Petter Solberg vinner VM-finalen och när Opelteamet sopade rent 1970!

Blogg

Just nu är det stor dramatik i Walesskogarna, det är dags för finalen i Rally-VM i den tävling som vi som varit med förr fortfarande kallar RAC-Rallyt. Nu heter det istället Rally of Great Britain, men det är fortfarande samma dj-liga, leriga, blöta och supertuffa tillställning som när Erik ”Carlsson på taket” vann här dubbelt  i början av sextiotalet.

RAC som vi säger i branschen, är en av de allra äldsta tävlingarna, första rallyt kördes 1932 och har sedan1973 ingått i VM. Under sextio och sjuttiotalet skördade många svenskar framgångar här och den jag minns allra bäst hände 1970. Då satsade relativt nybildade Opel Rally Team Sweden på start i Wales och gjorde sedan en makalös bedrift. Rallyt det här året kördes under fullständigt vidriga väderleksförhållanden och blev rekordtufft, av de 197 bilarna kom bara 67 i mål. Vann gjorde Harri ”Sputnik” Källström i en fabriks-Lancia, men de tre nästa placeringarna togs av Bus-Ove Eriksson, Lillebror Nasenius och Janne ”Satan” Henriksson alla i röd/svarta Opel Rally Kadett. Gissa om stallchefen Ragge Eklunds aktier gick i topp nere i Russelheim efter att på ren ”amatörnivå” vunnit Märkes-segern i RAC…

Årets tävling har precis börjat och efter fyra körda sträckor leder Fordåkaren Jari-Mati Latvala överlägset före Sebastien Loeb. Tja, överlägset är kanske att ta i, det skiljer 1,4 sekunder…

    Trea är Petter Solberg som har hela 0,5 sekund fram till Loeb medan Ogier som var snabbast på shake down –sträckan ligger fyra, över sju sekunder bak Latvala. Vem som vinner är självklart omöjligt att sia om så här tidigt, lördagen är nyckeln till vinst enligt experterna, först då kan vi få en hygglig bild på toppstriden. Mitt tips är redan nu Petter Solberg, Latvala och så Loeb som trea. Glöm inte var ni läste det först!

    Patrik Sandell ligger stark tvåa i S-WRC efter en liten miss på publiksträckan inne i Cardiff där han smackade i en halmbal och tappade några sekunder. Fram till ledaren Ketoma skiljer femton sekunder. I P-WRC är Patrik Flodin i topp med Subarun, så visst finns här saker för tv-sporten ikväll att rapportera om. Skojar bara, det blir som vanligt nada, vi har ju fruktansvärt intressanta Karjala-Cup!

    Intressant är att det även i helgen är final i Formel 1 nere i Abu Dhabi och med fyra förare som  rent teoretiskt  kan vinna.  Alonso leder på 246 poäng, Webber tvåa 238, Vettel trea på 231 och så Hamilton som fyra på 222 inkörda VM-poäng. Just Formel 1 bevakas hyggligt både av tv och annan media vilket jag kan tycka är lite märkligt. För i Formel 1 finns noll svensk intresse. Vi har ingen tävling i Sverige, inga förare på väg in inom överskådlig tid, ändå är det lite fint med Formel 1 och det måste bevakas.

    Tar man Rally-VM istället så är Sverige värd för VM-premiären Rally Sweden. I modern tid har vi dessutom haft förarna Thomas Rådström, Daniel Carlsson och nu senast PG Andersson som varit med och fajtats om VM-poäng. I ”supportklasserna” S-WRC och P-WRC tillhör Patrik Sandell, PG Andersson och Patrik Flodin toppförarna. Med lite tur har vi även någon av dessa på startlinjen i WRC-klassen 2011. Detta har uppenbarligen inte lika hög status hos mediaaktörerna för rapporterna härifrån är i klass med division tre fotboll…

    Till sist har du ledigt i garaget och skulle behöva något kul nu i novembermörkret? Då kan jag tipsa om en Ford Escort MK1 i ”Safari-Spec”, årsmodell okänd skulle tippa på 1970-71. För det facila priset av 130 000 pund, omräknat i dagens kurs 1 417 325 kronor, blir den vita Escorten med mattsvart motorhuv din. Slå en signal till Bert på +31 62 0004 240 och anmäl ditt intresse. Är du tillräckligt snabb tror jag det finns prutmån, åtminstone de 325 kronorna borde han väl kunna slå av?