Blogg

Peugeot lägger ner World RX, Loeb arbetslös eller inte, vad kör Tidemand nästa år, Proton R5 snart FIA-klar och Anderslövsrallyt inleder BRC 2019!

Mitt i all yra kring vem som ska kör vad i WRC 2019 släppte Peugeot Sport en mindre trevlig bomb, fransmännen drar sig ur World RX efter finalen i Sydafrika i slutet av november. Kan inte säga att det kom som en blixt från klar himmel med tanke på det klena resultatet som alla de satsade euromiljonerna gett i år. Sebastien Loeb ligger femma i VM-tabellen, Timmy Hansen håller placeringen bakom och så lillebror Kevin som åtta. Problemet är så klart samma som gör att Audi drar sig ur, PSRX Volkswagen Sweden är helt enkelt för överlägsna. Hur kul är det att ständigt få på käften trots att man gör allt för att åtminstone bitvis kunna utmana Arvikas rallycrosskung Kristoffersson? Svar, inte ett dj-la dugg kul och detta har nu fransmännen upptäckt. Först att avslöja det drastiska beslutet var Timmy Hansen som la ut det hela på Twitter. Lite uppgivet avslutade Timmy med.

Får se vad framtiden innebär…

Lillebrorsan Kevin var än mer besviken och skriver.

Världen har vänts upp och ner, mitt livs absolut värsta dag!

Han delar sina känslor med kompisarna i Peugeot Sport som han sänder all kärlek han har till. Avslutar som Timmy.

Framtiden ligger öppen låt oss komma tillbaka ännu starkare.

Frågan är nu vad som händer med Rallycross-VM, blir det överhuvdtaget någon serie 2019 med endast ett enda fabriksteam, Volkswagen representerat? Många på olika sociala medier tror tyvärr att Johan Kristoffersson blir den siste världsmästaren, i närtid åtminstone. Andra hävdar att sporten borde återgå till ett mer plånboksvänligt format och låta Euro RX ersätta. I klartext, skippa USA, Canada, Sydafrika och till nästa år för första gången Abu Dhabi. Låt istället rallycrossen hålla sig inom Europa vilket torde göra den explosiva både på banan och i plånboken mer ekonomiskt hanterbar. Nu skulle detta kanske inte få tillbaka varken Audi eller Peugeot men det skulle kunna öppna dörrar för fler privatteam. Team som då kunde vara intresserad av att köpa på sig de fabriksbilar som nu istället riskerar att hamna på museum…

I bakgrunden surrar ryktet att Peugeot precis som Audi var stenhårt inne på en övergång till el-rallycross och redan lagt mycket pengar på att utveckla bilar för detta. När så FIA och promotorn i symbios beslöt att skjuta upp el-premiären till en bit in på 20-talet innebar beslutet dagens verklighet. I sanning en trist dag för rallycrossfansen som är många, hoppas att något gott kommer ur detta men fråga mig inte vad…

*

I går överskuggades allt av Toyota och Citroëns besked att Kris Meeke respektive Esapekka Lappi ansluter till 2019. Idag har det varit lite lugnare och det hetaste har samband med Peugeots nerläggning att göra. Fransk media vill göra gällande att Sebastien Loeb som troligen blir arbetslös siktar på en fullskalig comeback i WRC. Med Sebastien Ogier tillbaka i Citroën så är den dörren stängd med dubbla slag. Ingen av de två önskar att köra i samma team, ”jamais” eller ”no way” som engelsmannen säger. Istället vill man placera honom hos M-Sport Ford som så här långt inte alls har någon förare som i lyskraft kan mäta sig med den niofaldiga världsmästaren. Teemu Sunninen är snabb men ingen som får folk att rusa till Fordhandlaren för att köpa ny Fiesta. Med Loeb i gänget skulle helt plötsligt Citroëns PR-gäng få börja jobba hårdare för att hålla jämna steg med kollegorna i Cumbria. Om detta skulle ske så innebär det att antingen Hayden Paddon eller Craig Breen so möda placerat hos Ford blir billösa 2019. Kanske det kan bli så att båda drabbas av samma öde, för i bakgrunden lurar både Mads Østberg och inte minst dagens Wilson anställde Elfyn Evans. Som där står i bibeln, ”många kände sig kallade, få vore utvalda”…

*

Får dagligen frågor om vad som kommer att hända med Pontus Tidemand, blir det en WRC-bil för honom 2019? Enkelt svar, har inte den blekaste aning. I dagens VF säger dock Erik Veiby i Even Management där Pontus hör hemma att man ska diskutera med både Hyundai och M-Sport. Inget konstigt, det är ju bara dom två som inte spikat sina line-up. Men det är inga blåbär Tidmand ska knuffa bort, Paddon, Evans, Breen skojar man inte bort hur som helst inte heller Østberg. I min värld skulle det kanske finnas en minimal öppning hos Hyundai och där dela bil med Dani Sordo. Sordo på asfalt och Tidemand i grusrallyna vore ett inte helt tokigt upplägg, det tipset får du gratis av Motorbloggen Michele Nandan.

Egentligen är nog WRC2 ”pro” mer realistiskt för Pontus och varför då inte i nya Polon. Jag har nämligen väldigt svårt att tänka mig att Volkswagen Motorsport nöjer sig med att bara köra kommande Rally de Espana för att sedan 2019 och framåt sälja R5 Polos som ”självspelande piano”. Tror mer på att något privatteam med hård knytning till garaget i Hannover tar över marknadsföringen av ”Skoda-killern” genom att köra i WRC2. Tänker direkt på Raimund Baumschlager som är ende som tävlat med WRC-Polon utanför trion Ogier, Latvala och Mikkelsen. Hans team Baumschlager Rallye & Racing GmbH är väldigt framgångsrikt i olika nationella serier plus i ERC och där handlar det om Skoda Fabia R5. Vad säger att inte Raimund kan tänka sig att byta bilmärke i teamet, det är ju trots allt samma koncern…

*

Lite i skymundan av R5 Polo lanseringen i Spanien berättades i att nya Proton Iriz R5 närmar sig internationell lansering. Malaysiska Proton har ett långt förflutet i rally, i synnerhet på hemmaplan i Asien och i ”UK”. Eslövs Mats Andersson blev till exempel Brittisk Mästare i en Proton i slutet på seklet.

Han tog även en hem en ”Prootte” som gav honom nästan två händer fulla med RS-guld. Mellors Elliott Motorsport är britterna som utvecklat den  nya R5-bilen och i december blir nykomlingen homologerad av FIA.

*

Ännu har ingen tävlingskalender 2019 för rally mer än Rally-SM presenterats. Som  god tvåa kommer Bilsport Rallycup som gjort klart med ungefär hälften av de ohotade deltävlingarna för nästa år. Precis som det var tänkt i år men där vintern dj-lades med Trelleborgs MK, blir det ”Anderslövsrallyt” som inleder BRC och detta lite ”vårriskabelt” redan den 30:e mars. Därefter är det Nybro AC och ”Zabrarallyt” i början av maj.  Vimmerby MS har legat lågt med rallyarrangerandet de tre senaste åren då Midnattssolsrallyt sög all kraft ur smålänningarna. Nu gör man en mjukstart med ”Emiltrofén” i BRC och inte som förr i Sydsvenska Rallycupen, tävlingsdag planerad till 25 maj. Helgen före Midnattssolsrallyt den 4 juli (om det blir något???) kör Södra Sunnerbo MK sin trevliga ”Semesterturen”. Nu söker General Rooth med Roger i förnamn efter ett par hösttävlingar, vårkvoten är tämligen välfylld….