Portugal ska hyllas för att man ställer in, Monte först ut i WRC 2021, FIA vill stötta privatteamen i WRC och när jag var "nästbäst" på Söderslätt!

Blogg

Då har arrangören för WRC Vodafone Rally Portugal tagit det enda vettiga beslutet som läget ser ut i Corona-krisens tid, att ställa in helt och istället sikta på 2021. Automobile Club de Portugal borde hyllas för sin raka kommunikation och som inte gör som många andra, fortsätter att leva i någon sorts dröm att virusskiten snart har blåst över. Portugiserna inser istället att detta kommer att leva kvar länge och har därför dragit i nödbromsen redan nu. Därmed försvann en av de ”postponed” WRC-tävlingar som förmodades skulle vara med om att trängas i kalendern till hösten. Kvar är nu Argentina som skulle ha körts den här helgen och så Italien med ”Rally Sardegna” med tänkt start i början av juni. Fortfarande väntas besked från Kenya om Safarirallyt, där inte bara Corona dj-las utan numera även enorma gräshoppsvärmar som käkar upp all gröda dom hittar.

Foto: Gotamedia

Min känsla är därför att chansen för att ”Safari” gör comeback i WRC detta år, är ungefär lika stor som att lyckas med att sälja sand till en kamelägare i Sahara 

    *

    Normalt sett är vore det väldigt långt bort att kika på WRC 2021 men i dag när säsongen mer eller mindre ser ut att kollapsa, är det ändå ett ljus i mörkret att tänka på nästa år. Noterar att Auotmobile Club de Monaco i hop med FIA planerar för att vara ”season opener” med Rallye Monte Carlo 18-24 januari. Som tidigare utgår banan från Gap i Franska Alperna.

    Foto: Tommy Svensson

    Därmed lär Rally Sweden kunna ligga kvar på ungefär samma tävlingshelg som i år. FIA har även med anledning av Corona, meddelat att nästa års WRC-kalender förväntas bli klar redan i juni. Lite skillnad mot i fjol då man fick vänta till långt ut på hösten innan alla pusselbitar var på plats. Till nästa år får Yves Matton & Co även en ny parameter att ta hänsyn till, då de tävlingar som ställs in i år utlovats ny plats kalendern 2021. 

    *

    Mycket snack i år handlar om ”The big three” alltså Hyundai, Toyota och M-Sport Ford men Corona drabbar nog ännu hårdare privatteam i WRC3 och även J-WRC där M-Sport Poland är ensam på scen. Nu aviserar FIA att man kan komma att stötta de drabbade på något sätt.

    Foto: Tommy Svensson

    För dom här privatteamen har i stort sett all inkomst försvunnit när tävlingarna pausats och nu är flera på gränsen till att få slå igen verksamheten. Från dessa efterlyser man tydligare kommunikation om när säsongen kan tänkas återstarta, vilket så klart är svårt för Yves Matton att ge svar på.  

    Omöjligt att kommunicera om saker som står utanför FIA:s kontroll, menar Matton som mer än väl förstår deras frustration.  

    I dag kan jag inte berätta om vi är tillbaka i Kenya, Finland eller Turkiet, helt omöjligt att ge korrekt information!

    I intervjun med DirtFish förklarar han att FIA mycket väl förstår att teamen behöver stöd i den här situationen. Men hur detta stöd kan se ut, är den f.d Citroën-basen dock inte villig att förklara. 

    *

    Rallynörden Ulf Malmgren från Trelleborg lägger ut gamla resultatlistor på Facebook vilket många inklusive mig själv läser med stor glädje. Idag kom där en lista från 1971 och ”OT-B-tävlingen” ”Formotrofén” i Trelleborg, där jag hittade mig själv som en av de 34 startande i C-klassen. Märk väl att detta var bara ett halvår efter debuten i ”Karlskronapokalen” och ändå placerade jag med min kartis Claes-Göran Persson oss på den bättre halvan av startfältet. Ingen stor marginal då vi slutade på 16.e plats, men samtidigt blev vi ändå näst bäst av SMK Hörby-förarna. Enbart Inge ”Pensel” Jönsson och Per-Uno Nilsson var snabbare med den röda Grupp2-Amazonen  på Söderslätt detta år. Däremot var vi ”ljusår” före min nuvarande motionskompis Ronny Isacsson/Kjell Nilsson och även före mer vilde än tame, Johnny ”Jollybob” Svensson. Dessutom satt Jollybob i en vass Opel Rally Kadett medan jag hade att jobba med futtiga 65 standard hästkrafter i min gröna (jag vet…) Saab V4 och med samma växellåda som monterades redan på bandet i Trolhättan. Den som körde åttor runt oss alla, var ”the local hero” Hannu Himanen, även han i en grön V4:a. Allra snabbast i tävlingen var till Kristianstad nyinflyttade värmlänningen Sören Skanse med sin fabrikstrimmade Volvo 142:a.

    Foto: Tommy Svensson

    Han betvingade fortfarande aktive Östen Andersson från Eslöv men då tävlande för SMK Hörby och som vanligt med FYF 600, alltså samma vita Saab som fortfarande gör tjänst när Östen vill ut och lufta sina 75+-vingar. Nästan 50 år sedan, men känns på något konstigt vis ändå som i förgår…

    Foto: Tommy Svensson

    Tilläggas kan att Roland Brorsson satt hemma i Jönstorp hos föräldrarna och pillade navelludd i väntan på att att få åka till Trollhättan för att hämta hem en röd Saab V4 med ”tävlingsrabatt”. Nu hade detta spelat mindre roll om han varit  i Trelleborg eller ej, bara för oss att köra ifrån ännu en Hörbyförare!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson