Blogg

Østberg kan skifta till WRC2, WRC-tester inför Monte, Lukyanuk kör Suzuki, Ekström med nya racingserie och vem kör Adam-Cup 2018?

Sedan Mads Østberg för någon vecka sedan la ut sin WRC-Fiesta 2017 till försäljning har det spekulerats en hel del om hans framtid i den tuffaste WRC-klassen. Tror inte Mads säger emot på att året inte alls blev så bra som han hade hoppats, 15.e i WRC-tabellen och en femte plats som bäst i Spanien.
Spekulationerna har handlat om alltifrån ett sabbatsår 2018 till att gå in som tredje förare hos M-Sport och där ersätta Elfyn Evans. Däremellan har det även varit bilbyte till både Hyundai och Citroën, till och med har det ryktats att Adapta skulle köpa loss en VW Polo R WRC 2017 och driva denna i egen regi. Men även ett ”step back” till WRC2 har nämnts i sammanhanget och i Motorsport News bekräftar Mads att detta kan bli aktuellt. Oavsett vilket, så blir det ingen start i premiären Rally Monte Carlo utan det blir först i Värmland och Rally Sweden som han drar igång säsongen 2018. Men vad Mads kör i Värmland är ännu inte klart, bara att det måste bli en bil som är konkurrenskraftig för toppstrid. Han får också frågan om han kan tänka sig att köra i WRC2?
Då måste jag dominera klassen eller åtminstone hela tiden utmana i toppen och vinner jag inte där måste jag överväga om det inte är dags att göra någonting annat!
Att göra något annat är inget som Mads önskar, han vill vara med och köra VM ännu några år.
Jag måste fajtas för att få fortsätta i WRC, trots allt är jag bara 30 år gammal och jag känner i nom mig att jag har mycket kvar att ge, förklarar Mads.
Att göra som Elfyn Evans och även Andreas Mikkelsen, kliva ner till WRC2 och sedan hitta tillbaka medger han inte skulle vara helt lätt. Skillnaden enligt Mads är att de båda hade kört R5-bilar flera år innan de kom till WRC och att sedan gå tillbaka var därför inte så stor omställning. För Mads del har det enbart varit sporadiska inhopp i Adaptas R5-Fiesta och aldrig någon hel säsong vilket gör det svårare anser han. Ännu är inte One Bet-Fiestan såld (fanns faktiskt en svensk spekulant på bilen men när han fick besked på att den inte skulle tillåtas i Rally-SM hoppade han av affären) så det kan mycket väl också bli en fortsättning med samma bil 2018. Mads pappa Morten välkomnar FIA:s beslut att tillåta privatteam i WRC till nästa år och säger till Motorsport news.
WRC har lyssnat på oss och agerat som vi önskat vilket vi är tillfredsställda med!

*
Med en styv månad kvar till Rally Monte Carlo testas det för fult på Monte-liknande sträckor i franska Alperna och alla fyra VM-teamen finns på plats. Sebastien Ogier anslöt häromdagen och testar nu i en helvit Fiesta med enbart ”den röe tjuren” som dekoration på sidan.
Även Citroën hårdtestar och detta med Kris Meeke och Craig Breen som piloter vilket jag tar som ett tecken på att det också blir de här två som i första hand får försvara”Vinkel-gängets” färger 2018. Stephane Lefebvre får troligtvis ett sporadiskt program precis som Khalid Al-Qassimi (som inte vill ha något annat) och jag misstänker att de här två plus Sebastien Loeb får dela bil tre under 2018.

*
Vet inte om snabbe men oberäknelige ryssen Alexey Lukyanuk tröttnat på att skrota R5-Fiestor men nu byter han i helgen till Suzuki. I spanska Raly Comarca da Ulloa har teamet Arvidal Racing hyrt in Lukyanuk för att köra teamets nya Suzuki Swift R. Hoppas dom har försäkring som täcker även avåkningar…

*
Fortfarande har inte Mattias Ekström avslöjat något om framtiden i World RX för EKS-teamet, blir det en fortsättning eller ej, med eller utan samarbete med Audi?
I väntan på detta sjösätter Ekström och racingprofilen Edward Sandström på fredag en ny racingserie, GT4 Nordic European Series. Presentationen kommer att ske i Stockholm och detta inför många prominenta gäster på Nacka Strandmässa. Alla bilmärken som körs i GT4-serien i Europa har representant på plats vilket borde borga för att nya serien mottas seriöst.
GT4-racing passar både professionella förare och de som tävlar på lite mer hobbynivå. Det här är väldigt häftiga bilar men de är faktiskt inte så svårkörda, det passar väldigt många, förklarar Sandström.
Vilka banor som kommer att användas är ännu inte officiellt men det lär bli banor runt om i norra Europa som kommer att användas.

*
Frågan är hur mycket skandinaviskt det blir ADAC Opel Rallye Cup till nästa år. Klart är att årets vinnare Tom Kristensson och tvåan dansken Jacob Madsen lämnar. Tom för att köra J-ERC åt Opel Motorsport medan Madsen jobbar för att få till en R5-styrning i Tyska Mästerskapet.
Ryktet säger att Elias Lundberg, STAR-talangen kan vara på gång för att göra ”en Emil (Bergkvist) eller en Tom” alltså vinna mästerskapet och därifrån klättra i den den internationella rallytrappan. Något annat svenskt namn har jag annars inte hört nämnas för att köra ”Adam-Cup” 2018.
Däremot kan det kanske bli en ny dansk efter Madsen då vinnaren av Opel Corsa Cup och DM-klassen Marco Gersager kan vara ett namn för cupen. Nu letar Marco och co-driver Jeannette Kvick sponsorer för att kunna köra cupen.
Efter at have vundet DM og Opel Corsa Cup, er det på tide at tage næste skridt og vise verden at GM Motorsport er et team med passion og de rette ambitioner, förklarar de båda.

*
Det är mycket Skoda just nu och det känns kul att applådera en importör som Skoda Sverige som inte skäms över att deras bilar inte bara förekommer i olika motorsportsammanhang, utan dessutom vinner. Tämligen direkt efter att Pontus Tidemand säkrade sitt WRC2-guld annonserades det om detta i diverse media. Nu går man vidare och släpper en special version av Skoda Fabia med 1,4-liters TSI-motor, sjuväxlad DSG-växellåda och sportfjädring. Med detta blir FABIA R5-edition den snabbaste versionen av modellen förutom Pontus egen vinnarbil förstås. Designmässigt baseras specialmodellen på Fabia Monte Carlo lackad Candy White med svart tak. Dessutom kan man själva välja färg på fälgarna, gröna (??), vita eller svarta. Endast 1300 exemplar kommer att tillverkas men hur många av dessa som kommer hit är oklart. Trots allt 20 andra länder som även de vill ha sin beskärda del av de 1300…