Rally Chile ett blankt notpapper, Johan K. anmäld till SSR, Elina vågar både drömma och utmana och har Regularity blivit för svårt?

Blogg

På torsdag är det Chiles tur att ansluta sig till WRC med Copec Rally Chile och när rallyt rullat mål på söndag tror jag också att man får en riktig fingervisning om vem som blir världsmästare 2019. Inför sjätte deltävlingen är det Thierry Neuville som leder med tio poängs försprång till Sebastien Ogier. Trea och siste man kapabel att blanda sig i guldstriden, är Ott Tänak. Estländske nationalidolen har tappat rejält med mark och är nu 28 poäng bak den belgiske ledaren. Neuville är så klart taggad i sin position längst fram och målsättningen är klar, avståndet till resten ska ökas i helgen. Något som kan bli tufft då det är jungfrulig mark som nu ska tämjas av WRC-gänget och då allra först av Hyundai #11 som anför resten av startfältet.

Rally Chile blir ett steg rätt ut i det okända, erkänner Neuville.

Svårt att sätta upp ett för högt mål när rallyt troligen utvecklas till ett fullt av överraskningar!

Sträckorna som väntar är 16 till antalet och mäter totalt lite över 30 mil. Något som stökar till det lite extra är att inga tester på chilensk mark är tillåtna inför rallyt. Därmed famlar alla lite i blindo både vad gäller set up, däckval och dessutom startar co-drivern med ett vitt blankt papper när reken börjar. Även underlaget är knepigt och inte alls samma som senast i Argentina. Sträckorna runt hamnstaden Conception är nog lite mer Sverigelika då de flesta används för dagliga timmertransporter. Enligt rapporter är det hårda kompakta vägar och inte alls så dåliga som i Argentina. Mjuka eller medium är däcken som hemmaförarna normalt använder på de höstlika sträckorna där stora mängder regn kan komma plötsligt. 

Med två raka segrar ser ändå Neuville framemot starten och menar att det är kul med nya tävlingar i kalendern. Men att gå ut först kan bli svårt konstaterar han.

Mycket jobb väntar… 

Ogier har precis som övriga studerat mycket in-car filmer från de okända sträckorna. Vad han sett hitintills är han odelat positiv, men?

Ett högst oförutsägbart rally med snabba, mjuka kurvor,  tycker det verkar påminna lite om Wales Rally GB, menar Ogier.

Senast i Argentina var det inget bra menar fransmannen som till slut ändå slutade trea. Att nu gå ut som bil två blir inte lätt med all lösgrus ovanpå det hårda underlaget. Citroën-föraren hoppas att det regn som fallit i dagarna ska lyckats binda gruset till en del. Hoppas kan man ju alltid…

Ott Tänak är mer fåordig inför Rally Chile men att han har något annat än seger i sikte vore nog att missförstå.

Vi får väl se hur sträckorna är när vi kör reken, konstaterar Tänak kort.

*

Vid sidan av toppen är det ur vår synvinkel intressant hur Andreas Mikkelsen kommer att tackla framgången (2:a) i Argentina. Blir det proppen ur eller ”retired” för norrmannen med Anders Jaeger vid sin sida. 

I Argentina är jag nöjd med vår ”pace”och hoppas på samma sak i Chile, säger Mikkelsen.

Vi visade vad vi kan göra med vår i20 WRC när allt stämmer och det ska upprepas i helgen!

Enda skillnaden i WRC-gänget är att Sebastien Loeb ersätter Dani Sordo hos Hyundai plus att italienaren Lorenzo Bertelli gör årsdebut med ny Fiesta.

*

Stor skillnad på antalet startade i i Chile mot Argentina, i runda tal dubbelt så stort startfält vilket syns speciellt i WRC2. Här startar 19 bilar och för oss välbekanta namn är Takamoto Katsuta, Ford och Kajetan Kajetanowisz i R5-Polo från Baumschlagers österrikiska team.

I WRC2 Pro är Mads Østberg/Torstein Eriksen trea i klassen men som ändå har lite av favorittryck på sig. Detta i egenskap av att bara kört två tävlingar mot övrigas tre och framförallt, Mads har vunnit bägge. 

I allra sista starten med gamla Skoda Fabia R5 hoppas Kalle Rovanperä att få till ett snyggt avslut för den ”gamle kämpen”. Ligger nu fyra och även han med bara två tävlingar med dubbla andra platser som resultat. Ford-åkaren Gus Greensmith är tvåa och en av de som kan vara med och utmana hela vägen fram till avslutningen i höst. Poänglös i WRC2 Pro är Bolivianen Marco Bulacia som även är anmäld i helgen för Skoda Motorsport.

*

I dag kom anmälan från Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen till Rally SM:s gruspremiär South Swedish Rally. Därmed är antalet anmälda uppe i 105 bilar och så där på rak arm kan jag inte komma på något ”SM-namn” som saknas. Så klart hade det varit svinkul om Pontus Tidemand hade bestämt sig för att utmana Johan och KMS-Polon. Än är det inte kört, anmälan stänger inte förrän på söndag.

*

I SSR-klassen ”Otrimmat 2WD” är Kristianstads Hampus Larsson en av 27 anmälda med sin nybyggda ”Subarublå” Honda. Precis som i Eslövs DM-Sprint i helgen är Vinslövs-killen anmäld med Elina Svensson, Strängnäs som co-driver. Elina som blivit lite av både förebild och rikskändis i motorvärlden efter att P4 Sörmland gjort en stark intervju med 17-åringen och hennes rallydrömmar. I intervjun berättar Elina att hon redan som 2-åring drömde om att göra rallykarriär. Via motocross vid sju års ålder har det efter detta bara handlat om bilar och rally. Men ska man tro Elina och det ska man självklart göra, har inte hennes drömmar alltid setts så positivt från omgivningen. I synnerhet har killar ifrågasatt både henne och hennes drömmål att tävla i rally. Ifrågasatt så brutalt att Elina i fjol funderade på att ta sitt liv för att hon inte orkade med allt skitsnack. Tack vare stort stöd från omgivningen har hon nu tack och lov, kommit på andra tankar. I helgen sitter hon vid sidan av värmländskan Nathalie Holm i dennes GruppH Seat med mål att köra Götenerundan och framöver ska tjejerna bilda ett helt eget rallyteam berättar hon i radion.

Att målet är WRC sticker inte Elina under stol med och redan inom fem år hoppas hon att kunna vara med i J-WRC. Hela intervjun genomsyras av ett ”djävlaranamma” som många killar i rallysvängen inte ens är i närheten av. Att då ge sig på Elina känns för mig bara så futtigt för att inte säga superfuttigt. Säger som jag brukar, ju fler tjejer i motorsporten desto bättre så bara stå på dig  Elina. Bara att hoppas du får fler och lika tuffa efterföljare som precis som du, vågar!

*

Midnattssolsrallyt har nu passerat 200-strecket anmälda (207 idag) och det som jag reagerar på är att intresset för Regularity minskat ganska dramatiskt mot de första åren. I fjol var där strax över 30 ”snittfartsåkare” och siffran i år lär bli ungefär samma. Som jag ser det en trist utveckling för den här sporten som verkar ha väldigt svårt att etablera sig hos oss. Utomlands är detta både stort och populärt men här måste jag säga mer eller mindre iskallt. Orsaken har jag egentligen ingen aning om, även om det i mina ögon borde krävas mer ”rallylika” bilar än vad som ofta är fallet. Tvåtakts-Saab med takräcke ger åtminstone inte mig några rallyvibbar och det finns många fler exempel. Nu är detta min personliga åsikt. Men kanske är det ännu mer som några jag pratade med när det kördes Regularity på Österlen och Simrishamnsmixen. Problemet enligt dom är att det är för svårt helt enkelt. Man drog paralleller med Bilorientering som var väldigt populärt en bra bit in på 70-talet. Då började ”kartläsar-experter” kräva större utmaningar vilket också bönhördes med följd att ”normalbra” ekipage plötsligt var långtifrån att hitta nödvändiga kontroller. Idag är Bilorientering i princip en sport för en mycket liten men samtidig entusiastisk krets. Likheterna med Regularity känns inte helt gripna i luften…

I ”fortåkarklasserna” är intresset däremot lika stort men från skånsk horisont tråkigt nog tunt. Tre röd/gula ekipage är anmälda varav två från Hässsleholm, Christer Carlsson/CG Wilke, Volvo Amazon och Jan Grip/Mats Andersson, Saab V4. Duon kompletteras av SMK Hörbys Peter Strid/Ulf Lindh i Opel Manta 400.