Oliver i ett jobbigt Rally Fafe, Brink Motorsport leder alla tre mästerskapen i STCC, Tom och Johan vassast i Porsche, Suzuki-seger på Jylland, SMK Nykping vädjar till publik att stanna hemma och många "Kojor" i Höör!

Blogg

Tre sträckor återstår av ERC Rally Fafe när jag skriver detta och med målgång först efter klockan 18.30 får det bli slutrapport i morgon. Oliver Solberg har utan tvekan varit den som det mesta kretsat kring i Fafe. Först den spektakulära avåkningen på shake down och därefter mastodontjobb av mekanikerna  under 13 timmar för att få R5-Polon ”race ready”.

Foto: ERC.com

Något som Oliver tackade för genom att direkt vara den som bäst hänga med ERC-ledaren Alexey Lukyanuk i detta på grund av riktigt skiftande väder utmanade rally. Men med två sträckor kvar i går började Polon krångla och Oliver med Aaron Johnston hade tur som ens tog sig till nattservice. Detta innebar hiss rätt ner i källaren och inför omstarten idag låg Oliver 34:a av de 36 som startade om. Återigen visade värmlänningen vilken fajter han är och började med att vara trea med fixad motor på sträcka tio. Något som följdes upp med sträckseger på SS11 och -14. I de övriga har han varit uppe och irriterat de allra snabbaste så utan alla problem, hade säkerligen nu ledande Lukyanuk haft det svettigt med Oliver nästan uppe i ”C3-häcken”. Nu har hans insatser dock liten betydelse då det ändå skiljer 16 minuter upp till ryssen. Men ingen tvekan enligt mig vem som svarat för helgens prestation i Fafe!

    Foto: ERC.com

    Lukyanuk i topp före lite överraskade snabbe spanjoren Ivan Ares, Hyundai, 20,3 efter och som trea C3-kompisen Yoann  Bonato. Detta är topptrion, fyran och ledaren av Olivers klass ERC1 Juniors, Gregoire Munster är över minuten bak Lukyanuk. Oliver konstaterade i en paus att detta var ännu  större utmaning med hänsyn till underlaget, än Rally Monte Carlo.

    Foto: privat

    En som fick känna av detta på ett hårdhänt sätt var MRF-föraren Craig Breen efter att en bil i den nationella klassen som kör först, släppt ut olja vilket blev irländarens fall och plötsligt var hans  Hyundai trehjulig. Mekanikerna fick hop bilen igen men nu gör WRC-åkaren sällskap med Oliver i botten av resultatlistan.

    *

    Nu kan Jari Huttunen ståta med titeln ”Polsk Rallymästare” efter att i helgen slutat tvåa i ”Swidnicki-Rally” ihop  med kartläsaren Mikko Lukka efter vinnaren Grzegorz Grzyb. Bara 19,8 sekunder skilde Huttunen från en tredje rak seger i mästerskapet som kortades till bara tre tävlingar på grund av Corona. En punktering på sista sträckan innebar fall till andra plats men med två tidigare segrar mot Grzybs enda var mästerskapet säkrat. En bra genomkörare för Huttunen inför den viktiga starten på Sardinien som han gör i samma team som i helgen,  2B Rally team och då även med en Hyundai R5.

    *

    Som klubbkompis till Tobias Brink (SMK Hörby) är det sjävklart att man sträcker lite extra på sig efter lördagens formidabla uppvisning på Mantorp som huserade STCC. Med sina segrar har Tobias tagit över ledningen i STCC och för Brink Motorsport är det också ny ledning i både Teammästerskapet och Junior-serien med bara finalen på Ring Knutstorp kvar. Medan Tobias vann bägge de två första racen så tog teamets junior Hannes Morin översta pallplatsen i det tredje och sista. Därmed är det trippel Eslöv inför avslutningen.

    Foto: Micke Fransson

    – Helt galet skönt med en dubbelseger och mästerskapsledning. Nybliven pappa, två segrar och ledningen av samtliga tre mästerskap, helt otroligt, konstaterade Tobias efteråt.

    Även juniorledaren Hannes Morin var nöjd.

    Helgen kunde inte sluta bättre än så här, jag är så nöjd med mig själv och bilen. Jag kunde dra upp en lucka snabbt i början av tävlingen. Sedan såg jag att Dahlgren gjorde allt för att komma ifatt, men jag kunde kontrollera avståndet. En helt otroligt skön känsla!

    Tobias Brink leder mästerskapet med 14 poäng över Lestrup Racing Team-föraren Rob Huff som säkrade två andraplatser från helgen på Mantorp Park.

    Med tanke på att detta är en bana som passar våra konkurrenter väldigt väl så är jag mycket nöjd med vårt resultat i helgen. Jag är närmare Brink i ledningen nu än vad jag var Dahlgren inför den här helgen. Vi vet att sista tävlingen på Knutstorp definitivt är en bana som passar oss bra och jag ser fram emot att ta en stor titelfight till finalen, säger Rob Huff.

    Regerande mästaren Robert Dahlgren  tappade ned till tredje plats i mästerskapet, 17 poäng från mästerskapsledningen. Hans teamkompis i PWR Racing, Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde sin bästa tävlingshelg för året med två tredjeplatser och var bara sex tiondelar bakom i sista tävlingen.

    – Riktigt skönt att vara på pallen två gånger, det behövde vi i teamet. Tyvärr fick jag väldigt överstyrt i början av sista tävlingen och kunde inte utmana Hannes om ledningen, det var väldigt synd, menade Mikaela

    För ledaren inför Mantorp Oliver Söderström var det en mardröm i Östergötland med två brutna tävlingar och ras till femte plats i mästerskapet. I Teammästerskapet blev det alltså ny ledare då Brink Motorsport är 14 poäng framför tidigare ledarna Lestrup Racing Team och 50 poäng framför PWR Racing. Redan kommande helg körs årets STCC TCR Scandinavia-final den 9-10 oktober på Ring Knutstorp och där finns det totalt 80 poäng kvar att köra om. Totalt sex förare har en teoretisk möjlighet att bli mästare.

    *

    Foto: Joakim Tänrström

    I V8 Thunder Cars spetsade toppstriden till och mellan ledaren Dennis Strandberg, Snake Pit Racing och delade tvåan Freddie Hemberg, Memphis Racing och Sebastian Arenram, Mganetic Filters skiljer nu en enda futtig  poäng. Det är också den här trion som gör upp om slutsegern på Knutsorp kommande helg. I juniorklassen är redan Daniel Andersson klar vinnare men med tanke på Eric ”39” Nilssons orutin i klassen är Broby-killens andra plats verklig värd att hyllas.

    *

    I Porsche Carrera Cup Scandinavia var det gästförarna Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson som vann racen medan Lukas Sundahl säkrade sin tredje raka titel. Med tre raka tredjeplatser på Mantorp kan han ta sig an finalen som klar mästare.

    Foto: Micke Fransson

    – Skönt att kunna avgöra redan här. Vi kan se tillbaka på en framgångsrik säsong där vi som team gjort det väldigt bra, konstaterade Sundahl .

    Vinnarna i går blev Tom Blomqvist och Johan Kristoffersson där ”Stigs påg”  vann såväl det första som det andra racet från pole position. I det tredje och avgörande fick Kristoffersson, som vunnit Porsche Carrera Cup tre gånger ta emot förstapriset. Blomqvist imponerade stort i sin Carrera Cup-debut och trivdes verkligen med sitt inhopp i mästerskapet.

    – Kul att vara tillbaka i Sverige där min racingkarriär började 2009, menade den svensk-brittiske racingstjärnan.

    *

    Foto: Henrik Åkeson

    Det var strid in på mållinjen i DM3 ”Rally Naturens Rige” och där till slut ändå Kenneth Madsen/Mette Felthaus kunde gå segrande ur sekundstriden. Trots bara en av åtta möjliga sträcksegrar lyckades Suzuki Danmark Motorsport-duon vinna med futtiga0,3 sekunders marginal till Martin Johansen/Finn Thomasen, R5 Peugeot.

    Foto: Suzuki Danmark Motorsport

    Lite surt då Johansen lyckades vinna två sträckor men tyvärr blev det en långsam start som gjorde att totalsegern försvann. På SS1 var Peugeot-åkaren över tio sekunder efter sträcksnabbast Kristian Poulsen/Ole R Frederiksen, R5-Polo. I deras fall var det problem på sträcka två som gjorde att segerhoppet försvann och nu fick man nöja sig med en femte plats. Trea på Jylland slutade Michael Sørensen/Erik Kristensson, ”hela” 3,7 sekunder efter. DM-vinnaren 2019 Ib Kragh/Ditte Kammersgaard har fortsatt svårt att komma till tals med toppen och fick nöja sig med  fjärde plats och till Madsen i topp skilde 20 sekunder.

    Foto: Henrik Åkeson

    Bästa 2WD blev ledaren av ”Dansk Super Rally” Kim Boisen/Louise Christiansen och deras BMW M1 var före Jacob Lund Madsen/Morten Storm Andreasen, Suzuki. För deras del borde nog en översyn av klockan vara nödvändig då man lyckades få tidstillägg för sen ankomst till TK och detta tre gånger. Något som jag är imponerad av, är den stora andelen kvinnliga kartläsare i Danmark och av de 62 startade hade 17 en tjej i högerstolen. Sedan vet jag inte om det har någon betydelse, men av de nio som bröt på de luriga sträckorna kring Tarm, var det enbart killar vid notblocken… 

    Foto: Henrik Åkeson

    *

    Nästa lördag kör SMK Nyköping sin traditionella ”Gästabudstrofén” i form av en kortad variant och som omväxling på hösten. 26 kilometer specialsträcka bjuds det på i form av fyra sträckor. Första skillnaden är annars att man kör under ”Corona-regler” alltså publikfritt och klubben är väl medveten om att man har myndigheternas ögon på sig att det är tomt med publik rallyskogen.

    Vi har lyckat ha en god relation till länstyrelsen, polisen, markägare och trogna rally vänner som tillsammans lyckats få till denna tävling, berättar tävlingsledningen.

    Vi vet att vi kommer bli granskade av myndigheterna gällande hur vi lyckas hålla tävlingen publikfri och kommer behöva ta beslutet att stryka sträckor om detta inte efterföljs!

    För att ytterligare understryka hur viktigt detta är har man därför lämnat denna bulletin för vidarförmedling. ”Bäste rally åskådare . Vi förstår att det är både jobbigt och tråkigt att sitta hemma när det går en rallytävling som du till största sannolikhet skulle varit och tittat på om världen vart som vanligt. Vi som arrangör kan inte göra något åt dessa regler som finns och såklart är det tråkigt för oss också, att ni inte kan vara ute i skogen och titta på Gästabudstrofén 2020. Vi har allas ögon på oss efter att några tävlingar haft problem med att lyckas stoppa publik från att ta sig in på sträckorna,  trots att det varit publikfritt arrangemang enligt inbjudan och att ”alla” vetat om det också för den delen. Vi kommer troligen behöva stryka sträckor eller eventuellt hela  tävlingen  om det kommer fram att obehörig publik står utmed  tävlingsbanan.  Och som jag skrev innan, vi har många ögon på oss och bli inte förvånade om fordon som du inte är van att se på en rallysträcka innan start eller under tävlingen kan dyka upp om du mot all förmodan skulle försöka ta dig in på tävlings banan. Svampplockning eller  skogs promenader kommer inte att funka som argument om ni väljer att dra det kortet. Vi  kommer ha långväga gäster som ska köra rallyt och de vill såklart köra tävlingen och inte packa ihop och åka hem innan start pga att rallyåskådare som inte kan lyssna på de restriktioner som finns. Därför ber jag nu Er alla som inte är tävlande, mekaniker, funktionär eller godkänd media att stanna hemma. Lyssna på rallyradion och se fram mot nästa års Gästabudstrofen istället. Tack på förhand! Tävlingsledningen  Gästabudstrofen 2020. ”.

    Blir intressant att se hur ”media” kommer att hanteras nästa lördag? Vad jag förstår av både mail och samtal är detta för tillfället dagens Corona-arrangörers största problem. Medan ”publik” i allmänhet lyssnar till uppmaningar att hålla sig hemma, så väljer istället delar av ”media” i sin ambition att förmedla rallynytt till allmänheten, att inte lyssna till samma uppmaningar. Deras ”mediakall” gör det omöjligt att stanna hemma och istället innebär det att man till varje pris måste stå i frontlinjen i sin iver att förmedla nyheter till ”publik” som är mer lyhörd för arrangörens uppmaningar…  

    *

    Foto: privat

    Ingen större tvekan utan att entusiasterna i Mini Club Sweden har tumme med vädergudarna för när man i dag hade träff i Höör regnade det ungefär som hemma i England. Ett tappert gäng samlades för att hedra 20-årsminnet av att sista ”Kojan” tillverkades och då valdes att utgå från mellanskåne. Knappt två handfulla entusiaster träffades för att hedra ”Mini Memorial” och så klar var ortens egen fantast Curt Jeppsson på plats med sin fina rödsvarta Appendix K Cooper S.   

    *

    Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se