som bara kört en deltävling så här långt, Rally Sweden. Nu försvann Finland medan Sardinen än så länge bara är ”postponed” så än lever hoppet att det kan bli rally i Medelhavet i höst. Annars återstår bara för Tom Kristensson & Co asfaltrally i Tyskland och så finalen i Wales. Frågan är om FIA och M-Sport Poland väljer ut någon (läs Turkiet i september) av de återstående tävlingarna till att ingå i Junior-VM. Eller så väljer man att köra ett bantat mästerskap och där då Hörby-Tom har lite slagläge med sin tunga seger i Värmland…

    *

    Ännu mer inställt och den här gången är det årets stora racingfest på Anderstorp, DTM som faller offer för Corona. Nu blir inte smålänningarna ensamma att drabbas, utan även gästspelen i Ryssland, England och Italien röner samma öde. Den tyska arrangören väljer att koncentrera resterna av mästerskapet till hemmaplan samt Belgien och Nederländerna. 

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Kan även i detta sammanhang avslöjat att jag fått mig till livs ett rykte som de allra flesta säkerligen tolkar som oerhört positivt för bilsporten. Enligt min uppgiftslämnare släpps nämligen rally nästan mer eller mindre fritt efter den 14 juni. Några större restriktioner från SBF:s sida blir det inte, istället lämnas dessa över till Polisen att hantera i samråd med arrangören.  Ett dilemma kan så klart bli när de olika polisdistrikten visar sig ha olika synsätt på hur ”Corona-regelverket” ska tolkas. Risken finns att det kan bli grönt ljus i vissa områden, medan det i grannområdet blir tvärstopp allt beroende på hur handläggarna ser på saken. På fredag förväntas nya rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, bland annat hoppas många då på att även ”två timmars regeln” luckras upp vilket i så fall gör det möjligt för alla att börja tävla överallt igen…

    *

    Foto: Tommy Svensson

    Då blir det årspremiär för Johan Kristoffersson och Volkswagen Dealer Team Bauhaus i samband med RallyX Nordic i Höljes. Arvikas världsmästare är nöjd och säkerligen även pappa Tommy.

    Kul att få köra en tävlingsbil igen och känna av tävlingsnerven. Det har varit ett långt uppehåll och inte minst för teamets skull är det bra att komma ut på tävling.

    Sysslolös har han ändå inte varit.

    Inte så att jag sitter hemma vid simulatorn hela dagarna. Det är hela tiden en massa andra saker att jobba med i vardagslunken.

    Fysisk träning, några rundor gokart mot Ole Christian Veiby och ett spontaninhopp i en ”lites-bil” på Höljes-banan kan Johan summera från de senaste veckorna. Nu väntar tester med Polon inför Höljes.

    Ett par testdagar hoppas jag på, men i Höljes får inte vi ordinarie VM-förare testa, så det blir hemma på Westom-banan eller någon annanstans.

    Johan kommer inte att köra VM-bilen från Volkswagen Motorsport i Tyskland, av ett par olika skäl.

    För det första så har vi ett begränsat antal kilometer vi kan köra med den, så vi sparar på VM-bilen. Och ett annat skäl är att vi vill ut och testa med den bilen som Sondre Evjen ska köra i EM.

    En bil som Johan känner väl efter sina två säsonger bakom ratten men nu för första gången inför tomma läktare i Höljes.

    Riktigt kul att det ändå går att få till en tävling. En stor eloge till alla som har dragit ett tungt lass. Det är ett stort jobb som har lagts ner för att få det här att gå i lås.

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se