Ovisst om Finland släpper på restriktioner, Toyota vädjade till FIA, e-WRX flyttas till 2022, Peggen visar öppna kort på FB och fin gåva till SMK Hörby.

Blogg

I morgon blir det en spännande dag inte bara i Finland utan i hela rallyvärden när regeringen där ska informera om vilka restriktioner som ska gälla kommande månad. Känns lite onödigt att ens lägga in Corona då alla med hundra procent säkerhet, vet att det är detta allt handlar om. I Helsingfors ska man berätta om hur sommarens olika publika event kommer att påverkas och så klart då inberäknat tänkta WRC-omstarten Rally Finland. Finsk lag tillåter nämligen inte att den här typen av tillställningar förbjuds mer än månad åt gången. Spekulationerna inför beslutet går åt alla håll från fortsatt strikta till att Finland i likhet med en del andra länder, börjar lätta på trycket. Men att lätta på trycket innebär långtifrån att en VM-tävling i rally med både deltagare och publik från hela värden får lov att köras. Så klart är det bara att hålla tummarna, men just detta med tusentalet ”icke-finsk publik” lär vara något som kan sticka i ögonen på beslutsfattarna…

*

Helt klart har WRC-säsongen 2020 mer eller mindre kollapsat och istället verkar alla blicka mot nästa år och ännu mer mot 2022 när nya hybridbilarna gör entré. FIA har redan börjat visa sig från sin godaste sida och utlovar stor flexibilitet både i regelverket och homologeringar. Med testoppet som råder för teamen är det svårt att utveckla nya ”jokrar” att använda under andra halvan av det här året, om det nu ens blir en andra halva vill säga. Oavsett vilket så blir 2021 sista året med dagens teknik och med samtidig ansträngd Corona-ekonomi, verkar inte intresset vara så stort för att hitta nya ”sekundätare” som bara kan användas en enda säsong.

    Foto: Tommy Svensson

    Undantaget är (som vanligt är jag böjd att lägga till) Toyota Gazoo Racing som är ensamma om att hålla på med ny bil till nästa år, nya GR Yaris som är tänkt att göra debut då. En bil som vi i mer civiliserat skick kunde se Per Eklund i under Rally Sweden där han och Johnny Johansson var föråkare.

    Foto: Tommy Svensson.

    Då hade redan WRC-versionen testats i både Spanien, Sverige och hemma i Finland men FIA:s teststopp kom extremt olägligt för Tommi Mäkinen och hans gäng. FIA sade också nej till deras ansökan om dispens att få köra bilen på sin egen anläggning i mitten av Finland och till DirtFish förklarar Yves Matton varför.

    Vi måste skapa oss en klar bild över hur läget är för alla teamen så att ingen skaffar sig någon fördel i en sådan här kristid.

    Matton menar också att även om det rör sig om en helt ny bil för Toyota, så finns där ändå grejor som enkelt kan användas även på dagens Yaris. Det som stökar till det för Toyota är att dagens Yaris går ur produktion efter sommaren och att då tävla i VM med en bil som inte längre finns att köpa för civilt bruk fungerar dåligt enligt marknadsförarna.

    *

    Inte bara i rally som det råder dödläge även inom rallycross går man i väntas tider inför omstart. En omstart som alla hoppas blir i Höljes men om det verkligen blir så ligger utanför Finnskoga MK:s möjligheter att påverka. En annan sak som också blir en följd av Corona, är att FIA och World RX nu gått ut med att införande av elbilar skjuts upp till 2022. Ett beslut som fattats gemensam av FIA, promotorn IMG och även Kreisel Electric som ska leverera drivlinan.

    Med tanke på det rådande världsläget måste vi skjuta på elektrifieringen. VM-teamen måste få tid och möjlighet att investera och utveckla, säger FIA-basen  Jean Todt.

    Som en mailskrivare menade, inget ont som inte har något gott med sig och syftade då på att Corona var på samma sida som rallycrosspubliken. Ju senare desto bättre med elbilar, var dennes åsikt.

    *

    För motorsportälskare är OS i stort sett ganska ointressant och många gånger har höjts röster för att även föra in ”modern sport” i de antika spelen. Än så länge helt utan framgång och istället skissades det för några år sedan på ett eget Motorsport-OS, ”FIA Motorsport Games”. Första tävlingen hölls 2019 och sedan var tanken att detta skulle bli årligt men även detta satte viruset stopp för. I oktober skulle andra upplagan körts på franska Paul Ricard-banan men nu blir det inte så. Istället skjuts det hela fram till 2021 då 15 olika motorsportgrenar ska avgöras på banan utanför Marseille. I rally koras en mästare i 2WD och 4WD och med tanke på att FIA är inblandade så är det inte Grupp H-bilar som används utan R2 och R5. Underlaget blir asfalt vilket inte förvånar då man befinner sig på en racingbana. Så klart finns det då även klasser för karting, TCR, GT och Formelbilar mer udda är Regularity och rally med historiska bilar.

    *

    Som ni  säkert noterat har jag legat lågt (allt för lågt enligt vissa…) i såpan kring Svenska Bilsportförbundet, styrelsen och det numera flyttade Förbundsmötet. Men precis som jag förklarade i förra veckan, så är det helt omöjligt att hänga med i alla turer kring både den beryktade USA-resan men även att utläsa om förbundet är på konkursens rand eller tvärtom, att SBF har en väl balanserad ekonomi. Båda sakerna påstås via mail till mig och som jag redan påpekat besitter jag inte kompetens nog att avgöra vilket version som stämmer med verkligheten. Dock noterar jag att styrelsemedlem Per-Gunnar ”Peggen”  Andersson väljer att köra med öppna kort på Facebook där han framöver kommer att lägga fram sin syn på den här svårt infekterade saken. Rekommenderar er alla att läsa detta och sedan själv försöka bilda en egen uppfattning om vad som är svart och vitt i saken. För övrigt, så alla ni som mailar mig med information i den här saken får gärna fortsätta att göra så, men jag kommer dock att vara mycket restriktiv med att föra informationen vidare av samma orsak som jag redan beskrivit här ovan.

    I förra veckan fick SMK Hörby ta emot en fin  donation av rockabilly/motorsportentusiasten Nicke Hanéll från Broby. Av ren impuls ropade Nicke på en nätauktionen in en hyllningstavla  till Rally Sweden med tillhörande autografer från några av vinnarna. Otur för Nicke men tur för SMK Hörby, så platsade inte rariteten där han tänkt sig och då fick han istället den briljanta idén att donera den till klubben. 

    Foto: Roland Brorsson

    Nu hänger tavlan på plats i klubblokalen om än inte helt optimalt. vilket ska ändras framöver. Att den rönte berättigat intresse bevisar bilden där Bertil Gunnarsson, Lars Servin och Magnus Larsson intensivt om än lite obekvämt studerar fyndet. Roland Brorsson höll i kameran och samtidigt skickar SMK Hörby ett stort tack till Nicke.   

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson