Punka och traktor förstörde dagen för skåningarna i Vännäs Plåt-Rallyt och Hässleholmare prisad på Bilsportgalan!

Blogg

BLOGGSTOP: Ola Wingrens oflyt från lördagen fortsatte i dag. Direkt på första sträckan blev det ny punka och när sedan en tändkabel hoppade av  två sträckor senare gick luften ur Hörbyföraren. Nu stannade man på åttonde plats i B-klassen.

– Detta ska dom få sota för i Lima, hälsar Ola via mobiltelefon.

Simon Nilsson däremot hade bra fart idag och körde in som nia.  En snurrning på sista sträckan gjorde att den säkra sjunde platsen förbyttes till en nionde

Förra helgen utsågs Hässleholms MK:s 17-årige racingtalang Mattias Lindberg till Årets Bilsportman av Södra Bilsportförbundet. Men det kommer mera, för i lördags kom ännu en utmärkelse som smäller ett snäpp högre. Vid Bilsportgalan i Uppsala fick han ta emot priset som Årets Ungdom. Bara att gratulera Mattias som verkar ha vägen spikrakt utstakad mot en internationell racingkarriär!
Det som såg så bra, nu är vi i Vännäs och första deltävlingen i Sverige-Serien, blev till slut mest skit om man får säga. SMK Hörbys Ola Wingren visade direkt att arrangören inte begått tjänstefel när man toppseedat honom i B-klassen. Nu var Ola handikappad, ganska normalt för honom i och för sig han har till och med kört rally med foten i gips, då han glömt packa ner förarskorna. Istället för tunna smidiga skor, blev det gympadojor på fötterna.
Nu hämmade detta inte, utan Ola var med från första början och inför allra sista sträckan låg han fyra, men med bara två sekunder upp till andra platsen. Då slog oturen till och det blev punka med en dryg minuts tidsförlust. Raset blev ändå hanterbart från fjärde till sjätte med poäng som kan vara guld värda i slutändan av säsongen.
Ännu tristare dag hade Simon Nilsson i den gula 240:an. Tog det lugnt kände sig för på första sträckan och laddade på lite bättre på andra. Men då gick bilen ur spår och borrade sig djupt ner i ett snöfyllt dike. Pappa Dan hoppade ur och skottade som en dåre. När så, man startade nästan sist i tävlingen det kom en norrländsk lantman tuffande med sin traktor var det bara att häkta i en länk och så var Volvon på vägen igen. Tidstappet blev dock stort över tjugo minuter. Men det skulle bli värre…
Simon kämpade tappert på resterande sträckor med tider mitt i C-fältet. I mål kunde han konstatera att man blev näst sist, men ändå många fina poäng rikare.
Idag när det var dags för nästa deltävling Rally Franssons Fastigheter kom chocken, uteslutna! Far och son Nilsson kunde inte tro sina ögon när man kollade in resultatlistan, men så var det. Otillåten hjälp var anledningen, förbannade traktor…
Trots allt blev det lite av skånsk seger i premiären, då regerande mästaren Niklas Karlsson från Katrineholm vann A-klassen före Fredrik Menck. Skånsk seger, Niklas är ju från Katrineholm? Jo visst är han det, men han har dessutom släktingar i Färlöv. Det gäller att hitta alla små glädjeämnen…
Ett nytt grepp har de nya VOC-ansvariga infört, livebloggning direkt från tävlingen på cupens hemsida. Fungerade utmärkt, men tyvärr missade man på slutet. Idag kan man inte hitta någon form av resultat på sidan, resultat som fanns i går. Varför man inte lagt ut en komplett lista eller åtminstone gjorde den från igår sökbar, övergår mitt förstånd!
I Bergslagsrallyt var det SM-satsande Eddie Hörbing som körde hem sin första seger i den anrika tävlingen. I sin WRC-Focus var han över minuten snabbare än tvåan Jocke Nyman i Mitsubishi. Bröt gjorde de bägge fortåkande tjejerna, Ramona Karlsson och Jennie-Lee Hermansson. Ramona åkte av på sträcka två och Jennie-Lee kastade in handsken direkt på ettan. STCC-mästaren Rickard Göransson gav upp genrepet inför Rally Sweden på sträcka tre med trasig oljekylare.
Ett riktigt glädjeämne var det i 2WD-klassen där Erik Lindroth från mora vann i en Opel Corsa. Men vad som var riktigt skoj, var att de fyra första i klassen körde alla produkter från Russelheim!
Bland Klassikerna, detta var andra deltävlingen i Klassiska Rallycupen, var det Arne Bäckström som återigen var överlägsen med Urquattron. Bäste 2WD var Dals Volvoåkare Bosse Sundin.