Østberg vann NM-premiären, Thunström bäste svensk, Kalle R. snittade 139,6km/t, EKS laddar med tre SM-bilar, vinter finns i Lima och en hemsida är altid något att glädjas åt!

Blogg

Mads Østberg och Torstein Eriksen gjorde ett perfekt genrep inför Rally Sweden när man vann NM-premiären Sigdalsrally. Åtta sträcksegrar eller lika många som där var sträckor talar sitt tydliga språk och det blev god marginal till tvåan Anders Grøndal/Marius Fuglerud, 2.27,9. Då hör det till saken att merparten av marginalen tappade Grøndal på sträcka sju där han var nästan en och en halv minut efter Østbergs C3 R5. Trea slutade Thomas Thunström/Tom Törngren i sin Skoda-debut en knapp minut efter Grøndal. 

Foto: Tommy Svensson

Ingen tvekan om vem som i mina ögon stal showen vid sidan av Østberg, Steve Røkland/Jørgen Eriksen. Att med en liten R2 Peugeot gå in som åtta totalt på de bitvis mycket svårkörda sträckorna är oerhört imponerande. Lägger man så till att Steve hade bara 2,8 sekunder upp till WRC-åkaren Andreas Wiik, Mini WRC på sjunde plats blir bedriften ’ännu större. Inte mycket sämre var Ole Nore Jr/Veronica Engan Gulbaeck i sin Opel Adam, tia  totalt och knappa halvminuten efter ”Super-Steve”.

    Blev ingen lyckad lördag för ”di svenske” och redan på sträcka två bröt Mattias Ekström/Stefan Bergman efter ”afkjørsel” men startade senare om med fler bra sträcktider. Samma öde drabbade Johan Kristoffersson/Stig Rune Skjaermoen på första sträckan men med skillnaden att paret fick upp KMS-Polon på vägen igen efter en halvtimmes stärkande snöskottning. Efter detta var det topp-fem tider för Johan. Bäste svensk blev alltså Thunström men som fin 12:a totalt slutade Mattias Olsson/Erik Gustavsson, Fiesta R5. Adam Westlund gjorde nu comeback efter den ruskiga kraschen i somras och en fullt godkänd sådan med nye kartisen David Arhusiander. Fyra i R2-klassen, låt vara fem minuter efter Røkland men han har å andra sidan inte samma rallyminne som Adam…

    *

    Att Kalle Rovanperä och Jonne Halltunen skulle vinna premiären med Yaris WRC var ingen direkt högoddsare. I Arctic Lappland Rally som var första deltävling i Finska Mästerskapet visade Kalle vilken supertalang han är. Bortsett från missen med att glömma kylarskydden på fredagen och en backning på lördagen var det ett clean race från världsmästarämnet. Trots att Kalle fick spåra i bitvis lössnös och modd var där ingen som kunde hänga på i hans tempo. Tvåan, dessutom lite turligt blev Teemu Asunmaa, Skoda EVO och han var nästan tre och en halv minut efter. Turligt så tillvida att tidigare tvåan, Emil Lindholm tappade runt 1.30 på sista sträckan och föll ner till fjärde plats. Mellan sig och Asunmaa smet en annan talang in, Eerik Pietarinen. 

    Foto: Toyota Gazoo Racing

    Även Valteri Bottas fick känna på att snön kring Rovaniemi kunde bita tillbaka och hans DS3 WRC hamnade i en snödriva. Slutar preliminärt som nia med över nio minuter upp till Kalle. Som bekant är jag inte överdrivet förtjust i ”man or mouse-sträckor” alltså när det går stumt på sträckorna. På sträcka sex var Kalle snabbast och avverkade de 42,6 kilometerna på tiden 18.21,5. Säger kanske inte så mycket men om jag säger att detta ger en snitthastighet på 139,6 km/t förstår ni kanske bättre. Med andra ord en svindlande hastighet  och då ska man desutom veta att Kalle tyckte det var både spårigt och svårt att hitta grepp…    

    *

    Ända sedan Mattias Ekström klev in i sin nya Skoda Fabia EVO har det spekulerats i vem som skulle ta plats i den andra bilen som EKS köpt. Nu är det klart och det blev alltså  Thomas Tunström från Ludvika som blir teamkompis med Ekström. Men han nöjer sig inte med detta, utan knyter även talangfulle junioren Adam Westlund till EKS för Rally-SM 2020. 

    Foto: EKS

    – Vi är glada över att starta EKS-rallyprojekt med tre bilar med tre fantastiska förare som ger en utmärkt blandning av talang, ungdom och erfarenhet, säger Janne Ljungberg, teknisk chef hos EKS.

    Mattias har fått en nytändning vad gäller rally efter höstens comeback i Rally Blekinge där Stefan Bergman satt till höger precis som han ska göra i år.

     Jag har alltid älskat rally och det kommer jag ägna fritiden åt i år. Jag hoppas kunna köra så mycket det går mellan åtagandena i Cupra, säger Ekström.

    2017 blev Thunström Svensk Mästare i hop med smålänningen Jörgen Lindahl och detta i en R5-Citroën. Efter det blev det mer sporadiska inhopp för masen.

     Efter ett års paus är det trevligt att vara tillbaka i SM-serien där jag redan har gjort anspråk på titeln. Ser verkligen fram emot att köra den nya Skoda Fabia R5 EVO och arbeta med EKS, menar Thunström som får Tom Törnström vid sin sida.

    Adam Westlund kommer att köra en R2-Fiesta T  när han nu är så pass återställd efter sin svåra krasch i Kolsva. Ny kartläsare för Adam blir David Arhusiander,

     Jag är glad att ta plats i EKS och köra en ny Ford Fiesta R2. Första halvan av säsongen är målet att återfå självförtroendet och farten så att jag kan jaga pokaler under andra delen av säsongen, avslutar Adam.

    Det ryktas även att Ekström är intresserad av att bli promotor för Rally-SM när avtalet mellan SBF och MAS går ut efter denna säsong. Samma rykten gör även gällande att Mattias vill förändra en hel del mot hur SM ser ut i dag. Både vad gäller tävlingar, hur dom ska genomföras och inte minst vilka bilklasser som blir aktuella, spännande…

    Med 13 inställda tävlingar så här långt är det inte så märkligt att man är lite orolig för vad vinterbristen kan ställa till med för rallyåkarna. Senast att kasta in handduken (förhoppnings borde jag kunnat skriva sista…) var SM-premiären i Sandviken och så Bergslagsrallyt i början av nästan månad. Med detta är de två första deltävlingarna i Supercupen inställda och därmed blir LBC-Rushen i Lima premiär på den stympade cupen som nu bara får fyra tävlingar. Så klart är man lite orolig även för Lima men där lugnar tävlingsledare Sune Rickardsson.

    Foto: Lima MS

    Bara gå in på Lima MS sida och kolla hur våra vägar ser ut!

    Så klart gjorde jag detta och där låg ett antal snygga vinterbilder som visade en sträcka med tjockt istäcke och snö vid sidorna. Med andra ord såg det den 13 januari när bilderna togs, väldigt bra ut. Bara att hålla tummarna att såväl Sune som Glenn Olsson i Rally Sweden har tumme med Kung Bore och att han ser till att komma med ännu mer vinter. Men kollar man på yr.no:s 10-dygnsprognos” ser det ändå ut som att han kommer att fortsatta att dj-las med rallyfolket. I såväl Malungs-området som Torsby är det fortsatt så gott som enbart plusgrader att vänta… 

    *

    Under stora delar av fjolåret var SMK Hörby utan fungerande hemsida vilket självfallet inte var så lyckat. Anledning till varför det blev så är i nuläget ointressant mer intressant är att nu fungerar sidan igen. Webbmaster Roland Brorsson har fått fart på det hela och framöver kommer sidan att fyllas med nyttig information för både SMK Hörby-medlemar så väl som andra intresserade. Du kommer hit via adressen https://idrottonline.se/SMKHorby-Bilsport

    *

    Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.