Poliskoll på sträckorna för Snapphanerally, hur gör resterande SM-rallyn, Sunninen värmer upp med R5-Fiesta, Mäkinen segerviss, miljökämpe kräver att Vargåsen körs, STCC-premiär, Oliver S. trea på Q-stage för Liepaja och Lörd dominerar.

Blogg

Ännu har det inte landat fullständigt hos alla, gårdagens besked från Hässleholms MK att EC Snapphanerally efter en helomvändning från myndigheterna, tvingats bli publikfritt. Men att kalla det chock eller blixt från klar himmel ställer jag inte upp på, då det av många länge ifrågasatts att just detta och de två andra SM-rallyna skulle ha fått en egen ”gräddfil” och tillåta publik. Nu kan det ältas i oändlighet om vilka besked som getts av olika myndigheter,  i slutändan är det nog enbart tävlingsledningen som vet exakt vad som sagts på de många möten man haft med den lokala polisen. Möten som då gett grönt ljus men efter att detta nådde juristerna i Malmö ändrades allt till ”gult”. Okej att köra tävlingen men utan publik, blev det slutgiltiga beslutet. Nu är det bara att hålla alla tummar som finns för att de äkta rallyfansen verkligen tar till sig allvaret i situationen och stannar hemma i morgon. Istället för rök och damm vid sidan om sträckorna blir det till att kolla rally med hjälpt av Rallyradion och Resultatservice.

Foto: Tommy Svensson

Dessutom, detta är inte någon rekommendation utan ett odiskutabelt krav att alla blir hemma i morgon, annars är risken stor att polisen stoppar det hela.

    Än en gång vädjar vi till alla att verkligen lyssna på detta, stanna hemma, vädjar återigen säkerhetschef Anders Åberg och understryker det hela.

     Hela Rallysverige kommer att ha ögonen på dom som trotsar reglerna och våra uppmaningar, dom kan därmed orsaka att polisen stoppar tävlingen och vilken rallyvän vill ha detta på sitt samvete!

    Foto: Tommy Svensson

    Det är inte heller tomma löfte som Åberg levererar då polisen kommer att åka före på alla sträckorna och kontrollera att det verkligen är ”publikfritt” förutom att alla tillfartsvägar dessutom är avspärrade

    Så är det och vi hoppas att polisen inte ser obehöriga längs sträckorna för då kan som sagt allt, stoppas direkt. 

    Om detta är lördagens tråkiga baksida så är framsidan desto gladare berättar Åberg.

    Vi har fått så mycket tacksamhet och uppmuntran från alla tävlande och deras team för att vi inte bara försöker, utan även lyckas genomföra rallyt.

    Personligen upprepar jag ännu en gång kravet att verkligen lyda tävlingsledningens uppmaning att inte åka till någon specialsträcka.  För att föregå med gott exempel stannar även jag hemma och överlåter bevakningen av rallyt till kompetente smålänningen Bengt Johansson. För övrigt första SM-tävlingen söder om Jönköping som jag avstår från efter premiären Smålandsrallyt 1969…

    *

    Så klart utbröt en mindre storm på sociala medier efter gårdagens besked och lite enkelt uppdelat, så är det två läger. I det ena finns dom som redan tidigare varit skeptiska till att genomföra rallyt med publik och i det andra, gänget som inte såg några problem alls med publik på rallyt med motiveringen att det är ute i friska luften. De trista och i sammanhanget helt ovidkommande jämförelserna med Ullared och knökfulla badstränder är bara tröttsamma och för inget framåt.

    Foto: Tommy Svensson

    Lika trista är alla dom som ska plocka svamp och blåbär i morgon, just där sträckorna går eller dom som hävdar ”Allemansrätten”. Allt är ju bara trams och vi vet också exakt att det är precis detta som riskerar att spoliera inte bara de hundratals timmar klubben lagt ner på tävlingen, utan även möjligheten för de tävlande att äntligen få köra ”ett riktigt rally”. Så rannsakan för alla är vad jag efterlyser och låt det inte bli, ”aldrig  förr har så många haft så få att tacka för att det gick åt h-e”!!!! 

    En fråga som dyker upp är hur dom som redan köpt program ska göra. Hässleholms MK meddelar. 

      Programförsäljningen är helt stoppad och har du redan köpt ett program kan du kontakta klubben efter rallyt och få pengarna tillbaka eller välja att behålla programmet och byta mot ett nytt inför rallyt 2021.

    Svårare var det inte och har hört flera som inte tänker göra något alls utan låter de 150 kronorna vara ett extra stöd till klubben, så kan man också tänka…

    *

    En fråga som många ställer sig efter veckans dramatik är så klart hur de två resterande SM-rallyna, East Sweden Rally i Linköping (4-5 september) och Rally Bilmetro, Sandviken (18-19 september)  kommer att hantera publikfrågan efter att myndigheterna nu satt ner foten i Hässleholm? I det här läget finns inga publikrestriktioner angivna mer än att ESR:s publiksträcka på fredagen sedan länge är struken. Kommer man även här prova att ändå få till ett ”vanligt rally” eller kommer det att bli utan publik? Tror inte att någon säger emot om jag hävdar att viktigast i det här läget är nog att rallyna kommer till stånd sedan får publiken tycka vad man vill.

    *

    Det blir ändå lite uppvärmning för M-Sport Fords Esapekka Lappi och Teemu Sunninen inför WRC Rally Estonia. Båda är nu anmälda till South East Estonia Rally nästa helg och där återigen Lappi sätter sig i JanPro Racings WRC-Fiesta som strulade senast han provade. För Sunninen blir det en privatanmäld R5-Fiesta som kommer att användas. Bättre än inget, men inte om man jämför med Ott Tänak, Thierry Neuville, Sebastien Ogier, Elfyn Evans där det dessutom ryktas med bil för  Kalle Rovanperä, nu är det ändå lite vilja men inte kunna. Alla fem i WRC-toppen kommer med samma WRC-bilar som senare ska användas i återstarten plus full uppbackning av de vanliga serviceteamen.

    *

    Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

    Fortfarande hänger återstoden av WRC-året i luften även om Rally Turkey förklarat att allt är klart i deras del av världen. Men Renties Ypres Rally i Belgien väntar fortfarande på klartecken från FIA för upphöjning till WRC-tävling. Nu har däremot Corona-läget försämrats i landet och därför förväntas inte besked förrän i allra sista minuten om det blir rally eller ej för belgarna. Tommi Mäkinen har hela tiden uttryckt misstro mot rally i Belgien och har inte ändrat uppfattning utan är segerviss oavsett.

    Jag är säker på att vi vinner Mästerskapet!

    *

    I veckan förklarade Glenn Olsson att han är långtifrån säker på att det blir något Rally Sweden 2021. Två orsaker angavs Corona och lite klen ekonomi efter årets rally där mycket intäkter uteblev i sand med dålig vinter. Därför har flera av rallyts stöttepelare beslutat om ekonomiskt tillskott men hos Sunne Kommun har det blivit tvärstopp sedan stridbare miljökämpen Björn Gillberg överklagat beslutet. 

    Märkligt att slussa skattemedel för att rädda ett konkursmässigt bolag. Sponsring är fullt möjligt men det är något helt annat än att skjuta till kapital, säger Björn Gillberg till SVT Värmland.

    Det är enligt kommunallagen ett olagligt stöd till enskilt företag!

    Helt annan uppfattning har vd Lars Sätterberg vid Ulvån Näringslivscenter en av de som stöttar rallyt.

    Det handlar om ekonomiskt stöd för att rädda ett evenemang som är det största årligen återkommande evenemanget i Idrottssverige. En hel region drar nytta av det och jag har svårt att se att det här skulle vara något enskilt intresse!

    Foto: Tommy Svensson

    Verkar inte som att rikskände Gillberg är avig till rallyt i sig, utan menar bara att han som skattebetalare ”vill ha valuta för pengarna”. Han tycker att pengarna utbetalas utan krav och kopplar till att man borde kräva att till exempel ”Vargåsen” (Colins Crest) körs. Nu avvisade domstolen hans begäran om inhibition  vilket skulle stoppat utbetalning av bidraget. Nu ger dock inte 77-åringen upp utan har lämnar in en begäran till Kammarrätten att beslutet ska överprövas.

    *

    I helgen är det som jag tidigare berättat premiär för STCC TCR ScandinaviaGelleråsen. För skånska Brink Motorsport spänns bågen högt efter fjolårets andra plats för Tobias Brink.

    Foto: Anders Dahlgren

    Jag har en härlig känsla i kroppen inför helgen och vi har fått ny input till att förbättra bilen från nya ingenjören Robert Björkman, berättar Tobias .

    Teamet har gjort ett riktigt bra jobb under försäsongen för att optimera idéerna fullt ut. Ska bli intressant att se hur långt vi kan ta detta. I vanlig ordning siktar jag överst på pallen!

    Vid sin sida har han 18-årige Hannes Morin som gör andra säsongen i STCC.

      Jag kände redan i fjor att jag hade farten för att vara med långt fram i fältet och sista tiden har jag blivit mer bekväm med STCC-bilen. Med detta i bagaget är målet helt klart att vinna juniormästerskapet.

    Foto: PWR Racing

    Het är Mikaela Åhlin-Kottulinsky som var så snabb på första testen på samma bana i somras med CUPRA Leon Competición. Totalt tre CUPRA står på startlinjen från PWR Racing, förutom värmländskan även regerande svenska mästaren Robert Dahlgren som två av förarna.

    Vi har testat den nya CUPRAn vid ett par tillfällen och CUPRA Racing har gjort ett fantastiskt jobb. Bilen har enorm potential och blir ett vasst verktyg i jakten på ännu en mäterskapstitel med PWR Racing, menar Dahlgren.

    Mikaela hoppas ha bibehållit formen under det långa uppehållet.

    – Jag och hela teamet ser fram emot att äntligen dra igång årets tävlingssäsong. Förra året tog vi pole position och vann premiärracet, nu siktar vi på en upprepning!

    *

    Just nu pågår ”Q-stage” inför ERC Rally Liepaja och där ännu inte ”2WD-åkarna” gjort entre. Däremot har man avverkat shake down och förvånade nog så var tjecken Erik Cais snabbare än balterna Martins Sesks och Ken Torn alla med nya Fiesta Rally4. Men om tiden är rätt är lite oklart då Cais var nio sekunder snabbare än de bägge J-WRC-utmanarna. Därefter två nya balter rallycrossföraren Reinis Nittis som fyra och Gregor Jeets som femma. Först på en åttonde tid är det svenskt med Dennis Rådström, tre tiondelar före Adam Westlund.

    Foto: Vandraq Studio

    Med risk för att där kan komma någon bakifrån så verkar Nikolay Gryazin vara alla mest på hugget och satt bästa tid på kvalificeringssträckan. Därmed får Hyundai-föraren även välja startposition först och då tippar jag på någonstans runt 8-10:e bil. Två tiondelar efter kom mer överraskande Mikolaj Marczyk, Skoda för att bara fyra hundradelar efter hitta Oliver Solberg som alltså får välja som trea. 

    Foto: Volkswagen Motorsport.

    Det gick bra och hade en lugn resa så jag är ”happy”, förklarade Oliver efteråt.

    Finnen Eerik Pietarinen är fyra och Mads Østberg femma. av de tolv R5-åkarna som kört. Bäst av de MRF-skodda bilarna är Emil Lindholm som sexa och så Craig Breen på sjunde plats. 

    Foto: Pro One Media

    Överraskande var däremot att se Alexey Lukyanuk först på åttonde plats med sin Citroën, två sekunder efter landsmannen Gryazin. Rallyt startar på allvar i morgon och avslutas på söndag.

    *

    Denna berg och dalbane-vecka jag tänker på turerna kring EC Snapphanerally avslutas med att det i Kristianstadsbladet i morgon bjuds på Motorlördag. Ett reportage om Hässleholms yngsta SM-hopp inför morgondagens tävling, Elias Lörd dominerar. Men så klart finns även ”Tommys Motorlista” med och de tre heta är Linus Lundqvist, STCC och Johan Kristoffersson. Motorstoppet är en mix av Rally Swedens bekymmer och hur Covid-19 stökar till det i rallyvärlden.

    Med detta trevlig helg och lyd nu Hässleholm MK:s råd, ”stay home, stay safe”!!!

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se