Rådström i topp i MSR, Opel-Strid 23:a, två inställda tävlingar i Sprint-DM, MoM gick emot racingklagande grannar, Varg-Olle till Råbelöv och så lite klargörande!

Blogg

Som engelsmannen säger, ”as we speak” så avslutades dagens sista sträcka i Midnattssolsrallyt, ”SS7 Stadra” där då Arne och Dennis Rådström fortsätter att leda med den välljudande Volvo 262:an. Från den första inbucklade bakskärmen på första sträckan i går har det sedan varit värmländsk i topp. Nu har man även  utökat ledningen till drygt en minut till Opel-åkande Patrik Dybeck/Jonny Norling som i sin tur bara är två tiondelar före Harri Joki/Toni Sundquist i en ”vanligare” Volvo 240.  Ny Volvo den här gången en pippigul på fjärde plats, Ola Axelsson/Curt Lundmark, sju sekunder upp till Joki. Topp-fem avslutas med Anders Nilsson/Per Schlegels Golf tio sekunder efter ”Buss-Ola”. I Topp-tio finns fem Volvo medan resten är lite mix av Porsche (Mats Myrsell 9:a), två Opel en Ford och så Anders Nilssons Golf. Bäste skåning (ende dessutom) är Peter Strid/Ulf Lind, SMK Hörby som har tagit Manta 400:an till 23:e plats totalt och femma i klassen som då leds av Patrik Dybeck. I totalen är bäste icke-svensk efter etapp 1 av britten Geoff Bell med en Ford Escort på 28:e plats.

*

2006 startade Jårs Damberg med fru Britta om Midnattssolsrallyt efter att det legat i dvala sedan 1964. Nu med några år på andra sidan 80-års strecket kör Jårs fortfarande, men inte som då i en Ford Anglia utan i år med en Volvo 164. Vid sidan i den guldfärgade direktionsvagnen sitter Kjell Andersson och så här långt ligger paret klassåtta och 125:e totalt. 

*

Känner som bekant för de allra äldsta/minsta bilarna i fältet och här leder Per-Arne Sjöstedt/Mikael Ence ”Saab-klassen” före Cay Fredriksson/Staffan Lindberg. I ”Hundkoje-klassen” är det Cooper S-åkande Hans-Åke Söderqvist/Rickard Forsell som toppar med 45 sekunder tillgodo på Urban Wahlberg/Benny Nordqvists Ford Anglia. Förstår att alla är intresserad av hur det går för Opel Kadett A Coupe-ekipaget Sören Hellqvist/Ann-Sofie Ljung, en stark fjärde plats så här långt. I Klassen för Volvo Amazon/PV (finns även en BMW…) går det lite tungt för Hässleholms bidrag till MSR, Christer Carlsson/CG Wilke. I Carl-Magnus Skoog-replikan är man tolva av 14 i mål.

Med två tidigare segrar i rallyt kör Kenneth Bäcklundh/Bengt-Arne Gustafsson numera ”riktig” rallybil, en gul Opel Ascona A. Tyvärr är paret borta från toppstrid både totalt och i klassen där elva tappade minuter på SS5 är orsaken. Allra sist av de 137 som nådde målet för dagen är de brittiske Datsun-åkaren Darryn Snooks som har 21 minuter upp till Rådströms Volvo.

Men där finns dom som har det ännu värre och hitintills har nästan 40 ekipage fått ge upp men av dessa finns det dock hopp hos hälften om omstart på fredag. Till exempel försvann Stig Blomqvist redan efter första sträckan med enligt uppgift, krökta ventiler i Porschemotorn. Startar dock om i morgon men utom tävling då han byter bil till en Ford Escort och kommer att köra allra sist i fältet. Inte så många ”left road” eller ”rolled over” utan de flesta bryter för olika tekniska problem. Till exempel f.d poliskonstapel Ruben Börjesson som i sin udda Triumph TR7 var först att rulla (egentligen ett sidlägg) och detta redan i den tuffa hårnålen på första sträckan. Som om detta inte skulle räcka blev det klydd med oljetrycket efter SS5. Dock ”Restart” fredag för Ruben.

*

Nu är jag som bekant inte så haj på att läsa resultatlistor för Regularity så är det inte rätt så vet ni varför. I klassen ”Elite” leder Anders Grøttum/ Jørn Grøttum med sin Kadett GT/E före rutinerade Öved och Britt-Marie Clasén, Saab 900. I ”Sport-klassen” är det Vingåkers Roger Andersson/Rose-Marie Andersson som är överst i listan med en Saab V4.  Tätt efter kommer Leif Sohlberg/Lucas Helin VW 1303S. Hade helt missat Kristianstads Clas Skoog/Rickard Rejnefeldt anmälan (stod inte i anmälninglistan) men dom finns på plats i den snygga röda ”Folkavagnen”. Ligger på tionde plats och därifrån ska det bara gå uppåt…

Tack för bilderna Pierre Skytt.

*

SödraBF:s nyinstiftade DM-serie ”Sprint-DM” har fått en tråkigt fortsättning när ansvarige Patrik Persson med bara någon dags mellanrum tvingas konstatera.

Tyvärr ställs både Björkösprinten den 26 juli och Fönstersprinten i Svedala den 21 september in.

Extra tråkigt med Björkösprinten som skulle körts i samband med SSRC:s ”Mästarmötet” och då även varit deltävling i såväl Rally-DM som Sprint-DM. Med detta blir där bara två tävlingar kvar i Sprint-DM, ”Karlskronapokalen” den 7 september och ”Mini-Smedsvängen” i Örkelljunga den 5 oktober.

Men vi jobbar med att hitta en ersättare för de två inställda, berättar Patrik.

– Än så länge inget napp och i dagsläget kommer därför alla deltävlingar att räknas i Sprintmästerskapet.

I Rally-DM återstår Snapphanerallyt, Skilling 500 och TV-Svängen som blir ”final” för både SSRC och DM. Patrik vill även förtydliga att SSRC:s Mästarmötet kommer att köras som planerat  den 26 juli (en fredag).

*

De motorsportallerigiska grannarna till Anderstorp Raceway lyckades inte i sin strävan att ytterligare minska ner på antalet dagar som det var tillåtet med aktiviter på banan. Både banansvariga och Gislaved Kommun har varit helt eniga i sin strävan att behålla verksamheten som idag, medan några ljudkänsliga boende helst sett att”Smokey Åsbergs” livsverk återbördades till naturen. Kommunen menade att ljudet från trafiken på riksväg 27 bullrande mer än tävlingsfordonen på banan och att denna även var viktig för hela Gislaved Kommun. Nu har Mark och Miljödomstolen sagt sitt och det är lätt att jubla då man helt gått emot de klagande och upphäver Länsstyrelsen i Jönköpings tidigare beslut. MoM skriver, ”Mark- och miljödomstolens beslut gäller till dess ett nytt tillstånd vunnit laga kraft eller till dess domstolen förordnat annat. Fram till dess gäller de försiktighetsmått som framgår av nämndens beslut den 21 maj 2018, § 78.” Vilket nu ger verksamhetsutövaren på anläggningen möjlighet att genomföra all planerad verksamhet och slutföra de utredningar om bl.a. ekvivalent ljudpåverkan som nämnden beslutat.”. Därmed kan även Smokey ligga kvar lugnt i graven och puffa på cigarren…

*

Idag har det varit ännu en lättstädning av  utrymmen där ”mög/skräp/bra grejor” samlas och detta då en kompis är på jakt efter gamla LP-skivor som jag råkar ha i gömmorna. Att sambon har en helt annan åsikt om värdet på mina tävlingsinsatser än jag själv är välkänt. Ett brutalt bevis på detta fick jag när jag öppnade en ”Flyttlåda” i jakten på LP-skivorna och hittade där mina prispokaler eller som sambon hävdar.

Dj-la blingbling bara! 

Nåväl där låg prissamlingen och chansen för dom att åter ska få se dagsljus får klassas som minimal, för att inte säga obefintlig. Men där dök även upp några skrynkliga rallybilder och på en av dessa sladdar en av morgondagens segerkandidater på Svampabanan. Det är Stefan Weréen från Hässleholm som under en kort period körde en röd Opel Ascona B, detta mellan Kadetten och Mantan. Bilden kan kanske ge lite extra puff ryggen i mötet med Grybb & Co i Österlensprinten i morgon fredag.

*

I dag meddelar Jonas Bruzelius, eldsjäl vid GP-Museet Råbelöv som laddar inför 60 års jubileet av  ”Skåneloppet” den 20 juli.

Vi kan hälsa snart, 90-åriga mc-kändisen och tvåhjulsvirtuosen Varg-Olle Nygren välkommen som farandes på hoj från Stockholm kommer till skånska Råbelöv och GP-museet strax nordöst om Kristianstad.

Varg-Olle är extra het då man håller på med en dokumentärfilm om hans hektiska liv där han pendlar mellan bostaden i England och Sverige. Hedersgästen den 20 juli blev känd under 1950-talet för att köra motorcykel på de flesta underlag. Det var inom speedway han hade största framgångar, men han var inte oäven i motocross och på asfalt där han var oftast var med och tampades i toppen. På Råbelövsbanan var han en mycket uppskattad gäst under hela 1950-talet och deltog i det första Skåneloppet 1952. Han avslutade sin Skåneloppsera med VM-deltävlingen 1959 där han tog en sjätteplats i stora klassen, 500cc, i kamp med storheter som Mike Hailwood, Jim Redman och Bob Brown.

Passa på att träffa denna legendar den 20 juli på Råbelövs gods tillsamman med ett gäng andra förare som tävlat på Råbelövsbanan, bland andra Ulf Svensson, Leif Smedh och Bo Granath, hälsar Bruzelius och lägger till.

Extra kul är at vi har GP-expressens Volvobuss från 1957 som kör besökare runt den gamla banan!

*

 Avslutar med lite tristare tankar. Idag hotades jag av anmälan till Pressetiska Rådet på grund av att jag inte anger källan till texter i Motorbloggen. Den irriterade menade att det klart och tydligt ska framgå när jag citerar från pressreleaser som skickas till mig. I hans värld var detta annars vinklade partsinlagor vilket enligt denna klart ska anges för att var och en själv ska kunna bilda sig en egen uppfattning. Som de flesta nog ändå förstår skulle detta innebära full arbetstid med bloggen varje dag för att allt skulle bli rättvist i nyhetsförmedlingen, något som är helt omöjligt. Valet är därför enkelt, antingen produceras Motorbloggen som idag eller så publiceras den inte alls, svårare är det inte. Därför vill jag återigen förtydliga för alla som skriver mediarelaser till Motorbloggen, att antingen accepteras mitt arbetssätt eller väljer man att stryka mig från sina sändlistor.  Detta gäller även allehanda ”krav” i releaser, som till exempel att författare/fotografens namn ”MÅSTE” anges för att materialet ska få lov att publiceras. Att ställa sådana krav är i min värld, helt emot själva grundtanken med att få ut sitt budskap. I bland blir jag tröttare än vanligt och då ställer jag mig frågan, är det verkligen värt att lägga ner alla den tid som krävs och svaret på detta vet jag inte ens själv…

*

Lite osäkert med Motorbloggen fredag då detta är en ”bra dag”, jag jobbar alltså och just nu ser  lite tjockt ut på fotolistan…

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor och via officiella pressreleaser. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får sedan själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga.  Till Motorbloggen erhållet material betraktas som OK att publicera utan restriktioner, såvida inget annat anges. Tommy Svensson