Østberg till ESR (?), många kör ERC i Tjeckien, Vatanen kritiserar Meeke-beslut och "alla duktiga borde vara med"...

Blogg

Först var det bara ett löst rykte som surrade i mina kanaler att Mads Østberg tänkte köra SM-finalen East Sweden Rally och där testa Emil Axelsson inför kommande WRC-uppdrag. Men ryktet hade även nått lokaltidningen Östgöta Corren som passade över frågan till Emil som svarade.
Jaså, ryktas det om det? Ja, jag har i alla fall inget hört, säger Emil Axelsson till Corren och fortsätter.
Visst skulle det vara möjligt, men det finns säkert tävlingar både utomlands och i det norska mästerskapet som också kan bli aktuella. Vi får se, jag vet i alla fall ingenting just nu. Det var mycket fokus på att få till den här tävlingen i Tyskland och beslutet att inte åka kom bara för några dagar sen.BloggÖstberg kopia 7
Emil har senaste tiden bara sporadiskt jobbat som co-driver och istället fungerat som assisterande team manager för Cyan Racing i jakten på VM-titeln i WTCC. Ett jobb han trivs med, men som han möjligen kan kombinera med en plats i Østbergs WRC-Fiesta.
Har man åkt rally i drygt 20 år så är det ingenting som går över på en dag. Självklart vill jag få till det här testet med Mads och se vart det eventuellt leder.
Närmast väntar annars Kolsvarundan helgens deltävling i Rally-SM på Emil där han sköter kontoret vid PG Anderssons SM-comeback.

*
Helgen den 25-27 augusti körs det ERC-tävling i Tjeckien med Barum Czech Rally och med riktigt stort startfält, över 150 bilar. Något som inte är så vanligt i ERC där man brukar nöja sig med ungefär hälften så många. Nu kör inte alla i ”EM-delen” men ändå imponerande många.
Hela ERC-toppen fins på plats med ledaren Kajetan Kajetanowicz först och sedan med resten av gänget som Bruno Magalhães, Bryan Bouffier, Václav Pech jr och Marijan Griebel. Även oturspåsen Alexey Lukanyuk är anmäld och hans team Russian Performance Motorsport måste vara en av M-Sports allra bästa kunder. Detta med tanke på takten som ryssen avverkar R5-Fiestor nu senast i Polen, där det återigen blev skrot av en Wilson-maskin.BloggKopecky
Frågan är dock om vinnaren finns bland de uppräknade eller om Skoda Motorsports Jan Kopecky på hemmaplan blir allt för svår för EM-gänget? Jag tror det åtminstone…
Norsk-svenska kombon Sindre Furuseth och Jim Hjerpe är enda skandinaver som är anmälda och detta i en Opel Adam R2. Tufft motstånd lär märkeskompisarna Jari Huttunen och Chris Ingram bjuda.
Rallyt börjar på fredagkväll med en stadssträcka och körs sedan med tjug0 mil väldigt varierande asfaltsträckor till målgång på söndagen den 27 augusti.

*
BloggAriI en intervju kritiserar Ari Vatanen Citroën och Yves Mattons beslut (om det nu verkligen var hans beslut, vill säga?) att bänka Kris Meeke i Polen. Vatanen menar att i det läget som Meeke befann sig efter flera krascher var detta exakt vad han inte behövde. Vem om finnen med massor av kraschade rallybilar i sitt CV är bättre att uttala sig om detta än världsmästaren från 1981. Han menar att det var ojust mot Meeke att ersätta honom med Mikkelsen vilket gjorde ännu djupare sår i självförtroendet. Han drar paralleller med hur man tränar en hund i en intervju i brittiska ”The Checkered Flag”.
Du kan bara träna en hund genom uppmuntran och samma sak med oss människor, menar Vatanen.
Känner du tillit från omgivningen trots dina misstag som du skäms över lockar detta ändå fram det bästa ur dig…
Vatanen upplevde samma sak hos Peugeot i mitten av 80-talet när han misslyckades en längre tid men hade ändå nuvarande FIA-basen och dåvarande Peugeot Sport-bossen Jean Todts stöd. När Todt gav honom ett nytt kontrakt mitt under skrotarperioden tackade Vatanen genom att vinna fem VM-tävlingar i rad.
En av Todts starkaste sidor!

    – Medan andra teamchefer konstaterat, Ari nu måste du skärpa dig om du vill ha nytt kontrakt sa Todt så här, förklarar Vatanen och fortsätter.

     – Första halvan av säsongen har inte varit så brilliant men du vet själv att du kan bättre. För att lätta lite på pressen på dig själv och inte köra med kniven mot strupen får du därför redan nu nytt kontrakt för nästa säsong.
    Vatanen beklagar att Citroën inte följde i Todts fotspår men medger att Meeke gjort lite för många misstag. Dock slår han fast att i det läget hjälper det inte att straffa.
    Syntes ju tydligt i Rally Finland där Kris var helt av banan…

    *
    BloggMeekeMed detta i huvudet är det nog ganska lätt att inse att ADAC Rallye Deutschland blir lite av nyckeltävling för Meeke och hans framtid i WRC. Det värsta som kan hända vore nog om Andreas Mikkelsen lyckas bättre än ”The Ulsterman” vilket inte är helt omöjligt. Medan Meeke har en tolfte placering som bäst i Tyskland 2015 har Mikkelsen blivit trea både 2014 och -15.
    Nu är Meeke ändå optimist utåt åtminstone och menar att senaste veckornas hårdtester där även Sebastien Loeb varit involverad, gett resultat. Han menar att han har ”great feeling” inför starten i årets andra asfatltävling som han samtidigt menar är en helt annan utmaning än första, Tour de Corse.
    Väldigt svårt att attackera det här rallyt som innehåller tre helt olika typer av terräng samtidigt som vädret skiftar hela tiden, menar Meeke som gör sin sjätte start i Tyskland.
    Hans ”game plan” är ungefär samma som vanligt.
    Du måste ”go flat out” från första till sista kilometern om du vill placera dig långt upp i resultatlistan!
    Sebastien Loebs hjälp har uppskattas av hela ”Vinkel-temet” och speciellt då Yves Matton som även han har lite av kniven på strupen efter katastrofsäsongen. Nu siktar han med sina ”tre musketörer” Kris Meeke, Andreas Mikkelsen och Craig Breen att hamna bland ”the frontrunners”.
    Jättesvårt att tippa då vädret spelar så avgörande roll men med våra mest intensiva tester i Citroën Racings historia är vi väl förberedda, menar Matton hoppfullt.

    *
    Samtidigt som WRC-åkarna gör upp på ”Panzerplatte” är det Rally-SM i Kolsva och Kolsvarundan, inga jämförelser för övrigt. Noterar däremot att Ludvikas Tobias Johansson vill ha grövre ammunition till finalen i East Sweden Rally än den ”upphottade” Mitsubishin och annonserar därför så här, ”WRC Bil sökes att hyra till SM Finalen i Linköping. Helst 2 Liters med Fullaktiva diffar.”. BloggStoffe kopia 8
    Tobias levererade även på min Facebook-sida en liten önskan.
    Kan inte du övertala Stoffe att komma lite norr ut i landet? SM Finalen i Linköping? Det verkar blir bra startfält där.
    En önskan jag besvarade med.
    Känner du för att få känna på lite skånskt stål?
    Tobias replikerade direkt.
    Vilket möte, dalakungen mot skånekungen, medger att det hade varit mycket intressant. Vist är det synd att inte SM lockar fler, Stoffe borde vara självskriven i kampen om medaljerna. Alla duktiga borde vara med i SM. Nu kommer ju PG…
    Efter en stund har ”Dalakungen” funderat ännu mer och skriver
    Några namn som hade förgyllt SM vore tex Stoffe, Patrik Flodin, Oscar Svedlund, Patric Carlsson, Patrik Sandell, Daniel Carlsson, Thomas Rådström osv…
    Det är väl bara att hålla med ”Lill-Eken”, klart att ”alla duktiga borde vara med”…