Blogg

Østbergs Kalender för 2019, Abu Dhabis avhopp satte stopp, svenskar på fransk rallytest, nya R2-Fiestan visad för Tom K., VOC till Ljungby och KRC till Hörby!

I går kväll la Mads Østberg ut en kort filmsnutt där man ser hur han bläddrar i en kalender för 2019. I denna är då markerat deltävlingar i såväl WRC, ERC som i Norska Mästerskapet. Just ERC har fått en röd färgdutt kring sig och nu surrar ryktet att det är här som Mads kommer att köra till nästa år såvida det ändå inte blir någon lösning med Citroên och WRC. Hans team Adapta skriver under filmen: ”Rätta känslan. Den stridbare vikingen är på jakt för 2019”, till detta lägger man frågan, i vilka rallyn man vill se Mads köra till nästa år. 

Kanske rätt väg att gå för Mads och så inbillar jag mig att Torstein Eriksen hänger med, att backa tillbaka till R5-Fiestan som jag utgår ifrån fortfarande står i Adaptas-garage. 2017 gjorde han flera starter i både ERC och hemma i Norge så om inget annat, är det ett bra sätt att behålla den toppform som jag ändå bedömer att han befinner sig i. För ERC vore det rena grädden att få WRC-profilen i startlistan som annars domineras av förare som ännu inte gjort jätteavtryck i rallyvärlden. Inga duvungar men ändå inte med samma lyskraft som dom förare som i likhet med Mads, regelbundet plockar WRC-poäng.  

Att det går fort även i ERC är klart bevisat, räcker att kolla vad som hände när Dani Sordo skulle ”motionera” Hyundai i20 R5 till seger i Rallye Barum. Inte f-n rådde WRC-spanjoren på varken Jan Kopecky eller Alexey Lukyanuk som båda var före, Kopecky nästan minuten…

*

Det var när Abu Dhabi tämligen oväntat för Citroên Racing lämnade Pierre Budar med ett stort hål i kassakistan som chanserna för Østberg, Breen och inte minst Loeb att få köra WRC 2019 minimerades. Exakt vad som var anledningen till deras avhopp framgår inte i det som Autosport plockat fram men att det gick snabbt är uppenbart. När testerna i Portugal inleddes i förra veckan fanns loggorna kvar på Ogiers C3, men dag två var de övertejpade. Extra märkligt blir det hela när Abu Dhabi Racing själv säger att man ska vara tillbaka i WRC redan 2020. Alltså gör man ett 12 månader långt uppehåll i ett samarbete som startade redan 2013, märkligt?

Budar avslutar lite luddigt men samtidigt ändå hoppingivande, att han inte kan bekräfta någon tredje bil för tillfället men:

Låt oss jobba vidare så får vi se lite längre fram… 

Tolkar jag intervjun rätt så verkar det som att det är inhopp av Sebastien Loeb som är högst på Budars önskelista. 

*

Är du sugen att utveckla dig som co-driver så ska du nappa på den efterlysning som Joakim Sjöberg just nu står bakom. ” Jag är på jag jakt efter en codriver som kan/vill åka ca 20 tävlingar 2019.
Dessa tävlingar kommer delvis gå i Sverige, men merparten utomlands.

Krav:
*Kille
*Har körkort
*Är rutinerad, eller väldigt driven personlighet som vill lära sig.
*Geografisk Mellansverige 
*Kan ta ledigt från jobb osv

Tveka inte att skicka PM till mig om du känner dig intresserad av en rolig utmaning 2019.”.

Den som får jobbet garanterar jag får en kul, utvecklande och utmanade upplevelse då jag råkar veta vem föraren är som behöver en ny notläsare… 

*

I dag dök där upp bilder från tester med franska Sainteloc Racing och deras nya C3 R5. Det som var extra intressant var att på teserna verkar det som att både Mattias Adielsson och SM-vinnaren 2018, Jari  Liiten medverkar. I förra veckan gick ERC ut med nyheten att Sainteloc förberedde tung inblandning i ERC till nästa år  i R5-klassen, men även för att köra deras R2-Peugeot i klassen ”Junior U.27”. Man sökte ”top drivers” och nu börjar det snurra i skallen mer än vanligt, är det Adelsson som kommer att erbjudas R5.an medan Liiten får motsvarande i R2-Peugeot? Spännande är det onekligen…

*

I går var det officiell visning av helt nya Ford Fiesta R2 hos M-Sport Poland för blivande J-WRC-förare. Den polska M-Sport filialen döljer inte sin stolthet över att detta är den första bilen som helt och hållet både byggs och utvecklats i anläggningen utanför Krakow. Det hävdas att bilen är överlägsen sin föregångare även om det är samma 1-liters Eco Boost-motor med turbo som används. Motorn i detta skick ska lämna runt 200 hästkrafter som igenom den nyutvecklade femväxlade Sadev-lådan förmedlar kraften till framhjulen. Justerbara Reiger-stötdämpare, tre olika läge fram och två bak ser till att hjulen hålls på marken så mycket som möjligt. Intresserade köpare kan från och med nu teckna sig för en bil, däremot är det lite oklart när det blir leverans. En som var med på releasepartyt och kikade på nya Fiestan var Tom Kristensson. 

Det är inte någon hemlighet att min målsättning för 2019 är att tävla i J-WRC, dit är dock vägen både lång och krokig för att få ihop budgeten, konstaterar Hörbyföraren. 

Jag lägger ner i stort sett all min vakna tid utanför jobbet i jakten på sponsorer, så jag hoppas verkligen att det går i lås för att ta nästa steg i karriären!

Ett steg i att öka sponsorintäkterna är den film som Tom med hjälp av filmkunniga producerat från sitt liv, från den vilt sladdande VOC-debuten 2010 till andra platsen i ERC 2018. Ingen ren rallyfilm utan lika mycket en pep för andra på samma väg mot förändrad livsstil som den Tom själv färdats.

Kommer att använda filmen i mina föreläsningar om hur man kan förändra genom att sätta upp mål och att få en drivkraft att nå dem, berättar Tom.

*

Från Tom och J-WRC är det ändå inget gigantiskt steg, bara fyra år sedan han vann Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally som nu gjort klart sina serier för nästa år. En tävling körs i den södra delen av landet och det blir inte som brukligt är, Växjös Dackefejden, som i år ingår i nya mer statustunga Sydsvenska Mästerskapet. Här fins inte plats för GruppF/VOC så därför har General Roger Fransson letat nya vägar och dom ledde till småländska grannen Ljungby och deras ”Midsommardansen”. En tävling som även ingår i DM och Sydsvenska Rallycupen men nu alltså även som gruspremiär för VOC-åkarna.

Annars är det premiär i MK Rattens ”Finnskogsvalsen” redan om en dryg månad, den 12 januari för att sedan sju deltävlingar senare avslutas traditionsenligt i Örebro och ”Rikspokalen” den 5 oktober. Glädjande nog är det bara en enda tävling som krockar med SSRC och det är Eskilstunas ”EMK-Kannan” som körs samma dag som Skillingaryd arrangerar ”Skilling 500”, den 31 augusti.

Sverige-Serien 2019

12 jan Finnskogsvalsen, MK Ratten. 

12 jan Finnskogsvalsen, kväll, MK Ratten. 

 2 feb Vännäs Plåt Rallyt, Vännäs MK. 

18 maj Midsommardansen, Ljungby MK. 

13 juli  Rally Edane, MK Team Westom. 

10 aug Rally Killingen, Kils MK Bil. 

31 aug EMK-Kannan, Eskilstuna MK. 

 5 okt   Rikspokalen, SMK Örebro. 

I Vinterserien tillkommer ”Örnskölden”, Örnsköldsviks RC den 3 februari med det i Sommarserien fortfarande är två tävlingshelger som är TBA.

*

Annat som är intressant ur sydsvensk synvinkel är att Rallyklassikernas Ragnar Glav jobbar för fullt med nästa års tävlingskalender för Klassiska/ Historiska Rallycupen. Härifrån har kommit en förfrågan till SMK Hörby om möjligheten att låta TV-Svängen den 14 september ingå i serien. En önskan som mottogs positivt då det är ganska många år sedan KRC gästade mellanskåne. Dessutom är det alltid positivt inte minst från publikens sida att ha KRC-gänget på besök. Nu väntar vi med spänning på att kalendern blir klar och då förhoppningsvis med TV-Svängen som en deltävling…